| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Konhinders vara eller inte vara under tävling utan bur/båge
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (12035 totalt) |
|
Re:
Ja Ralph och gänget har verkligen slitit, men det blev riktigt riktigt fina event och de har nu noga krattat manegen för en kanonsäsong 2013 _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Jag har kört massa trackdays dom senaste tre åren, och man har alltid fått ta tid. Så det verkar finnas både och. |
||||
|
Verkligen kul att TimeAttack-serien kommit igång, jag och några till försökte under 2011 få stöd för något liknande, men enklare, inom PCSR för att locka de som vill tävla mot klocka och konkurrenter men inte rejsa, men det vann inget större gehör i styrelsen. Hoppas det blir lite Porschar också, har inte sett några bland bilderna ännu, jag ska definitivt försöka köra lite under 2013.
_________________ Anders Zimdahl |
||||
|
Min åsikt med konor är enkel som jag skrev tidigare.
Konor kan generera fler krokiga bilar, mindre blesyrer osv. tex. sladd in i räcken och annat i hanterbara farter. Räddar det en person som blir dödad eller en person som blir alvarligt skadad och kolli resten av livet är det värt det! Tycker för övrigt time attack är buskul och arrangörerna/SBF och alla inblandade har gjort ett kanonjobb även om det inte passar min situation för dagen. Ser fram emot att hinna titta vid tillfälle. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Ser att det städats undan troll och kloka människor med objektiv syn kommit fram sedan soluppgången (samt att det är en ny tråd ute som man upptäckte efter man skrivit första vändan *DOH!*).
Kul, och tack Magnus Thomé som med två TimeAttack.nu event i ryggen och minst sagt bred erfarenhet av trackdays borde kunna ha lite tyngd i sina ord/objektivitet. :-) Bra att SBF/Säkerhets-diskussionen fått en egen tråd, det är väl bara bra att kompromisserna luftas öppet; och förklaras istället för att tabu-läggas. Konorna etc är inget som höjer glädjen, men som många varit inne på så ändras själva tävlings-momentet inte ett dugg. Alla hade velat nöta en referenstid på en öppen bana, men de som är pålästa vet ju att det inte är så enkelt som man kan tro att tävla med officiell tidtagning utan att det ställs massa krav på en? Vill man köra med de större pojkarna så sätter man in en halvbåge och bockar av listan på de andra sakerna i overall etc- sen kör man. Är väl egentligen så det är tänkt så trappan för att åka fort på bana kan tas i lagom takt. SÅ tunga är dom inte, utan till 90% så är det din egna säkerhet du lägger "pengar" på... låter väl inte så dumt?
PS. Vi suger åt oss för varje positivt ord ang. TimeAttack.nu arrangemangen. Det har varit många som jobbat stenhårt för detta sedan i vintras; och vi kommer fortsätta lägga ner vår själ i detta så sporten verkligen kan ta fart i Sverige. Alla förslag för att utveckla/samarbeta får ni mer än gärna skicka till Ralph (info@ralphsdack.se) eller mig (mikael@superiorimports.se).
|
||||
|
Re:
Ser man sedan till att farterna verkligen hålls under 120 om det nu är vad som gäller så minskar såklart riskerna i förhållande till om det går fortare. Antingen med fler avkoningar eller andra lösningar. För i min värld är det inte farten från avkoning till avkoning som är det viktiga utan farten i själva konpartiet, sen är det såklart säkert olika vad man tycker i den frågan. Det lilla jag har testat det så är jag hooked, skitskoj att få känna på tävlingsmoment med en vanlig bil. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Jag som kört alla 3 deltävlingar tycker att allt har fungerat kanon. har väldigt 2 små önskemål i reglementet som ska läggas till.
Press under bilarna i depån. Varför: Jo för de har hänt typ på samtliga 3 tävlingr att jag sett någon som drält med skit när dem skruvat med bilarna så jag tycker de ska bli ett KRAV! ett biligt sådant också. Lysen på under körpassen. Varför: fan så mycket lättare att se bakomvarande bilar som ev vill om. BY the way kör i PRO Mod om någon undrar... _________________ Mikael Engblom |
||||
|
Re:
[quote="Supramannen"]Micke NR det med press är redan ett krav, står i SBF regelemente, sen det där med lyse det är från arrangör till arrangör tror jag, förtum i regn då ska lysen va på[/quote Okej missat de jag har alltid kört med de ända sen man höll på med rally. en jävla fördel själv också att upptäcka ev lekage. _________________ Mikael Engblom |
||||
|
Re:
[quote="MickeNorrort"]
Tyvärr funkar det inte alltid med press under tävlingsbilar. Dom smälter av värmen samt fastnar i däcken efter körning. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
|
Re:
[quote="Lars Gustafsson"]
Men det är ändå ett krav _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Ingen mer som reflekterade över Skoghags inlägg om att SBF sätter regler de inte ens själva tänker följa.
Det skickar ju inga trevliga vibbar till förare och arrangörer. Vissa regler måste man hålla, andra kan man ignorera, vem har koll på vilka regler man kan tumma på då ? Trodde faktiskt mer om det stela förbundet. Det är pekpinnar hit o dit och fler än som nånsin går att motivera. Att ha hastighetsbegränsning på tävling är ju väldigt motsägelsefullt i mina öron. Kör vi Timeattack Bracket ? :-) För att få detdär med koner användbart måste ju placeringen in i banlicensen o kunna appliceras på samma ställe varje gång, vilken inte är ett problem i sig, men kan ge upphov till jobbiga diskussioner i framtiden. Säkerhet i all ära, men varför konor om man ändå får köra hur fort man vill? _________________ Joakim Gustafsson |
||||
|
Det jag kan känna är ju precisionen likt Thomé skriver så vill man gärna komma tillbaka till exakt samma bana nästa år för att se hur mycket man har utvecklats. Och hur denna precisionen skall kunna hållas är väl upp till arrangörerna.
Rent spontant var det faktiskt rätt kul att navigera sig igenom konerna. Och jag sticker ut näsan och tycker gärna det får fortsätta till nästa år. Jag tycker dock detta skall skrivas in tydligt i reglerna för respektive klass så det tydligt framgår och inte är den typen av överraskning som det var denna gången, det var en del knorr i depån innan första start. _________________ David Runefelt |
||||
|
Re:
Regeln om maxfart betyder det här: - Alla ska köra allt vad de kan. Fullt spett. - Det ska ställas ut farthinder så det inte går att köra fortare än 120 kmh
BMWSC har ju under tre-fyra år utvecklat det hela succesivt från blankt papper ihop med SBF. För att det ÖHT skulle bli av så har man under tre år provat sig fram, skrivit regler, kört massa tävlingar och bollat med feedback om hur det funkar osv. Som Måns skriver så är det redan inbokat möten under hösten för att diskutera justeringar osv. Under den här tiden så har man kört helt efter devisen "regler som riktlinjer parat med sunt förnuft" Och ja, det betyder att reglerna - precis som du och Skoghag skriver - inte följs slaviskt. Personligen tycker jag att det vore bättre om reglerna uppdateras till hur man verkligen gör. Det är alltid jobbigt när det nedskrivna ska användas som riktlinjer trots att de är uttalade som absoluta regler och det istället är praxis som är det egentliga regelverket. Nu är det inte enda gången SBF kör med diff mellan skrivna regler och praxis. Men just i det här fallet så har det varit en nödvändig väg - som jag ser det - för att kunna komma igång över huvud taget. Att med sunt förnuft utveckla möjligheten med Time Attack med bilar utan bur/båge. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
+1 på den från mig. Det är en kul och tuff utmaning att "sätta" en genomfart på max möjliga fart Knappast någon som blir överaskad av att jag har den åsikten
Men precis som du skriver tycker jag det är VÄLDIGT viktigt att konerna ställs ut exakt likadant varje gång det är en tävling på en bana. Att utvecklas och förbättra sin tid, med kvitto på förbättringen, är helt centralt i mitt intresse. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Jag skulle nog säga att utan konerna så kommer det bli ännu svårare för dom som med lite pengar eller effektsvaga bilar. Det var just konpartierna som jag körde ifatt en del och faktiskt höll betydligt jämnare med snabbare bilar! Vi får se vad hur reglerna och vad för bilar deltar i klasserna, med dagens regler kan clubklassen bli ett premiumrace med corvette, gtr och porsche. Så håll gärna konerna kvar. Men måste stå på exakt samma ställe varje gång annars känns det som det fallerar Då man inte kan jämnföra tiderna år efter år
_________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
|
Re:
Har sett att verktygsboden säljer en depåpresenning med insydd kedja för att hålla sig på plats, verkar vara ett bra alternativ. Tänkte slå till på en sån själv. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Lurigt ämne. Man kan ju tycka det är fullkomligt naturligt att det finns begränsningar om man vill tävla utan säkerhetsutrustning. Och ur det perspektivet är ju konerna något positivt då det öppnar upp för fler tävlanden. Man hade ju lika gärna kunnat skippa de klasserna och säga att det är krav med fullbur, FIA stol, bälte, overall, underställ, handskar, skor, balaklava, hjälm och nackskydd. Men då hade det inte varit samma "instegsklass" till racing längre...
Sen tror jag personligen att konor är av större risk för avåkning än utan konor. Lätt hänt med en rejäl sladd både in och ut.. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Re:
Ser bra ut men får kolla vad den tål för temp. Lite jobbigt att bränna hål i en 1300 kr press första gången man varmkör. Den förra pressen jag hade kom jag upp i en motortemp på ca 60 gr innan det var ett STORT hål under motorn. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
|
Re:
Nja
Enligt min mening begränsas risken betydligt om det även inkluderas sunt förnuft av den person som sätter ut konerna. Att konerna sätts ut av en person/flera personer som själva kör är en fördel då dessa vet hur koner ska placeras för att det ska kännas "naturligt" körmässig, dvs en fortsättning på det spår du håller, och inte i närheten av tex armcoräcken eller andra hinder där risken för avåkning kan resultera i någon onödig hälsorisk. Att bara sätta ut en kona här där är det alltså inte tal om. Dessutom uppskattas det av förarna att få vara med och tycka. Jag har själv såsom tävlingsledare satt ut koner där jag fått feedback om att placeringen varit lite "udda" (trots att jag själv kör...), och prestigelöst ändrat utplaceringen innan tävlingen. Det finns väldigt mycket kunskap bland deltagarna så att inte dra nytta av detta är ett slöseri. _________________ BMW MC-klubben |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Konhinders vara eller inte vara under tävling utan bur/båge
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (12035 totalt) |