Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 49882 besök totalt |
Stort grattis!
Kul att det var sån blandning i klassen! Jadu, mitt totala bromshaveri i mjölby va inget kul! Men nu vet jag iaf vad jag behöver titta lite närmre på när jag ska hoppa upp i Club Challenge i TaNu serien! ![]() Än en gång grattis och kul att träffas! _________________ Kim Karjalainen Team 57 Motorsport |
||||||||||
Re:
Tack! Ja, smått irriterande när man är mindre än en tiondel ifrån ![]()
Tack! Jag hoppas på det, har fått godkänt från "regeringen". Lite knivigare att vara ifrån jobbet en hel dag eftersom vi har så mycket att göra just nu. Kan ju aldrig vara lagom, men bättre än att det är åt andra hållet. Hur länge går det att anmäla sig? Tänkte hur länge jag kan dra på det ![]()
På Karlskoga får det nog bli lite mer körning för min del. Körde hela warmupen nu, annars bara två attackvarv. Men eftersom festivalen egentligen inte låg med i planerna fick jag spara in på bensinen, smålänning som man är. Blir det körning på Karlskoga ändå för din del?! Hoppas! Och tack! ![]()
Tack! Planen är att lämna hemmet lördag morgon så jag går hemskt gärna banan på eftermiddag/kvällen. Längesen jag var på Karlskoga, ska bli roligt även om det inte är någon favoritbana, kanske kan hitta rytmen nu på äldre dagar ![]()
Tack! Och detsamma, upp på pallen direkt minsann! Jaså var det bromsarna som havererade?! Bra avåkningszon i Mjölby som tur är, men nu klarade du ju upp det väldigt bra ändå! Hade du förbättrat dig lika mycket till finalen som från q1 till q2 hade jag legat pyrt till ![]() Kul att du ska göra oss sällskap, jag har i stort enbart positivt att säga om serien. Kan upplevas som lite rörigt ibland, men allteftersom organisationen trimmas in så blir det bara bättre och bättre. _________________ Mattias Nordenström |
||||||||||
Re:
Alltid kul när det finns mycket att göra när man driver företag. ![]() Pratade faktiskt med Anton medans superlapsen kördes och fick veta att det var gott om platser kvar, maxantalet är satt till 35 bilar plus 5 extraplatser efter lunch då det oftast är lite tapp i deltagare senare under dagen. Så blir det inte fullbokat så borde man kunna anmäla sig dagen innan, men smidigast är väl att dra iväg ett mail till Anton i god tid. (antongruffman@gmail.com) eller ringa 073-50 80 250 ![]() _________________ Andreas Persson Mitsubishi Evo X |
||||||||||
Här kommer en film så länge, inte hunnit skriva ihop någon sammanfattning. Tyvärr misslyckades jag lite med placering av kameran så stundtals ser man inte banan genom vindrutan...
Nåja, här är iaf min film från finalen på Karlskoga: _________________ Mattias Nordenström |
||||||||||
I väntan på ett möte hann jag skriva en mindre avhandling...
Dags för näst sista tävlingen, på Gelleråsen. En bana jag inte är så förtjust i. Tänkte att den kanske är roligare att köra med standardbil, men nej. Nåja, vi hade i alla fall tur med vädret. Var på plats redan på lördag, under kvällen var vi ett gäng som promenerade ett varv runt banan och jag försökte ge lite input på spårval. Hoppas inte de lyssnade för noga, för det blev lite tokigt. Sist jag körde på Gelleråsen var det med slicks och 570kg bil. Fick åka betydligt vidare spår nu med gatdäck och nästan 3 gånger så tung bil. Fick en snabbguidning i Harrys laptimer, och när jag funnit vägen till sängen senare så letar jag upp den i Google play. Fann ingen gratisversion att prova på, så som den snålänning jag är valde jag racechronos gratisversion. Nu återstod bara att försöka para ihop telefonen med gps-pucken (10 Hz) jag hämtat precis innan avfärd, lämnade det till dagen efter och det gick utan problem. Har inte satt mig in i det så mycket men bjuder på en bild nedan. Vad kan man se mer i betalversionen? Ska man ha Harrys eller RaceChrono? Warm-up och det var massor med bilar, jag tänkte mest värma olja i drivlinan och mot slutet pressa lite och komma fram till vad för växlar jag ska åka. Det var lönlöst, bilar överallt. Jag svängde av efter några varv. Q1 och jag åker ut först för att få ett fritt varv. Första varvet går åt till att hitta växlar och bromspunkter men jag sätter en 1.18.85 enligt racechrono, jag bestämmer mig i alla fall för att köra ytterligare ett attackvarv och jag känner genast att det är betydligt halare. Bromspunkterna sitter betydligt bättre detta varv och jag putsar tiden rejält till 1.18.07 enligt telefonen och 1.18.057 enligt officiella tidtagningen. En tid jag inte känner att jag kunde putsa mer det passet, jag rullar in och följer livetimingen. Jag är snabbast, tvåan är knappt 4 tiondelar bakom. Funderar lite på om jag ska ut i Q2 också men väljer att stå över och vila däcken till finalen. I finalen kör jag ett attackvarv, sen börjar jag komma ikapp bilar så jag tar en sväng igenom depån och kommer ut i en lucka. Försöker mig på ytterligare ett varv men trots att jag återigen sätter inbromsningarna bättre än första attackvarvet går det 1 tiondel långsammare. Kyler och beger mig in i depån och följer utvecklingen på telefonen. Vinst med drygt 5 tiondelar! Undrar vad jag hade åkt för tid i finalen om jag åkt Q2 också. För övrigt löpte dagen på klockrent, alla inblandade gör ett kanonjobb med att hålla det tighta schemat! Nu är det bara Knutstorp kvar, en riktig favoritbana. Hela anläggningen förresten, allt är kanon där. Ser verkligen fram mot att återkomma dit, och då ska jag ha nya däck. Hur brett kan man klämma in i hjulhusen? Fälgarna är 17x9". Får man plats med 255 breda? Jag vill passa på att tacka alla medtävlande! För alla tips och hjälp. När jag kom till Mantorp första gången hade jag fått för mig att gå ut på 3kg i däcktryck och hade kanske förstört däcken om inte jag fått rådet att sänka. Nu går jag ut på 2.2 ![]() Och så skärmdumpen från mitt snabbaste finalvarv: ![]() _________________ Mattias Nordenström |
||||||||||
Härlig rapport och förbannat bra kört
![]() Visst gjorde de lite skillnad med rätt däck tryck från start ![]() ![]() Men överhettar ju grymt fort ändå med gatt däck. Skulle varit jäkligt kul att satt dig bakom ratten i Toyotan och se vad du hade fått för tid med den, då jag tydligen satte snabbast tid på varv 10 ![]() Inte mycket broms och däck kvar då att utnyttja, men så är de om man inte har rutin och kan göra de man ska redan på varv 1 eller 2 ![]() Grattis!!! till första plats ![]() _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||||
Nu är det inte mycket kvar av säsongen, och i Oktober ska bilen besiktigas. Airbaglampan lyser. Finns det någon pryl som läser ut felkoder och även släcker dem? Som man kan finna för en rimlig peng för hemmabruk?
_________________ Mattias Nordenström |
||||||||||
Jag köpte en sån här och kopplade till min laptop. Det funkade för mig.
http://www.tradera.com/item/343640/1 _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||||||
Re:
Kan du även läsa ut live data? _________________ Ulf Sanden |
||||||||||
Dessa ska funka att släcka/läsa ur srs medelanden på bmw. http://www.ebay.de/itm/B800-SRs-OBD2
_________________ Jonas Holmblad Skam den som ger sig! BMW E30 S50B30 turbo Mitsubishi EVO 3 x2 BMW E36 M3 3.2 |
||||||||||
Re:
Jag har inte lyckats få igång det tyvärr. Verkar råda delade meningar om det funkar till våra "gamla" bilar. _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||||||
Jag använder en app i mobilen... http://www.mycarly.com/product/bmw-app/
Funkar bra med E46 och android. Verkar även stödja E36 men dock inte med iPhone Kommer inte ihåg vad den kostade.. runt 300:- har jag för mig _________________ Daniel Alfredsson |
||||||||||
Re:
Jag vet att det går när jag var hos ts motor fick han fram värden ur min 94 men vet ej vad för utrustning. _________________ Ulf Sanden |
||||||||||
Jag använder en serviceåterställare som även kan släcka airbaglampan, finns bild på sid 5 i min biltråd.
Även jag har letat efter något program eller app som kan visa värden i realtid, som torque. Så är det någon som sitter på info om appar som passar M3 E36 så är jag idel öra! _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||||||
Tack för alla tipsen grabbar, då har jag lite att fundera på.
Inspekterade bromsskivorna idag. Dom är hålborrade och det har uppstått lite sprickor, kanske inte är något att oroa sig för just nu men vad tror ni, bör man skaffa ett par i reserv eller byta direkt eller kan jag fortsätta vara lugn ett tag till. ![]() _________________ Mattias Nordenström |
||||||||||
Re:
I längden hade jag bytat men det funkar ett tag till. _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||||||||||
Typ alla hålborrade får dessa microsprickor. Fråga alla Porsche ägare. Dessa små är helt harmlösa men när som blir större och går från hål till hål då är det dags. Jag föredrar icke hålborrat men just nu kör jag hålborrade fram (med microsprickor)
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||
Har samma på mina, något större kanske så det får bli byte nästa år till skivor utan ventiliering
_________________ Nicodemus Nilsson MINI R56 JCW - 2011 BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508 |
||||||||||
Tack för svaren, då känns det som jag vågar köra denna säsongen ut med dessa. Den utgiften passade inte riktigt in just nu.
Men vad är då fördelen med hålborrade skivor? Är det för att värmeventileringen ska fungera optimalt? Första gången jag har hålborrat, bara kört med slitsar tidigare. Ytterligare en fundering som jag funderade på innan läggdags igår, jag dras med understyrning i de lite långsammare kurvorna - kan det avhjälpas med aningens mer caster tro? I de snabba kurvorna däremot är den otroligt precis och stabil. _________________ Mattias Nordenström |
||||||||||
Re:
Är bara en glad amatör men jag märkte stor skillnad på min gamla E36 med mer caster. Att den i större utsträckning styrde dit man hade tänkt sig. Nu var det ingen M3, du har ju mer caster std så det kanske inte blir samma wow-upplevelse för dig. Men bättre instyrning med mer caster är nog fler som kan skriva under på. Testa vetja ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||||
Re:
På Porschen kan jag köra med sprickorna jättelänge, ingen fara alls. Men på M3'an springer sprickorna iväg betydligt fortare, förmodligen för att det är mindre gods i skivorna. Se till att hålla hålen rena så att de inte kleggar igen, jag upplever att de håller bättre då. Jag använder lämpligt borr och borrar ur dem efter varje dag på banan.
Det ser fräckt ut nere vid korvkiosken ![]() Enligt Stacke så är det inte så långt från sanningen. Förr så var dom till för att evakuera gaser som bildades ur beläggen när man bromsade. Nu är bromsmaterialet annorlunda och genererar inte gaserna längre och de borrade hålen behövs inte längre. Däremot så tycker marknaden att det är ett tecken på bilen är häftig och nästan en räserbil och man har därför behållt dem. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 49882 besök totalt |