Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23 >> 37 besök senaste veckan (106668 totalt) |
Re:
Bullen skriver att andra omgången vippor Nuke gjorde blev lyckade. Har själv mailat Nuke, men inte fått svar än. Du får gärna fråga PPF. Tack tack! ![]() _________________ L-P Johnsson |
||||
Tänkte att det var dags för en liten sammanställning av de vipparmar
jag hittat på nätet. Varsågoda! Kommentera gärna! www.pureperformancemotorsport.com 1.800Aus$ ca: 12.150:- Fräst vippa i 7075-T6, Porsche-justering, utbytbar klack www.motornord.se 11.250:- Samma vippa som ovan. www.vacmotorsports.com 1800US$ ca: 13.800:- Fräst vippa i 6061, Porsche-justering, utbytbar klack www.iemotorsport.com 1020US$ ca: 7.800:- Fräst vippa i 7075-T6, originaljustering, utbytbar klack www.enem.se 4380:- Gjuten stålvippa, originaljustering, klack och vippa i ett stycke www.nukeperformance.se Har för mig att priset låg runt 8.500:- Fräst vippa i 7075-T6, originaljustering, utbytbar klack (tror jag) www.psa.se Har för mig att det pratades om 18-24.000:- för dessa vippor Fräst vippa i aluminium, originaljustering, utbytbar klack www.skidmarkracing.net 960US$ ca: 7350:- Fräst vippa i 7075-T6, originaljustering, integrerad klack Dr. Schrick har stålvippor till M10 och M30, ej till M20. 1950:-/vippa via Motor Nord Stålvippa (kanske smidd), Porsche-justering, klack och vippa i ett stycke Det som kallas för Porsche-justering, benämns som "German Elephant Foot screw adjuster" på nätet. Tydligen ska denna typ av justering vara ganska dyr, men är överlägset bättre än originaljusteringen. Större anläggningsyta mot ventilen och mindre risk för att justeringen flyttar sig själv. Ett par spontana tankar; 1) Det känns som att en vippa utan slitsen som krävs för att använda sig av originaljustering är den starkaste varianten. 2) De flesta använder sig av aluminium i kvalitetén 7075-T6, vilket mig veterligen är en kanonfin legering. 3) Stålvippa verkar också vara fint, särskilt Dr. Schricks som verkar vara smidd. Undrar bara varför man har ett hål på var sida om vipparmsaxeln på vippan. Stål är tyngre än aluminium, men samtidigt starkare. Därför kan vippan göras mindre och smidigare än dito i aluminium. Tyvärr finns den ej till M20-motorn än. 4) Porsche-justeringen känns överlägsen. 5) Utbytbar klack är en stor fördel, då en del av vipporna kostar mycket. Skulle kunna vara en nackdel, då det minsta spel mellan klack och vippa skulle kunna äta upp vippan eller knäcka klacken. 6) De enda vipporna som verkar ha en separat lagring till vipparmsaxeln är "Nuke performance", "PSA" och "Dr. Schrick". 7) Eftermarknadsvippor är starkare än original. Problemet man har är att hitta rätt material, härdning och radie på klacken. Väger man för och nackdelar mot varandra, samt struntar i priset, känns det som att "VAC motorsports" och "Pure Performance Motorsports" vippor är de med flest fördelar. ![]() Pure Performance Motorsports ![]() Motor Nord (bilden visar antagligen PPMs M10/M30-vippa) ![]() VAC motorsports ![]() Ireland engineering ![]() Enem ![]() Nuke performance ![]() PSA ![]() Skidmark racing ![]() Dr. Schrick _________________ L-P Johnsson |
||||
Re:
nja. jag sa att en uppsättning var fiasko och en annan var bra. vågar inte säga vilken i ordningen det var som funkade. antagligen var det den sista som inte fungerade då de la der det projektet efter det bakslaget. kostade mycket då de ersatte många som handlat. PP-motorsport vipporna har väl knappt någon provat? inte när jag själv jagade efter lösningar. Och de kunde inte själv peka på personer som köpt sådana och visat någon framgång. det känns i många fall som att de erbjuder en produkt för att det finns köpare. snarare än att ha torrt på fötterna och redovisa hur bra de är. men det är bara min magkänsla det sista påståendet så det får man själv forska i och bilda sig en uppfattning. det kändes mest som de bara visste att de kunde sälja vippor som passade m20. men inte mer än så... PPF HD vippor är många jättenöjda med. (I.E) billetversionen sög dock och de slutade sälja dom bums. jag fick alla pengar tillbaka då jag hade handlat dom så PPF som företag är kanon. jag har inte upplevt den supporten på något annat ställe. har t.o.m hänt att de ringer tillbaka och frågar hur det går om man ringt och haft frågor om något. jag hade mailat/ringt folk som åker med liknande motorer på bana. Och frågat vad de åker och vad de är nöjda med. att kolla på bilder säger egentligen inte så mycket. _________________ Sammy Lundin |
||||
Re:
Jag kan bara hålla med där! Har själv dessa PPF HD vippor i min motor. De är tjockare gjutna vippor, men har samma låga vikt som originalvipporna. Håller också med om att spåret för den exentriska justerbiten inte var av originalkvalité men det skiter jag i så länge justeringen inte ändrar sig och vippan håller ihop ![]() När jag köpte min bil hade jag en avbruten vippa i toppen. Vippan var BMW-ORIGINAL. Det satt uppschimsade/spända original ventilfjädrar och varvstoppet var på 7000rpm, ändå hade en originalvippa gått av. PPF är som Bullen säger ett mycket trevligt företag att ha å göra med. Jag litar 100% på dem, å funkar det inte får jag hjälp. ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Halloj!
Har fått svar från Tor på Nuke Performance. Han skrev att det inte verkar som att tillverkningen kommer att återupptas. Man hade så mycket annat att stå i, bl.a utveckling av bränslepumpar. Som ni skriver är det givetvis en fördel att maila och ringa runt till folk som kör med M20-maskiner för att få en uppfattning om folks åsikter om vad som fungerar och inte fungerar. Lite problem finns där dock. Folk är som musslor. Man ville inte berätta om sitt recept, allra minst om sina missöden. Dessutom kör nog 99% av alla med BMW original-vippor, så att hitta den sista procenten som kör med annat, är som att leta efter en nål i en höstack. Nu börjar Ireland engineerings vippa HD-vippa bli ganska vanlig och jag har faktiskt inte läst eller hört om några knäckta osv. Men åter igen, folk är som musslor och talar och skriver ogärna om sina missöden. Bullen: Vad var det med Ireland engineerings billet-vippor som var dåligt? Nisse977: Javisst, PPF är väldigt bra att ha att göra med. Har fått en hel del support där och har dessutom lagt ett par månadslöner där. En knäckt vippa är ju inga bekymmer, men följderna... _________________ L-P Johnsson |
||||
Jag köpte en uppsättning från Pure Performance Motorsport till en M30 för ett par år sedan, dessa testades ut av mig och Robban här i Umeå på hans M10-maskin (Shrick 304, värre fjädrar). Det blev diverse fel som uppstog pga uppenbara misstag i hur vippan tillverkats och jag skrev långa mail om vilka förbättringar som behövdes. De stora felen:
- En gänga i både vippan och klacken är ingen fördel om man vill kunna dra åt klacken mot vippan. - Linjeringen av klacken mot vippan hade ett visst spel vilket gjorde att klackarna inte satt rakt på vissa vippor. - Klackens ytfinish var inte rätt utan nötte på kamaxeln. Jag kan sammanfatta resultatet med denna bild: ![]() Jag skickade tillbaka vipporna och efter lång väntan fick jag tillbaka några där lite över hälften av klackarna satt som de skulle, men om de satt fast tillräckligt bra var ju svårt att säga, så jag försökte kommunicera detta. De hanterade inte detta så bra, och jag skaffade stål-vippor som inte finns med på listan som drogs upp här tidigare. De har jag köpt av Bosse och Fredrik i Umeå som länge trimmat BMW och hittat igen ett företag som återupptog tillverkning av vippor som användes i racing när det begav sig för 20-30 år sen. De liknar Schrick fast är inte frästa utan gjutna och har en riktig bussning. ![]() Dessa vippor har Peter här i Sävar kört en säsong på sin turbo 02 som använder Catcams vassaste profil (12.75 mm lyft, 318 duration) och där fanns inget slitage och allt ser fint ut när maskinen togs in för vintersömn. Värt att veta är att PPM sedan vårt test något år senare utvecklat en ny vippa och i somras mailade de mig om att de erbjöd sig att skicka de nya för test, men jag har inte tid/ork/energi. Deras nya produkt kanske är jättebra, vem vet - men jag har inte tänkt testa den åt dom. Som några säger, om de är så bra kan de väl nämna någon motor som gått med dom där nere i Australien åtminstone. _________________ Mattias Sandgren BMW 325iX -89, 320 -89, 3.0 -77 Sävar TURBO Site -> http://savarTURBO.se/ |
||||
_________________ Mattias Sandgren BMW 325iX -89, 320 -89, 3.0 -77 Sävar TURBO Site -> http://savarTURBO.se/ |
||||
Är det ingen som gjort en Rullvippa på Amerikanskt sätt ?
Det måste ju gå att sätta en rulle som går mot kamen. Sedan tror jag inte en sekund, att det går att göra en vippa i aluminium som håller. Tittar man på en V8-vipparn i alu......så är dom otroligt mycket kraftigare. och inte ens dom håller för tex endurensracing. Då går man ofta på rostfritt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Man måste tänka på att ventilfjädertrycken man kör med på en stor V8 är betydligt högre (2-3 ggr) än de vi kör på en BMW M10/M20/M30, även när ventilerna väger lika mycket och är av titan.
Rullvippa vore grejen, men kräver andra kam-profiler vilket iof går att lösa lätt idag. _________________ Mattias Sandgren BMW 325iX -89, 320 -89, 3.0 -77 Sävar TURBO Site -> http://savarTURBO.se/ |
||||
Re:
Tack för att du delar med dig av erfarenheten, det uppskattas. Har faktiskt läst om PPM-"äventyret" på savarturbo-forumet. Mycket intressant! Tänkte att jag inte behövde skriva här om den då bristfälliga kvalitetén, då PPM tydligen åtgärdat det som behövde åtgärdas. Synd att du inte testade den förbättrade versionen. Vet du var Bosse och Fredrik hittat stålvipporna? Dom ser bra ut. Verkar inte ha någon ingjuten klack, utan använder vippans stål som klackstål. Vet du om dessa fanns till M20 också? _________________ L-P Johnsson |
||||
Re:
Jag har hört många snacka om rullvippor till M20-maskinen, men ingen har sett det eller vet var man hittar det. Har sökt på internet utan framgång. _________________ L-P Johnsson |
||||
Egentligen, vad tjänar man på att byta till rullvippor (om det nu finns...)?
Är det så att man kan få till häftigare kamprofiler med rullvippor? Är geometrin mer fördelaktig, mellan kamaxel/vippor/ventiler? Håller bättre? Vad jag förstått så slipper man iaf nötningen på kamaxeln (och på klacken, i och med att den inte finns). _________________ L-P Johnsson |
||||
Re:
Slå Fredrik en signal på 0702191756 _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Re:
I stort sett ja på alla dina frågor och lite Google-jakt besvarar dem mer utförligt. Du kan ha mer lyft på samma duration (offrar inte lågfarts-egenskaper) och slipper slitaget på släpklacken. Bara fördelar, det finns alltså en orsak till att det fortfarande är fränt med SOHC stötstångs-V8 istället för direkt-tryckande lyftare och kam. _________________ Mattias Sandgren BMW 325iX -89, 320 -89, 3.0 -77 Sävar TURBO Site -> http://savarTURBO.se/ |
||||
Vippor
Kul att du tog upp det här med vippor, det är synd att ingen utvecklat rull-vippor och kamaxlar till BMW. Det skulle löst alla problem vi har idag. _________________ Mattias Sandgren BMW 325iX -89, 320 -89, 3.0 -77 Sävar TURBO Site -> http://savarTURBO.se/ |
||||
Re:
Tack för numret! ![]() _________________ L-P Johnsson |
||||
Även Fredrik K här i Umeå har kört minst en säsong och ett hundratal mil med de där stålvipporna. Det verkar fungera utmärkt. Tror även Robban har sånna i sin maskin nu.
Lycka till! ![]() _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
Re:
Då är det ju faktiskt några stycken som kör stålvippor, hur ligger priset på dessa vippor? om det nu går att få fram flera set. _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23 >> 37 besök senaste veckan (106668 totalt) |