Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 58202 besök totalt |
Re:
Nån finne med axlar känner jag faktiskt inte till. Jag har gubbar lokalt som trollar fram detta åt mig. :-) Men det är en hel del jobb att få dit skrotet. Ska ordna med cadritningar så gubbarna får trolla fram grejer i fräsen åt mig.. _________________ John Edvardsson |
||||
Är du säker på det? Var noga med att dokumentera hur navarmarna satt innan isärmontage. Kanske de satt fel innan? (Skulle inte förvåna mig med tanke på diverse tattar-lösningar föregående ägare har presterat ![]() Iofs kan ju kanske styrstaget sitta upp o ner, ska muttern vara uppåt? Vet inte om jag la så mycket tankekraft där, bara rullade dit styrstagen för att ha styrsel. ![]() ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app.
_________________ John Edvardsson |
||||
Re:
![]() ![]() Tackar, då hamnade kontroll på att-göra-listan. Får se om det är jag eller förra ![]() ![]() Till annat! Någon som kan rekommendera en kardan-makare? Svea kardan är ett alternativ, men lite dyra tycker jag. Andra förslag? Helst inom en 20-milsradie, men undantag har gjorts förrut. ![]() _________________ John Edvardsson |
||||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Re:
Uni-kardan vet jag gör såna jobb. Kommer dock inte exakt ihåg vad dem ligger. /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
Uni-kardan vet jag gör såna jobb. Kommer dock inte exakt ihåg vad dem ligger. /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Tack! Ska höra efter med dom och se vad de rekommenderar. Hjullagrena jag beställde vart det lite sisådär med, och när jag gnällde så skickades nytt som fanns på posten när jag kom hem från mitt skift på jobbet. Dessutom fick jag en tysk cd-skiva med kör-rock som kompensation... Rock'n'drive! ![]() ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ John Edvardsson |
||||
Re:
Svar ja! Inte i alla 17" fälgar dock. Fick laborera lite med olika offset på skivor, ok och fälgar innan jag blev nöjd. Med de fälgar jag har nu är det knappt 3mm frigång till ekrarna på fälgarna. Hoppas verkligen fälgarna inte sviktar. ![]() ![]() Jag är dock mycket nöjd med att kunna köra 17". ![]() På tal om fälgar och däck för övrigt. Tror inte jag postade detta, men jag hoppas att det kan bli hyfsat grepp med 275/40-r17.. ![]() ![]() _________________ John Edvardsson |
||||
Re:
Gissar på att hjulen bara är provmonterade, men vill ändå poängtera att mönstret är bak o fram, vilket nog skulle ge ganska äckliga våtegenskaper. För övrigt helfet bil! Fler borde smiska bana med Mercor. God jul! ![]()
_________________ Fredrik Moberg |
||||
|
||||
Äntligen en fin mekdag!
Firade jul uppe i stugan med familjen, det var visserligen trevligt, men nu var det skönt att ha ett riktigt grispass mekande igen. ![]() Var inte helt nöjd med downpipe så jag slet ner den och byggde om. Notchade in 2,5" uttag för wastegaterör. ![]() Ganska reäl wastegate. Jag bytte ut mina två TiAL 38mm mot en Precision 66mm istället. Vill kunna hålla laddtrycket på en låg nivå, så bilen kanske kan bli något sånär körbar. Försöker få till alla knep för att underlätta avgasevakuering. ![]() Det där med rotgas har jag inte riktigt tålamod för ännu. Och inte heller så höga krav på finishen att jag anser att det är värt att lära sig hur det funkar. ![]() ![]() ![]() ![]() Gott om utrymme. Ganska groteska dimensioner. 4" ut från turbon, ner till 3,5" efter ett par dm. Wastegaten har 2,5" rör in/ut. Lämnade kvar ett litet väl placerat instick i 3,5" röret så ejektorverkan på wg'n blir om möjligt ännu bättre. ![]() _________________ John Edvardsson |
||||
Kanske blev lite låg. :-)
![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. Kränghämmare - check Rättat till styrarmarna - check Ordnat möjlighet för mer camber fram - check Imorrn ska vi in på MB och ordna lite orginalbultar på väl utvalda platser.. _________________ John Edvardsson |
||||
Blir fint detdär!
Jag skulle överväga att linda systemet hela vägen bak till turbon för att inte tappa all värme i gaserna. Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
Jag har inte helt bestämt mig ännu, om det ska lindas eller coatas. Lutar åt att linda det. Försöker ta till vara på andras erfarenheter. j björk körde med lindat men hade problem med att systemet sprack pga stort flex, så jag ska redan från början bygga om nuvarande systemet och använda rf av tryckrörskvalitet och förhoppningsvis smart användning av flexrör. Rörelsen blir ju störst i längsled, så jag behöver helst ha flexrören stående.. dvs, gärna precis innan turbo och precis efter grenrör. ![]()
Flexrör är inplanerat på ingången i wg'n ![]() _________________ John Edvardsson |
||||
Re:
En till tanke jag har på detta spår är turbospool vs mottryck. Så varma och "snabba" avgaser som möjligt är bra fram till turbon. Trånga rör medger hög gashastighet (singel 2,5" för dryga 5,4 liter) och lindat rör ger hög värme. Men allt detta är ju på bekostnad av mottrycket i rören. Är jag orolig för det här i onödan? I övrigt står bilen helt på backen nu, chassit är permanent ditsatt nu med rätt bultkvalitet och moment ect. I bak har jag fått till ganska bra höjd, men som ni ser på tidigare bild kanske fronten bör komma upp 20-25mm. Kanske lite till med tanke på att det inte sitter växellåda i bilen nu. Just nu bygger jag om stolsfästen så jag kan fälla fram skalstolarna.. så man kan komma åt baksätet ![]() Svart skinninredning har jag fått tag på också, väntar på leverans. Hehehe.. Tack för den! En trogen läsare här i tråden som trollade åt mig. ![]() ![]() _________________ John Edvardsson |
||||
tjena & tack för ett intressant & udda turbobygge
![]() Angående dina frågor gällande avgaser mm så undrar jag följande. Hur ser dina grenrör ut? original eller större/annat? Jag tror det är där du kommer ha din största flaskhals när du börjar ladda på. Därefter kan du successivt gå ner i dimension bak till turbon eftersom tempen i avgaserna sjunker.DU kommer inte få så blodigt med mottryck innan turbon då du har et ganska rakt system hela vägen. Som sagt, mest skulle jag tippa på, blir i grenrören men lite beroende på hur dom ser ut. _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 58202 besök totalt |