Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 26169 besök totalt |
Re:
Planerar ett par varv på två hjul på ringen även i år ![]() Har fått beställt mycket de senaste dagarna och det som är beställt är bla. XYZ 330 6kolvs fram med racebelägg. XYZ 303 4kolvs bak med lite snällare belägg. Dash 2 och DL1 ifrån race-technology. HD motorkuddar av Turnermotorsport. Ifrån Streetpower blev det en beställning på. Bosch 465 spridare då jag ska köra E85. EMU sprut med blåtandsmodul & flying leed härva. Ekonomi plåt skärmar, kom fram till att jag lika gärna kan ta plåt istället för plast då de väger samma. Innovate MTX-L bredbandslambda. Har haft mycket funderingar i det sista på hur jag ska göra med bilen och vart jag ska sikta frammåt. Till 2015 ska det byggas ny motor och vill väldigt gärna bygga en 2 liters turbo så får se om det blir special framöver. _________________ Conny Yngve Bmw Cup #84 E30 325I *såld Tack till: www.streetpower.se Alltid bra priser på speedparts! |
||
Det blev en inte fullt så lyckad premiär på Mantorp, får väl börja med allt jobb som lades ner på bilen för att ens komma dit.
Som vanligt siktar man gärna högre än vad man kan hoppa (dvs har tid till) Mantorp närmade sig med storm steg och jag valde att inte börja koppla in nya sprutet än, lackring av bilen får också ligga en bit fram i tiden. 26:e April, 6dagar till avfärd mot Mantorp såg bilen ut såhär. ![]() ![]() Spenderade mycket tid med att riva ut gammal asfaltsmatta, skrapa bort gammal färg och pensla golvet. ![]() ![]() Polyuretanrutor till hela bilen utom framruta, Endast bakrutan skulle monteras till mantorp då jag har andra rostfria dörrar som jag ska byta till när bilen byter färg. ![]() Med XYZ bromsarna passar inte längre någon av mina fälgar så jag fick tag på 4st 17x8 Azev varav den ena var blästrad, då ingen tid fannas att blästra de andra tre och pulverlacka dom så provade jag biltemas plastidip och det blev helt okej! ![]() Målet den 28:e var att inte åka ifrån garaget förrens golvet i bilen fått färg så att arbetet med nya instrumentbrädan skulle kunna starta. 02:05 kunde jag sätta mig i bilen och köra hem för några få timmars sömn. ![]() 29:e började jag dagen med att hämta min nya Spaco circuit stol hos streetpower och körde sedan vidare till GA Lindbergs för att köpa Hydbrid nack skydd, nytt bälte och lite ny burvaddering. ![]() Sen var det bara starta med att börja måtta ut var dash och andra prylar skall sitta och börja borra/såga. ![]() ![]() ![]() ![]() Bakrutan monterad. blev väldigt bra och gick enklare än jag trodde, Guld värt att köpa formgutna! Handlade rutorna via BAD ASS PARTS, tillverkas på beställning i England. ![]() Blev inte helt tokigt. Notera hur mycket vikt jag kan spara genom att slakta passagerar dörren, även bakdörrarna är idag orörda. När väl instrumentbrädan var på plats var det dags att provmontera sparco curcuit stolen.... Den passar inte i bilen med original stolfästen då musörat tar i hjälmkrossarstaget i bågen... Fick montera in den gamla stolen, sitter inte riktigt bra i cobra stolen så hade velat få in circuiten i bilen, får se om jag bygger nya stolsfästen eller vad jag ska göra, får väl först mäta och se hur mycket det felar på. Detta var 30 Juni och jag hade ännu inte fått mina bromsar då båten med dom var försenad. ![]() 1:a Maj och Mats har fått hem bromsarna så jag kör och möter hans far vid Ikea i Älmhult och sätter genast igång med att montera bak då dom nya bromsarna och hjulen har även skapat ett nytt bekymmer, med däck på fälgen visar det sig att det inte bara räckte med 5-10mm spacer för att fälgen skulle gå fri ifrån Fjädertornen som jag hoppades! 1:a Maj, alla lediga, hur får man tag i nya spacers då.... Facebook såklart!! Stort tack till Spacer.se som fräste fram 2 nya spacers som jag sen kunde hämta på vägen upp till Mantorp! ![]() ![]() Viss skillnad ![]() ![]() Övrigt som vart gjort under denna tid var, oljeservice, byta tändkabelhärvan mot en modell grövre ifrån Tuner motorsport. såklart koppla all, nåja, nästan all el till dashen, mätare o annat. ![]() 2:a Maj, vid avfärd mot Mantorp var det fortfarande mycket kvar att göra men jag hade hyrt depå garage så var ganska optimistisk. ![]() Hade precis passerat 3km till Rasta skylten när bilen börjar bete sig konstigt. Först får jag varning "battery charge low" 5sek efter det kommer "engine temp high" och 5sek efter det "engine temperature Very high" i argt rött så då var det bara parkera längs E4an... ![]() Det fick bli att åka bärgare till Mantorp och dragbilen fick åka vidare till BMW i Linköping. Dragbilen fick två nya remhjul på bmw och då jag stannade direkt drog det inte med sig några andra konstigheter så hon mår idag fint ![]() Kvällen & natten spenderades i depågaraget med att montera frambromsarna och lufta hela bromssystemet. ![]() Strax innan 04 packade vi ihop och begav oss till Sjögestad för 3h sömn innan det var dag att bege sig till banan för att 1, se om vi fått ut all luft och 2, besikta bilen för tävling. Besikta gick bra, men det var fortfarande luft i systemet så direkt efter förarmötet var det bara palla upp bilen och börja lufta igen, när bilen var på backen igen hade jag bytt om och ett första riktiga prov av bromsarna fick bli på banan under träning 1. Bromsarna känndes bra men generatorn laddade inte ![]() 4 varv fick jag men bilen ryckte, antagligen pga låg ström till bränslepumpen. Snabbt googlande fick oss att tro att det kunde behövas en lampa mellan Dashen och generatorn för att får den att börja ladda så in i bilen för en snabb vända till Biltema i Linköping och köpa en lampa. När starten går till race 1 har vi fortfarande inte fått ordning på det och vi provar allt men kommer fram till att det är nog diodbryggan eller regulatorn så det blev DNS i bägge tävlingar tyvärr.. Väl hemma ifrån Mantorp tog jag laddnings regulatorn ifrån en annan generator i garaget och då laddade hon direkt...... ![]() Extra stort tack till Fredrik, Magnus, Daniel & Hannes på Streetpower.se men även föräldrar, systrar och alla andra som hjälpt till att göra detta möjligt! Ska uppdatera om någon vecka eller så vad som händer framöver, kommer inte till Kinnekulle och är kluven i om jag ska upp till Gelleråsen, kanske bara köra gatbilsåka för att få mer tid att prova ut bilen. _________________ Conny Yngve Bmw Cup #84 E30 325I *såld Tack till: www.streetpower.se Alltid bra priser på speedparts! |
||
Bilen skall säljas och jag har sagt upp min garage/mekplats.
Annons https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119172 De sista 3 åren har den bara stått på pallbockar och samlat damm. Från sista uppdateringen till idag så har bilen fått två nya framskärmar i plåt. Tre dåliga dörrar har bytts mot bättre. Glasfiber huv och bagagelucka. Förra veckan skruvade jag och min far ihop bilen och körde ett varv runt garaget. ![]() _________________ Conny Yngve Bmw Cup #84 E30 325I *såld Tack till: www.streetpower.se Alltid bra priser på speedparts! |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 26169 besök totalt |