Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (33683 totalt) |
|
||||
Fråga till er som har hybriden med snabbfästena på sidan.
Hur pass svårt/lätt är/ska det vara att få "pinnarna" igenom hålen i hybriden? Mina "pinnar" går precis upp och hakar i öglorna men går sen inte att få helt igenom. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Re:
_________________ ![]() |
||||
Efter att ha varit på säkerhetsseminariet med JP/speedlab tillsammans med www.TAnu.se gänget så fick man sig en tankeställare.
Gamla Peltor G7:an hade ju hängt med sedan 2003 så det var god tid att uppdatera hjälm och samtidigt investera i Hybridskydd. Då jag inte åker öppen bil och känner mig lite instängd i integralhjäl så har jag alltid gillat öppna jet hjälmar. Valet föll till sist på en OMP jet 10 med intercom för de långlopp jag ibland kör + kan vara bra att ha i timeattacken framöver. Hybriden har i slutet av 2014 kommit med en ny lättare version av rage som heter sport och verkar bl.a. vara lättare trots liknande material (ersätter rage?), det fick hur som helst bli en sådan i small. Så nu är man redo för 2015. ![]() ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Re:
Det finns en batch hjälmfästen som ligger lite snävt i toleranserna och då kan fästet kärva lite om det är draget lite för hårt. Du kan prova med att släppa lite på M6 skruven som håller fästet. /JP
|
||||
Re:
Min Hybrid Pro Slide (modellen innan den nuvarande med glidande band, tror jag) med snabbfästen går väldigt lätt att passa in i hålen. De kärvar inte det minsta lilla. _________________ Andreas Lindström |
||||
Re:
Där var problemet, nu klickar fästena i enkelt. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Tycker det är superlätt att få dit FIA-fästena på Hyrbridskyddet. Jag sätter på mig hjälmen i bilen så att jag först kan få på bältena på ett bra sätt. Jag har integralhjälm så det är enklare att ta på hjälmen sist och skönare om det är varmt. Sen på med hjälmen och så fästena. Ena handens tumme bakom fästet på remmen och så dra ned sprinten med andra handen så klickar det i direkt. Gillar dessa fästen då det är så snabbt att koppla ur när man kommer in i depågatan. Har kört två säsonger med detta nu.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
Intressant tråd
![]() Jag kör ju med vanlig öppen Sparco utan Hans fästen och nackskador är ju inget kul den dagen det händer.. Först en fråga: säkerhets seminariet ni pratar om finns det filmat och upplagt? Nästa fråga vi som kör kaross bilar är en öppen hjälm okej eller finns det anledning att välja en integral hjälm? Om man vill ha en billig öppen är det RRS JET hans som gäller? Vilka i Stockholm säljer HYBRID Sport nackskydd ? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Den sista frågan kan jag iallafall svara på, trendab har oftast hemma och om dom inte har hemma så tar dom hem väldigt fort. Riktigt bra pris där också.
Efter det lilla som jag har hunnit prova mitt skydd så känner jag mig sjukt nöjd med hur smidigt det är att ta på och av. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Re:
I täckt bil slipper du sten och andra flygande föremål, så visiret har mest brandskyddande funktion. Däremot är nyttan av kollisionsskydd för ansiktet detsamma oavsett hur mycket det blåser runt skallen (räkna på bältessträckningen och testa vart snoken hamnar). |
||||
jag var på ett Simpson seminarium på Trendab för ett par år sen. Efter det bytte jag stol, bälte, hjälm och valde även ett hybridskydd. Det är ingen lek vilka krafter det blir när något går snett. Spelar heller ingen roll om man kör trackdays, race eller på Ringen. Jag valde en integralhjälm just för att skydda ansiktet när jag fick lära mig hur mycket bältena sträcks och hur mycket kroppen far runt i en smäll. Har dock inte visir utan en skärm på hjälmen. Lite varmare, men känns tryggt.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
Det är väll inget problem att köra med bilens 3 punkts bälte med dessa skydd?
Alltså det kan väll inte bli sämre än utan hans bara för att man kör med 3 punkt istället för 4-6punkts? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Re:
Du kan inte använda hans till 3 punkts bälte _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Re:
Ett fel använt Hans kan mycket väl förvärra skada, viktigt med rätt vinklar och infästningar som ej felbelastar stol och kropp. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
Re:
Du kan åka med original Hybrid-skyddet...dvs med det längre skyddet och 3-punktsbälte. Det används av biltillverkarindustin i USA tillsammans med 3-punktsbälte.
![]() |
||||
Vilka återförsäljare säljer detta? "original Hybrid-skyddet" eller är de det skyddet som kostar 11.000kr ?
Är det sämre än hybrid sport skyddet om man sen byter till 4-6punkts bälte? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Re:
Alla Hybrid ÅF säljer alla modeller av skydden. Här ser du priser och modeller, du kan välja den valuta du vill betala i. http://simpson-europe.com/head-and-n Alla skydd gör samma jobb vad gäller att hålla fast huvudet på ryggraden. Det är bara komfortskillnader. Med Hybrid original kan du använda 3-punkt, det kan du inte göra med de mindre skydden, dvs Pro Rage, Pro, Pro Slide, Pro Lite.
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (33683 totalt) |