Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpa HNRS / Hybridskydd och ny hjälm
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (33683 totalt)
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

:-) ja det gör det.

F2000 skrev:
Funkar det oavsett stolvinkel?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
F2000
Timmerhåla
Här sen Jan 2013
Inlägg: 15



Så bra, då finns det mycket att välja på.

_________________
Anders Bergman
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6233



Fråga till er som har hybriden med snabbfästena på sidan.

Hur pass svårt/lätt är/ska det vara att få "pinnarna" igenom hålen i hybriden?

Mina "pinnar" går precis upp och hakar i öglorna men går sen inte att få helt igenom.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42350

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

J.Stigson skrev:
Fråga till er som har hybriden med snabbfästena på sidan.

Hur pass svårt/lätt är/ska det vara att få "pinnarna" igenom hålen i hybriden?

Mina "pinnar" går precis upp och hakar i öglorna men går sen inte att få helt igenom.
På min får jag trycka hårt som attan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Efter att ha varit på säkerhetsseminariet med JP/speedlab tillsammans med www.TAnu.se gänget så fick man sig en tankeställare.

Gamla Peltor G7:an hade ju hängt med sedan 2003 så det var god tid att uppdatera hjälm och samtidigt investera i Hybridskydd.

Då jag inte åker öppen bil och känner mig lite instängd i integralhjäl så har jag alltid gillat öppna jet hjälmar. Valet föll till sist på en OMP jet 10 med intercom för de långlopp jag ibland kör + kan vara bra att ha i timeattacken framöver.

Hybriden har i slutet av 2014 kommit med en ny lättare version av rage som heter sport och verkar bl.a. vara lättare trots liknande material (ersätter rage?), det fick hur som helst bli en sådan i small.

Så nu är man redo för 2015.




_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Det finns en batch hjälmfästen som ligger lite snävt i toleranserna och då kan fästet kärva lite om det är draget lite för hårt. Du kan prova med att släppa lite på M6 skruven som håller fästet.
/JP

J.Stigson skrev:
Fråga till er som har hybriden med snabbfästena på sidan.

Hur pass svårt/lätt är/ska det vara att få "pinnarna" igenom hålen i hybriden?

Mina "pinnar" går precis upp och hakar i öglorna men går sen inte att få helt igenom.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148



Re:

J.Stigson skrev:
Fråga till er som har hybriden med snabbfästena på sidan.

Hur pass svårt/lätt är/ska det vara att få "pinnarna" igenom hålen i hybriden?

Mina "pinnar" går precis upp och hakar i öglorna men går sen inte att få helt igenom.


Min Hybrid Pro Slide (modellen innan den nuvarande med glidande band, tror jag) med snabbfästen går väldigt lätt att passa in i hålen. De kärvar inte det minsta lilla.

_________________
Andreas Lindström
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6233



Re:

JP Simpson skrev:
Det finns en batch hjälmfästen som ligger lite snävt i toleranserna och då kan fästet kärva lite om det är draget lite för hårt. Du kan prova med att släppa lite på M6 skruven som håller fästet.
/JP

J.Stigson skrev:
Fråga till er som har hybriden med snabbfästena på sidan.

Hur pass svårt/lätt är/ska det vara att få "pinnarna" igenom hålen i hybriden?

Mina "pinnar" går precis upp och hakar i öglorna men går sen inte att få helt igenom.


Där var problemet, nu klickar fästena i enkelt.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



Tycker det är superlätt att få dit FIA-fästena på Hyrbridskyddet. Jag sätter på mig hjälmen i bilen så att jag först kan få på bältena på ett bra sätt. Jag har integralhjälm så det är enklare att ta på hjälmen sist och skönare om det är varmt. Sen på med hjälmen och så fästena. Ena handens tumme bakom fästet på remmen och så dra ned sprinten med andra handen så klickar det i direkt. Gillar dessa fästen då det är så snabbt att koppla ur när man kommer in i depågatan. Har kört två säsonger med detta nu.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9425



Intressant tråd thumbs up

Jag kör ju med vanlig öppen Sparco utan Hans fästen och nackskador är ju inget kul den dagen det händer..

Först en fråga: säkerhets seminariet ni pratar om finns det filmat och upplagt?

Nästa fråga vi som kör kaross bilar är en öppen hjälm okej eller finns det anledning att välja en integral hjälm?

Om man vill ha en billig öppen är det RRS JET hans som gäller?

Vilka i Stockholm säljer HYBRID Sport nackskydd ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6233



Den sista frågan kan jag iallafall svara på, trendab har oftast hemma och om dom inte har hemma så tar dom hem väldigt fort. Riktigt bra pris där också.

Efter det lilla som jag har hunnit prova mitt skydd så känner jag mig sjukt nöjd med hur smidigt det är att ta på och av.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20152



Re:

RallyQuattro skrev:
Nästa fråga vi som kör kaross bilar är en öppen hjälm okej eller finns det anledning att välja en integral hjälm?
Mitt personliga val av prioriterande faktorer:
I täckt bil slipper du sten och andra flygande föremål, så visiret har mest brandskyddande funktion.
Däremot är nyttan av kollisionsskydd för ansiktet detsamma oavsett hur mycket det blåser runt skallen (räkna på bältessträckningen och testa vart snoken hamnar).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



jag var på ett Simpson seminarium på Trendab för ett par år sen. Efter det bytte jag stol, bälte, hjälm och valde även ett hybridskydd. Det är ingen lek vilka krafter det blir när något går snett. Spelar heller ingen roll om man kör trackdays, race eller på Ringen. Jag valde en integralhjälm just för att skydda ansiktet när jag fick lära mig hur mycket bältena sträcks och hur mycket kroppen far runt i en smäll. Har dock inte visir utan en skärm på hjälmen. Lite varmare, men känns tryggt.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9425



Det är väll inget problem att köra med bilens 3 punkts bälte med dessa skydd?
Alltså det kan väll inte bli sämre än utan hans bara för att man kör med 3 punkt istället för 4-6punkts?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1795



Re:

RallyQuattro skrev:
Det är väll inget problem att köra med bilens 3 punkts bälte med dessa skydd?
Alltså det kan väll inte bli sämre än utan hans bara för att man kör med 3 punkt istället för 4-6punkts?


Du kan inte använda hans till 3 punkts bälte

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

Babbe skrev:
RallyQuattro skrev:
Det är väll inget problem att köra med bilens 3 punkts bälte med dessa skydd?
Alltså det kan väll inte bli sämre än utan hans bara för att man kör med 3 punkt istället för 4-6punkts?


Du kan inte använda hans till 3 punkts bälte


Ett fel använt Hans kan mycket väl förvärra skada, viktigt med rätt vinklar och infästningar som ej felbelastar stol och kropp.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9425



Menar inte Hans utan HYBRID Sport nackskydd.

Men funkar inte det heller med 3punkts bälte? hjälper inte remmen under armhålan till att hålla fast allt vid krock?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Du kan åka med original Hybrid-skyddet...dvs med det längre skyddet och 3-punktsbälte. Det används av biltillverkarindustin i USA tillsammans med 3-punktsbälte.


RallyQuattro skrev:
Menar inte Hans utan HYBRID Sport nackskydd.

Men funkar inte det heller med 3punkts bälte? hjälper inte remmen under armhålan till att hålla fast allt vid krock?


_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9425



Vilka återförsäljare säljer detta? "original Hybrid-skyddet" eller är de det skyddet som kostar 11.000kr ?

Är det sämre än hybrid sport skyddet om man sen byter till 4-6punkts bälte?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Alla Hybrid ÅF säljer alla modeller av skydden.
Här ser du priser och modeller, du kan välja den valuta du vill betala i.
http://simpson-europe.com/head-and-neck-restraints/head-and-neck-hybri . . . .

Alla skydd gör samma jobb vad gäller att hålla fast huvudet på ryggraden. Det är bara komfortskillnader.
Med Hybrid original kan du använda 3-punkt, det kan du inte göra med de mindre skydden, dvs Pro Rage, Pro, Pro Slide, Pro Lite.

RallyQuattro skrev:
Vilka återförsäljare säljer detta? "original Hybrid-skyddet" eller är de det skyddet som kostar 11.000kr ?

Är det sämre än hybrid sport skyddet om man sen byter till 4-6punkts bälte?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9425



Har inte Simpson någon öppen hjälm med fästen för hybrid skyddet?

Är Bandit billigaste hjälmen med hybrid fästen?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Allmänt banåkaforum
Köpa HNRS / Hybridskydd och ny hjälm
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (33683 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande