Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Mono Shock (Van Diemen), hur funkar det?
<<   1, 2, 3
11300 besök totalt
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kom på en sak som jag nästan glömt bort..



Så ser det ut på en hyffsat up to date Renault som, om jag inte minns fel, AL är bekant med.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



Re:

Anders Jeppsson skrev:

odämpat i roll låter verkligen inget vidare.
Torde man inte få tämligen intressanta egenskaper vid tex lastförskjutning eftersom när man väl rätar upp borde väl bilen fortsätta gunga längre än den gjort med dämpare?


om bilens chassi kan betraktas som helt styvt så borde väll dämparna i andra änden av bilen få en betydande roll? eftersom bilen inte kan rolla över enbart en axel?

_________________
Rickard Olsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

Rickard olsson skrev:
Anders Jeppsson skrev:

odämpat i roll låter verkligen inget vidare.
Torde man inte få tämligen intressanta egenskaper vid tex lastförskjutning eftersom när man väl rätar upp borde väl bilen fortsätta gunga längre än den gjort med dämpare?


om bilens chassi kan betraktas som helt styvt så borde väll dämparna i andra änden av bilen få en betydande roll? eftersom bilen inte kan rolla över enbart en axel?


Stämmer nog ganska bra det antagandet. Bakdämparna hjälper till och egentligen är det inget egentligt problem att åka utan dämpning i roll...iaf inte om allt är genomarbetat och anpassat för det.

Jo Anton, den känner jag igen kan man säga.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
IMHo1: Krängningsdämpare i bak; 'är bra att ha.
IMHo2: Krängningsdämpare i fram; 'klarar man sig utan.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Douhan

Här sen Okt 2003
Inlägg: 32



Re:

Citat:

Så ser det ut på en hyffsat up to date Renault som, om jag inte minns fel, AL är bekant med.


Det enda som inte är up to date på den är nya aero kitet, som kom för 1 månad sedan. Annars är den så modern det kan bli.

Jämför jag Formel Renault mot BMW 320i S2000 så gillar jag FR bättre. Det roligaste med BMWn är motorn. Det är iofs mina första intryck som jag fick när man jämförde på nära håll, väldigt nära håll.

_________________
Andreas Douhan
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Re:

Rickard olsson skrev:
Anders Jeppsson skrev:

odämpat i roll låter verkligen inget vidare.
Torde man inte få tämligen intressanta egenskaper vid tex lastförskjutning eftersom när man väl rätar upp borde väl bilen fortsätta gunga längre än den gjort med dämpare?


om bilens chassi kan betraktas som helt styvt så borde väll dämparna i andra änden av bilen få en betydande roll? eftersom bilen inte kan rolla över enbart en axel?


Mycket riktigt, många Formel bilar som har monoshock är ofta odämpade i roll i fronten, och förlitar sig på de två dämparna i bak for rolldämpning.

Vad som förvånar mig lite över lösningen på bilden högst upp på förra sida är att man inte har någon utväxling till dämparen, monoshocks brukar väl inte röra sig mycket mer än ett par millimeter. Borde därför ge mycket stiction och hysteresis i roll.

_________________
Henning Olsson
Citera
Racetech
Mono Shock (Van Diemen), hur funkar det?
<<   1, 2, 3
11300 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande