Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon -1962 (Broman's Amazon)
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23   >>
16 besök senaste veckan (231627 totalt)
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Medan ni har suttit och funderat på varför jag inte uppdaterat tråden med den farten som jag brukar göra så kommer anledningen här...

Jag har i det tysta gett mig i kast med att gjuta en helt egen designad instrumentpanel i glasfiber alá Broman, och för att inte göra bort mig offentligt så tänkte jag vänta lite med att publicera det altnativt knipa igen om det hade gått åt skogen. (Alla "jag" i detta inlägg inkluderar min far)

Nu återstår det montering av reglage, mätare och dylikt. Och givetvis finishen.

Bygglogg, instrumentpanel alá Broman

Först byggdes dom grova dragen av panelen upp av kartongbitar som sedan blev plåt

Bygger med kartong (mallar för plåten)

Börjar montera plåt

Sen när plåten var monterad så var det dags att skulptera alla former. Detta gjordes i en vanlig lufttorkande hobbylera. Detta momentet hade gjort vilken 3åring som helst svartsjuk

Sen fick leran ett par lager färg på sig innan allt blev spacklat och slipat

Sen när pluggen var färdig så vaxades den men släppvax/formvax. För att sen få ett lager gelcoat och sedan gjut vi en form av pluggen.

Gelcot

Glasfiber och polyester

Formen klar

Sen kom momentet att lyckas få ur pluggen ur formen, resultatet av den övningen kan nog diskuteras... Det släppte inte där det skulle göra det iallafall, så all lera,spackel och färg statt kvar i formen. Efter ha låtit far min bila ur resterna i formen så tejpades insidan av formen med brun packtejp ihopp om att det skulle släppa bättre. Vilket det gjorde, dock lämnade tejpen mönster i gelcoten.

Rester av pluggen

Insidan av formen

Gelcot i formen

Glasfiber och polyester

Den färdiga panelen urtagen ur formen

Påbörjad håltagning för mätare och rattstång

Borde vara allt för denna lilla uppdatering...

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007

Var ett tag sedan jag tittade in i denna tråd, kul att du kommit så långt! thumbs up
Det såg ut att funka riktigt bra med coilisarna bak Svårt att göra? Hur har du löst det med fjädring fram?
Väldigt fräckt du fick till instrumentpanelen! thumbs up Synd bara att pluggen inte riktigt funka som det skulle

Mvh
Joakim

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

Jockek skrev:
Var ett tag sedan jag tittade in i denna tråd, kul att du kommit så långt! thumbs up
Det såg ut att funka riktigt bra med coilisarna bak Svårt att göra? Hur har du löst det med fjädring fram?
Väldigt fräckt du fick till instrumentpanelen! thumbs up Synd bara att pluggen inte riktigt funka som det skulle

Mvh
Joakim

Det börjar närma sig slutet, så nära men ändå så långt borta.... Jag tror också att coiloversna kommer fungera. Har följt rekomendationer från sfro ang montering av dessa. Den mekaniska delen med montering och tillverkning av fästen var inte särskilt svårt. Och att hitta rätt längd på fjädrar och själva dämparn hjälpt www.libell.nu till med så den delen gick kanon med.

Roligt att du gillar instrumentpanelen, gick länge och väl o funderade på hur man skulle få plats med alla mätare på ett snygg och funktionellt sätt. Originalbrädan är svår att göra något med tycker jag då den ju är lång smal. Så då blev att gjuta en egen, sen var det mycket för att just testa gjutning av glasfiber.

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007

Re:

KS_Wolfman skrev:
Det börjar närma sig slutet, så nära men ändå så långt borta.... Jag tror också att coiloversna kommer fungera. Har följt rekomendationer från sfro ang montering av dessa. Den mekaniska delen med montering och tillverkning av fästen var inte särskilt svårt. Och att hitta rätt längd på fjädrar och själva dämparn hjälpt www.libell.nu till med så den delen gick kanon med.

Roligt att du gillar instrumentpanelen, gick länge och väl o funderade på hur man skulle få plats med alla mätare på ett snygg och funktionellt sätt. Originalbrädan är svår att göra något med tycker jag då den ju är lång smal. Så då blev att gjuta en egen, sen var det mycket för att just testa gjutning av glasfiber.

Du kanske kan skicka ett mer detaljerat pm om coiloversena?
Kommer ta kontakt med libell med och höra med längder osv som du även tipsade om.

Ja ont om utrymme är det allt, fick med nöd och näppe plats med mina fem mätare på rad.
Gillar hur du fick till det med att instrumentpanelen vänder sig in mot föraren, race!
Samt att kanten gjorde mycket med, snyggt

Mvh
Joakim

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Liten uppdatering...

Just nu pågår det slipning och spackling på instrumentpanelen, snart klart förhoppningsvis..

Bilder:

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Snyggt thumbs up thumbs up thumbs up
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Då var instrumentpanelen provmonterad

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007

Ser bra ut

Vad blev det för vikt på den om man jämför med en orginalbräda?
Ser ganska tjock ut.

Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

-oskar- skrev:
Ser bra ut

Vad blev det för vikt på den om man jämför med en orginalbräda?
Ser ganska tjock ut.

Tackar!

Vikten får jag ta och återkomma med när vägt in prylarna. Men jag gissar inte på någon speciell vinst i vikt. Den nya brädan har mycket mer yta samt att den kommer att ha fler instrument mm. Men som sagt jag får återkomma med fakta efter en vägning.

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Imorgon kväll bär det av till Gotlands industri färg för att försöka få tagi färg till den planerade lackeringen i slutet på maj. Sen fick jag ett sms om att färgen till min instrumentpanel har kommit så den kommer att hämtas ut innan helgen.

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Nu är instrumentpanelen målad i sin slutgiltiga färg, blev en effekt färg "svart granit" med lite klarlack för att få en avtorkningsbar yta. Så nu skall det bara monteras instrument och knappar.

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Farbror Muggen
Kårsta ytterområde
Här sen Nov 2008

Kul bygge, ser fram emot fortsättningen.
Finns inget som slår gammal svensk historia. thumbs up
Lycka till!

/m

Mk Brum Brum, (örn örn)

www.mkbrumbrum.se/coppermine
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

Farbror Muggen skrev:
Kul bygge, ser fram emot fortsättningen.
Finns inget som slår gammal svensk historia. thumbs up
Lycka till!

/m

Skoj att du gillar bygget, Amazon borde nästan var K-märkt vid det här laget?

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Lite mer bilder med ett par mätare på plats.

Bilder:

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Mer bilder..

Kontroll lampor, strömbrytare och tändningslås på plats

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Då var det mesta innan den planerade lackeringen inhandlat. Så i helgen kommer det börjas att vattenslipas. Så nu gäller det att ladda tålamodet...

Har även beställt på stålomspunna bromsslangar, har jag tur kommer dom i veckan.

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Här har det varit tyst ett tag.......

I fredags så lackades bilen lila, tyvärr med ett mindre bra resultat. Så just nu håller jag på att matta ner den igen inför lackförsök nummer 2. Dock verkar det som att iallafall taket blev bra (skall detaljstuderas). Så nu blir det väll en veckas vattenslipning till ..

Sen har jag bestämt mig för att bygga om bromsar och nav fram igen.. Har fått tagi ett par 140 nav som skall svarvas om för att amazonens hjullager skall passa. Sen kommer jag att använda 240ins ventilerad skivor fram. Och detta är för att få samma bultmönster fram och bak. Då kan jag även använda mina breddade fälgar fram. thumbs up

Sen ligger även mina bromsslangar i garaget och väntar på montering..

Bjuder på en dålig mobilbild så att man iallafall kan se hur färgen på bilen blir:

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Haha.
Ja grattis då.

Vet inte vad jag ska säga.
Fulsnygg , läcker men inte lockande.
Hur som helst det är kul att du kör på.
Gillar inte färgen alls MEN gillar väl hela bygget!

Kommer bli bra det där thumbs up

Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Då sitter man och vattenslipar för fullt...... Men lite tur så kanske det blir lackförsök nr2 i helgen. Men tur har man ju aldrig så vi får väll ännu se...

Bilder:
Vattenslipandet

Bonus bilder på bromsslangarna

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Händer lite smått på bilen iallafall, Naven är iväg lämnade för svarvning så att jag kan få amazonens hjullager. Sen har generatorn kommit på plats, tog lite tid att leta efter staget och alla bultar som varit borta ett längre tag..

Sen när naven är klar så kommer det sista rycket med bromsarna att göras...

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Nu har bilen blivit lackad, utan rinningar och dylikt.. En mycket svår färg pga av tunga pigment i brytbasen var nog en stor bov i det hela enligt återförsäljaren. Men efter mycket tips och trix har det gått bra. Så nu återstår det "endast" ett "par" timmars polering....

Framsteg thumbs up

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon -1962 (Broman's Amazon)
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23   >>
16 besök senaste veckan (231627 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande