Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 19732 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Just iRacing är otroligt bra på det sättet. Diciplinen bland moståndet är generellt sätt väldigt bra då det straffar sig i form av "licens-avdrag" eller avstänging om man missköter sig. Jag själv och flera jag känner kan vara ordentligt pirriga i magen innan start faktiskt vilket kan låta lite konstigt för någon som inte är bekant med just iRacing-konceptet.
Instämmer att just det kan vara ganska knepigt att få till. På min ratt finns en "drifing-justering" som gör det lättare att motarbeta rattens rörelse men man kan fortfarande ha stark nog force feedback för att den ska självstyra snabbt nog: https://www.youtube.com/watch?v=WzgH
Det är också en av de största fördelarna. I simulatorn kan jag testa saker och försätta mig i situationer jag inte hade klarat mig ur i verklig körning. Jag kan öva och lära mig hantera dem för att öka mina chanser om/när det faktiskt inträffar ute på banan sen. Jag är helt övertygad om att träning i simulator räddat mig åtskilliga gånger.
Här finns en liten kortfilm där de sätter en av världens främsta sim-raceare som inte ens har körkort i en riktig bil på en riktig bana: https://www.youtube.com/watch?v=0p_s Ang kostnaden: Även om jag är övertygad om att en timme på banan är både lärorikare och framför allt roligare än en timme i simulatorn så känns simulatorn ändå som ett fruktansvärt prisvärt hjälpmedel. Exempelvis kan jag se att jag för närvarande klockat ~140 timmar bara i Assetto Corsa som jag använt i lite drygt ett års tid. Skulle jag räkna otroligt naivt med att få 1,5h bantid på en trackday och lägga 1000kr på den (när jag sannolikt inte får så mycket bantid och totalkostnaden för en dag är betydligt högre med bränsle, slitage med mera) så skulle motsvarande kostnad för trackdays vara 93.000kr bara i startavgifter, och då utgår det såklart från att jag redan har bil, utrustning och licens, fritt bränsle och 0 slitage. Vill jag ha en timme till i simulatorn nu kostar det mig inte ett öre, men en timme till på bana är en tusenlapp till. Kan jag då använda lite gratis-tid hemma för att göra det mesta av timmen jag får ute på bana nästa gång så känns 7-10k som en ganska blygsam summa. ![]() _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
Filmen var bra, MEN återigen det är ju en formel bil = som finns i bilspelet som han kört miljoner gånger, hade han satt sig i ett hemma bygge så skulle inget stämma med vad han lärt sig i spelet.
alltså ja du kan lära dig en bana och hur du ska ta kurvorna men problemet är att jag måste ta helt andra spår, bromsa o gasa annorlunda med min S8 mot en bil i ett spel. Alltså det skiljer ju även mellan bilar i verkligheten, tex fwd mot rwd mot 4wd tar kurvor på olika sätt sen hur mycket pulver o bromsar man har samt vilka däck påverkar också hur man kör. Så för mig kommer ingen simulator att komma i närheten av hur min bil upp för sig. Men visst har man en std bil och den bilen finns med i en simulator ja då tror jag också man kan lära sig mycket i det bilspelet. Tjusningen för mig med verkligheten är att hela tiden modifiera och hitta på egna lösningar för att få bilen snabbare och sen åka ut på träffar och snacka skit med andra och ha kul och det finns inget spel som kan ersätta detta. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
Re:
Fast det handlar inte så ofta om att ersätta utan att komplettera. Körträning under vintertid då man ändå inte kan köra till exempel. Håller inte riktigt med om att det spelar så stor roll vilken bil man kör. Bromspunkter och annat kommer ändå vara helt olika i verkligheten pga banans skick för dagen, väder, däck med mera. Det handlar mycket om att få in känslan i kroppet och muskelminnet. Jag lärde mig till exempel att använda heel / toe via simracing. _________________ Martin Öberg ![]() |
Re:
Det som en sim är bäst på att lära dig har ingenting med fordonet du normalt använder för att köra bana med. Det är helt andra saker man tränar i en simulator. En sim där man tränar mot riktiga medspelare är bra att lära sig racecraft i alltså din förmåga att utnyttja dina fördelar till max & placera dig rätt i olika situationer & gå vinnande ur dessa. En annan sak man kan träna är det som kallas subconscious driving med andra ord din förmåga att köra din bil fort utan att du behöver tänka så mycket på det & därmed har mer kapacitet över till annat än att just framföra ditt fordon. Detta är ju precis det man gör när man går ett använder sina anrmar & ben till olika saker inte behäver man tänka på nu ska jag lyfta armen. Eller nu ska jag flytta ena foten före den andra när man är ute & går. Samma med körningen man kan träna in så sakerna går automatiskt istället. Till detta behövs det tid att träna & 99% av alla amatörer kommer aldrig upp i den bantid som behövs det gäller ju även proffsen numera då bantid i många klasser är begränsad & därmed används simulatorer i högre utsträckning. Även toe-heel kan en sim vara bra till om man har ett vettigt pedalställ givetvis måste man justera lite för sin rikiga bil men grunderna kan man nöta in på detta sätt precis som Obizz skriver ovan. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
Okej, jag har nog inte testat "rätt" spel för dom jag testat har mera varit spel än verklighet.
Vore kul att få testa Sviestad och Gotland Ring på en bra simulator med bra ratt o pedaler så man kan få sig en uppfattning om hur verkligt det blir, så kanske man sedan införskaffar sig ny spel dator med 3 skärmar ratt, stol pedaler osv. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
Hade varit kul med en undersökning här på rejsa om hur vi kör våra bilar.
*Tävlar bana *Tävlar konbana *Kör bana på kul (trackdays/banmöten) *inspirerat på gata *inte alls Om man tex lär sig "race craft" på spel så brukar det inte vara ett speciellt uppskattat beteende på ett banmöte då det ökar riskerna. Ni som simrejsar, hur använder ni bilen i verkligheten? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
Re:
På den frågan svarar jag, för lite... ![]() När man pluggar är bilhobbyn lite dyr. ![]() Skämt åsido så kör jag nästan bara banträffar och slalom. Kört lite långlopp. Håller med RallyQuattro att det vore kul att köra Sviestad i simulatorn. Känner någon till någon bra version av den med rätt sträckning? Den jag har till rFactor är rätt dålig, ärligt talat... Tänkt efter lite och jag skulle nog säga att även dom bästa spelen är rätt långt från verkligheten vid första anblick. När man spelat en del och kommer in i "fysiken" och lär sig tolka alla inputs på rätt sätt så känns det dock rätt nära. _________________ ![]() |
Re:
det där är just problemet... jag ledsnar som kommer från verkliga världen över att mina tolkningar av signalerna inte är samma som jag lärt mig i bilen...... och orkar inte lära mig simracingens signaler. och att jag inte kommer åt att köra på bra simutrustning såklart... och får ingen motivation att skaffa heller eftersom jag ledsnar ur .... sen tror jag iofs att dom som håller på med simracing på allvar ..... kör mindre riktig bil, för dom får inte motivation att köra på riktigt och motivera kostnaderna ... ![]() så i den meningen motverkar simracing riktig racing... |
Re:
Håller med i början. ![]() På slutet kanske det inte är klockren logik... ![]() ![]() Förbjud simracing. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
Re:
Det är väl ingen jätteanläggning (har aldrig varit där ![]() ![]() Har full förståelse för Fredriks tänk. Själv började med simracing långt innan riktig bankörning ens var ett alternativ pga kostnader och ålder. Lättare att motivera sig att komma in i det då. _________________ Martin Öberg ![]() |
Re:
Ang racecraft var nog tanken mer på dom som tävlar. ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
Re:
Men på den tiden jag hade LFS fungerande med ratt utan FF och skitenkla pedaler så tyckte jag att racekänslan som jag ser där fanns där och liknande puls och kramp infann sig. Det jag tänker på mest är sprintracefokus på att efter start jaga-jaga-jaga och långsamt ta sig förbi när man fått till den där svåra kurvan bättre. Problemet jag hade var att motstå frestelsen att köra "bättre" bilar än den egna i garaget. Men "RX7an" med sugmotor var hyffsat lik och gav grova straff i hastighet om man tog en kurva lite fel. Hmm, vilken simulator är mest lik LFS idag (kördynamik långt högre prio än grafik), och kan tänkas fungera på en ubuntumaskin med mycket klena hårdvaruprestanda (Thinkpad T400, dvs 7 år gammal)? |
Re:
Vet inte om det funkar på Ubuntu men annars är nog just LFS bästa gissningen på den hårdvaran. Bland de moderna spelen tycker jag Assetto Corsa är det som liknar LFS mest i känsla. Det har numera ersatt LFS som min favoritsim vad gäller just körkänslan. _________________ Martin Öberg ![]() |
Re:
"bara" att skaffa ratt och pedaler då så man kan sitta och träna på pendeltåget. Fortfarande levande tråd om Rattkonfningar på linux https://www.lfs.net/forum/thread/741 Jag som var i Jönköping under senaste helgen... ![]() |
För er som är sugna så kör vi serie i Assetto Corsa.
Race varje söndag. Gå in på facebook och sök assetto corsa sverige. Tex nu på söndag är det lite längre race, 23 varv på Spa med Gt2 bilarna. Vi varierar mellan längre samt 2 korta under samma kväll där vi kör med omvänd startordning i race 2. Server ligger uppe där man kan öva under veckorna. Som någon nämde så ser man ju med spänning fram emot project cars som kommer snart och hoppas verkligen det lever upp till förväntningarna. Såg att någon mer körde Oculus Rift och jag kan bara hålla med, grymt är det verkligen och även om upplösningen inte är riktigt "där" ännu så är det riktigt bra! Kommer bli bra med konsument versionen! Har testat följande med riften. Assetto Corsa - inte fullt stöd så går endast köra där ännu. (inte ändra setup osv) Lite pill för att få igång Men snyggt! Finns ju även mycket moddar till detta spel, lätt att ladda ner banor och bilar där många moddar är riktigt bra! Live for speed - med fullt stöd där menyer och allting fungerar riktigt bra! Bara på med riften på huvudet och klicka igång! Richard Burns Rally - Gammalt spel men med bra stöd, likaså här fungerar allt. Har verkligen fastnat för detta även om grafiken ligger efter många år så är känslan grym när man kör fullt ös genom skogen =) Finns ju även mycket moddar vilket gör att det går åka allt från grupp h volvo 240, grupp b monster, moderna rallybilar. Iracing samt Project Car vore kul att testa med riften! Sen lite offtopic finns det ju otaliga andra demos och spel, tex är ju No Limits 2 ett riktigt bra bergodalbana sim. Jag klarar det dock inte alls då jag blir åksjuk haha. _________________ Mattias Lindblad |
Re:
![]() Ansökte om medlemsskap i gruppen. _________________ Martin Öberg ![]() |
Re:
Var du med och körde i söndags? Var tight stundtals men bra körning från alla. _________________ Mattias Lindblad |
Re:
Tyvärr inte. Har varit upptagen på helgerna senaste tiden. Senaste tiden har jag tweakat lite saker i Assetto Corsa för att få bättre känsla. När man skaffar ny dator vrider man gärna upp inställningarna lite för mycket. Har justerat grafikinställningarna för maximalt flyt. Bland annat upptäckte jag att 4x AA var helt onödigt med den upplösning och avståndet till skärmen jag har. Stängde av det helt och ändrade lite annat. Nu ligger jag på 100+ FPS hela tiden med ett helt annat flyt. Hittills har jag kört på default FOV (56) och flyttat fram kameran lite i bilen. Nu ändrade jag till 45 med defaultinställningar på kamerapositionen. Synfältet känns mycket mer naturligt nu och jag tycker att bilkontrollen kändes väldigt mycket bättre helt plötsigt. Kan inte riktigt förklara det men jag känner att det släpper tidigare än innan och har lättare att parera. Snabbare går det inte direkt då jag matchar mina tidigare varvtider men jag kör av banan mycket mer sällan. Kom att tänka på den här tråden eftersom det finns så mycket faktorer som påverkar om det känns verkligt eller inte. En sån enkel sak som att justera FOV gjorde att det kändes mycket mer naturligt. _________________ Martin Öberg ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 19732 besök totalt |