Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2013-09-21 Gelleråsen BMWSC
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (19548 totalt)
Per Harström
Svenljunga
Här sen Apr 2012
Inlägg: 23



Re:

Abbe o skrev:
Får man låna den?


Självklart Abbe, bara du lämnar tillbaks den sen när du är klar med den

_________________
Per Harström
BMWSC #913

BMW 118d -09 #SÅLD
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 655



Re:

Johan Sjöström skrev:
johmei skrev:
Johan Sjöström skrev:

Stolt o stolt men jag ville ju inte vara mindre glad än ni andra var när ni såg vad som skett
Jag tyckte jag kom väldigt billigt undan när man för första gången hälsade på ett räcke. Ett förarmisstag utan tvekan. Som jag brukar säga. Bättre att vara ute på hal is och ha det glatt än att gå i lera o sörja..

Johan, du lät inte lika glad på filmklippet av avåkningen som florerat på nätet som du ser ut på bilden. Både en och två censureringar krävdes för att göra den filmen rumsren..

Filmsekvensen är för övrigt helt underbar. Jag kollade flera gånger igår och det är härligt att se hur känslorna inte låter sig vänta. Jag har nu lovat mig själv att inte vara så tyst i bilen om/när "saker händer". Det där livade upp! Jag agerade själv lite gräsklippare under eftermiddagen varpå jag inte sa ett smack, åkte tillbaka till banan. Tre svängar senare kommer första kommentaren.."jaha, då var det nog dags att åka hem", vilket jag också gjorde.


Nej det lät jag inte men anledningen var nog att jag trodde det var mycket värre, det lät rätt illa vid impact i bilen och efteråt när bilden togs var jag uppriktigt lättad nästintill glad att jag kom så billigt undan.

En annan klassiker är ju annars denna (fråga mig inte vad jag håller på med)

Eller den här en minut o lite till in i filmen

thumbs up thumbs up thumbs up Du verkar få ett härligt rus av adrenalin i alla klippen. Skönt att bilen klarade sig så pass bra också.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 595



Re:

Conny skrev:
Film från förmiddagen (tror jag? ) när jag kollar in Dr. Edgrens bakdel.

http://www.youtube.com/watch?v=sxPdCbAOy4U&feature=player_detailpa . . . .


Kul och se thumbs up Men vad hände med sista biten av filmen...

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 540i xDrive -21
Mini Clubman Cooper S -19
BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen)
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Johan Meijer, är det din svarta E92 som man kan se ca 15 minuter in i min film?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 655



Re:

Johan Samson skrev:
Johan Meijer, är det din svarta E92 som man kan se ca 15 minuter in i min film?

Japp!! Grymt, jag hamnade på film!
Jag kollade en stund på din film tidigare men orkade mig inte fram så långt. Jag ska kolla igenom hela direkt! Du fick väl inte film på när jag går av? Det var en svart E30 efter tror jag..

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Re:

johmei skrev:
Johan Samson skrev:
Johan Meijer, är det din svarta E92 som man kan se ca 15 minuter in i min film?

Japp!! Grymt, jag hamnade på film!
Jag kollade en stund på din film tidigare men orkade mig inte fram så långt. Jag ska kolla igenom hela direkt! Du fick väl inte film på när jag går av? Det var en svart E30 efter tror jag..

Nej, tyvärr inte! Det hade ju kunnat vara kul att använda mot dig. Hehe!
Det var en jäkla knuff i din bil! Såg din film där du kör mot en E63 AMG. thumbs up Imponerande!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 583



Re:

Spjuvern skrev:
Min racerapport
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30217&start=504




Jag hade tur jag visste inte att jag var så nära som jag var förens jag såg din film.

Lycka till med lagningen.

MVH
Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 655



Re:

Johan Samson skrev:
johmei skrev:
Johan Samson skrev:
Johan Meijer, är det din svarta E92 som man kan se ca 15 minuter in i min film?

Japp!! Grymt, jag hamnade på film!
Jag kollade en stund på din film tidigare men orkade mig inte fram så långt. Jag ska kolla igenom hela direkt! Du fick väl inte film på när jag går av? Det var en svart E30 efter tror jag..

Nej, tyvärr inte! Det hade ju kunnat vara kul att använda mot dig. Hehe!
Det var en jäkla knuff i din bil! Såg din film där du kör mot en E63 AMG. thumbs up Imponerande!

Det var väl tur att du inte fick den på film kanske. :P
Du är på en som en målsökande missil! Jan är mellan några varv sedan tar du över, kul att se. Bilen min skumpar omkring ganska bra. Måste göra något åt det där. Men jag tycker det går undan riktigt bra några varv där. Du åker gatdäck på den där? Ser lite halt ut men jäklar vad det går! Du får ge lite tips nästa gång. Visst, pulver saknas det inte i min maskin "men mycket vill ha mer.."

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 459



Ett stort tack till alla som ser till att vi har så trevliga träffar. Allt från middagar kvällen innan, bankörningen och avslutningsfesten. Det har varit en jätte bra säsong ur alla perspektiv.
Dock lyckades jag inte ta en enda bild på Gelleråsen

Men har någon lyckats få bilder på en grå Z3 så får ni gärna lägga upp dem eller skicka över dem.

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



johmei skrev:
Det var väl tur att du inte fick den på film kanske. :P
Du är på en som en målsökande missil! Jan är mellan några varv sedan tar du över, kul att se. Bilen min skumpar omkring ganska bra. Måste göra något åt det där. Men jag tycker det går undan riktigt bra några varv där. Du åker gatdäck på den där? Ser lite halt ut men jäklar vad det går! Du får ge lite tips nästa gång. Visst, pulver saknas det inte i min maskin "men mycket vill ha mer.."

Jepp, helt original och på gatdäck. Första gången jag provar den på bana, men jag är imponerad över hur bra den orkade med bankörning. Det är sällan originalbilar brukar göra det. Eller så är det bara jag som är van vid gamla reliker som E30...
Men det var roligt att jaga omkring och jag upplevde att alla hade väldigt bra koll i backspeglarna. Inga tveksamheter utan resolut med blinkers och tydligt åt sidan. Uppträdandet på banan var oerhört disciplinerat och en eloge skickas till såväl klubbmedlemmarna som arrangörer och instruktörer för att ni gjorde "comebacken" som gatbilsförare till något väldigt positivt och trevligt!

Jag reagerade över hur din bil studsade främst i andra delen av Trösen, alltså innan Esset. Men du verkar ha bra drivgrepp ut ur kurvorna trots din effekt och du försvinner som ett skott mot horisonten på rakorna! Och då kan ju inte min M135i kallas speciellt slö ändå. Rätt kul, va?
Vad har du för dämpare och fjädrar?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 655



Re:

Johan Samson skrev:
Jag reagerade över hur din bil studsade främst i andra delen av Trösen, alltså innan Esset. Men du verkar ha bra drivgrepp ut ur kurvorna trots din effekt och du försvinner som ett skott mot horisonten på rakorna! Och då kan ju inte min M135i kallas speciellt slö ändå. Rätt kul, va?
Vad har du för dämpare och fjädrar?

Jo den svampar omkring ganska bra. Som du säger så är det lite problem i andra delen av Trösen, där jag också gick av till slut. Beter sig också konstigt i kurvorna direkt efter Ejes.

Jag åker trötta original m-sport dämpare med H&R Sport fjädrar. Tanken är att montera Koni Gula som passar fjädrarna bättre och ger lite ställbarhet i vinter. H&R krängare kanske monteras samtidigt eller bör man köra in dämparna först? Klart man sneglar på avstämda coilovers med än mer ställbarhet men osäker.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Dämpare ska inte köras in så jag skulle monterat krängarna samtidigt när man ändå är där och skruvar.
Nu vet jag inte hur gula Koni funkar på en modern bil som din, men jag har haft dem på äldre bilar och tycker det är en bra kompromiss med vardagsduglighet och prestanda på bana.

Det kommer garanterat upplevas som en trevlig uppdatering. thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 655



Re:

Johan Samson skrev:
Dämpare ska inte köras in så jag skulle monterat krängarna samtidigt när man ändå är där och skruvar.
Nu vet jag inte hur gula Koni funkar på en modern bil som din, men jag har haft dem på äldre bilar och tycker det är en bra kompromiss med vardagsduglighet och prestanda på bana.

Det kommer garanterat upplevas som en trevlig uppdatering. thumbs up

Jag har aldrig åkt/kört en E9X med dessa dämpare men det är en vanlig setup för bandagsamatören vad jag förstår. Med "köra in" tänkte jag på att känna på bilen med nya dämpare för att se hur det påverkar bilen innan jag slår till på krängare?! Finns olika hårdheter samt att det kanske kommer fram att något annat bör prioriteras. Man lärde sig snabbt att ändrar man en sak från BMWs genomtänkta chassi så får man kämpa för att hitta balansen igen. Jag har även "stiffat till" framvagnen med M3 bussningar och armar men inte bak och det börjar kännas, baken är lite lynnig och man känner inte riktigt vad som händer där vid ojämnheter. Många säger att subframebussningarna är för mjuka (tänkta för RFT däck) men dessa är inte kul att byta på dessa bilar och jag vet inte hur stor skillnaden kan bli. Jag kör även med alldeles för mycket relativ camber bak (pga sänkningen) och har liggandes ställbara armar som ska på. Alla idéer om hur man får en bra kompromiss med lite mer sport än komfort är välkommet. Tankarna är många men snålheten stoppar mycket.

Kul att du säger att drivet ut ur kurvorna är bra för jag suktar mycket efter en Quaife diff men avvaktat då jag tyckt man får ner kraften ganska bra med hyfsat breda däck. Kalla med gattryck så spinner det ibland rakt fram på trean så man kanske inte kan gå på fullt sådär jätteofta på banan. Jag vågar inte heller lägga i 2an för då får jag för mig att det är kört!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675




_________________
Martin Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909



Re:

johmei skrev:

Jag har aldrig åkt/kört en E9X med dessa dämpare men det är en vanlig setup för bandagsamatören vad jag förstår. Med "köra in" tänkte jag på att känna på bilen med nya dämpare för att se hur det påverkar bilen innan jag slår till på krängare?! Finns olika hårdheter samt att det kanske kommer fram att något annat bör prioriteras. Man lärde sig snabbt att ändrar man en sak från BMWs genomtänkta chassi så får man kämpa för att hitta balansen igen. Jag har även "stiffat till" framvagnen med M3 bussningar och armar men inte bak och det börjar kännas, baken är lite lynnig och man känner inte riktigt vad som händer där vid ojämnheter. Många säger att subframebussningarna är för mjuka (tänkta för RFT däck) men dessa är inte kul att byta på dessa bilar och jag vet inte hur stor skillnaden kan bli. Jag kör även med alldeles för mycket relativ camber bak (pga sänkningen) och har liggandes ställbara armar som ska på. Alla idéer om hur man får en bra kompromiss med lite mer sport än komfort är välkommet. Tankarna är många men snålheten stoppar mycket.

Kul att du säger att drivet ut ur kurvorna är bra för jag suktar mycket efter en Quaife diff men avvaktat då jag tyckt man får ner kraften ganska bra med hyfsat breda däck. Kalla med gattryck så spinner det ibland rakt fram på trean så man kanske inte kan gå på fullt sådär jätteofta på banan. Jag vågar inte heller lägga i 2an för då får jag för mig att det är kört!


Hej,
Tänkte ge mina erfarenhet på detta så får du bortse från dem om du vill
Jag hade börjat med dämparna och något hårdare fjädrar och väntat med krängarna. Man kommer normalt väldigt långt med std krängare så länge du inte åker extremt breda R däck eller Slicks. Lite "roll" är bra för fästet och detta kompenceras normalt med något hårdare fjädrar istället för mastodontkrängare som i väldigt många fall ger sämre varvtider. Själv åker jag med std krängare på min Cup bil med hyfsade varvtider och balans.

Bakvagnen på din bil är bra om man vill åka på vägen och ha komfort, men till bana/racing är den knepig. Desto mer effekt du skickar in i den desto mer opålitlig blir den pga dess konstruktion och mjuka bussningar. Sänker du bakvagnen mycket så blir det också problem med för kraftig toe in. Skall den bli bra och pålitlig så får du byta alla bussningar till ledlager samt sätta justerbara stag för camber/toe.

Jag hade inte köpt quaife pga dess konstruktion utan använt drexler istället så får du en riktig lamell diff som fungerar.

PS

_________________
Patrik Skoog
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 655



Re:

Patrik Skoog skrev:
Hej,
Tänkte ge mina erfarenhet på detta så får du bortse från dem om du vill
Jag hade börjat med dämparna och något hårdare fjädrar och väntat med krängarna. Man kommer normalt väldigt långt med std krängare så länge du inte åker extremt breda R däck eller Slicks. Lite "roll" är bra för fästet och detta kompenceras normalt med något hårdare fjädrar istället för mastodontkrängare som i väldigt många fall ger sämre varvtider. Själv åker jag med std krängare på min Cup bil med hyfsade varvtider och balans.

Bakvagnen på din bil är bra om man vill åka på vägen och ha komfort, men till bana/racing är den knepig. Desto mer effekt du skickar in i den desto mer opålitlig blir den pga dess konstruktion och mjuka bussningar. Sänker du bakvagnen mycket så blir det också problem med för kraftig toe in. Skall den bli bra och pålitlig så får du byta alla bussningar till ledlager samt sätta justerbara stag för camber/toe.

Jag hade inte köpt quaife pga dess konstruktion utan använt drexler istället så får du en riktig lamell diff som fungerar.
PS

Hej Patrik!
Jag tar till mig alla tankar och idéer men ju bättre resultat man gör i cupen desto mer lyssnar jag..

Bra synpunkter om fjädrar och krängare. Hur hårda fjädrar kan man ha på denna tunga bil utan att helt tappa landsvägskomforten? Fjädrarna jag har skall vara något hårdare men det är "nog" inte mycket när vi pratar bangrejer. Vad jag förstår är fjädrarna jag har dessutom progressiva för att erbjuda ok komfort. Vidare, att krängare skulle ta bort för mycket grepp är det jag är rädd för men samtidigt är det ju "sexigt" med en bil som går som ett strykjärn!
Jag har åkt en del med den andra svarta 335an som var på Gelleråsen (Enricos) och den har ett grymt skönt chassi på vägen, dock svårt att säga om den har samma grepp då jag inte fått tillfälle att forcera den såå hårt (hur mycket Enrico än hejjar på). Enrico har kört min och tror han sa "greppet var bra men svajigt" typ.

Bakvagnen har jag som sagt nya armar liggandes till (motsvarande dessa samt toe varianten http://www.meganracing.com/product.asp?prodid=1436&catid=93) som är mer eller mindre stumma men ställbara för att just få bort den överdrivna camber och toe-in jag har för tillfället. Lite toe-in tänkte jag ha kvar för att få stabilitet vid högfartskörning (tänk flygfält typ filmen mot mercan).

Jaha så nu dög inte Quaife diffen heller.. Det negativa med Drexler är väl behovet av en till servicepunkt och oljud?! Någon som vet vart quaife vs. drexler hamnar i inköp och installation?

Någon som känner att han/hon kan detta får gärna ta en sväng om man befinner sig i södra sthlm och ge sitt utlåtande.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 655



Jag har spårat ur den här tråden totalt och jag har kommit fram till att jag måste lägga upp en egen tråd för bilen. Det kommer när jag hinner och jag kommer ta med delar av denna tråden där. Har ni tankar och idéer om E92 och 335i eller nybörjartips så skicka ett PM innan jag fått upp tråden som länkas här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1273482

Ber för övrigt om ursäkt att jag spårade ut väldigt Off Topic här! Men man blir lite ivrig och självisk ibland.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458




_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Patrik:

Vad är problemet med en Quaife förutom att den behöver lite förspänning för att fungera? Eller är det det som är problemet?

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909



Re:

MathiasLBR skrev:
Patrik:

Vad är problemet med en Quaife förutom att den behöver lite förspänning för att fungera? Eller är det det som är problemet?


Ja ett av problemen, du kommer aldrig få samma "traktion" ut ur snäva kurvor som en lamelldiff.
Men det kanske går att skruva till en Quaife så det blir bra, jag är inte tillräckligt insatt hur mycket ändringar som går att göra.

_________________
Patrik Skoog
Citera
ForesT
Västerås
Här sen Feb 2007
Inlägg: 9



Re:

Johan Samson skrev:
Lite film från bankörningspremiären med vår nya M135i.
Helt original och på gatdäck, men riktigt kul ändå!
Ber om ursäkt för vindbruset...




Kul att din bil går så pass bra på gatdäck och kul att träffas Johan!

_________________
Peter Vetterskog

BMW 135i -08
BMW Sport Club
BMW Club Schweden
Citera
Eftersnack
2013-09-21 Gelleråsen BMWSC
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (19548 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande