Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 34897 besök totalt |
Gamla Oplar har inte heller nån navstyrning bak. Funkar oftast, men i mitt fall funkar det inte. Jag kör med BMW E34 fälgar som har rätt bultdelning men för stort navhål. Fram har jag centreringsringar.
Jag har rejäla vibrationer runt 130-140 och en bit över det. Det har hjälpt lite grann att flytta runt hjulen på bilen och centrera noggrant med muttrarna, men efter ett tag kommer vibrationerna tillbaka igen. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag har kört massa utan navstyrning och det har funkat tipp topp!
Jag tror inte det är några problem på kvalitetsfälgar dock kanske det inte funkar lika bra med riktigt billiga fälgar?! Stoffe körde väl dessa fälgarna utan problem? _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||
Vibrationer är inget kul
![]() Du kan inte svarva upp hålet fälgarna och göra nya ringar som passar till det? _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||
Jag kör väl som det är då. Funkar det så funkar det.
Får ta och vara extra noggrann när jag skruvar fast hjulen bara. Att svarva upp hålet och fixa en ring är ju det bästa men då jag inte fixar det själv så kostar det ju en bra slant. Då är ju frågan mo det är värt det. Jaja. Imorgon är det dags för rutbyte. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Fick hjulinställning gjord idag men det blev inge vidare.
Fram har jag ju excentrisk delrinbussning till bärarmen, 2,5mm brickor mellan fjäderben och spindel och topplagringen vriden så att fjäderbenet är skjutet 45grader inåt bakåt i bilen. Camber fram blev alltså bara -2,4grader. Caster är ca 6 grader. Toe är 1mm ut per sida. Bak satte vi -2.5 grader och 1mm toe in per sida. Med denna vridning av topplagret kan jag få ca 0,2grader till om jag fräser upp spåret i topplagret. Hade hoppats på mer camber i fram men det får funka så här helt enkelt. Det största problemet just nu är att den aldrig kommer gå igenom besiktningen på fredag. Avgaset läcker en hel del. Både efter grenrören och i en skarv innan sista dämparen. Vet inte hur jag ska fixa det då jag inte kan fixa med avgaset själv. Det var tillräckligt jobbigt att få upp grejerna när vi var 2. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Re:
Sitter den excentriska bussningen rätt? Hålet utåt, bort från centrum på bilen? _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
Jodå den sitter rätt. Jag kände mig dock tvungen att gå ner till garaget och dubbelkolla. Då kollade jag även trycket i däcken. Jag har punka vänster fram. Det förklarar ju att bilen drog lite vänster efter hjulinställningen. Åh vad glad man blir.
![]() _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
2.4 grader negativ camber är ju inte kritiskt lågt på premiären för året och i den bilen. Laga punkan, besiktiga bilen och fixa resten efter träffen! Så länge det inte låter FÖR jävligt så bör det vara ok på vår egen besiktning eller vad säger du själv?
![]() Det viktiga är att få komma ut och känna på bilen, tweaking kan du pyssla med några år framöver! _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Cambern är det minsta av mina problem just nu. Då jag ändå har en del caster så ska det nog funka.
Punkan blir svår att hinna med förhoppningsvis är det bara en långsam pyspunka. Att göra listan för veckan består av: byta olja, byta bromsvätska, fixa mittkonsoll och övrig inredning. Avgaset ska jag försöka täta lite granna. Ljudnivån är nog inget problem. Jag vet ju dock bara hur den låter innuti och på tomgång är den helt tyst. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Det är trevligt när rejsabilar lever vidare på detta vis
![]() ![]() ![]() Ses på det svarta ![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
Alla problem ska ses med negativitet, det går i familjen
![]() Men hjulvinklarna tycker jag är lustiga ändå, 2.4 grader får man ju nästan med bara sänkning, jag har ju 4grader men då är topplagret vridet så det bara är camber, har 2mm brickor mellan ben o spindel, fick 3.5grader utan brickor, så det borde betyda att jag får 3-3.5 om jag skulle vrida på toplagret så det blir justering snett bakåt, jag valde dock att inte ha det så då styrningen blev mysko. _________________ Viktor Starkman |
||
Nu håller jag på att byta bromsvätskan. Det har jag gjort ett par gånger förut men helt plötsligt har jag ingen aning om vad jag håller på med.
Behållaren består ju av 2 kammare. Jag har sugit ur den främre kammaren men den bakre går ju inte att komma åt. Jag vill ju inte blanda vätskorna. Har öppnat nipplarna på oken ock tryckt ut lite vätska men vätskan i den bakre kammaren minskar inte. Hur hänger hela bromssystemet ihop egentligen? Sen vill jag även byta ut vätskan ner till kopplingen också. Öppnade nipplen på slavcylindern men det droppade inte ens. Enkel instruktion för dummies mottages gärna. Det jag har i verktygsväg är biltemas vakuumsug samt slang med backventil. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Nu är nog bromsvätskan bytt och bromsarna luftade. Det känns bra iaf. Återstår att se hur det känns vid en provtur men innan bilen släpps ner så ska jag titta lite på avgaset.
Kopplingen blir jag inte klok på. När jag bytte slavcylinder på M5an så öppnade jag bara nipplen på slavcylindern och lät vätskan rinna ner. Nu när jag öppnar nipplen så kommer inte en droppe. Skruvade t.o.m. ur nipplen men inget kom. Tryckte även in armen på cylindern men ingenting. Kopplingen verkar funka iaf. Har dock bara testat att röra på hjulet samtidigt som jag trycker på kopplingspedalen. Jaja! Det går sakta frammåt. Snart ska det bli åka av! _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Bromsar och koppling kändes bra under provturen. Nu tappar jag ut oljan medans jag äter lunch.
Har dock upptäckt ytterligare ett problem. Hjullagrena. Under provturen så försökte jag känna efter ordentligt när var och hur ett oljud uppstår. Lite som ett mullrande, som om man kör på stenhårda traktordäck eller nått. Rakt fram så hörs det och ökar när jag svänger åt höger. Försvinner nästan när jag svänger vänster. När jag lyfte upp bilen för att tappa ur oljan så kände jag på hjulen. Lite glapp på vänster sida både fram och bak. Hur mycket glapp vågar man köra med? Hoppas att problemen är slut nu...... _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Re:
Inget glapp om det är hjulagren. _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 34897 besök totalt |