Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24 >> 3 besök senaste veckan (92125 totalt) |
Hejsan.
Jodå lite har hänt :P Till att börja med så hade jag lite problem med att få saker att hålla förra året Coupen har ju klenast drivaxlar bak av alla de här modellerna av s2/rs2. Ena delen ![]() Andra delen ![]() Maskin var inte heller lika responsiv som jag förväntade mig. Främst pga miss matchen med turbon/kammarna. Så jag har faktiskt tagit det rätt lungt i sommar och bara testat och kännt på grejerna. Bilen beter sig ju rätt så annorlunda än den gjorde när den var original. Kom fram till att framdelen på bilen behöver styvas upp ordentligt. Det svajjar på tok för mycket i chassit där. Krängaren bak behöver ställas lite hårdare för att få bort den sista understyrningen dock så kommer detta inte göras innan fronten är uppstyvad. Motorn kommer byggas om helt tyvärr. Har dessa grejer på ingång just nu. Beräknas anlända om ca 1 mån. Catcams kamaxelkitt 275/258° 11.50 / 10.00mm HYDRAULLYFTARE "LÄTTVIKT" CHROME MOLLY RETAINERS + VENTILFJÄDRAR SC6262 billet med kullager, t4 mot grenrör, 3.5" vband mot avgas,0.82 avgashus 10x Ventil avgas 16V/20V. 28,50x7,0x98,20 mm. (0,5 mm större än original) Inconel. 10x Ventil insug 16V/20V. 32,50x6,95x95,50 mm. (0,5 mm större än original). Niterat stål. 1x justerbart kamdrev. 20x Ventilstyrning Audi 7 mm 20x Ventiltätningar till 7 mm JE kolvar standard borr. Mild portning av toppen. S4a insug med borttagna servicekanaler. Bygga om Vevhusventen > ![]() Detta borde få en betydligt mer responsiv maskin samt jag borde kunna varva strax över 8000 utan problem och därmed få större register uppåt. Hoppas även få ett betydligt tidigare register. Sen så har jag kommit på att det där mer 666nm och svänga och gasa samtidigt har sina greppmässiga problem oavsätt rdäck eller inte. ![]() ![]() Iom att jag har ett fint litet rallycross kitt liggandes som är lite bredare än vad original karossen är så tänkte jag mig sätta på det. ![]() Hoppas iom det få in 10" breda fälgar. ![]() Ja jag vet att detta kommer bli kontroversiellt med japs fälgar men det är skitsvårt att hitta 10" breda fälgar som är lätta och som inte kostar 15k+ /st. Tror dessa kommer bli skitbra. De väger 20,5lbs /st i 18x10" vilket enligt google ger ca 9.2kg/st. ![]() Kommer sedan bli rdäck på detta troligtvis R888 eller A048 i antingen 265/30-18 eller 285/30-18. Kikar även på att försöka hitta en riktig lammel bakdiff till bilen. Funderade först på att köpa en V8 trosen diff men en del har haft hållbarhetsproblem med dom när de åker mycket effekt så känns lite drygt att uppgradera till nånting som kanske inte håller. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Vi gillar det
![]() 034ms har en StaSis diff, kostar pengar dock. jag kommer pröva med torsen, men du gör väl lite roliga starter emellanåt, jag byter hela diffen till en svetsad om jag ska åka raktfram nångång ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Re:
Mjo men vad är stasis diffen för nån? Är det lamell? Hittade en lamell diff för 1380 eur som en del rallyåkare åker utan problem ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Re:
Mjo en del slantar är det men fortfarande 1500 sek billigare än 034 ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Re:
Blir troligtvis CP-Service variant. 30% lättare. Är ju fortfarande hydralisak så kan ju inte varva så mycket mer. Tänkte lägga mig runt 8300rpm _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Har du kört sönder bakdiffen eller varför ska du byta ut den?
Har du bytt bakdrivaxlarna bak nu eller köpt nya? för annars har jag på gång fjäderståls axlar för stora knutarna till bra pris. Ser att du ska köpa 0.5mm större avgasventiler, ska du köra med org sätesringar till det? för då får du ingen nytta av större ventiler för sätesringarna på avgassidan är för små redan för org ventilerna, hört att vissa portningfirmor svarvar ner avgasventilerna för att dom ska matcha org sätet. Så ska man ha större avgasventiler så bör man byta sätesringar samtidigt vilket är en kostnad på typ 5k för 10st.. Insug däremot går bra med 0.5mm större ventiler utan att byta sätesringar. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Re:
Hejsan. Yes har sviktståls axlar med stora knutar på g bak. Angående bakdiffen så vill jag ha nånting med en viss spärrfunktion men som inte är låst. Som det är nu så spinner det ju på 2 hjul. ett fram och ett bak när man kliver på ut ur kurvorna. Lägga i diffen så att det är stumt bak känns ju inte så tilltalande heller. Den blir ju en smula understyrd då samt det tar ju en hel del på knutar och axlar för att inte nämna diffen i sig. Därför som jag vill ha en riktig lamell diff. Funderade först på v8 bakdiffen men iom att folk haft problem med den så tänkte jag testa denna istället. Angående ventilerna så är det där inte riktigt min starka sida även om jag skulle vilja kunna det själv så har jag tyvärr varken tid att lära mig eller råd att göra fel så det lämnas bort. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Har du stum svetsat din torsen eller är den std?
Jag kör med std torsen, men upplever inte problem med spinnande bakhjul däremot spinnande framhjul.. Funderade på ett tag om torsenen var paj men det är inga problem att drifta nu på vintern så den verkar ju skicka kraft bakåt.. Funderat på att bygga om torsenen så den skickar ännu mer kraft bakåt men då lär ju annan diff defenitivt behövas bak. Håller på o forskar i diffar jag med, tänkte fixa först fram, sen bak o testa det först, sen kanske modda torsenen. ombyggnad av torsenen gör iofs bilen mer överstyrd vilket e bra, så har inte bestämt mig än hur det blir. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Re:
Har original torsen. Min spinner på vänster bak och höger fram när den drar iväg. Kör du med diffen i samt hur mycket effekt åker du? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Nej kör nästan aldrig med diffen i, t.o.m. nu på isen så gick det snabbare o lättare att köra när bak diffen inte var låst. (därför är ja lite osäker på hur det kommer funka med värre diff bak..)
ca 400hk Höger fram spinner min på i alla höger kurvor o jag får pumpa med gasen för o få fäste, men då all tyngd ligger på vä sida om bilen i höger kurvan så borde inte vä bak kunna spinna. Eller är det när du kör rakt fram som det spinner som du skrev? (har ju testat lite 0-100 o vet att det spinner men inte tänkt på vilka hjul det spinner på..) _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Re:
Nja det är ju i utgången ur kurvorna som det spinner. Har inte tänkt jättemycket på vilket hjul det spinner på beroende på höger eller vänsterkurva vet bara att det spinner loss riktigt ordentligt när man kliver på. Jag har ju 499hk och 666nm i min maskin så kanske kan vara det som gör det?? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Eftersom all vikt ligger på vänster hjulen i höger kurvan så skulle bilen gå på sladd om det spann på vä bak.. Och det blir väll inte så att du får sladd o måste parera utan bara att det spinner så du får pumpa med gasen för o få fäste?
Jag har en film på min bil där jag håller fullt ut ur en höger kurva o det blir ett stort rök moln från höger framhjul. Så jag tror man måste modda torsenen också så mer kraft skickas bakåt om man ska ha nytta av annan diff bak. Eller har du kört med låst bakdiff och då sluppit problemet ? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Re:
Hummm njae jag måste parera en del. Kanske spinner på båda bak också iof? har aldrig bakdiffen i när jag svänger o kränger. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Re:
Min lyfte alltid på innerhjulet bak i kurvor, precis som alla andra 4wd jag sett. Som vi pratade om innan. Men det kanske är skillnad när man har korkat mycket pulver i maskinen :P Har man sladd ut så är ju hjulen i marken, men sladd utan diff :/ Vi snackade om ha diffbroms fram med och det är säkert inte fel när man har sån effekt men jag tror det kan bli väldigt understyrt. _________________ Daniel Steiner |
||
Varför skulle det bli understyrt? visst om man har en stumt låst framdiff men det pratar vi ju inte om.
Men som det e nu så spinner den ju bara på hö fram men med diff så får den ju kraft till vä fram o då borde ju vä fram dra bilen åt det håll hjulet pekar=åt höger eller hur? (såvida man inte tappar fästet så den spinner på vä fram..) En framhjulsdriven bil blir väll inte understyrd om man monterar diffbroms ? Däremot helt låst bak gör ju bilen understyrd (då bakhjulen pekar rakt framåt) om man inte åker på sladd.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24 >> 3 besök senaste veckan (92125 totalt) |