Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23 >> 31 besök senaste veckan (43051 totalt) |
Re:
Tack! Ja funkar PLA så funkar garanterat PETG. Nu blir det hem och printa. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
Varför skulle inte a1 klara andra material?
Petg går säkerligen bra, det är ju rätt flexigt så det kan nog passa rätt bra där, borde inte bli mycket strålningsvärme så pass långt från skivan. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
A1 är en öppen bedslinger, ABS, ASA; CF etc kräver enligt vad jag läst en högre/jämnare temp dvs en skåp. Jag provar så får vi se hur det lirar. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
Re:
Finns ett par olika anledningar till varför olika material inte går att använda. CF-förstärkt pga nozzlen inte är härdad. Det går att skriva ut med ohärdad nozzel men med ökat slitage ABS pga den saknar enclosure, ABS är rätt känsligt och slår sig gärna när man printar. Tack och lov har PETG i princip ersatt ABS. Och vissa hotends har PTFE-sleeve i sig så då vill man inte gå över ~250 grader. Vet dock inte om A1 har det. Kan inte svara specifikt vad som är "felet" med en A1. Men skulle nog säga att PLA och PETG är de mest lämpliga material för A1. ABS borde gå under rätt förutsättningar, men inget jag skulle rekommendera. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
Re:
Har printat en del ASA och ABS-CF, det är inte superkrångligt, eventuella utmaningar är också geometriberoende. Vet inte vad du har för nozzle men A1 klarar ju en del temp så det mesta borde gå att printa. CF eller GF brukar vara lättare att printa då det slår sig mindre, dock är väl den extra styvheten inte kanske optimalt på en produkt som kanske mår bra av att kunna ta lite smällar och flexa. Man kan bygga ett tillfälligt skåp av kartonger(körde det i mitt iskalla garage innan jag byggde ett bättre hus), eller ett enklare tält: https://store.creality.com/products/ ![]() Däremot luktar ABS/ASA ganska elakt, inget jag skulle printa i ett utrymme där jag bor utan genomtänkt ventilation, PETG är betydligt bättre på den fronten _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Vart beställer man bäst grejer för att 3d-printas? PCBWAY har jag läst om här i tråden, men leverans, tull och liknande från Kina är jag ärligt talat inte jättesugen på om det finns något svenskt/EU-alternativ. Det gäller fyra små prylar (typ cirklar med 3cm diameter och 1cm höjd) som ska monteras mellan en skalstol och ett sidofäste som distanser, som jag avser printa i TPU. Dvs det känns inte så värt att köpa en hel printer bara för de
![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Finns säkert någon här i tråden som bor nära dig.
Jag kan hjälpa dig, men det är inte lönt och skicka om det som sagt bor någon närmare så man slipper frakten. |
||||||
Man frågar i tråden om nån kan hjälpa till, vi är många med printers å CAD här på rejsa
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Jag hade köpt en bit rundstång av plast och fixat det själv. Ett par distanser till stolsfäste är ju en okritisk grej. Typ: https://metallbiten.se/plast/rundsts Eller: https://metallbiten.se/plast/rundsts _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Re:
Jo, det hade varit ett alternativ. Jag bor tyvärr i en etta och saknar verktyg mer avancerade än typ hammare och skruvdragare, plus att det är kul att cadda, så det är nog på den vägen det är. Ska koka ihop en design, så återkommer jag här och ser om någon vänlig själ vill hjälpa till. Tack för tips! ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
|
||||||
Tror inte TPU är särskilt lämpligt att använda som distanser så det flexar, risken är att skruvar släpper o.s.v. Skulle nog ha använt ett hårdare material som PC eller liknande.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Re:
De ska sitta mellan stolens fästhål och sidfästen, med skruven genom sig, och se till att det är rätt avstånd. Tanken med TPU var just det, att det skulle flexa lite, dels för att det ska passa in lättare ifall något mått blir lite fel, och dels för att det kanske iallafall teoretiskt kan absorbera lite vibrationer. Men jag tar gärna emot tips om jag har tänkt fel. _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Re:
I vissa applikationer är det bra med lite flex men stolen vill man ska vara still, själva stolen kommer flexa en del även om den är stumt monterad. Om distanserna inte skulle bli exakta borde det finnas justeringsmån på sidoplattorna? Om inte annat så går det att lossa dom lite från golvet/fästet för att det ska gå att få på plats. Även plåten flexar en del. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Re:
Precis som Westersund skriver. Stol skall sitta fast - vid en smäll vill du ha ett stumt skruvförband och flexande distanser kommer göra att du inte kan dra fast stolen med korrekt moment. 3D print i all ära, men i detta fall hade jag sett det som en bärande struktur och då kanske hittat annat än 3D printade delar. Antingen gör du långhål i botten på underredet, eller hitta tex en tjock stålbricka eller liknande standardprodukt som du kan sätta där. |
||||||
Jag hade absolut gjort så att stolsfästena sitter dikt an mot stolen. Om det är din 944:a så säger jag att det går, har gjort 3 st monteringar av skalstol i 944:a själv.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
_________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||||
Re: PrintOnion Filament
Provat deras petg, pla samt tpu. Riktigt impad över kvaliten och deras support. Tydlig info ang inställningar temp etc på sidan med. Printat massor med de nu och kör enbart printonions filament nu. Har flera kollegor som också handlar där nu då vi har kontor rätt nära. Alla är nöjda. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
Re:
Stolen ska sitta fast så jag rekommenderar stålbrickor så du kan dra åt skruvarna ordentligt. Jag gissar att det är M8 skruv så då skulle 5st såna här brickor funka fint för att få 10mm totalt: https://www.mekonomen.se/karosseribr _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
Peugeot hade iaf på 90 och början av 00 plastbrickor under stolarna. Fungerade fint då tydligen.
Jag hade kunnat köra med någon av de plastbrickorna/hylsorna. Men däremot hade jag inte använt 3D-printade. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
Re:
Då hade de alternativ metod för låsning av stolen eller för att hindra att skruven lossnar. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23 >> 31 besök senaste veckan (43051 totalt) |