Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes CE55 AMG Turbo -93
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
58202 besök totalt
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Re:

speeDs_ skrev:
Hade du tänkt köpa axlar från den där finnen? Han tog vettiga pengar för dom med. Hur passar M5 knutarna på dessa, krävs det mycket jobb för att få dit dom?

Nån finne med axlar känner jag faktiskt inte till. Jag har gubbar lokalt som trollar fram detta åt mig. :-)
Men det är en hel del jobb att få dit skrotet. Ska ordna med cadritningar så gubbarna får trolla fram grejer i fräsen åt mig..

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Styrsaget sitter upp å ner.. (du har antagligen satt höger navarm på vänster hub å vise versa)

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Jovani skrev:
Styrsaget sitter upp å ner.. (du har antagligen satt höger navarm på vänster hub å vise versa)

Är du säker på det?
Var noga med att dokumentera hur navarmarna satt innan isärmontage. Kanske de satt fel innan? (Skulle inte förvåna mig med tanke på diverse tattar-lösningar föregående ägare har presterat )
Iofs kan ju kanske styrstaget sitta upp o ner, ska muttern vara uppåt? Vet inte om jag la så mycket tankekraft där, bara rullade dit styrstagen för att ha styrsel.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

JohnE skrev:
Alltid retar det nån

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Konan i armen skall vara störst nedåt = Mutter uppåt.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Re:

Jovani skrev:

thumbs up thumbs up
Tackar, då hamnade kontroll på att-göra-listan. Får se om det är jag eller förra som fel.

Till annat! Någon som kan rekommendera en kardan-makare? Svea kardan är ett alternativ, men lite dyra tycker jag. Andra förslag? Helst inom en 20-milsradie, men undantag har gjorts förrut.

Rättvik
Här sen Jul 2011

Får man in dom där oken i 17" fälgar?
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006

Bra maskiner de där thumbs up

Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

JohnE skrev:
Jovani skrev:

thumbs up thumbs up
Tackar, då hamnade kontroll på att-göra-listan. Får se om det är jag eller förra som fel.

Till annat! Någon som kan rekommendera en kardan-makare? Svea kardan är ett alternativ, men lite dyra tycker jag. Andra förslag? Helst inom en 20-milsradie, men undantag har gjorts förrut.

Uni-kardan vet jag gör såna jobb. Kommer dock inte exakt ihåg vad dem ligger.

/Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

JohnE skrev:
Jovani skrev:

thumbs up thumbs up

/Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007

Trådstartare
erikjakan skrev:
JohnE skrev:

/Erik

Tack! Ska höra efter med dom och se vad de rekommenderar.

Hjullagrena jag beställde vart det lite sisådär med, och när jag gnällde så skickades nytt som fanns på posten när jag kom hem från mitt skift på jobbet.
Dessutom fick jag en tysk cd-skiva med kör-rock som kompensation... Rock'n'drive!

Västerås
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Re:

speeDs_ skrev:
Får man in dom där oken i 17" fälgar?

Svar ja!
Inte i alla 17" fälgar dock. Fick laborera lite med olika offset på skivor, ok och fälgar innan jag blev nöjd. Med de fälgar jag har nu är det knappt 3mm frigång till ekrarna på fälgarna. Hoppas verkligen fälgarna inte sviktar. Dock skrapade klister-vikterna i oket första gången jag testade, så jag fick flytta lite på dem.
Jag är dock mycket nöjd med att kunna köra 17".

På tal om fälgar och däck för övrigt. Tror inte jag postade detta, men jag hoppas att det kan bli hyfsat grepp med 275/40-r17..

Malmö
Här sen Mar 2004

Re:

Gissar på att hjulen bara är provmonterade, men vill ändå poängtera att mönstret är bak o fram, vilket nog skulle ge ganska äckliga våtegenskaper.

För övrigt helfet bil! Fler borde smiska bana med Mercor.
God jul!

JohnE skrev:
På tal om fälgar och däck för övrigt. Tror inte jag postade detta, men jag hoppas att det kan bli hyfsat grepp med 275/40-r17..

Västerås
Här sen Mar 2004

Ryker mer så,,

Västerås
Här sen Sep 2012

Re:

JoCkeWe skrev:
Ryker mer så,,

exakt är ju det som räknas ?

Johnny Svensson
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Äntligen en fin mekdag!

Firade jul uppe i stugan med familjen, det var visserligen trevligt, men nu var det skönt att ha ett riktigt grispass mekande igen.

Var inte helt nöjd med downpipe så jag slet ner den och byggde om. Notchade in 2,5" uttag för wastegaterör.

Ganska reäl wastegate. Jag bytte ut mina två TiAL 38mm mot en Precision 66mm istället.
Vill kunna hålla laddtrycket på en låg nivå, så bilen kanske kan bli något sånär körbar. Försöker få till alla knep för att underlätta avgasevakuering.

Det där med rotgas har jag inte riktigt tålamod för ännu. Och inte heller så höga krav på finishen att jag anser att det är värt att lära sig hur det funkar.

Gott om utrymme. Ganska groteska dimensioner. 4" ut från turbon, ner till 3,5" efter ett par dm.
Wastegaten har 2,5" rör in/ut. Lämnade kvar ett litet väl placerat instick i 3,5" röret så ejektorverkan på wg'n blir om möjligt ännu bättre.

Västerås
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Kanske blev lite låg. :-)

Kränghämmare - check
Rättat till styrarmarna - check
Ordnat möjlighet för mer camber fram - check

Imorrn ska vi in på MB och ordna lite orginalbultar på väl utvalda platser..

Stockholm
Här sen Dec 2004

Blir fint detdär!

Jag skulle överväga att linda systemet hela vägen bak till turbon för att inte tappa all värme i gaserna.

Mvh Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Ett tips bara, ganska säker på att Wg röret spricker utan ett flexrör på den efter lite körning, då Tigsvetsen blir väldigt hård, och rostfritt rör sig mycket. thumbs up

Västerås
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Blir fint detdär!

Jag skulle överväga att linda systemet hela vägen bak till turbon för att inte tappa all värme i gaserna.

Mvh Erik

Jag har inte helt bestämt mig ännu, om det ska lindas eller coatas. Lutar åt att linda det. Försöker ta till vara på andras erfarenheter. j björk körde med lindat men hade problem med att systemet sprack pga stort flex, så jag ska redan från början bygga om nuvarande systemet och använda rf av tryckrörskvalitet och förhoppningsvis smart användning av flexrör. Rörelsen blir ju störst i längsled, så jag behöver helst ha flexrören stående.. dvs, gärna precis innan turbo och precis efter grenrör.

Lind4hl skrev:
Ett tips bara, ganska säker på att Wg röret spricker utan ett flexrör på den efter lite körning, då Tigsvetsen blir väldigt hård, och rostfritt rör sig mycket. thumbs up

Flexrör är inplanerat på ingången i wg'n thumbs up

Västerås
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Re:

JohnE skrev:
erikjakan skrev:
Blir fint detdär!

Mvh Erik

Jag har inte helt bestämt mig ännu, om det ska lindas eller coatas. Lutar åt att linda det. Försöker ta till vara på andras erfarenheter. j björk körde med lindat men hade problem med att systemet sprack pga stort flex, så jag ska redan från början bygga om nuvarande systemet och använda rf av tryckrörskvalitet och förhoppningsvis smart användning av flexrör. Rörelsen blir ju störst i längsled, så jag behöver helst ha flexrören stående.. dvs, gärna precis innan turbo och precis efter grenrör.

En till tanke jag har på detta spår är turbospool vs mottryck.
Så varma och "snabba" avgaser som möjligt är bra fram till turbon. Trånga rör medger hög gashastighet (singel 2,5" för dryga 5,4 liter) och lindat rör ger hög värme.
Men allt detta är ju på bekostnad av mottrycket i rören.
Är jag orolig för det här i onödan?

I övrigt står bilen helt på backen nu, chassit är permanent ditsatt nu med rätt bultkvalitet och moment ect.
I bak har jag fått till ganska bra höjd, men som ni ser på tidigare bild kanske fronten bör komma upp 20-25mm. Kanske lite till med tanke på att det inte sitter växellåda i bilen nu.
Just nu bygger jag om stolsfästen så jag kan fälla fram skalstolarna.. så man kan komma åt baksätet
Svart skinninredning har jag fått tag på också, väntar på leverans. Hehehe.. Tack för den! En trogen läsare här i tråden som trollade åt mig. thumbs up

Kalmar
Här sen Okt 2005

tjena & tack för ett intressant & udda turbobygge thumbs up

Angående dina frågor gällande avgaser mm så undrar jag följande. Hur ser dina grenrör ut? original eller större/annat? Jag tror det är där du kommer ha din största flaskhals när du börjar ladda på. Därefter kan du successivt gå ner i dimension bak till turbon eftersom tempen i avgaserna sjunker.DU kommer inte få så blodigt med mottryck innan turbon då du har et ganska rakt system hela vägen. Som sagt, mest skulle jag tippa på, blir i grenrören men lite beroende på hur dom ser ut.

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes CE55 AMG Turbo -93
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
58202 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande