|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770

14 Feb 2014 11:09
Re:
barth skrev: | Supramannen skrev: | barth skrev: | Efter galet googlande så tror jag att denna setup borde funka!
10"x18 med ett ET på 51.
Då måste jag "hitta" 21 mm mer plats inåt och 5mm på utsidan.
Om jag flyttar in toppmonteringen så mycket det går och kortar ner undre bärarmen med färre schims borde det bli mer plats inåt, frågan är hur mycket det ger?
Toyo 265/35-18 är 271 mm bred mot Kuhmo som är 263mm tjänar några mm där! |
Detta hjälper ju dig ej mot fjäderbenet ? |
Tänker jag fel eller?
Om vinkeln på fjäderbenet ökar borde det inte ge lite mer plats? |
Om du vill ha mer plats innanför skärmkanten tänker du rätt!
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

14 Feb 2014 11:09
Re:
barth skrev: | Supramannen skrev: | barth skrev: | Efter galet googlande så tror jag att denna setup borde funka!
10"x18 med ett ET på 51.
Då måste jag "hitta" 21 mm mer plats inåt och 5mm på utsidan.
Om jag flyttar in toppmonteringen så mycket det går och kortar ner undre bärarmen med färre schims borde det bli mer plats inåt, frågan är hur mycket det ger?
Toyo 265/35-18 är 271 mm bred mot Kuhmo som är 263mm tjänar några mm där! |
Detta hjälper ju dig ej mot fjäderbenet ? |
Tänker jag fel eller?
Om vinkeln på fjäderbenet ökar borde det inte ge lite mer plats? |
Spindel är fast och fjäderben med i spindeln så avståndet mellan anlägg skiva och höjd justerings mutter är fast...
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770

14 Feb 2014 11:12
Re:
Supramannen skrev: | barth skrev: | Supramannen skrev: | barth skrev: | Efter galet googlande så tror jag att denna setup borde funka!
10"x18 med ett ET på 51.
Då måste jag "hitta" 21 mm mer plats inåt och 5mm på utsidan.
Om jag flyttar in toppmonteringen så mycket det går och kortar ner undre bärarmen med färre schims borde det bli mer plats inåt, frågan är hur mycket det ger?
Toyo 265/35-18 är 271 mm bred mot Kuhmo som är 263mm tjänar några mm där! |
Detta hjälper ju dig ej mot fjäderbenet ? |
Tänker jag fel eller?
Om vinkeln på fjäderbenet ökar borde det inte ge lite mer plats? |
Spindel är fast och fjäderben med i spindeln så avståndet mellan anlägg skiva och höjd justerings mutter är fast... |
Tänker jag knas?!
Om man flyttar in toppen samt kortar ner bärarmen torde hela enheten flyttas inåt? Mao mer plats innanför skärmkant?!
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918
Trådstartare

14 Feb 2014 11:13
Re:
Puppan skrev: | barth skrev: | Supramannen skrev: | barth skrev: | Efter galet googlande så tror jag att denna setup borde funka!
10"x18 med ett ET på 51.
Då måste jag "hitta" 21 mm mer plats inåt och 5mm på utsidan.
Om jag flyttar in toppmonteringen så mycket det går och kortar ner undre bärarmen med färre schims borde det bli mer plats inåt, frågan är hur mycket det ger?
Toyo 265/35-18 är 271 mm bred mot Kuhmo som är 263mm tjänar några mm där! |
Detta hjälper ju dig ej mot fjäderbenet ? |
Tänker jag fel eller?
Om vinkeln på fjäderbenet ökar borde det inte ge lite mer plats? |
Om du vill ha mer plats innanför skärmkanten tänker du rätt! |
Jag har typ 10 mm till fjäderbenet nu och däcken tar i skärmen redan med 245.
Om jag flyttar in ET med 9 mm och sätter på 265 så går det inte i alla fall dit!
Jag måste få mer vinkel på fjäderbenet och korta av bärarmen för att hamna rätt i camber, då borde benet luta mer inåt och ge lite mer plats eller?
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770

14 Feb 2014 11:16
Re:
barth skrev: | Puppan skrev: | barth skrev: | Supramannen skrev: | barth skrev: | Efter galet googlande så tror jag att denna setup borde funka!
10"x18 med ett ET på 51.
Då måste jag "hitta" 21 mm mer plats inåt och 5mm på utsidan.
Om jag flyttar in toppmonteringen så mycket det går och kortar ner undre bärarmen med färre schims borde det bli mer plats inåt, frågan är hur mycket det ger?
Toyo 265/35-18 är 271 mm bred mot Kuhmo som är 263mm tjänar några mm där! |
Detta hjälper ju dig ej mot fjäderbenet ? |
Tänker jag fel eller?
Om vinkeln på fjäderbenet ökar borde det inte ge lite mer plats? |
Om du vill ha mer plats innanför skärmkanten tänker du rätt! |
Jag har typ 10 mm till fjäderbenet nu och däcken tar i skärmen redan med 245.
Om jag flyttar in ET med 9 mm och sätter på 265 så går det inte i alla fall dit!
Jag måste få mer vinkel på fjäderbenet och korta av bärarmen för att hamna rätt i camber, då borde benet luta mer inåt och ge lite mer plats eller? |
Som jag tänker borde du behålla ET eller möjlgtvis flytta ut det lite. 245>265 10mm per sida.
Flytta in paket enligt din egen beskrivning. Möjligtvis flytta in överkant lite extra och och ge lite mer camber!
Enkelt :-)
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918
Trådstartare

14 Feb 2014 11:25
Re:
Puppan skrev: | barth skrev: | Puppan skrev: | barth skrev: | Supramannen skrev: | barth skrev: | Efter galet googlande så tror jag att denna setup borde funka!
10"x18 med ett ET på 51.
Då måste jag "hitta" 21 mm mer plats inåt och 5mm på utsidan.
Om jag flyttar in toppmonteringen så mycket det går och kortar ner undre bärarmen med färre schims borde det bli mer plats inåt, frågan är hur mycket det ger?
Toyo 265/35-18 är 271 mm bred mot Kuhmo som är 263mm tjänar några mm där! |
Detta hjälper ju dig ej mot fjäderbenet ? |
Tänker jag fel eller?
Om vinkeln på fjäderbenet ökar borde det inte ge lite mer plats? |
Om du vill ha mer plats innanför skärmkanten tänker du rätt! |
Jag har typ 10 mm till fjäderbenet nu och däcken tar i skärmen redan med 245.
Om jag flyttar in ET med 9 mm och sätter på 265 så går det inte i alla fall dit!
Jag måste få mer vinkel på fjäderbenet och korta av bärarmen för att hamna rätt i camber, då borde benet luta mer inåt och ge lite mer plats eller? |
Som jag tänker borde du behålla ET eller möjlgtvis flytta ut det lite. 245>265 10mm per sida.
Flytta in paket enligt din egen beskrivning. Möjligtvis flytta in överkant lite extra och och ge lite mer camber!
Enkelt :-) |
Enkelt my ass
Om jag går från 9" fälg till 10" så blir det 12.7 mm inåt så jag måste nog fan behålla 43ET...
Men för att inte ta i skärmen måste jag flytta in hela skiten en bit, jag ligger redan 3,5 i camber mer blir nog inte bättre?!
|
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918
Trådstartare

14 Feb 2014 11:27
Re:
Supramannen skrev: | barth skrev: | Supramannen skrev: | barth skrev: | Efter galet googlande så tror jag att denna setup borde funka!
10"x18 med ett ET på 51.
Då måste jag "hitta" 21 mm mer plats inåt och 5mm på utsidan.
Om jag flyttar in toppmonteringen så mycket det går och kortar ner undre bärarmen med färre schims borde det bli mer plats inåt, frågan är hur mycket det ger?
Toyo 265/35-18 är 271 mm bred mot Kuhmo som är 263mm tjänar några mm där! |
Detta hjälper ju dig ej mot fjäderbenet ? |
Tänker jag fel eller?
Om vinkeln på fjäderbenet ökar borde det inte ge lite mer plats? |
Spindel är fast och fjäderben med i spindeln så avståndet mellan anlägg skiva och höjd justerings mutter är fast... |
Självklart, jag har nog fått en spärr i hjärnan som en arg MTB åkare sa
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770

14 Feb 2014 11:30
Re:
barth skrev: | Puppan skrev: | barth skrev: | Puppan skrev: | barth skrev: | Supramannen skrev: | barth skrev: | Efter galet googlande så tror jag att denna setup borde funka!
10"x18 med ett ET på 51.
Då måste jag "hitta" 21 mm mer plats inåt och 5mm på utsidan.
Om jag flyttar in toppmonteringen så mycket det går och kortar ner undre bärarmen med färre schims borde det bli mer plats inåt, frågan är hur mycket det ger?
Toyo 265/35-18 är 271 mm bred mot Kuhmo som är 263mm tjänar några mm där! |
Detta hjälper ju dig ej mot fjäderbenet ? |
Tänker jag fel eller?
Om vinkeln på fjäderbenet ökar borde det inte ge lite mer plats? |
Om du vill ha mer plats innanför skärmkanten tänker du rätt! |
Jag har typ 10 mm till fjäderbenet nu och däcken tar i skärmen redan med 245.
Om jag flyttar in ET med 9 mm och sätter på 265 så går det inte i alla fall dit!
Jag måste få mer vinkel på fjäderbenet och korta av bärarmen för att hamna rätt i camber, då borde benet luta mer inåt och ge lite mer plats eller? |
Som jag tänker borde du behålla ET eller möjlgtvis flytta ut det lite. 245>265 10mm per sida.
Flytta in paket enligt din egen beskrivning. Möjligtvis flytta in överkant lite extra och och ge lite mer camber!
Enkelt :-) |
Enkelt my ass
Om jag går från 9" fälg till 10" så blir det 12.7 mm inåt så jag måste nog fan behålla 43ET...
Men för att inte ta i skärmen måste jag flytta in hela skiten en bit, jag ligger redan 3,5 i camber mer blir nog inte bättre?! |
Varför byta fälg till 10"? Optimalt vore ju 9,5" men 9 funkar utmärkt oxå!
Jag körde ju 9,5" och 285 toyo!
Verkade funka ner till 1.22.9 iallafall på Mantorp.... ;-)
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918
Trådstartare
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770

14 Feb 2014 11:54
Kommer "svampa" ngt men inte mkt!
Alternativt köra 10:orna + 5mm spacer sen flytta in paketet enligt ovan!
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 769

14 Feb 2014 12:22
Enl kumhos lista ska det faktiskt funka med 9" men tror att 10" funkar bättre.
Jag kör 235 och 9" på rekomendation av Kumho.
265/35WR18 x x 637 263 249 9 9.0-10.0" 804 V70A
_________________ Mattias Claus - Autorismo
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

14 Feb 2014 13:21
Re:
Puppan skrev: | barth skrev: | Puppan skrev: | barth skrev: | Puppan skrev: | barth skrev: | Supramannen skrev: | barth skrev: | Efter galet googlande så tror jag att denna setup borde funka!
10"x18 med ett ET på 51.
Då måste jag "hitta" 21 mm mer plats inåt och 5mm på utsidan.
Om jag flyttar in toppmonteringen så mycket det går och kortar ner undre bärarmen med färre schims borde det bli mer plats inåt, frågan är hur mycket det ger?
Toyo 265/35-18 är 271 mm bred mot Kuhmo som är 263mm tjänar några mm där! |
Detta hjälper ju dig ej mot fjäderbenet ? |
Tänker jag fel eller?
Om vinkeln på fjäderbenet ökar borde det inte ge lite mer plats? |
Om du vill ha mer plats innanför skärmkanten tänker du rätt! |
Jag har typ 10 mm till fjäderbenet nu och däcken tar i skärmen redan med 245.
Om jag flyttar in ET med 9 mm och sätter på 265 så går det inte i alla fall dit!
Jag måste få mer vinkel på fjäderbenet och korta av bärarmen för att hamna rätt i camber, då borde benet luta mer inåt och ge lite mer plats eller? |
Som jag tänker borde du behålla ET eller möjlgtvis flytta ut det lite. 245>265 10mm per sida.
Flytta in paket enligt din egen beskrivning. Möjligtvis flytta in överkant lite extra och och ge lite mer camber!
Enkelt :-) |
Enkelt my ass
Om jag går från 9" fälg till 10" så blir det 12.7 mm inåt så jag måste nog fan behålla 43ET...
Men för att inte ta i skärmen måste jag flytta in hela skiten en bit, jag ligger redan 3,5 i camber mer blir nog inte bättre?! |
Varför byta fälg till 10"? Optimalt vore ju 9,5" men 9 funkar utmärkt oxå!
Jag körde ju 9,5" och 285 toyo!
Verkade funka ner till 1.22.9 iallafall på Mantorp.... ;-) |
du åkte väl aldrig 285 på 9,5 du åkte 10,5 och 285or
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

14 Feb 2014 13:23
9or och 285 ALDRIG livet
265 khumo kan funka men du måste få in fälgen lite mer då 3,5 är rätt lagom..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770

14 Feb 2014 13:37
Re:
Supramannen skrev: | 9or och 285 ALDRIG livet
265 khumo kan funka men du måste få in fälgen lite mer då 3,5 är rätt lagom.. |
Nää inte 285 men 265 bör ju funka!
Inte optimalt men helt ok!
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770

14 Feb 2014 13:38
Re:
Supramannen skrev: | Puppan skrev: | barth skrev: | Puppan skrev: | barth skrev: | Puppan skrev: | barth skrev: | Supramannen skrev: | barth skrev: | Efter galet googlande så tror jag att denna setup borde funka!
10"x18 med ett ET på 51.
Då måste jag "hitta" 21 mm mer plats inåt och 5mm på utsidan.
Om jag flyttar in toppmonteringen så mycket det går och kortar ner undre bärarmen med färre schims borde det bli mer plats inåt, frågan är hur mycket det ger?
Toyo 265/35-18 är 271 mm bred mot Kuhmo som är 263mm tjänar några mm där! |
Detta hjälper ju dig ej mot fjäderbenet ? |
Hmm du kan ha rätt körde nog 265:or på org 996 CUP?!
Tänker jag fel eller?
Om vinkeln på fjäderbenet ökar borde det inte ge lite mer plats? |
Om du vill ha mer plats innanför skärmkanten tänker du rätt! |
Jag har typ 10 mm till fjäderbenet nu och däcken tar i skärmen redan med 245.
Om jag flyttar in ET med 9 mm och sätter på 265 så går det inte i alla fall dit!
Jag måste få mer vinkel på fjäderbenet och korta av bärarmen för att hamna rätt i camber, då borde benet luta mer inåt och ge lite mer plats eller? |
Som jag tänker borde du behålla ET eller möjlgtvis flytta ut det lite. 245>265 10mm per sida.
Flytta in paket enligt din egen beskrivning. Möjligtvis flytta in överkant lite extra och och ge lite mer camber!
Enkelt :-) |
Enkelt my ass
Om jag går från 9" fälg till 10" så blir det 12.7 mm inåt så jag måste nog fan behålla 43ET...
Men för att inte ta i skärmen måste jag flytta in hela skiten en bit, jag ligger redan 3,5 i camber mer blir nog inte bättre?! |
Varför byta fälg till 10"? Optimalt vore ju 9,5" men 9 funkar utmärkt oxå!
Jag körde ju 9,5" och 285 toyo!
Verkade funka ner till 1.22.9 iallafall på Mantorp.... ;-) |
du åkte väl aldrig 285 på 9,5 du åkte 10,5 och 285or |
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4379

14 Feb 2014 14:51
Jag kör 285 Kumho på mina 10" fram och det skulle jag säga är en perfekt match.
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918
Trådstartare

14 Feb 2014 14:53
Re:
GustafB skrev: | Jag kör 285 Kumho på mina 10" fram och det skulle jag säga är en perfekt match. |
Ok då kan man tycka att 265 Kumho borde funka på 9"!
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

14 Feb 2014 14:57
Re:
barth skrev: | GustafB skrev: | Jag kör 285 Kumho på mina 10" fram och det skulle jag säga är en perfekt match. |
Ok då kan man tycka att 265 Kumho borde funka på 9"! |
skulle kunna funka ja, men du behöver ha in hjulet lite för att kunna testa
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770

14 Feb 2014 15:13
Re:
Supramannen skrev: | barth skrev: | GustafB skrev: | Jag kör 285 Kumho på mina 10" fram och det skulle jag säga är en perfekt match. |
Ok då kan man tycka att 265 Kumho borde funka på 9"! |
skulle kunna funka ja, men du behöver ha in hjulet lite för att kunna testa |
Flytta in uppe och nere=klart! ;-)
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 769

27 Feb 2014 18:50
Har glömt att fråga men är det mycket ketchup effekt i den här kärran ?
_________________ Mattias Claus - Autorismo
|
|