Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23   >>
31 besök senaste veckan (43051 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5587



Re:

Magnus Thomé skrev:
Körde scoop i pla på M2an, funkade utmärkt thumbs up Hade sen slang upp mot skivan/bromsok

https://www.thingiverse.com/thing:4436752


Tack!

Ja funkar PLA så funkar garanterat PETG.

Nu blir det hem och printa.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3243



Varför skulle inte a1 klara andra material?

Petg går säkerligen bra, det är ju rätt flexigt så det kan nog passa rätt bra där, borde inte bli mycket strålningsvärme så pass långt från skivan.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5587



Re:

Cédric skrev:
Varför skulle inte a1 klara andra material?

Petg går säkerligen bra, det är ju rätt flexigt så det kan nog passa rätt bra där, borde inte bli mycket strålningsvärme så pass långt från skivan.


A1 är en öppen bedslinger, ABS, ASA; CF etc kräver enligt vad jag läst en högre/jämnare temp dvs en skåp.

Jag provar så får vi se hur det lirar.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 433



Re:

Cédric skrev:
Varför skulle inte a1 klara andra material?


Finns ett par olika anledningar till varför olika material inte går att använda.

CF-förstärkt pga nozzlen inte är härdad. Det går att skriva ut med ohärdad nozzel men med ökat slitage
ABS pga den saknar enclosure, ABS är rätt känsligt och slår sig gärna när man printar. Tack och lov har PETG i princip ersatt ABS.
Och vissa hotends har PTFE-sleeve i sig så då vill man inte gå över ~250 grader. Vet dock inte om A1 har det.

Kan inte svara specifikt vad som är "felet" med en A1. Men skulle nog säga att PLA och PETG är de mest lämpliga material för A1.
ABS borde gå under rätt förutsättningar, men inget jag skulle rekommendera.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3243



Re:

robber skrev:
Cédric skrev:
Varför skulle inte a1 klara andra material?

Petg går säkerligen bra, det är ju rätt flexigt så det kan nog passa rätt bra där, borde inte bli mycket strålningsvärme så pass långt från skivan.


A1 är en öppen bedslinger, ABS, ASA; CF etc kräver enligt vad jag läst en högre/jämnare temp dvs en skåp.

Jag provar så får vi se hur det lirar.


Har printat en del ASA och ABS-CF, det är inte superkrångligt, eventuella utmaningar är också geometriberoende. Vet inte vad du har för nozzle men A1 klarar ju en del temp så det mesta borde gå att printa. CF eller GF brukar vara lättare att printa då det slår sig mindre, dock är väl den extra styvheten inte kanske optimalt på en produkt som kanske mår bra av att kunna ta lite smällar och flexa. Man kan bygga ett tillfälligt skåp av kartonger(körde det i mitt iskalla garage innan jag byggde ett bättre hus), eller ett enklare tält: https://store.creality.com/products/3d-printer-multifunction-enclosure . . . . om man vill printa större saker i ASA. PETG är lite fuktkänsligt, så beroende på hur du förvarat materialet så kan det tråda en del om det är fuktigt. Torr PETG är inte jättesvårt att printa

Däremot luktar ABS/ASA ganska elakt, inget jag skulle printa i ett utrymme där jag bor utan genomtänkt ventilation, PETG är betydligt bättre på den fronten

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 184



Vart beställer man bäst grejer för att 3d-printas? PCBWAY har jag läst om här i tråden, men leverans, tull och liknande från Kina är jag ärligt talat inte jättesugen på om det finns något svenskt/EU-alternativ. Det gäller fyra små prylar (typ cirklar med 3cm diameter och 1cm höjd) som ska monteras mellan en skalstol och ett sidofäste som distanser, som jag avser printa i TPU. Dvs det känns inte så värt att köpa en hel printer bara för de

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13222



Finns säkert någon här i tråden som bor nära dig.

Jag kan hjälpa dig, men det är inte lönt och skicka om det som sagt bor någon närmare så man slipper frakten.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3243



Man frågar i tråden om nån kan hjälpa till, vi är många med printers å CAD här på rejsa

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530



Re:

MelvinL skrev:
Vart beställer man bäst grejer för att 3d-printas? PCBWAY har jag läst om här i tråden, men leverans, tull och liknande från Kina är jag ärligt talat inte jättesugen på om det finns något svenskt/EU-alternativ. Det gäller fyra små prylar (typ cirklar med 3cm diameter och 1cm höjd) som ska monteras mellan en skalstol och ett sidofäste som distanser, som jag avser printa i TPU. Dvs det känns inte så värt att köpa en hel printer bara för de


Jag hade köpt en bit rundstång av plast och fixat det själv. Ett par distanser till stolsfäste är ju en okritisk grej.
Typ:
https://metallbiten.se/plast/rundststang/32-acetalplast-pom/svarvamne- . . . .

Eller:
https://metallbiten.se/plast/rundststang/ptfe-teflon/svarvamne-teflon- . . . .

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 184



Re:

Janne J skrev:
MelvinL skrev:
Vart beställer man bäst grejer för att 3d-printas? PCBWAY har jag läst om här i tråden, men leverans, tull och liknande från Kina är jag ärligt talat inte jättesugen på om det finns något svenskt/EU-alternativ. Det gäller fyra små prylar (typ cirklar med 3cm diameter och 1cm höjd) som ska monteras mellan en skalstol och ett sidofäste som distanser, som jag avser printa i TPU. Dvs det känns inte så värt att köpa en hel printer bara för de


Jag hade köpt en bit rundstång av plast och fixat det själv. Ett par distanser till stolsfäste är ju en okritisk grej.
Typ:
https://metallbiten.se/plast/rundststang/32-acetalplast-pom/svarvamne- . . . .

Eller:
https://metallbiten.se/plast/rundststang/ptfe-teflon/svarvamne-teflon- . . . .

Jo, det hade varit ett alternativ. Jag bor tyvärr i en etta och saknar verktyg mer avancerade än typ hammare och skruvdragare, plus att det är kul att cadda, så det är nog på den vägen det är. Ska koka ihop en design, så återkommer jag här och ser om någon vänlig själ vill hjälpa till.

Tack för tips!

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20152



Annars tar du hålsåg och en skärbräda (om det duger med HD-PE).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1642



Tror inte TPU är särskilt lämpligt att använda som distanser så det flexar, risken är att skruvar släpper o.s.v. Skulle nog ha använt ett hårdare material som PC eller liknande.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 184



Re:

Westersund skrev:
Tror inte TPU är särskilt lämpligt att använda som distanser så det flexar, risken är att skruvar släpper o.s.v. Skulle nog ha använt ett hårdare material som PC eller liknande.


De ska sitta mellan stolens fästhål och sidfästen, med skruven genom sig, och se till att det är rätt avstånd. Tanken med TPU var just det, att det skulle flexa lite, dels för att det ska passa in lättare ifall något mått blir lite fel, och dels för att det kanske iallafall teoretiskt kan absorbera lite vibrationer. Men jag tar gärna emot tips om jag har tänkt fel.

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1642



Re:

MelvinL skrev:
De ska sitta mellan stolens fästhål och sidfästen, med skruven genom sig, och se till att det är rätt avstånd. Tanken med TPU var just det, att det skulle flexa lite, dels för att det ska passa in lättare ifall något mått blir lite fel, och dels för att det kanske iallafall teoretiskt kan absorbera lite vibrationer. Men jag tar gärna emot tips om jag har tänkt fel.


I vissa applikationer är det bra med lite flex men stolen vill man ska vara still, själva stolen kommer flexa en del även om den är stumt monterad. Om distanserna inte skulle bli exakta borde det finnas justeringsmån på sidoplattorna? Om inte annat så går det att lossa dom lite från golvet/fästet för att det ska gå att få på plats. Även plåten flexar en del.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13222



Re:

MelvinL skrev:
Westersund skrev:
Tror inte TPU är särskilt lämpligt att använda som distanser så det flexar, risken är att skruvar släpper o.s.v. Skulle nog ha använt ett hårdare material som PC eller liknande.


De ska sitta mellan stolens fästhål och sidfästen, med skruven genom sig, och se till att det är rätt avstånd. Tanken med TPU var just det, att det skulle flexa lite, dels för att det ska passa in lättare ifall något mått blir lite fel, och dels för att det kanske iallafall teoretiskt kan absorbera lite vibrationer. Men jag tar gärna emot tips om jag har tänkt fel.


Precis som Westersund skriver. Stol skall sitta fast - vid en smäll vill du ha ett stumt skruvförband och flexande distanser kommer göra att du inte kan dra fast stolen med korrekt moment.
3D print i all ära, men i detta fall hade jag sett det som en bärande struktur och då kanske hittat annat än 3D printade delar.
Antingen gör du långhål i botten på underredet, eller hitta tex en tjock stålbricka eller liknande standardprodukt som du kan sätta där.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530



Jag hade absolut gjort så att stolsfästena sitter dikt an mot stolen. Om det är din 944:a så säger jag att det går, har gjort 3 st monteringar av skalstol i 944:a själv.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 368



PrintOnion Filament

Någon som har använt filament från PrintOnion ?

Pris vs kvalitét?

_________________

/LOLA-Christian
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5587



Re: PrintOnion Filament

Christian Carlsson skrev:
Någon som har använt filament från PrintOnion ?

Pris vs kvalitét?


Provat deras petg, pla samt tpu.
Riktigt impad över kvaliten och deras support.
Tydlig info ang inställningar temp etc på sidan med.

Printat massor med de nu och kör enbart printonions filament nu.

Har flera kollegor som också handlar där nu då vi har kontor rätt nära. Alla är nöjda.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1593



Re:

And ersJepp sson skrev:
MelvinL skrev:
Westersund skrev:
Tror inte TPU är särskilt lämpligt att använda som distanser så det flexar, risken är att skruvar släpper o.s.v. Skulle nog ha använt ett hårdare material som PC eller liknande.


De ska sitta mellan stolens fästhål och sidfästen, med skruven genom sig, och se till att det är rätt avstånd. Tanken med TPU var just det, att det skulle flexa lite, dels för att det ska passa in lättare ifall något mått blir lite fel, och dels för att det kanske iallafall teoretiskt kan absorbera lite vibrationer. Men jag tar gärna emot tips om jag har tänkt fel.


Precis som Westersund skriver. Stol skall sitta fast - vid en smäll vill du ha ett stumt skruvförband och flexande distanser kommer göra att du inte kan dra fast stolen med korrekt moment.
3D print i all ära, men i detta fall hade jag sett det som en bärande struktur och då kanske hittat annat än 3D printade delar.
Antingen gör du långhål i botten på underredet, eller hitta tex en tjock stålbricka eller liknande standardprodukt som du kan sätta där.

Stolen ska sitta fast så jag rekommenderar stålbrickor så du kan dra åt skruvarna ordentligt.
Jag gissar att det är M8 skruv så då skulle 5st såna här brickor funka fint för att få 10mm totalt:
https://www.mekonomen.se/karosseribricka-9x2x28-mm-promeister-14309784 . . . .

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 433



Peugeot hade iaf på 90 och början av 00 plastbrickor under stolarna. Fungerade fint då tydligen.
Jag hade kunnat köra med någon av de plastbrickorna/hylsorna. Men däremot hade jag inte använt 3D-printade.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Re:

Alex H skrev:
Peugeot hade iaf på 90 och början av 00 plastbrickor under stolarna. Fungerade fint då tydligen.
Jag hade kunnat köra med någon av de plastbrickorna/hylsorna. Men däremot hade jag inte använt 3D-printade.


Då hade de alternativ metod för låsning av stolen eller för att hindra att skruven lossnar.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23   >>
31 besök senaste veckan (43051 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande