Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (30941 totalt) |
Efter sjukdom och vattenpumpsbyte fortsatte jag idag drivlinevibrationsjakten. Med ny men billig indikatorklocka mätte jag upp medbringare och styrtappen/änden på axeln.
Medbringaren slår lite, 0,03-4 mm. Axeltappen var däremot lite värre, kanske. 0,05-6 mm. Jag vet inte hur mycket det gör, men det kändes fel. Jag monterade i alla fall en lånad kardan, för att se om det blev skillnad. Och det blev det. Fortfarande vibrationer, men mindre, annorlunda och i andra hastigheter. Och den kändes glappig på styrtappen, mellanlagret på den är sådär med trasigt gummi och mindre vackert. Dessutom hade mitt mellanlager ett ganska bra glapp. Bytt för två år sedan och under 1000 mil. Vilket verkar både skumt och dåligt. Men visst, fick jag en måndagsexvattenpump, kan jag ha fått ett lager gjort samma måndag. Det är väldigt tröttsamt. Slutsatsen blev väl att det mesta sitter nog i kardanen i alla fall. En del av det är förhoppning, det är så tråkigt att byta växellåda. I morgon ringer jag Svea Bil och kollar om de har tid att räta och balansera framöver. Man får hoppas. Och så beställer jag ett nytt lager. Med kardanfrågan lagd åt sidan tänkte jag att jag byter bränslepump så länge. Webern vill magra ut på höga varv, och jag råddes av amerikan att hänga dit en bränslepump från en 3.0:a. Bolt-on, som de säger, om man byter pumpstång - men med högre flöde, och som orkar hålla Webern mätt när man gasar på. Givetvis hade leverantören blandat ihop siffrorna, och jag fick fel pump. Efter 8 veckors leveranstid. Heja. Alternativ två i jakten på en mindre mager region nära rödmarkering är att byta emulsionsrör till F66. I Webern sitter som standard F50, och F66 ska ge en annan kurva på blandningen. Jag hoppas nu emulsionsrör gör susen. Och beställer kanske en pump på misterauto. Jag är av naturen tveksam till billiga firmor som har allt på lager, men det kanske är dags att prova. Får jag ihop kardanhistorian vill jag inte vänta 8 veckor till på rätt pump om inte emulsionsrören fixar biffen. Under tiden kan jag hänga dit Pagid-klossarna. De har jag mätt. De SKA passa. Men som allt fungerar nu, så vet jag inte.. _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Kardanen fick åka till Malmö istället. De hade mer tid att pyssla med den. Och Pagid-klossarna passade, precis som emulsionsrören. Den till och med startade och gick. Kall, med choke, uppe på pallbockarna.
Jag lever nu efter att planen att kardanen blir klar, jag får den tillbaka nästa vecka, monterar, och allt då är guld, gröna skogar och alldeles, alldeles underbart. Tills vidare så ska jag plocka bort den lånade kardanen och byta bromsvätska. Så kan jag pyssla lite munstycken sen. När allt är frid, fröjd och fritt från vibrationer. Och sen blir det banåka. _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Blodad tand
Lång historia kort: Jag fick iväg min kardan på riktning/balansering och de hittade ett par gram. Väl på bilen kändes det ganska vibrationsfritt, i alla fall långt bättre än tidigare. Detta var ett par dagar (läs enstaka kväll att skruva) innan tänkt banåka, så jag bestämde mig för att köra. Lärdomar/erfarenheter från den dagen (och på naturligt sätt följande Att-göra-lista): - Börja med att hitta spår och bromspunkter - inte att hänga med i rådande tempo. En påminnelse till mig själv. Det blev tydligt första gången på R-däck, med Pagid istället för Tarox och första gången på Gelleråsen. - Det understyr förvånansvärt mycket. Körstil? Lufttryck? Chassibalans? Återkommer till det. Framdäcken har mycket tydligare slitage än bak. - Framfälgarna blir väldigt varma. Bromsarna verkar dock klara sig bra, men hur går det med mina framhjulslager? - Lite skrap på höger fram. Rulla lite skärmkant till. (Märkligt med bara 185/70 och ett spacat ET på 25) - Mina Kumho är väldigt snälla. Släpper varsamt och tydligt, kunde styra bra med gasen i längre böjar. - Jaga porscharna. Det är det de är till för. Att göra: - Enkel luftinledning till naven fram. Halvt rör fäst i länkarmen eller liknande. - Fundera på understyrningen. Alt 1. Mer camber, vilket är svårt utan coilovers för mycket längre in kommer väl inte fjäderbenet i överkant. Och nedre camberplattor flyttar som jag förstår det ned spindelleden så det inte funkar med 13" längre (=uteslutet i dagsläget). Längre länkarmar? Ska tydligen funka med 3.0 armar eller 2500, tror jag. - Få i bågen, när den behagar komma från tyskland. - Kolla hardyskivan. Det kändes som om vibrationerna återkom lite på vägen hem. Leka med mellanlager och placering av diff i längsled. - Kolla oljeläcka. En liten oljeläcka visade sig. Tyder obehagligt mycket på bakre packbox på vevaxel med en liten pöl vid stopp. I stort sett alltid lika stor, oberoende av parkeringstid. Jag hade i alla fall en väldigt bra dag (tack för det, storebror), som avslutades på The Horse & Hound i Linköping. Tanden är blodad, men just den här helgen blir faktiskt mek-fri. ![]() ![]() _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Jag har justerbara topplagringar och orginalfjäderkopp (orginalbreda fjädrar) gissar att med dom max injusterade (10 - 15 mm) så det inte tar i innerskärmen + camberplattor i underkant av fjäderbenen med 15mm offset har jag dryga 2 grader negativ camber, kanske lite till. Det är precis så det räcker till.
Ska du ut på bana är negativ camber guld värt, framförallt för att få jämt slitage på framhjulen. Det skulle jag säga är prio nr 1. nästa steg är att göra bakre krängaren styvare (för att motverka understyrning). En snabbfix är klart att börja med krängaren och se vart du hamnar, men på sikt borde du ha negativ camber fram. _________________ /Anders C |
||
Re:
Ah! Vad har du för plattor? Jag kör nu med fasta camberplattor upptill, tror de ger 5/8 grad. Och jag antar att med mer justering får man fila lite på hålet i karossen? Jag har för mig mina kom in till kanten bara med de fasta plattorna. (Edit: Men nu hade jag otur när jag tänkte. De ser ju så klart inte ut så.) De nedre hade ju varit käckt. Det känns fånigt att byta länkarmar nu igen (om jag skulle köra på 3.0 eller vad det nu är). Hur tjocka är dina? Jag hittade ritning här på rejsa, men antar att det är billigare att köpa än att få gjort. Hittade i Faterland för kring 1800. Från Ireland 108 dollar, +25 för handling fees + frakt. Men, i så fall köper man kanske mer bra-att-ha. Som svänghjul i aluminium och så där, om det nu visar sig vara packboxen bakom det som läcker ändå.. ![]() (Är i så fall också spekulant på vxl-låda om någon har över, min tapp på utgående slår lite och jag har ju lite vibrationer kvar. De kan vara där.) Hur som helt så spricker det väl ändå med nedre plattor på mina fälgar. Jag gillar mina Borrani och gillar 13. Men jag ska nog mäta mellan spindel och fälg ändå, jag har sett de som är 16mm (har jag för mig), och det är ju inte mycket.. _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Ska du ha orginal topplagringar så måste du fila i karossen antar jag. Det gjorde jag på min gamla bil.
så här har jag nu: ![]() Köpta här på Rejsa, är till en Z3 tror jag, passade min bil efter lite mod (nya skruvhål + en bussning till stötdämparen, bussningen fanns hos millways) Jag har växellådor liggande, men dom brukar vina lite i lager, ev skrapa när man läggen in 2:an. om du vill kan jag göra en inventering av lagret? _________________ /Anders C |
||
Re:
Tack, Anders! Ok, jag ska nog leta lite lagringar. Men jag hade velat ha ett mellanting med lite dämpning i. Och inte med uniball. Lite gata vill man ju kunna åka, även om det inte blir mycket av det. Angående låda kanske jag kan återkomma? Näst jag ska till Göteborgstrakten, tänker jag. Fast i god tid. Visst, är du i garaget får du gärna kolla. Jag har haft planer på att renovera en låda (eller, be någon göra det), och då kanske det är bra att ha flera med sig att få ihop en vettig av:) Den på bilen är jag lite tveksam till, tappen slår ju lite, lite som sagt. Och så har jag en som synkringarna ramlade ur när jag bytte olja på den.. _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Det blev tyst, men det händer lite.
Bågen är inne. Men stooora plattor som gör min bil tyngre, men kanske lite roligare att vara i om det rullar. Det var pyssel med det, må jag säga. Först bara att få in apparaten, vilket krävde både tanke, svett och våld. Men det gick. Och så bankade jag till grannars förtret stora plattor i 3mm järn som följer golvet vettigt. Sedan dra en massa bultar. Och jag lyckades till och med få dit innerbelysningen, fast på andra hållet. Sedan klädde jag bakdelen där sätet varit med grå nålfilt, vilket blev ok. (Men dålig bild) ![]() Bältessträvan, däremot, som tyskarna satte dit sitter väldigt lågt. För lågt. Och nu orkar jag inte dra ut rörhögen igen för att svetsa dit nytt. Blir det 6-punkt, så blir det från hatthyllan. Och då vill jag ändå ha en annan stol, den jag har funkar inget vidare för 6-punkt. Lågt ryggstöd och så där. Och så klämde jag dit stoppning, rekommenderades den hårda. ![]() Nu ligger två fjäderbenslagringar och väntar, jag kröp till korset och köpte K-Mac som enligt diverse jänkare ska fungera bra. Och ger viss dämpning. De åker dit så fort mina nedre offset-plattor för lite-camber-till kommer. De skulle skickas förra veckan, men jag vet inte om de fastnat på vägen. Ska mejla Fartfabriken igen. Deadline är den 30:e, då har jag bokat Knutstorp med BMWSC. Heja! Funderar också på att testa Challenge innan hösten, några erfarenheter? Inte för tidtagningens skull, utan för att få gasa lite. Och det verkar finnas möjligheter inom dagstrippsavstånd. _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Ser bra ut
![]() Du har kvar original bälten, fram? Blev fint med mattan där bak. Kommer nog att ta mig en titt på bilen den 30:e! Ses kanske då! _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Re:
Originalbälten kvar fram, ja. Bilen ska vara gatbil, men kul att svänga med. Inte helt nöjd med mattan, men inte tillräckligt missnöjd för att göra om eller fixa nu:) Går i stoltankar också, vill sitta någorlunda säkert. Jag har en E30 Recaro (M3) tillgänglig, och tror det vore gott nog i kombination med 6-punkt. Alternativet är modernt spektakel att kasta i bara för bandagar. Jag gillar ju mina manchesterklädda mysfåtöljer. Eller.. något sånt här, men jag vet inte om det är mycket säkrare än en E30 Recaro.. Den är ju FIA-godkänd, i alla fall. ![]() http://www.trendab.se/trslegend-klas Självklart är väl något än modernare med stora skygglappar än bättre. Och, ja, vi kanske ses då! _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Det ska inte vara enkelt. Igår tog jag ned ett fjäderben för att sätta dit mina ställbara övre lagringar, och fasta offset plattor nedtill.
Men de nedre passar ju inte, så klart. Jämfört med "originalet" från USA, så har man inte borrat hål i mitten av plattan och då tar bulten/tappen till spindelleden emot. Det går inte. Har mejlat Fartfabriken, men inget svar än.. De övre går. Bättre, i alla fall. Jag slipade lite på den plattan som går att skjuta omkring, så kan jag skicka in fjäderbenet ett par mm till. Locket över lagringen passar inte, av någon anledning, så där får jag hitta på något. Det ska nog gå ihop sig, i alla fall. Fast kanske inte med så mycket camber som jag hade tänkt. _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Hoppla. Jag avslutade visst inte ens säsongen här. Jag kom i alla fall iväg till Knutstorp och hade en bra dag. Den gröna fick sällskap av två goda vänner kring och under vilka det svors kors och tvärs emellanåt. Trevligt.
Den gröna höll ihop och rullade sedan hela vägen hem. Fartfabriken hörde till slut av sig. Plattorna ska vara gjorda enligt ritningar från Alpina, vilket jag har svårt att förstå men allt här i världen ska man inte förstå. Jag borrade hål i dem så de gick dit, men det blev inte bra ändå. Om någon kör på 14"-hjul eller större på 02 och vill ha plattor går de att köpa. Jag får nöja mig med de övre plattiorna så länge, och det gör jag. (Jag har också 2 st länkarmar till 3.0 som jag funderar på att testa endera dagen. Kanske.) Bilen skötte sig bra ändå, tycker jag. Understyrda inte nämnvärt, och långt mindre än innan de övre plattorna. Men det vibrerar igen. Började på nöjestur i höstas och gjorde så hela vägen in på förvaring. Jag orkade inte igen. Men snart så. Till våren, då: - 6-punktsbälte - stol som funkar bra till 6-punkt (en M3 Recaro finns tillgänglig, så den testas nog först) - feta till blandningen mellan 4500 och 6000 varv. Det magrar där, och med lite fetare blandning finns säkert en 3,25-4,5 hästar att hämta (beroende på luftfuktighet och humör) - vibrationer bort, så klart - köra, köra, köra Tänkt deadline: 7/5 för Falkenberg Och just det, jag ska nog tvätta den i år. Så här såg ett varv ut: _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (30941 totalt) |