Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Riktiga regndäck eller bra gatdäck? skurna K21 vs Proxes R1R
<<   1, 2, 3, 4   >>
42517 besök totalt
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Re:

Magnus Mårtenson skrev:
Tobias Nyström skrev:

Citat:
6.13 Däck
Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta. Minsta tillåtna
mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana. Egen skärning i däcket är ej tillåtet. Kravet
på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få
startförbud. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna. Se också vikttillägg för
däcksbredd.


Den texten är ju tydlig tycker jag.

Men om jag skulle köpa däck av en däckfirma, så har jag inte skurit i däcket själv, utan det var ju så när jag köpte det. Om det däremot inte är E-märkt så ser man ju det på däcksidan?


Reglerna är solklara. Jag kan skära e-märkta däck åt min kompis och tvärtom, men inte skära till mig själv ;-)


Inte riktigt så enkelt
Däcken måste fortfarande "uppfylla gällande krav för färd på allmän väg"

Eftersom det snart är dags för en inköpsrunda i England, bla för fälgar och däck, kontaktade jag Kumho och frågade efter inköpsställen för V70A med tillskuret regnmönster och fick följande svar av Mark Hamnett som är Technical Manager på Kumho Motorsport UK.

Mark Hamnett, Kumho Motorstport UK skrev:
It is possible to hand cut the V70A into a wet tyre and any good motorsport tyre shop should be able to offer this service.

However, even though the V70A is E marked and road legal, modifying the tread pattern in any way by hand renders it unsuitable/illegal for use on the public highway.

If you only want to use the tyres on the race track, and the regulations for the series in which you are competing allow it, you can use the hand cut tyres.


Det tolkar jag som ett Nej i Roadsport.

_________________
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 478



Re:

Freed skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Tobias Nyström skrev:

Citat:
6.13 Däck
Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta. Minsta tillåtna
mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana. Egen skärning i däcket är ej tillåtet. Kravet
på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få
startförbud. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna. Se också vikttillägg för
däcksbredd.


Den texten är ju tydlig tycker jag.

Men om jag skulle köpa däck av en däckfirma, så har jag inte skurit i däcket själv, utan det var ju så när jag köpte det. Om det däremot inte är E-märkt så ser man ju det på däcksidan?


Reglerna är solklara. Jag kan skära e-märkta däck åt min kompis och tvärtom, men inte skära till mig själv ;-)


Inte riktigt så enkelt
Däcken måste fortfarande "uppfylla gällande krav för färd på allmän väg".


Då tillkommer också att däcken ska ha märkning enligt följande:

"Nya däck som tagits i bruk på bil och släpvagn den 1 oktober 2009 eller senare ska uppfylla skärpta bullerkrav och vara typgodkända enligt EG-direktiv 92/23/EEG eller ECE-reglemente 117. Det innebär att däcken ska vara S-märkta (sound) tillsammans med E-märkningen. Avsikten med kravet är att begränsa det buller som uppkommer vid kontakten mellan däck och vägbana."


Eftersom jag inte är i närheten av mina travar med r-däck kan inte kolla om mina däck har denna märkning.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Det blev en mycket mer komplex disskussion i ämnet, än vad man kunde ana!


Men som "TS" ville jag bara skriva att, jag har bestämt mig för Toyo R1R, och beställt det från TWS, som hade det hemma på lager.


Med R1R kan det aldrig bli någon disskussion och man kan ha det till att rulla på gatan, till och från körningarna.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Fabriksskurna

Hej

Jag har precis beställt Ecsta Vecta V70 Soft Wet eller fabriksskurna E-märkta däck

Som Niklas skriver har dessa eller liknande däck använts i Roadsport där SBF/SPVMs reglemente gäller under 10 år

Inga ändringar på denna punkt finns i det nya däcksreglementet som diskuterades på Knutstorp under SSM

Verkar som dessa däck används även i BMW cup enligt tidigare inlägg

Man kan ju tillägga att för egen del har jag beställt dessa däck av säkerhetsmässiga skäl dvs för att bättre kunna hålla mig på banan vid mycket regn

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re: Fabriksskurna

Bengt Metz skrev:
Hej

Jag har precis beställt Ecsta Vecta V70 Soft Wet eller fabriksskurna E-märkta däck

Som Niklas skriver har dessa eller liknande däck använts i Roadsport där SBF/SPVMs reglemente gäller under 10 år

Inga ändringar på denna punkt finns i det nya däcksreglementet som diskuterades på Knutstorp under SSM

Verkar som dessa däck används även i BMW cup enligt tidigare inlägg

Man kan ju tillägga att för egen del har jag beställt dessa däck av säkerhetsmässiga skäl dvs för att bättre kunna hålla mig på banan vid mycket regn

/ Bengt Metz

Bengt,
För mig är det fortfarande inte alls ok att köra med dessa däcken, däcken är ju skurna i efterhand och vem som gör det har mindre betydelse då däcken inte längre stämmer med e-märkningen (ingen har än så länge visat på motsatsen).
Det har fortfarande inte framgått någonstans att skurna däck varit och är tillåtna i Roadsport, att mjukare gummiblandningar funnits är en annan sak då däcken i sådant fall är godkända med ett original mönster. Det har inte heller framgått vilket land Roadsport syftas på (England eller Sverige?).
Att frågan inte var uppe på SSM kan ju bero på att det var första gången de skurna däcken användes, eller?

Hänvisning till BMW cup är lika intressant som att hänvisa till att slicks är godkänt i Modsport.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Magnus

Hej Magnus

Fabriksskurna E märkta regndäck har använts i många år inom SPVM som du och jag ibland tävlar tillsammans i

SSM är MCSSs stora tävling där SPVM åker varje år

Roadportreglementet säger 6.13 Däck

Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta. Minsta tillåtna
mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana. Egen skärning i däcket är ej tillåtet
. Kravet
på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få
startförbud. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna. Se också vikttillägg för
däcksbredd.

Värre är det kanske att man inte kollar mönsterdjupet inför varje körpass

Ha de

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re: Magnus

Bengt Metz skrev:
Hej Magnus

Fabriksskurna E märkta regndäck har använts i många år inom SPVM som du och jag ibland tävlar tillsammans i

SSM är MCSSs stora tävling där SPVM åker varje år

Roadportreglementet säger 6.13 Däck

Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta. Minsta tillåtna
mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana. Egen skärning i däcket är ej tillåtet
. Kravet
på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få
startförbud. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna. Se också vikttillägg för
däcksbredd.

Värre är det kanske att man inte kollar mönsterdjupet inför varje körpass

Ha de

/ Bengt Metz


Bengt, jag vet vad det står i reglementet men kan du eller någon annan då konkret förklara följande:

1.
"Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta"
Vad är då förutsättningen för e-märkning av däck för att uppfylla gällande krav för färd på allmän väg?


2.
Hur skall man tolka "Egen skärning i däcket är ej tillåtet"?
Med betoning på "Egen" eller skärning generellt där "egen" åsyftar tilltaget att ändra mönstret (dvs att "öppna upp" mönstret, vilket enbart låter som en förskönande omskrivning av att skära nya/större skåror)?
Vad har jag missat i detta?

3.
Enligt mig; All typ av skärning i efterhand (efter vulkning) står i konflikt med ett däcks e-märkning, då skärning sker på en redan befintlig produkt.
Ingen har mig veterligen presenterat ett i det här fallet Kuhmodäck oavsett gummiblandning med annat mönster än det sedvanliga tillsammans med korrekt typgodkännandenummer, eller seriös dokumentation som styrker att skärningen är inom föreskrivningarna för e-märkningen av ursprungsdäcket. Uttalandet som Feed refererar till styrker den tesen.
Vad är det jag har missat?


4.
Du skriver: "Fabriksskurna E märkta regndäck har använts i många år inom SPVM"
Då önskar jag en närmare förklaring på vilka däck det gäller och vad som gjort dem tillåtna, för jag har då inte hittat sådana tillgängliga i handeln, har heller aldrig hört att det skulle finnas sådana som är tillåtna.


mvh //Magnus

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Punkt

Punkt 1.

Gäller 1,6mm mönsterdjup (på 75% av däcksbredden) för att få tävla med och köra på allmän väg



Punkt 4.

Kumho Exta Vecta V70 finns att köpa fabriksskurna i olika hårdheter och storlekar
Det finns kanske fler, fråga Oraklet Niklas Falk

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1887



Jag bortser från reglementet och vad som är rätt eller fel för en post och lägger bara till lite fakta om däck, så gott som jag kan och så väl som jag förstått det:

Ibland delar flera gummiblandningar på samma form, som t ex alla de mjuk- och hårdheter man kan få R888-däcken i. Men ibland har man rätt blandning men vill man ha ett bra mönster på ett däck som kommer säljas i en mycket liten serie, som vissa R-däck. Gjutformar är dyra och man vill INTE investera i en ny för den lilla serien, det skulle det aldrig bli lönsamhet i. Däcket skapas istället genom att gummiblandningen man vill använda gjuts i ett annat däcks form och sedan efterbearbetas däcket genom att skäras för hand, naturligtvis i ett standardiserat och kontrollerat mönster.

Om däcket kommer skuret från tillverkaren ansvarar också tillverkaren för däckets kvalitet och funktion. Det levereras precis som vilket annat däck som helst. Det är också den stora skillnaden mot att köpa ett däck och sedan skära till mera mönster själv, vilket reglementet tydligt säger nej till: Du kan inte variera mönstret, du kan inte anpassa mönstret efter väderlek, du kan inte experimentera med egna coola mönster hemma i garaget, råka skära däcket för tunt eller hitta på något annat livsfarliga som gör att du dör i vid nästa regna race. Du köper en färdig produkt från tillverkaren som bara råkar vara framställd genom att någon skurit för hand, eftersom gjutformar är dyra.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re: Punkt

Bengt Metz skrev:
Punkt 1.

Gäller 1,6mm mönsterdjup (på 75% av däcksbredden) för att få tävla med och köra på allmän väg



Punkt 4.

Kumho Exta Vecta V70 finns att köpa fabriksskurna i olika hårdheter och storlekar
Det finns kanske fler, fråga Oraklet Niklas Falk

/ Bengt Metz


e-märkning av däck har inget med lagstadgat mönsterdjup och 75% av bredden, det hör till transportstyrelsens regler. Står dessutom i en annan mening i reglementet.

Var beställer man dessa Kuhmo V70 med annat mönster än det som Kuhmo redovisar som V70, hittar inte däckstypen på webben heller.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Torkel K skrev:
Jag bortser från reglementet och vad som är rätt eller fel för en post och lägger bara till lite fakta om däck, så gott som jag kan och så väl som jag förstått det:

Ibland delar flera gummiblandningar på samma form, som t ex alla de mjuk- och hårdheter man kan få R888-däcken i. Men ibland har man rätt blandning men vill man ha ett bra mönster på ett däck som kommer säljas i en mycket liten serie, som vissa R-däck. Gjutformar är dyra och man vill INTE investera i en ny för den lilla serien, det skulle det aldrig bli lönsamhet i. Däcket skapas istället genom att gummiblandningen man vill använda gjuts i ett annat däcks form och sedan efterbearbetas däcket genom att skäras för hand, naturligtvis i ett standardiserat och kontrollerat mönster.

Om däcket kommer skuret från tillverkaren ansvarar också tillverkaren för däckets kvalitet och funktion. Det levereras precis som vilket annat däck som helst. Det är också den stora skillnaden mot att köpa ett däck och sedan skära till mera mönster själv, vilket reglementet tydligt säger nej till: Du kan inte variera mönstret, du kan inte anpassa mönstret efter väderlek, du kan inte experimentera med egna coola mönster hemma i garaget, råka skära däcket för tunt eller hitta på något annat livsfarliga som gör att du dör i vid nästa regna race. Du köper en färdig produkt från tillverkaren som bara råkar vara framställd genom att någon skurit för hand, eftersom gjutformar är dyra.


Jag är införstådd i processen med att byta gummiblandning i en gjutform och det görs ju precis som du skriver i bl.a. Toyo R888 och Kuhmo V70.

Vad jag menar är pudelns kärna, är att e-märkningens typgodkännande som står ingjutet på däcksidan med stor sannolikhet inte längre är överensstämmande med det "nya" mönstret som skapats eftersom en nytt slitbanemönster bör få ett annat e-typgodkännandenummer med tex tillägget W (för wet).
Rätt eller fel?

Vad står det egentligen för typgodkännandenummer på dessa "fabriksskurna" däck och vad står det på de vanliga V70-däcken?
Svaret torde ge ett konkret svar att utgå ifrån istället för hittillsvarande mummel i skägget.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Däck

Magnus

Du undrar om vad följande text i reglementet avser

Citat:
"Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta"


Och jag svarar att för att åka på gata måste däcket ha 75% av 1,6mm mönsterdjup = gällande krav

eller missförstud jag frågan Magnus

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 181



Bengt
Ska du köra modsport eller har du stämt av med:
SBP om skurna däck är godkända för färd på väg.
SPVM om huruvida efterbearbetade däck är ok.
MSCC dito om du tänker köra KM med dem.

Om jag förstått rätt tillverkas däcken i Japan med ett visst mönster och mönsterdjup. De får sedan förändrat mönsterdjup skuret i England. Detta sker på begäran av köparen. Dvs egen skärning utförd av annan.
Dvs om du skär själv eller låter någon annan göra det saknar relevans.

Halkar själv omkring då det är blött.

_________________
Anders Hofverberg
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re: Däck

Bengt Metz skrev:
Magnus

Du undrar om vad följande text i reglementet avser

Citat:
"Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta"


Och jag svarar att för att åka på gata måste däcket ha 75% av 1,6mm mönsterdjup = gällande krav

eller missförstud jag frågan Magnus

/ Bengt Metz

Ja du missförstod eller läser inte texten på samma sätt som jag gör.

Texten innehåller tre meningar som beskriver tre delkrav och sedan tre förtydliganden och slutligen en hänvisning.
På 1:a meningen svarade du med 2:a meningen , men alltså inte på ursprungsfrågan som var:
Vad är då förutsättningen för e-märkning av däck för att uppfylla gällande krav för färd på allmän väg?

Bengt Metz skrev:
Roadportreglementet säger 6.13 Däck


1. Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta.
2. Minsta tillåtna mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana.
3. Egen skärning i däcket är ej tillåtet
.

a. Kravet på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass.
b. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få startförbud.
c. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna.
d. Se också vikttillägg för däcksbredd.


_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Magnus Bengtsson skrev:
Låter som en riktig gråzon om man behöver speciella intyg.
Det står "Egen skärning i däcket är ej tillåtet" är den nya tolkningen då att grannen kan göra det istället och är det ok då?
Skuret är skuret och original däckmönster är påverkat, eller?

Godkänt av vem?


Godkänt av tävlingsarrangören/sanktionerande förbund/och deras verkställande representant på plats, besiktningschefen

Regeltext är inte heltäckande, eller alltid entydig, och funktionär har tolkningsföreträde. Har inte erfarenhet av dom aktuella klasserna, eller praxis vid tävlingarna, men har mångårig erfarenhet av besiktning/regbesiktning/regelskrivning(eller rättare sagt, översättning och anpassning av regler till svenska förhållanden)/och arbetet runt tillkomsten av regler och tillämpningar av dessa.

Punkt 3 i:

"Roadportreglementet, 6.13 Däck


1. Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta.
2. Minsta tillåtna mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana.
3. Egen skärning i däcket är ej tillåtet.

a. Kravet på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass.
b. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få startförbud.
c. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna.
d. Se också vikttillägg för däcksbredd."

skulle jag tolka som att varje skärande efterbehandling i däcken skulle vara förbjuden, oavsett om det är en själv, eller någon annan (inkl Wheelbase), som har gjort den, men om tillverkaren, eller tillverkarens sanktionerade representant, har gjort den, och intygar förändringen (helst inkl bilder på det "färdiga" mönstret), så är däcket tillåtet.

OBS att reglerna inte finns till för sin egen skull, utan för att tävlandet skall vara så säkert som möjligt, och ha ett mått av "fair play", och att regler (och tillämpningar) är föränderliga över tid...

Som ett exempel kan nämnas, att det i dragracingens Stock-reglemente under många år fanns texten (minnet sviker, ej exakt citat) "motorn får borras 0,60 tum"

Var och en som läser detta, och som är det minsta insatt i motorrenoveringar, begriper ju direkt att kommat har hamnat ett steg fel, och att det skulle stått 0,060 tum, vilket är något helt annat

Vad skulle ha hänt om du gick efter det skrivna reglementet och borrade så mycket du kunde, inom 0,060 - 0,60 tum... Jo, du skulle bli utesluten från tävlingen (och resultatlistan, om det upptäcktes i en efterkontroll) men du skulle inte få några andra efterräkningar, så länge regeln stog kvar, och inga rättelser hade publicerats via dom officiella organen.

Vill du ha till en förändring (förtydligande) i reglerna, eller tillämpningen av dessa, så får du lämna in en protest mot en medtävlande som du anser bryter mot reglerna, eller skriva till förbundet/utskottet, och kräva motsvarande!

Paul Sjöholm
Tekniker A

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Paul

Hej Paul

Skurna regndäck görs av FABRIKEN, ingen efterbearbetning efter leverans från fabrik/tillverkare är tillåten
Om sådant sker så är det EGEN skärning dvs inte tillåtet, som jag fattar det

I övrigt har du helt rätt vad gäller tekniska reglementen, det är svårt för att inte säga omöjligt att få heltäckande reglementen

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Då det rör sig om tolkning kommer detta vara åsikt mot åsikt fram till något beslutas. Om inget beslut finns och man vill ta det till sin spets får man göra som Paul skriver och därmed lämna protest.

Jag tror däremot att det bästa vore om förarföreningen i Roadsport tar en diskussion och kommer fram till ett beslut kring hur man skall tolka denna text i reglementet.


Roadsport måste "själv" bestämma vilken riktning man vill ha i framtiden, men man kan ju ha en åsikt för det.
Efter lite diskussioner med folk som kan däck och folk som kört på dessa däck tror jag att dessa skurna däck är så pass överlägsna rent varvtidsmässigt att de som inte kör på denna typen av däck får ytterst svårt att hänga med.
Att serier utvecklas och tar sig framåt är inget konstigt. Vad Roadsport måste ta ställning till är konsekvenserna av utvecklingen. En konsekvens blir att den som vill vara med och kriga i toppen av Roadsport "måste" ha två set däck med sig till tävling, ett set för torrt och ett set för regn. Jag ser inget konstigt i det då däckbyte efter väderlek förekommit inom Roadsport i många år men då med icke efterskurna däck. Tidigare har det dock gått att konkurrera ganska väl ändå genom att köra sina "torrdäck" i blött då skillnaden mellan de icke skurna däcken varit mer marginell. Nu blir det två set däck oavsett vad man vill då man står utan val om man vill vara med i matchen, vad det nu innebär i form av däckkostnad och transportlösning.

Den som vill köra sin tävlingsbil till banan får anmäla sig till kursen "Hur man får med sig allt i Roadsportbilen" som Niklas Falk håller i.



_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
waern
Frillesås/Kungsbacka
Här sen Apr 2006
Inlägg: 33



Re:

Freed skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Tobias Nyström skrev:

Citat:
6.13 Däck
Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta. Minsta tillåtna
mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana. Egen skärning i däcket är ej tillåtet. Kravet
på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få
startförbud. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna. Se också vikttillägg för
däcksbredd.


Den texten är ju tydlig tycker jag.

Men om jag skulle köpa däck av en däckfirma, så har jag inte skurit i däcket själv, utan det var ju så när jag köpte det. Om det däremot inte är E-märkt så ser man ju det på däcksidan?


Reglerna är solklara. Jag kan skära e-märkta däck åt min kompis och tvärtom, men inte skära till mig själv ;-)


Inte riktigt så enkelt
Däcken måste fortfarande "uppfylla gällande krav för färd på allmän väg"

Eftersom det snart är dags för en inköpsrunda i England, bla för fälgar och däck, kontaktade jag Kumho och frågade efter inköpsställen för V70A med tillskuret regnmönster och fick följande svar av Mark Hamnett som är Technical Manager på Kumho Motorsport UK.

Mark Hamnett, Kumho Motorstport UK skrev:
It is possible to hand cut the V70A into a wet tyre and any good motorsport tyre shop should be able to offer this service.

However, even though the V70A is E marked and road legal, modifying the tread pattern in any way by hand renders it unsuitable/illegal for use on the public highway.

If you only want to use the tyres on the race track, and the regulations for the series in which you are competing allow it, you can use the hand cut tyres.


Det tolkar jag som ett Nej i Roadsport.


Vad är det officiella beslutet angående att ändra mönster i E godkända däck? Godkänt eller inte?

Bra att veta innan man skaffar sig en uppsättning Full wet.

_________________
Christoffer Waern
Honda S2000 -99

Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Re: Fabriksskurna

Bengt Metz skrev:
Jag har precis beställt Ecsta Vecta V70 Soft Wet eller fabriksskurna E-märkta däck


Då Bengt precis har skaffat sig sådana här däck, och var medveten om denna diskussion, så borde man ju kunna förutsätta att han kollade upp så att däcken verkligen är E-godkända även efter modifiering?
För utan detta godkännande är de definitivt inte tillåtna i Roadsport, oavsett vad som har använt tidigare år.

Jag kan tycka att det är lite märkligt att ingen (tex återförsäljaren Wheelbase) har lyckats lägga fram något bevis för detta, trots att det tydligen ska finnas någon slags dokumentation som måste kunna visas i tex BMW Cup.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
hedegaard
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 27



2013 hur blir det nu ?

jag har lite funderingar på att tävla i spvm 2013
och innan jag bestämmer mig , måste jag bara veta hur det gick med dem skurna däcken

jag hörde rykten om att fusk-däcken hade varit uppe på förar möte
och att dem som hade fuskat fick vara med och yttra sig innan omröstningen
dem skulle även ha varit med på omröstningen

jag hoppas inte dessa rykten stämmer . är det någon som vet ?

är det ok, om det är många som fuskar
vad händer nästa gång ett gäng blir ertappat med ex. slicks


i mina ögon är roadsport c en instegs klass !!!!
om ni gör klassen dyr och komplicerat kommer det på sikt att drabba alla
i spvm finns det jo flera klasser ex. modsport
thumbs down

_________________
Bjarne Hedegaard Christiansen

Lotus s1 (Helga)
Lotus s1 (Wicktoria)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20204



Roadsport C är ett bra ställe att börja, men har inga andra regler än B och A (bara för att säga det uppenbara som inte verkar vara uppenbart alltid). Så det finns inget som begränsar att det ska få förekomma konkurrenskraftig och knivskarp racing i Roadsport C (och då famlar man efter alla möjliga sätt att komma före de andra).

"Egen" kommer att plockas bort i nästa års reglemente så det är E-märkta däck utan modifiering som gäller (oavsett om modifieringen sanktionerats av VDn för däckföretaget).

Men det finns ingen begränsning för hur dyrt det kan bli, det gör det inte inom nån sport.
Det finns massor av däck att testa med om man vill. Det finns gott om asfaltsrallydäck som är E-märkta, förmodligen vettiga i väta åtminstone (nåt kan nog tom fungera fint i torrt också).
Begränsat antal entypsdäck är ett sätt att bromsa kostnader, men det är svårt när biltyperna varierar så mycket som de gör.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Riktiga regndäck eller bra gatdäck? skurna K21 vs Proxes R1R
<<   1, 2, 3, 4   >>
42517 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande