Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 42517 besök totalt |
Re:
Inte riktigt så enkelt ![]() Däcken måste fortfarande "uppfylla gällande krav för färd på allmän väg" Eftersom det snart är dags för en inköpsrunda i England, bla för fälgar och däck, kontaktade jag Kumho och frågade efter inköpsställen för V70A med tillskuret regnmönster och fick följande svar av Mark Hamnett som är Technical Manager på Kumho Motorsport UK.
Det tolkar jag som ett Nej i Roadsport. _________________ ![]() |
||||||||||
Re:
Då tillkommer också att däcken ska ha märkning enligt följande: "Nya däck som tagits i bruk på bil och släpvagn den 1 oktober 2009 eller senare ska uppfylla skärpta bullerkrav och vara typgodkända enligt EG-direktiv 92/23/EEG eller ECE-reglemente 117. Det innebär att däcken ska vara S-märkta (sound) tillsammans med E-märkningen. Avsikten med kravet är att begränsa det buller som uppkommer vid kontakten mellan däck och vägbana." Eftersom jag inte är i närheten av mina travar med r-däck kan inte kolla om mina däck har denna märkning. |
||||||||||
Det blev en mycket mer komplex disskussion i ämnet, än vad man kunde ana!
![]() Men som "TS" ville jag bara skriva att, jag har bestämt mig för Toyo R1R, och beställt det från TWS, som hade det hemma på lager. Med R1R kan det aldrig bli någon disskussion och man kan ha det till att rulla på gatan, till och från körningarna. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||||
Fabriksskurna
Hej Jag har precis beställt Ecsta Vecta V70 Soft Wet eller fabriksskurna E-märkta däck Som Niklas skriver har dessa eller liknande däck använts i Roadsport där SBF/SPVMs reglemente gäller under 10 år Inga ändringar på denna punkt finns i det nya däcksreglementet som diskuterades på Knutstorp under SSM Verkar som dessa däck används även i BMW cup enligt tidigare inlägg Man kan ju tillägga att för egen del har jag beställt dessa däck av säkerhetsmässiga skäl dvs för att bättre kunna hålla mig på banan vid mycket regn / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||||
Re: Fabriksskurna
Bengt, För mig är det fortfarande inte alls ok att köra med dessa däcken, däcken är ju skurna i efterhand och vem som gör det har mindre betydelse då däcken inte längre stämmer med e-märkningen (ingen har än så länge visat på motsatsen). Det har fortfarande inte framgått någonstans att skurna däck varit och är tillåtna i Roadsport, att mjukare gummiblandningar funnits är en annan sak då däcken i sådant fall är godkända med ett original mönster. Det har inte heller framgått vilket land Roadsport syftas på (England eller Sverige?). Att frågan inte var uppe på SSM kan ju bero på att det var första gången de skurna däcken användes, eller? Hänvisning till BMW cup är lika intressant som att hänvisa till att slicks är godkänt i Modsport. ![]() |
||||||||||
Magnus
Hej Magnus Fabriksskurna E märkta regndäck har använts i många år inom SPVM som du och jag ibland tävlar tillsammans i SSM är MCSSs stora tävling där SPVM åker varje år Roadportreglementet säger 6.13 Däck Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta. Minsta tillåtna mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana. Egen skärning i däcket är ej tillåtet. Kravet på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få startförbud. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna. Se också vikttillägg för däcksbredd. Värre är det kanske att man inte kollar mönsterdjupet inför varje körpass Ha de / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||||
Re: Magnus
Bengt, jag vet vad det står i reglementet men kan du eller någon annan då konkret förklara följande: 1. "Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta" Vad är då förutsättningen för e-märkning av däck för att uppfylla gällande krav för färd på allmän väg? ![]() 2. Hur skall man tolka "Egen skärning i däcket är ej tillåtet"? Med betoning på "Egen" eller skärning generellt där "egen" åsyftar tilltaget att ändra mönstret (dvs att "öppna upp" mönstret, vilket enbart låter som en förskönande omskrivning av att skära nya/större skåror)? Vad har jag missat i detta? ![]() 3. Enligt mig; All typ av skärning i efterhand (efter vulkning) står i konflikt med ett däcks e-märkning, då skärning sker på en redan befintlig produkt. Ingen har mig veterligen presenterat ett i det här fallet Kuhmodäck oavsett gummiblandning med annat mönster än det sedvanliga tillsammans med korrekt typgodkännandenummer, eller seriös dokumentation som styrker att skärningen är inom föreskrivningarna för e-märkningen av ursprungsdäcket. Uttalandet som Feed refererar till styrker den tesen. Vad är det jag har missat? ![]() 4. Du skriver: "Fabriksskurna E märkta regndäck har använts i många år inom SPVM" Då önskar jag en närmare förklaring på vilka däck det gäller och vad som gjort dem tillåtna, för jag har då inte hittat sådana tillgängliga i handeln, har heller aldrig hört att det skulle finnas sådana som är tillåtna. mvh //Magnus |
||||||||||
Punkt
Punkt 1. Gäller 1,6mm mönsterdjup (på 75% av däcksbredden) för att få tävla med och köra på allmän väg Punkt 4. Kumho Exta Vecta V70 finns att köpa fabriksskurna i olika hårdheter och storlekar Det finns kanske fler, fråga Oraklet Niklas Falk / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||||
Jag bortser från reglementet och vad som är rätt eller fel för en post och lägger bara till lite fakta om däck, så gott som jag kan och så väl som jag förstått det:
Ibland delar flera gummiblandningar på samma form, som t ex alla de mjuk- och hårdheter man kan få R888-däcken i. Men ibland har man rätt blandning men vill man ha ett bra mönster på ett däck som kommer säljas i en mycket liten serie, som vissa R-däck. Gjutformar är dyra och man vill INTE investera i en ny för den lilla serien, det skulle det aldrig bli lönsamhet i. Däcket skapas istället genom att gummiblandningen man vill använda gjuts i ett annat däcks form och sedan efterbearbetas däcket genom att skäras för hand, naturligtvis i ett standardiserat och kontrollerat mönster. Om däcket kommer skuret från tillverkaren ansvarar också tillverkaren för däckets kvalitet och funktion. Det levereras precis som vilket annat däck som helst. Det är också den stora skillnaden mot att köpa ett däck och sedan skära till mera mönster själv, vilket reglementet tydligt säger nej till: Du kan inte variera mönstret, du kan inte anpassa mönstret efter väderlek, du kan inte experimentera med egna coola mönster hemma i garaget, råka skära däcket för tunt eller hitta på något annat livsfarliga som gör att du dör i vid nästa regna race. Du köper en färdig produkt från tillverkaren som bara råkar vara framställd genom att någon skurit för hand, eftersom gjutformar är dyra. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||||||
Re: Punkt
e-märkning av däck har inget med lagstadgat mönsterdjup och 75% av bredden, det hör till transportstyrelsens regler. Står dessutom i en annan mening i reglementet. Var beställer man dessa Kuhmo V70 med annat mönster än det som Kuhmo redovisar som V70, hittar inte däckstypen på webben heller. |
||||||||||
Re:
Jag är införstådd i processen med att byta gummiblandning i en gjutform och det görs ju precis som du skriver i bl.a. Toyo R888 och Kuhmo V70. Vad jag menar är pudelns kärna, är att e-märkningens typgodkännande som står ingjutet på däcksidan med stor sannolikhet inte längre är överensstämmande med det "nya" mönstret som skapats eftersom en nytt slitbanemönster bör få ett annat e-typgodkännandenummer med tex tillägget W (för wet). Rätt eller fel? Vad står det egentligen för typgodkännandenummer på dessa "fabriksskurna" däck och vad står det på de vanliga V70-däcken? Svaret torde ge ett konkret svar att utgå ifrån istället för hittillsvarande mummel i skägget. ![]() |
||||||||||
Däck
Magnus Du undrar om vad följande text i reglementet avser
Och jag svarar att för att åka på gata måste däcket ha 75% av 1,6mm mönsterdjup = gällande krav eller missförstud jag frågan Magnus / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||||
Bengt
Ska du köra modsport eller har du stämt av med: SBP om skurna däck är godkända för färd på väg. SPVM om huruvida efterbearbetade däck är ok. MSCC dito om du tänker köra KM med dem. Om jag förstått rätt tillverkas däcken i Japan med ett visst mönster och mönsterdjup. De får sedan förändrat mönsterdjup skuret i England. Detta sker på begäran av köparen. Dvs egen skärning utförd av annan. Dvs om du skär själv eller låter någon annan göra det saknar relevans. Halkar själv omkring då det är blött. _________________ Anders Hofverberg |
||||||||||
Re: Däck
Ja du missförstod eller läser inte texten på samma sätt som jag gör. Texten innehåller tre meningar som beskriver tre delkrav och sedan tre förtydliganden och slutligen en hänvisning. På 1:a meningen svarade du med 2:a meningen ![]() Vad är då förutsättningen för e-märkning av däck för att uppfylla gällande krav för färd på allmän väg? ![]()
|
||||||||||
Re:
Godkänt av tävlingsarrangören/sanktionerande förbund/och deras verkställande representant på plats, besiktningschefen ![]() Regeltext är inte heltäckande, eller alltid entydig, och funktionär har tolkningsföreträde. Har inte erfarenhet av dom aktuella klasserna, eller praxis vid tävlingarna, men har mångårig erfarenhet av besiktning/regbesiktning/regelskrivning(eller rättare sagt, översättning och anpassning av regler till svenska förhållanden)/och arbetet runt tillkomsten av regler och tillämpningar av dessa. Punkt 3 i: "Roadportreglementet, 6.13 Däck 1. Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta. 2. Minsta tillåtna mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana. 3. Egen skärning i däcket är ej tillåtet. a. Kravet på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass. b. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få startförbud. c. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna. d. Se också vikttillägg för däcksbredd." skulle jag tolka som att varje skärande efterbehandling i däcken skulle vara förbjuden, oavsett om det är en själv, eller någon annan (inkl Wheelbase), som har gjort den, men om tillverkaren, eller tillverkarens sanktionerade representant, har gjort den, och intygar förändringen (helst inkl bilder på det "färdiga" mönstret), så är däcket tillåtet. OBS att reglerna inte finns till för sin egen skull, utan för att tävlandet skall vara så säkert som möjligt, och ha ett mått av "fair play", och att regler (och tillämpningar) är föränderliga över tid... Som ett exempel kan nämnas, att det i dragracingens Stock-reglemente under många år fanns texten (minnet sviker, ej exakt citat) "motorn får borras 0,60 tum" Var och en som läser detta, och som är det minsta insatt i motorrenoveringar, begriper ju direkt att kommat har hamnat ett steg fel, och att det skulle stått 0,060 tum, vilket är något helt annat ![]() Vad skulle ha hänt om du gick efter det skrivna reglementet och borrade så mycket du kunde, inom 0,060 - 0,60 tum... Jo, du skulle bli utesluten från tävlingen (och resultatlistan, om det upptäcktes i en efterkontroll) men du skulle inte få några andra efterräkningar, så länge regeln stog kvar, och inga rättelser hade publicerats via dom officiella organen. Vill du ha till en förändring (förtydligande) i reglerna, eller tillämpningen av dessa, så får du lämna in en protest mot en medtävlande som du anser bryter mot reglerna, eller skriva till förbundet/utskottet, och kräva motsvarande! Paul Sjöholm Tekniker A _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||||
Paul
Hej Paul Skurna regndäck görs av FABRIKEN, ingen efterbearbetning efter leverans från fabrik/tillverkare är tillåten Om sådant sker så är det EGEN skärning dvs inte tillåtet, som jag fattar det I övrigt har du helt rätt vad gäller tekniska reglementen, det är svårt för att inte säga omöjligt att få heltäckande reglementen / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||||
Då det rör sig om tolkning kommer detta vara åsikt mot åsikt fram till något beslutas. Om inget beslut finns och man vill ta det till sin spets får man göra som Paul skriver och därmed lämna protest.
Jag tror däremot att det bästa vore om förarföreningen i Roadsport tar en diskussion och kommer fram till ett beslut kring hur man skall tolka denna text i reglementet. Roadsport måste "själv" bestämma vilken riktning man vill ha i framtiden, men man kan ju ha en åsikt för det. ![]() Efter lite diskussioner med folk som kan däck och folk som kört på dessa däck tror jag att dessa skurna däck är så pass överlägsna rent varvtidsmässigt att de som inte kör på denna typen av däck får ytterst svårt att hänga med. Att serier utvecklas och tar sig framåt är inget konstigt. Vad Roadsport måste ta ställning till är konsekvenserna av utvecklingen. En konsekvens blir att den som vill vara med och kriga i toppen av Roadsport "måste" ha två set däck med sig till tävling, ett set för torrt och ett set för regn. Jag ser inget konstigt i det då däckbyte efter väderlek förekommit inom Roadsport i många år men då med icke efterskurna däck. Tidigare har det dock gått att konkurrera ganska väl ändå genom att köra sina "torrdäck" i blött då skillnaden mellan de icke skurna däcken varit mer marginell. Nu blir det två set däck oavsett vad man vill då man står utan val om man vill vara med i matchen, vad det nu innebär i form av däckkostnad och transportlösning. Den som vill köra sin tävlingsbil till banan får anmäla sig till kursen "Hur man får med sig allt i Roadsportbilen" som Niklas Falk håller i. ![]() ![]() ![]() |
||||||||||
Re:
Vad är det officiella beslutet angående att ändra mönster i E godkända däck? Godkänt eller inte? Bra att veta innan man skaffar sig en uppsättning Full wet. _________________ Christoffer Waern Honda S2000 -99 ![]() |
||||||||||
Re: Fabriksskurna
Då Bengt precis har skaffat sig sådana här däck, och var medveten om denna diskussion, så borde man ju kunna förutsätta att han kollade upp så att däcken verkligen är E-godkända även efter modifiering? För utan detta godkännande är de definitivt inte tillåtna i Roadsport, oavsett vad som har använt tidigare år. Jag kan tycka att det är lite märkligt att ingen (tex återförsäljaren Wheelbase) har lyckats lägga fram något bevis för detta, trots att det tydligen ska finnas någon slags dokumentation som måste kunna visas i tex BMW Cup. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
2013 hur blir det nu ?
jag har lite funderingar på att tävla i spvm 2013 och innan jag bestämmer mig , måste jag bara veta hur det gick med dem skurna däcken jag hörde rykten om att fusk-däcken hade varit uppe på förar möte och att dem som hade fuskat fick vara med och yttra sig innan omröstningen dem skulle även ha varit med på omröstningen jag hoppas inte dessa rykten stämmer . är det någon som vet ? är det ok, om det är många som fuskar vad händer nästa gång ett gäng blir ertappat med ex. slicks i mina ögon är roadsport c en instegs klass !!!! om ni gör klassen dyr och komplicerat kommer det på sikt att drabba alla i spvm finns det jo flera klasser ex. modsport ![]() ![]() _________________ Bjarne Hedegaard Christiansen Lotus s1 (Helga) Lotus s1 (Wicktoria) |
||||||||||
Roadsport C är ett bra ställe att börja, men har inga andra regler än B och A (bara för att säga det uppenbara som inte verkar vara uppenbart alltid). Så det finns inget som begränsar att det ska få förekomma konkurrenskraftig och knivskarp racing i Roadsport C (och då famlar man efter alla möjliga sätt att komma före de andra).
"Egen" kommer att plockas bort i nästa års reglemente så det är E-märkta däck utan modifiering som gäller (oavsett om modifieringen sanktionerats av VDn för däckföretaget). Men det finns ingen begränsning för hur dyrt det kan bli, det gör det inte inom nån sport. Det finns massor av däck att testa med om man vill. Det finns gott om asfaltsrallydäck som är E-märkta, förmodligen vettiga i väta åtminstone (nåt kan nog tom fungera fint i torrt också). Begränsat antal entypsdäck är ett sätt att bromsa kostnader, men det är svårt när biltyperna varierar så mycket som de gör. |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 42517 besök totalt |