Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 21, 22, 23 >> 38 besök senaste veckan (106668 totalt) |
Re:
vikten är viktig..lägre vikt ger midre påfrestningar/slitage på allt.. ventil o fjäder, kam osv dvs möjliggör utökat uttag av varv utan att riskera ventilsläpp. ![]() _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
elpe..kan du lägga till
![]() Det verkar ju som vi alla letar "rätt" prylar här.. Har någon koll på om det finns lämpliga Titanventiler till M20 motorn ??? ![]() Jag har inte kunnat surfa fram några iaf ![]() \matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
Som ni skrivit, det verkar som att det är några stycken som kör med dessa vippor med gott resultat.
Kan det vara en ljusning i tunneln måntro? ![]() Ska se till att ringa Fredrik nästa vecka, så får vi se vad han har att säga. Skriver här så fort jag vet mer. _________________ L-P Johnsson |
||||||
Re:
Har också letat titanventiler, men inte hittat några. Vill man ha verkar det som att man får måttbeställa. Hmmm, billigt... _________________ L-P Johnsson |
||||||
Antar att det du ser som en bruten vippa är bultskallen på excenterjusteringen. dvs från den sida som är kvadratisk och hindrar den från att rotera då du drar åt muttern på andra sidan.
_________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
What he said.
Jag tycker med det ser ut som bultslkallen. Underbar motor förövrigt.. ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Re:
Det är excenter-bulten. Om du tittar riktigt noga på hela bilden ser du nog många fler fel, som att det inte sitter några topp-bultar på plats (utom en i bild), inga riktiga ventilfjädrar på plats, vipparmslås saknas eller att vipparms-axlarna är felmonterade - eftersom det är testmonterat för att dra runt kamaxeln. ![]() _________________ Mattias Sandgren BMW 325iX -89, 320 -89, 3.0 -77 Sävar TURBO Site -> http://savarTURBO.se/ |
||||||
Re:
Ålrajt! ![]() _________________ L-P Johnsson |
||||||
Jag var i kontakt med Supertech angånde ventiler till min motor och mailade lite fram och tillbaks om retainers med. Dom rekomenderade endast titanretainers till "full race" motorer som ofta plockas ned och inspekteras då dom slits snabbt.
Jag vet att det är ventiler som det diskuteras här men samma sak gäller t ex på crosshojjars ventiler. Ca dubbla livslängden på rostfria mot titan. Dock märkbar skillnad i rappheten. Mvh _________________ Jimmy Öberg |
||||||
Re:
jäpp titan e faktiskt som du säger inte ngt jättebra material..men det är lätt..och det behövs på dessa vipparms motorer ![]() ![]() ![]() ![]() \matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
Tycker inte M20 vevarna om 8000rpm nå längre stunder?
![]() Vad kör ni med för svängningsdämpare? Jag har mailat fram och tillbaks med ATI angående att få en custom dämpare till M54:an som verkar lida av STORA problem här. Hoppas att man får den snart. Blev 30-90 dagars leverenstid. _________________ Jimmy Öberg |
||||||
Re:
Tjena! Vad är det som händer när titanventilerna blir "slitna"? Blir dom sköra och vill gå av mellan ventilskaft och tallrik? Vad jag läst och hört, så blir iaf retainers i titan sköra. Kanske blir till att stanna runt 7500rpm och nöja sig med det. Och kanske är det lika bra att inse att det räcker för en "vanlig dödlig" nu. Finns ju en anledning till att racemotorer har en väldigt begränsad livslängd. _________________ L-P Johnsson |
||||||
Re:
Mmm, det där med svängningsdämparna har jag förstått är en kritisk punkt. Var väldigt nära att byta ut orginalplattan mot en dito i tunn plåt. Tänkte att motorn skulle bli rapp och fin, men ångrade mig precis innan jag skulle beställa. Det var en magkänsla bara. Efter lite sökning efter artiklar för en stund sedan hittade jag givande läsning i ämnet på ATIs hemsida. http://www.atiracing.com/products/da Vad tjänar du på att byta ut originalplattan mot en från ATI? Hur mycket kostar det? Vad behöver dom veta för att tillverka en åt mig? Vet inte om jag litar på den som sitter där idag. Den är ju garanterat tjugo år gammal och torr som fnöske i gummit. Fick pris på en ny original svängnings- dämpare på mellan 3 och 4000:-... Jag vet ett par cup-åkare som har haft svängningsdämpare som delat på sig och rensat allt i sin väg. Mindre skoj... _________________ L-P Johnsson |
||||||
titan är hårt. Titanreteiners brukar spricka så ventiler i samma mtrl kanske går samma öde tillslut.
När en m20 ska bli så påkostad så kanske man kan kika åt s14 eller 50-serien av maskiner? Fördelarna är stora. _________________ Sammy Lundin |
||||||
Re:
Fördelarna får vara hur många dom vill... Jag kör med skygglappar! M20 är grejor det! ![]() _________________ L-P Johnsson |
||||||
Re:
Svängningsdämparen som sitter orginal är oftast inte gjord för mer än 6500-7000 varv. Den är till för att få bort självsvängningar i vevaxeln. Ju längre vev ju större bekymmer får man och skulle man köra utan så skulle motorn helt enkelt flyga i bitar ganska snabbt. En 4-cyl motor med kortare vev har mindre problem här. Den jag kommer att få från ATI kostar 650$ och gör det som den är till för upp till 9000rpm. Lättast är nog att du skickar in din orginaldämpare och berättar lite om dina planer. Min skorv till motor har tydligen grymma problem med detta sägs det. Samma vev sitter i S52B30 (US M3)... PTG bilarna där hade en stor luftkanal fram för att kyla dämparen osv. Flög tydligen vevar åt alla håll och kanter innan dom fick ordning på problemet. _________________ Jimmy Öberg |
||||||
Re:
Kom igen nu, Fega inte ur på 7500rpm. ![]() Titanventilerna på crosshojjarna äts helt enkelt upp utav sätet. Som sagt, Är det en racemaskin som plockas ner och inspekteras efter varannat race så är det väl bara att köra.. Eller om man helt enkelt inte har några begränsningar med varken tid eller pengar. _________________ Jimmy Öberg |
||||||
Re:
Låt elpe fortsätta utveckla M20in ett tag till nu. Jag tror inte den är maxad på långa vägar. Jag har ingen aning om vad Elpe är ute efter, Men det finns folk folk sämre utgångsmotorer än denna med fortfarande mer än 120hk/liter. Jag ska se om jag kan hitta på en tråd jag läste om en 2.7l strokad S14 som gav 379hk N/A. Var ganska intressant läsning för den som inte gillar att göra det lätt för sig. ![]() _________________ Jimmy Öberg |
||||||
Re:
Nä, jag vill ju helst inte fega ur på "låga" 7500rpm... ![]() Runt 8500rpm med vassare kam och högre kompression (givetvis med biffiga vipparmar) hade suttit som en dansk skalle. Då borde jag kunna trycka ut en hel del mer än 249hk. Är ju märkligt att man aldrig blir nöjd... _________________ L-P Johnsson |
||||||
Här kommer bilderna på Ireland engineerings HD-vippor.
Kanske att jag är känslig som väljer bort dom, men jag tyckte inte att dom såg ok ut. Beställde som sagt fler. ![]() Ganska djup gjutmiss. ![]() Mindre gjutmiss, men fortfarande en brottanvisning. _________________ L-P Johnsson |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 21, 22, 23 >> 38 besök senaste veckan (106668 totalt) |