Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -90 - Vipparmar
<<   1, 2, 3 ... , 21, 22, 23   >>
38 besök senaste veckan (106668 totalt)
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Re:

Karlsson skrev:
Här en bild på en rullvippa:

Stål i vipporna hade jag föredragit pga hållfastheten och det troligtvis lägre priset. Vet inte man tjänar så mycket på lägre vikt i vipporna.


vikten är viktig..lägre vikt ger midre påfrestningar/slitage på allt.. ventil o fjäder, kam osv dvs möjliggör utökat uttag av varv utan att riskera ventilsläpp. thumbs up

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



elpe..kan du lägga till -och titan ventiler i rubriken.

Det verkar ju som vi alla letar "rätt" prylar här..

Har någon koll på om det finns lämpliga Titanventiler till M20 motorn ???

Jag har inte kunnat surfa fram några iaf

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Re:

Mattias Sandgren: När man tittar på vipparmen till höger i bild, så ser den lite mysko ut vid infästningen till excentern. Nästan som att vippan gått av. Vad är detta?


_________________
L-P Johnsson
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Som ni skrivit, det verkar som att det är några stycken som kör med dessa vippor med gott resultat.
Kan det vara en ljusning i tunneln måntro?

Ska se till att ringa Fredrik nästa vecka, så får vi se vad han har att säga.
Skriver här så fort jag vet mer.

_________________
L-P Johnsson
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Re:

Snowdragon skrev:
elpe..kan du lägga till -och titan ventiler i rubriken.

Det verkar ju som vi alla letar "rätt" prylar här..

Har någon koll på om det finns lämpliga Titanventiler till M20 motorn ???

Jag har inte kunnat surfa fram några iaf

\matz


Har också letat titanventiler, men inte hittat några.
Vill man ha verkar det som att man får måttbeställa. Hmmm, billigt...

_________________
L-P Johnsson
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Antar att det du ser som en bruten vippa är bultskallen på excenterjusteringen. dvs från den sida som är kvadratisk och hindrar den från att rotera då du drar åt muttern på andra sidan.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4885



What he said.

Jag tycker med det ser ut som bultslkallen. Underbar motor förövrigt..

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mattias Sandgren
Sävar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 15



Re:

elpe300 skrev:
Mattias Sandgren: När man tittar på vipparmen till höger i bild, så ser den lite mysko ut vid infästningen till excentern. Nästan som att vippan gått av. Vad är detta?

Det är excenter-bulten. Om du tittar riktigt noga på hela bilden ser du nog många fler fel, som att det inte sitter några topp-bultar på plats (utom en i bild), inga riktiga ventilfjädrar på plats, vipparmslås saknas eller att vipparms-axlarna är felmonterade - eftersom det är testmonterat för att dra runt kamaxeln.

_________________
Mattias Sandgren
BMW 325iX -89, 320 -89, 3.0 -77
Sävar TURBO Site -> http://savarTURBO.se/
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Re:

Mattias Sandgren skrev:
elpe300 skrev:
Mattias Sandgren: När man tittar på vipparmen till höger i bild, så ser den lite mysko ut vid infästningen till excentern. Nästan som att vippan gått av. Vad är detta?

Det är excenter-bulten. Om du tittar riktigt noga på hela bilden ser du nog många fler fel, som att det inte sitter några topp-bultar på plats (utom en i bild), inga riktiga ventilfjädrar på plats, vipparmslås saknas eller att vipparms-axlarna är felmonterade - eftersom det är testmonterat för att dra runt kamaxeln.


Ålrajt! Jo, att det saknades grejor, det såg jag!

_________________
L-P Johnsson
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97



Jag var i kontakt med Supertech angånde ventiler till min motor och mailade lite fram och tillbaks om retainers med. Dom rekomenderade endast titanretainers till "full race" motorer som ofta plockas ned och inspekteras då dom slits snabbt.

Jag vet att det är ventiler som det diskuteras här men samma sak gäller t ex på crosshojjars ventiler. Ca dubbla livslängden på rostfria mot titan. Dock märkbar skillnad i rappheten.

Mvh

_________________
Jimmy Öberg
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Re:

Jimmyoberg skrev:
Jag var i kontakt med Supertech angånde ventiler till min motor och mailade lite fram och tillbaks om retainers med. Dom rekomenderade endast titanretainers till "full race" motorer som ofta plockas ned och inspekteras då dom slits snabbt.

Jag vet att det är ventiler som det diskuteras här men samma sak gäller t ex på crosshojjars ventiler. Ca dubbla livslängden på rostfria mot titan. Dock märkbar skillnad i rappheten.

Mvh


jäpp titan e faktiskt som du säger inte ngt jättebra material..men det är lätt..och det behövs på dessa vipparms motorer de lämmnar effekt som bara den thumbs up ..strax innan varvstoppet slår till > ..m20b25 skall varvas upp till 8000 kanske lite mer då jäklar.. Vi kör ERCup dvs 45 timmar drift om året.. men vi kan inte plåga ur det sista utan att riskera ventil sallad..idag stoppar vi på 7400..men med rätt vevaxel som nu snart sitter på plats tror jag Elpe??? (kan vi varva mer..nu e de ventilernas vikt (rostfria eller original) som är nästa problem..Vill kräma ur lite mer..tex finns det de som åker sprint som varvar över 8000 med bmw orginal lyftare.. men även på den punkten är man ju skraj..de är förvisso lätta men....
\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97



Tycker inte M20 vevarna om 8000rpm nå längre stunder?

Vad kör ni med för svängningsdämpare? Jag har mailat fram och tillbaks med ATI angående att få en custom dämpare till M54:an som verkar lida av STORA problem här. Hoppas att man får den snart. Blev 30-90 dagars leverenstid.

_________________
Jimmy Öberg
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Re:

Jimmyoberg skrev:
Jag var i kontakt med Supertech angånde ventiler till min motor och mailade lite fram och tillbaks om retainers med. Dom rekomenderade endast titanretainers till "full race" motorer som ofta plockas ned och inspekteras då dom slits snabbt.

Jag vet att det är ventiler som det diskuteras här men samma sak gäller t ex på crosshojjars ventiler. Ca dubbla livslängden på rostfria mot titan. Dock märkbar skillnad i rappheten.

Mvh


Tjena!

Vad är det som händer när titanventilerna blir "slitna"?
Blir dom sköra och vill gå av mellan ventilskaft och tallrik?
Vad jag läst och hört, så blir iaf retainers i titan sköra.

Kanske blir till att stanna runt 7500rpm och nöja sig med det. Och kanske är det lika bra
att inse att det räcker för en "vanlig dödlig" nu. Finns ju en anledning till att racemotorer
har en väldigt begränsad livslängd.

_________________
L-P Johnsson
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Re:

Jimmyoberg skrev:
Tycker inte M20 vevarna om 8000rpm nå längre stunder?

Vad kör ni med för svängningsdämpare? Jag har mailat fram och tillbaks med ATI angående att få en custom dämpare till M54:an som verkar lida av STORA problem här. Hoppas att man får den snart. Blev 30-90 dagars leverenstid.



Mmm, det där med svängningsdämparna har jag förstått är en kritisk punkt.
Var väldigt nära att byta ut orginalplattan mot en dito i tunn plåt. Tänkte att motorn
skulle bli rapp och fin, men ångrade mig precis innan jag skulle beställa. Det var en
magkänsla bara. Efter lite sökning efter artiklar för en stund sedan hittade jag
givande läsning i ämnet på ATIs hemsida.

http://www.atiracing.com/products/dampers/damper_dinan.htm

Vad tjänar du på att byta ut originalplattan mot en från ATI?
Hur mycket kostar det?
Vad behöver dom veta för att tillverka en åt mig?

Vet inte om jag litar på den som sitter där idag. Den är ju garanterat tjugo år
gammal och torr som fnöske i gummit. Fick pris på en ny original svängnings-
dämpare på mellan 3 och 4000:-...
Jag vet ett par cup-åkare som har haft svängningsdämpare som delat på sig
och rensat allt i sin väg. Mindre skoj...

_________________
L-P Johnsson
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



titan är hårt. Titanreteiners brukar spricka så ventiler i samma mtrl kanske går samma öde tillslut.


När en m20 ska bli så påkostad så kanske man kan kika åt s14 eller 50-serien av maskiner? Fördelarna är stora.

_________________
Sammy Lundin
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Re:

bullen! skrev:

När en m20 ska bli så påkostad så kanske man kan kika åt s14 eller 50-serien av maskiner? Fördelarna är stora.


Fördelarna får vara hur många dom vill... Jag kör med skygglappar! M20 är grejor det!

_________________
L-P Johnsson
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97



Re:

elpe300 skrev:
Jimmyoberg skrev:
Tycker inte M20 vevarna om 8000rpm nå längre stunder?

Vad kör ni med för svängningsdämpare? Jag har mailat fram och tillbaks med ATI angående att få en custom dämpare till M54:an som verkar lida av STORA problem här. Hoppas att man får den snart. Blev 30-90 dagars leverenstid.



Mmm, det där med svängningsdämparna har jag förstått är en kritisk punkt.
Var väldigt nära att byta ut orginalplattan mot en dito i tunn plåt. Tänkte att motorn
skulle bli rapp och fin, men ångrade mig precis innan jag skulle beställa. Det var en
magkänsla bara. Efter lite sökning efter artiklar för en stund sedan hittade jag
givande läsning i ämnet på ATIs hemsida.

http://www.atiracing.com/products/dampers/damper_dinan.htm

Vad tjänar du på att byta ut originalplattan mot en från ATI?
Hur mycket kostar det?
Vad behöver dom veta för att tillverka en åt mig?

Vet inte om jag litar på den som sitter där idag. Den är ju garanterat tjugo år
gammal och torr som fnöske i gummit. Fick pris på en ny original svängnings-
dämpare på mellan 3 och 4000:-...
Jag vet ett par cup-åkare som har haft svängningsdämpare som delat på sig
och rensat allt i sin väg. Mindre skoj...


Svängningsdämparen som sitter orginal är oftast inte gjord för mer än 6500-7000 varv.
Den är till för att få bort självsvängningar i vevaxeln. Ju längre vev ju större bekymmer får man och skulle man köra utan så skulle motorn helt enkelt flyga i bitar ganska snabbt. En 4-cyl motor med kortare vev har mindre problem här.

Den jag kommer att få från ATI kostar 650$ och gör det som den är till för upp till 9000rpm.
Lättast är nog att du skickar in din orginaldämpare och berättar lite om dina planer.

Min skorv till motor har tydligen grymma problem med detta sägs det. Samma vev sitter i S52B30 (US M3)... PTG bilarna där hade en stor luftkanal fram för att kyla dämparen osv. Flög tydligen vevar åt alla håll och kanter innan dom fick ordning på problemet.

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97



Re:

elpe300 skrev:
Jimmyoberg skrev:
Jag var i kontakt med Supertech angånde ventiler till min motor och mailade lite fram och tillbaks om retainers med. Dom rekomenderade endast titanretainers till "full race" motorer som ofta plockas ned och inspekteras då dom slits snabbt.

Jag vet att det är ventiler som det diskuteras här men samma sak gäller t ex på crosshojjars ventiler. Ca dubbla livslängden på rostfria mot titan. Dock märkbar skillnad i rappheten.

Mvh


Tjena!

Vad är det som händer när titanventilerna blir "slitna"?
Blir dom sköra och vill gå av mellan ventilskaft och tallrik?
Vad jag läst och hört, så blir iaf retainers i titan sköra.

Kanske blir till att stanna runt 7500rpm och nöja sig med det. Och kanske är det lika bra
att inse att det räcker för en "vanlig dödlig" nu. Finns ju en anledning till att racemotorer
har en väldigt begränsad livslängd.


Kom igen nu, Fega inte ur på 7500rpm.

Titanventilerna på crosshojjarna äts helt enkelt upp utav sätet.
Som sagt, Är det en racemaskin som plockas ner och inspekteras efter varannat race så är det väl bara att köra.. Eller om man helt enkelt inte har några begränsningar med varken tid eller pengar.

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97



Re:

bullen! skrev:
titan är hårt. Titanreteiners brukar spricka så ventiler i samma mtrl kanske går samma öde tillslut.


När en m20 ska bli så påkostad så kanske man kan kika åt s14 eller 50-serien av maskiner? Fördelarna är stora.


Låt elpe fortsätta utveckla M20in ett tag till nu. Jag tror inte den är maxad på långa vägar.

Jag har ingen aning om vad Elpe är ute efter, Men det finns folk folk sämre utgångsmotorer än denna med fortfarande mer än 120hk/liter.

Jag ska se om jag kan hitta på en tråd jag läste om en 2.7l strokad S14 som gav 379hk N/A. Var ganska intressant läsning för den som inte gillar att göra det lätt för sig.

_________________
Jimmy Öberg
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Re:

Jimmyoberg skrev:
elpe300 skrev:
Jimmyoberg skrev:
Jag var i kontakt med Supertech angånde ventiler till min motor och mailade lite fram och tillbaks om retainers med. Dom rekomenderade endast titanretainers till "full race" motorer som ofta plockas ned och inspekteras då dom slits snabbt.

Jag vet att det är ventiler som det diskuteras här men samma sak gäller t ex på crosshojjars ventiler. Ca dubbla livslängden på rostfria mot titan. Dock märkbar skillnad i rappheten.

Mvh


Tjena!

Vad är det som händer när titanventilerna blir "slitna"?
Blir dom sköra och vill gå av mellan ventilskaft och tallrik?
Vad jag läst och hört, så blir iaf retainers i titan sköra.

Kanske blir till att stanna runt 7500rpm och nöja sig med det. Och kanske är det lika bra
att inse att det räcker för en "vanlig dödlig" nu. Finns ju en anledning till att racemotorer
har en väldigt begränsad livslängd.


Kom igen nu, Fega inte ur på 7500rpm.

Titanventilerna på crosshojjarna äts helt enkelt upp utav sätet.
Som sagt, Är det en racemaskin som plockas ner och inspekteras efter varannat race så är det väl bara att köra.. Eller om man helt enkelt inte har några begränsningar med varken tid eller pengar.



Nä, jag vill ju helst inte fega ur på "låga" 7500rpm...
Runt 8500rpm med vassare kam och högre kompression (givetvis med biffiga vipparmar)
hade suttit som en dansk skalle. Då borde jag kunna trycka ut en hel del mer än 249hk.
Är ju märkligt att man aldrig blir nöjd...

_________________
L-P Johnsson
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Här kommer bilderna på Ireland engineerings HD-vippor.
Kanske att jag är känslig som väljer bort dom, men jag
tyckte inte att dom såg ok ut. Beställde som sagt fler.


Ganska djup gjutmiss.


Mindre gjutmiss, men fortfarande en brottanvisning.

_________________
L-P Johnsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -90 - Vipparmar
<<   1, 2, 3 ... , 21, 22, 23   >>
38 besök senaste veckan (106668 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande