Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (36927 totalt) |
Re:
OT: Bokade du nästa fredag Nisse? Ja jag skaffade breddare att popnita dit som breddar 50 mm, men eftersom framskärmen redan lutar såpass blir det bara 30 mm breddning, lösningen får nog bli OEM-look glasfiberskärmar med 30 mm breddning och de lösa skärmkanterna på det... Bak räcker det med skärmkanterna, där ger de 50 mm, kanske skulle haft något smalare spacers så det precis går fritt från fjäderbenen bara. Ska beställa ett kit med ställbara armar till bakvagnen med nu, det blir från Apex performance med ställbart i ena änden och bussning i andra. Är lite för feg för att köra billigt kit med ledlager. Ska bli skönt att bli av med gamla bilen, har av någon anledning otur när jag skruvar med den. Fast denna gången var det mest ren dumhet. ![]() Fick ordning på bromsen så nu är det bara ratten, bakaxelklumpen, bakdämparna och bakre krängningshämmaren som skall flyttas mellan bilarna. Skulle byta bakaxelklumpen (som jag gjort ett antal gånger själv), fick ner den gamla och skulle upp med den nya. Den bråkade lite och ramlade av domkraften ner i klinkern (som höll, tur jag var noggrann med fixen). Så jag säkrade upp den lite bättre och lyfte igen, denna gången ramlade den åt andra hållet, tyvärr på mitt finger på golvet som mosades så det sprack upp. Fick åka in och sy ihop den, det blev bara två stygn och bara mjukdelsskada så det var inget större, men det var längesen jag hade så ont så tårarna rann... Nu är det lite svårt att skruva och komma vidare. Ska se om jag hittar diskhandskar som går över förbandet så jag kan hänga upp den där ¤%&¤/ klumpen. Med hjälp. Note to self: känns det dumt på förhand, går lite halvtrassligt och det känns som att det behövs ett par händer till, se till att fixa det innan du fortsätter skruva... ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
Det här kommer att bli bra, men jag vet inte varför jag överhuvudtaget lyssnar på alla förståsigpåare på nätet. Det skulle vara stört omöjligt att montera mina fälgar 9,75x17" ET25 på bilen utan skapliga spacers.
Jag provade att montera hjulen och det gick fritt och var gott om plats inåt för mera däck, så det kommer bli kanonfint med de breddarna jag har. ![]() Provmonterade och hängde dit en skärm provisoriskt ![]() Sticker ut litegrann framtill ![]() Ungefär lika mycket bak Så jag är helnöjd! ![]() Bakaxelklumpen är på plats på andra bilen, så nu är den bilen klar och ute ur bilden och garaget. Givetvis lyfte jag dit den själv, utan några problem som helst och höll fingrarna i styr. Chassidelarna börjar komma på plats, främre krängningshämmaren är blästrad och skall få lite färg innan den kommer på plats på bilen. Jag hade casterstag fram liggande trodde jag men säljaren hade inte koll på vad han hade sålt, de var till s14 och därmed för långa. ![]() Men nu har jag beställt stagen till fram- och bakvagn, i kitet ingick även casterstag så det blir bra. Jag beställde även en solid rattstångs"bussning" och något annat som jag glömt vad det blev så det blir en överraskning. Nu har jag fyra framdäck med, 235/40-17 R888, jag får se hur ekonomin ser ut efter räkningarna och får eventuellt köra med framdäck bak med tills vidare om jag inte får tag på 255:or eller 265:or till hyfsat pris, R888 eller Kumho V70A hade jag tänkt. Men det hade varit bra att ha rätt dimensioner direkt innan man skruvar för mycket på chassit. ![]() Fick tvättat, slipat och målat lite med. Egentligen borde jag göra hela bilen på en gång, men det är alldeles för tråkigt... ![]() Ser mest kladdigt ut när det är nymålat. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
_________________ jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab" jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se |
||||||
Återigen är jag både imponerad och mörkrädd av hantverket på bilen och den som skruvat med bilen, det är tur att jag skruvar på allt och byter allt, det är rent sanslösa och farliga lösningar här och där.
Nu har jag bytt till 1,5 vägs lamelldiff på räsern och coilovers, stagen från england landade här i landet igår så de kommer väl efter påsk. Det blir en intensiv påsk men det jag hoppas hinna med är insidan mm: -Dra färdigt elen -Måla färdigt första lagret färg i bilen -Passa in buren -Passa in stolsfästen -Byta olja på diffen -Gå ut i det fina vädret till extrakarossen och lossa kylarbalken och framskärmar så jag kan börja passa in de på räsern -Hinner jag börjar jag kika på motorn som sitter i stativ och väntar, bottendelen har jag redan renoverat så den skall bara plockas ihop Den motorn är original invändigt, jag tänkte köra med den tills jag fått satt ihop min riktiga motor med smidda delar. ![]() En "lite" rundad mutter som gör det besvärligare att lossa kardanen... Denna var inte riktigt fastskruvad så den lossade, och två var något bättre, men den sista var sämre så det fick bli huggmejsel på den. ![]() Hemmagjord upphängning av diffklumpen, det satt en s14 diff på bilen som helst vill ha bussningar för att sitta fast ![]() Stödhylsa för att inte skruven skall dra i botten ![]() Det slog ordentligt i bakaxeln när jag körde hem bilen, inte så konstigt när diffen inte satt fast _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
Oj spännande lösningar man kan hitta ibland
![]() Det läskiga är om en okunnig köper en sån och bara kör tills det händer något. Vad har du använt för färg inne i bilen? tänkte ha likadant i princip och köpte en "mörk grå" färg på biltema men färgen ser inte särskilt mörk ut i burken men har inte rört om och testat än. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||||
Re:
Det är full panik här i stugan för att bli klar... ![]()
Ja hade det varit mekanikern själv som hade kört tills det gick riktigt åt skogen hade det varit en form av självsanering, men hade det varit någon annan så hade det varit riktigt otrevligt... Det är Volvo Construction Equipment Grey, bild på burken finns på andra halvan av sida 2. ![]() Fick gömt undan elen lite snyggt... ![]() ...under bilen ![]() ![]() Fick målat ett lager på hela insidan ![]() Lurigt att ta kort uppåt med 24 dubbelarmaturer i taket Elen är klar sånär som på ett par kablar från givaren till abs-enheten och relä, matning till bränslepumpen och grov +kabel till bagaget. Sen ska batteriet placeras också _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
Re:
+Elen nästan klar, så klar som jag hade tänkt +Första lagret färg målat -Buren uppackad... +Stolen inpassad och fästen byggda på orginalskenorna, borde passa med buren. ![]() -Oljan inte bytt +Kylarbalken och framskärmarna plockade och inpassade på bilen, det blev en hel del jobb med att rikta fronten -Motorn orörd... Man jag är nöjd, fick sålt min BMW igår, känns lite tråkigt men jag hade/har för mycket grejer. Fick startat upp jeepen som jag har med grannen och lagt ut en annons. Troligen såld den med. Fått fått skruvat iordning den vite 200:an och tvättat den, tycker den går bättre nu med steg 2 än steg 3 som satt innan. Gick nog lite fett förut, eller också var den bara glad över att vara ren. ![]() Jeepen "Laila" ![]() Niklas Cage (ja, jag kommer från Göteborg, därav fantastisk humor) _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
Re:
Javisst! Tyvärr gör tiden det också... 3 veckor kvar. ![]() Det känns inte orimligt om det flyter på hyfsat. Det kommer bli en rejäl lista med saker att fixa senare känner jag på mig, typ bakvagnsbussningar mm. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
_________________ jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab" jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se |
||||||
||||||
Re:
Yes! ![]() Fast det är en j...a massa kvar... ![]() Fick klämt dit lite färggranna stag och satt lite svart färg på främre krängningshämmaren. Och pysslat lite med motorn, lagat ett par gängor i turbon och konstaterat att jag fått fel wastegateklocka med till turbon som jag köpte begagnad och beställt en ny klocka. ![]() ![]() ![]() Någon som kan rekommendera lämpligt ställe att göra fyrhjulsinställning på? Också motorn som får flytta in så länge, tills den rasar eller jag är klar med den "riktiga". ![]() Bottendelen har fått en förebyggande renovering och har bra komp så den kan nog få vara med ett tag. Den är friskare och gladare än den ser ut. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
Fick loss lite tid för att skruva ihop motorn, ny kamremssats, drivremmar, oljefilter och motorfästen på plats.
Den ser ju inte direkt upphetsande ut, men det får duga, det viktiga är att den går som den ska. ![]() ![]() Har glömt köpa nya tändstift och paketet med wastegateklocka mm hamnade på min väldigt gamla adress så det får jag åka och hämta innan jag kan sätta ihop det sista och hänga i motorn. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
Det här var inget bra drag:
![]() Körsuget är större än det med bilen just nu... Får köra av mig lite så det släpper. ![]() Tänkte åka och hämta wastegateklockan mm imorgon så kan jag skruva ihop motor med mitt lätta svänghjul och koppling jag har liggande. Så länge skruvade jag ihop bakänden och drog elen i bilen, trots bröllop med tillhörande fest igår... ![]() ![]() ![]() ![]() Jag hade tänkt dra elen ner till bakaxeln på något smidigare sätt, men hittade inget bra sätt så den får ligga kvar mitt på golvet så länge. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
snyggt ...
![]() _________________ jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab" jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se |
||||||
Re:
Tackar, vi får se hur det går... ![]() Nya wastegateklockan med böjd arm dök upp, kompressorhuset var lite för stort för att ha rak arm. ![]() Valsade även skärmarna: ![]() ![]() Ser lite trevligare ut i mina ögon med skärmkanter. Plockade bort tråget på gamla motorn som satt i för att jaga fatt på ett par tätningar så jag kunde få ihop nya motorn. Givetvis var det gott om metallspån och glitter i oljan. Tack Emanuel (den "ärliga" säljaren). Och lättare svänghjul, och jättetuff ceris koppling... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Det har gått lite trögt så oddsen är inte jättebra att jag skulle hinna klart till 25:e... Får jobba på en plan B. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (36927 totalt) |