Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Två bilar går in/ut jämsides i kurva...Vem kör på vem ?
<<   1, 2, 3, 4   >>
10862 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag tycker det är kanon att vi kan diskutera sånt här här på ett bra sätt. En hel massa: thumbs up thumbs up thumbs up

Men som du skriver så innehåller din fråga några olika delar. När det gäller beteende i depån när känslorna svallar så kan det ju bli fel i stundens hetta. Sådant tycker jag man ska vara lite eftertänksamt restriktiv med att lägga ut. Verkligen inte att man aldrig ska göra det, görs det med en god dos ödmjukhet inför situationen så varför inte thumbs up Men med respekt för att alla kan göra för yviga saker i stundens hetta så kan det bli lite fel om bara ena parten lägger upp sin bild av det hela.

Om parterna inte kan släppa en incident (och efterföljande yvigheter) och gå vidare så tycker jag att tävlingsarrangören bör ta tag i det, om inte annat för att bevaka att tävlingsserien mår så bra som möjligt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

ButterflyRacing skrev:
Magnus Thomé skrev:
Så ha rätt är en sak. Att välja risknivå en annan. Liksom.

Helt rätt. Det går inta att ta förgivet att alla ska flytta sig.
Långsammare bilar måste ju också ha tillgång till racelinjen.
Jag bad om ursäckt.....inte för att jag förorsakat smällen.....men för att jag faktiskt skulle kunnat vänta.
Det hade kostat mej någon sekund.
Hade han inte vobblat in i kurvan....så hade jag stannat bakom.
Men jag blev lika överaskad av att han kom farandes rakt över banan och lämnade noll plats kvar. Jag kan ju inte gå upp i intet.

Grundfrågan kvarstår.
Om en bil färdas efter innerkanten på en bana....och den andra korsar banan från utsidan till insidan.
Vem kör på vem ?

Jag filosoferar fritt lite till

Oberoende vem som körde på vem och oberoende om man har rätt, i en gräsrotsracingserie där alla vill hålla nere kostnaderna för att kunna klara av att vara med och köra så passar det kanske bättre om alla väljer en risknivå anpassad till att minimera incidenter även om det sker på bekostnad av det där lilla sista racemässiga i varje situation? Även om man har rätt liksom. Jag ser det som att "vårda sin racingserie", se till att den mår bra.

Sen inget konstigt om det ändå händer grejer ibland med lite upprörda känslor som följd, bara man sen efter lite avsvalkningstid säger "hoppsan, sorry" från båda sidor thumbs up

Det är väldigt bra om de deltagande teamen har ungefär samma syn på vilken risknivå man vill köra serien efter. Om något/några team har en klart annan nivå de kör efter, högre eller lägre spelar ingen roll, så lär det bli missnöjda miner.

Stockholm
Här sen Nov 2006

Hepp, nån hade visst skrivit mina tankar redan!

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Dieselmannen skrev:
Kan ju bara säga att jag som relativ nybörjare på detta resonerar så här:

jag sitter ofta i ett av de snabbare ekipagen på banan, oftast är det bara Håkans BMW-bilar som åker fortare.
När jag kör om, så tar jag inte de risker som Håkan nämnde, jag väntar en liten stund och tar dem på rakan efter svängen eller i god tid innan svängen. Om jag då förlorar någon sekund på det? Vad fan spelar det för roll när man ändå är så snabb.

Med andra ord, vill man undvika smällar så har man ett ansvar själv.

Jag skulle aldrig i helvete dyka in på det sättet som Håkan beskriver men så drabbas jag heller inte av den typen av incidenter. Det är ju för sjutton långlopp vi pratar om, inte sprintlopp. Det är beklämmande att se folk köra defensivt när det gått tio minuter av ett 24-timmars lopp, det är väl för helvete bara att släppa om en snabbare bil på enklast möjliga sätt. Om då killen i den 5 sekunder långsammare bilen har fullt upp med sitt, är nybörjare och inte har nån koll, hur mycket tappar man på att ta det lugnt till nästa raka?

Fundera lite på det!

Det är rätt.
Vid dom två senaste smällarna har jag varit helt övertygad om att jag påbörjat en säker passering.
Sedan har jag blivit överaskad av okonsekventa förflyttningar i sidled av de jag skulle passera.

Det är mycket möljigt att jag måste höja marginalerna ännu mer. Det var bla. därför jag tog på mej skulden och bad teamet om ursäkt.

Vi som är snabbast kör säket om mellan 5 och 10 bilar per varv under vissa perioder av loppen.....och det går oftast riktigt bra, så det är ju inte så att vi tränger oss fram.

Det jag var inne på i början av tråden, var just detta.....är det vi som bär hela ansvaret....eller är det så att man får försöka lämna lite plats när någon, som du säger, " Om då killen i den 5 sekunder långsammare bilen har fullt upp med sitt, är nybörjare och inte har nån koll" viker från en sida till en annan och det inte ens går att undvika smällen fast man har styrt ut hela bilen av banan...?

EDIT:
Jag var på väg ett ta på mej en del av skullden i den näst sista också....men det vet vi ju hur det gick..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Den här tråden börjar bli häpnadsväckande lång....så vill ni vara med och tycka så får ni läsa från början.

EDIT: Sedan ska vi poängtera att det inte var en jättesmäll.
Skadorna begränsades till en bucklig dörr och ett trasigt extraljus.
Bägge bliarna fortsatte efter lit vobbel.

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Har ingen större race-erfarenhet, jämfört med många andra här,
men när jag körde med MSLS, så hade alla nybörjare ett "Kryss" tejpat på bakrutan eller en "Övningskörningsskylt".

På det viset var det lättare att se om man hade en ovan förare framför sig.
Och man kan då planera sina omkörningar där efter.

Jag hade naturligtvis inget sådant kryss i bakrutan. man är ju född mästare!

På Sviestad körde vi stundtals i hällregn och nästan alla hade igenimmade rutor och noll sikt i backspeglar.

När det var som värst, körde jag konsekvent innerspår in mot och igenom kurvorna.
På det viset slapp man obehagliga överraskningar, i form av dem snabbare bilarna i Klass-5 & -6,
som kunde dyka upp plötsligt och skulle bromsa om sig på insidan.

---------------------------------------

Dessa två saker kan fungera även i nattrace, bara man utbildar/informerar i samband med förargenomgången.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Re:

ButterflyRacing skrev:

Det jag var inne på i början av tråden, var just detta.....är det vi som bär hela ansvaret....eller är det så att man får försöka lämna lite plats när någon, som du säger, " Om då killen i den 5 sekunder långsammare bilen har fullt upp med sitt, är nybörjare och inte har nån koll" viker från en sida till en annan och det inte ens går att undvika smällen fast man har styrt ut hela bilen av banan...?

Jag har på korta Mantorp i nämda kurva troligtvis kört ungefär samma spår som din kombatant gjorde. Dvs tar höjd i början och en sen apex + nära högerkanten ut. Anledningen är/var rädslan för kontakt med muren i vänsterkant

Men i allafall så kommer en gul Gienetta? upp på insidan då när jag dyker mot högerkurbsen som jag hade NOLL koll på att den fanns där. (En betydligt snabbare bil/förare) Dock ingen sammanstötning. Men den väldigt djupa känslan jag hade där då var att jag höll på att göra bort mig ordentligt. Och att det helt klart var mitt fel om kontakt hade uppstått. Jag borde haft koll redan vid inbromsningen eller senast vid insvängningen att en snabbare bil var på väg. (Min åsikt)

Nu vet jag ej om det är direkt jämförbart då min "lilla" incident var ett banmöte. Och utan att nu ha den andres version så ser jag det iaf just nu som mycket ödmjukt att DU bad om ursäkt thumbs up

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

nailhead skrev:

...................... nära högerkanten ut..............

.................... Och att det helt klart var mitt fel om kontakt hade uppstått. Jag borde haft koll redan vid inbromsningen eller senast vid insvängningen att en snabbare bil var på väg. (Min åsikt)

Nu vet jag ej om det är direkt jämförbart då min "lilla" incident var ett banmöte. Och utan att nu ha den andres version så ser jag det iaf just nu som mycket ödmjukt att DU bad om ursäkt thumbs up

Det är en väldig skilnad att åka nära och att åka på kurben. Tydligen lämnade du så mycket plats att det gick att undvika en smäll.

I övrigt...till alla som vill höra den andra sidan. Det är ju helt ointresant i detta läge.
Dom är inte namngivna, ingen anmälan kommer att lämnas in, SLC är inte inblandade och det andra teamet har inte uttalat sig här, vad jag vet.

Jag har målat upp ett senarie....där jag lämnar ut mej själv....för att kunna diskutera saken.
Frågeställningen är "vem kör på vem" och "är det bara smabbare förare som har ansvar"

Vi har också kryss i rutan på nybörjarbillar.
Hade det funnits ett kryss skulle det inte finnas någor att ifrågasätta. Då hade det varit mitt ansvar.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Benci skrev:
......................När det var som värst, körde jag konsekvent innerspår in mot och igenom kurvorna.
På det viset slapp man obehagliga överraskningar, i form av dem snabbare bilarna i Klass-5 & -6,
som kunde dyka upp plötsligt och skulle bromsa om sig på insidan...........................

Det tycker jag är en lysande lösning.
Det är ju inte att vissa bilar är långsammare som är problemet. Att det är så, är ju en del av upplägget.
Det är dom överdrivna och överaskande sidoförflyttningarna som är problemet.

Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Jag skulle säga att det är tydligt att den långsammare bilen gjorde fel enligt din beskrivning, om man kör in i sidan på nån, så är denna redan jämsides och ska bli given minst en bilbredd av banan.

Bencis lösning är lysande, men funkar bara om långsammare bilar vill "ge" lite (går ju långsamamre än att köra optimalt spår), och jag gissar att dom som är villiga att ge lite inte är problemet här.

Dock vill jag tillägga att det är svårt att se i en racebil var andra bilar är, jag har inte kunnat se särskilt mycket i nån spegel under året då dom skakar för mycket när man kör, så dom blir suddiga. Inte lätt att bedöma avstånd då. Och då kan misstag ske, sånt händer, men då får man stå för det, ta sin drive through och sedan be om ursäkt.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Tobias Nyström skrev:
Dock vill jag tillägga att det är svårt att se i en racebil var andra bilar är, jag har inte kunnat se särskilt mycket i nån spegel under året då dom skakar för mycket när man kör, så dom blir suddiga. Inte lätt att bedöma avstånd då. Och då kan misstag ske, sånt händer, men då får man stå för det, ta sin drive through och sedan be om ursäkt.
Att du inte ser nåt i dina speglar finns det en enkel lösning på, FIXA! (Vi pratar dagsljuskörning)

Att höra bortförklaringar "Jag såg dig inte för min spjesade spegel är inte gjord för att se nåt i" är ju bara pinsamt.

De flesta med glasögon brukar ha dem (eller linser) på när de kör, trots att man är lättare utan...

Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

Niklas Falk skrev:
Tobias Nyström skrev:
Att du inte ser nåt i dina speglar finns det en enkel lösning på, FIXA! (Vi pratar dagsljuskörning)

Att höra bortförklaringar "Jag såg dig inte för min spjesade spegel är inte gjord för att se nåt i" är ju bara pinsamt.

De flesta med glasögon brukar ha dem (eller linser) på när de kör, trots att man är lättare utan...

Det är ju mazda orginalspeglar... Jag har inte "förstört" dom genom att sätta på minimala lättviktsaker. Dessutom har jag inte haft kontakt på banan, för jag ger alltid plats ifall jag blir osäker om det finns en bil där eller inte. Men vadå fixa, hur då? Dom är ju som dom är... är väl samma för alla?

Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Re:

Tobias Nyström skrev:
Niklas Falk skrev:
Tobias Nyström skrev:

Det är ju mazda orginalspeglar... Jag har inte "förstört" dom genom att sätta på minimala lättviktsaker. Dessutom har jag inte haft kontakt på banan, för jag ger alltid plats ifall jag blir osäker om det finns en bil där eller inte. Men vadå fixa, hur då? Dom är ju som dom är... är väl samma för alla?

Jag har kilat fast en gummikloss som flexar (en sån man har till avgasupphängning) mellan vindrutan och backspegelarmen.
Det tar bort dem värsta vibrationerna.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003

För att illustrera förutsättningarna lite la jag upp en bild (lånad från Freddo)
Det är inte lätt att se någonting när lysen kommer bakifrån, svårt att avståndsbedömma,
svårt att se banan själv, när lyserna försvinner är det ibland svårt att veta vilken sida de
ska passera på.
Samtidigt har vi djävligt kul.

#88 Stötdämparexperten
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Med risk för att bli totalt idiotförklarad: Varför har man så mycket ljus? Banan vet man ju hur den går och möte får man inte så varför behöver man fem rallyextraljus i fronten och runt en kilowatt totalt framåt?
Det skapar ju uppenbarligen en del problem om man konstant är bländad via bakspeglarna...

BMW 330i -05
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003

Åldern tar ut sin rätt på en del Håller fullständigt med, men nu är det inget större problem egentligen, vi brukar inte vara så många bilar kvar när mörkret lägger sig.
Gjorde inlägget bara för att belysa att förutsättningarna finns för att det kan bli missförstånd.

#88 Stötdämparexperten
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

MaZ skrev:
Med risk för att bli totalt idiotförklarad: Varför har man så mycket ljus? Banan vet man ju hur den går och möte får man inte så varför behöver man fem rallyextraljus i fronten och runt en kilowatt totalt framåt?
Det skapar ju uppenbarligen en del problem om man konstant är bländad via bakspeglarna...

Det är extremt svårt att hitta referenspunkterna för var man har bromspunkter och vart turn-in är i mörkret, även om jag kört bortåt 1000 varv på mantorp nu så blev jag blev jag förvånad flera gånger på att startkurvan var så tvär, jag var ut över bankanten på höger sida flera varv trots att man normal ligger ganska tight eller åtminstone mitt i banan där.

Sen är min ödmjuka inställning att man inte ska köra på varandra, och gör man det ska man be om ursäkt. Oavsett vems eventuella fel det kan tänkas vara. Jag tycker helt enkelt att skuldfrågan saknar relevans för den kommer inte leda till nåt annat än att man kan peka finger och hur intressant är det om bilen är skrot eller ännu värre, nån har skadats?

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

MaZ skrev:

För att annars ser man inte ett smack...

På starten i race 3 som skedde 18:30 hände följande, ut på långa rakan är jag ~7'a och framför mig ser jag två bilar svänga in på "lilla" banan och efter dem så ser ser jag de fyra bilarna framför mig köra rakt fram och helt missa att banan svänger.

På Kebaben tycker jag att lyset är bedrövligt egentligen, vi har ett halvljus, helljuset samt två extraljus på taket. Extraljusen bidrar egentligen bara med två prickar på marken en bit fram, har man tur träffar de en curb eller något annat som man kan känna igen på banan så att man vet var man är.

Jag kan ju beskriva hur jag tog kurvan det talas om i lördagskväll, man kom ut på rakan och la sig mellan vänsterkanten och mitten på banan, man ser svagt räcket på högersidan. Strax efter man passerar "tornen" är det dags att bromsa, man ser var räcket tar slut och siktar på att banan svänger en 10-20 meter efter det. Men i princip så ser man (jag) inte var svängen är, utan när man svänger så går man på alla andra punkter man har och hoppas på att banan dyker upp i ljuset...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003

Måste bara berätta om Winter Hell för två år sedan. Hittar en bra bromspunkt på vänster sida av banan får till riktigt bra Mjölby Kurvor, för det mesta. Plötsligt börjar det skita sig med för hög fart in i
Mjölby.
På morgonsidan när det ljusnat ser jag min bromspunkt fladdra omkring. En plastkasse vid sidan av banan som blåser lite fram och tillbaka.

#88 Stötdämparexperten
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Enligt mitt diagram, har vi 175-180 km/h på varvstoppet på fyran..när man bromsar precis vid tidtavlorna för strippen.
Och som sagt...då ser man fortfarande inte konorna som står i ytterkant.
När man börjar växla ner till trean, ser man en liten kurb till höger....om det inte är någon som skymmer den. Då svänger man och hoppas att det är asfalt där.
Sedan ger man fullt på trean, rakt mot depåmuren och hoppas på att det fortfarande finns grepp där så man kan svänga ut på start-å-mål.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Som kuriosa kan jag förklara varför man inte gärna åkte inner ut på start-å-mål.

Vi åkte nämligen långa banan i avdelningen innan och det var absolut snorhalt där.
Längre in mot muren fanns det hur mycket grep som helst.

Citera
Allmänt banåkaforum
Två bilar går in/ut jämsides i kurva...Vem kör på vem ?
<<   1, 2, 3, 4   >>
10862 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande