Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 31 besök senaste veckan (43051 totalt) |
Re:
Min variant, bärtork och printad cylinder på. Får plats två rullar och kommer upp i 45-50 grader, bra luftgenomströmning för att hålla fukten låg ![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Re:
Jag har inte printat TPU, men jag har torkat ABS, PA6, mm, med en Sunlu S2. Verkar ha gått upp någon hundralapp sen jag köpte en, men den funkar för sitt syfte. Så en till på S2, billig (var iaf när jag köpte) och fungerar. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Jag har polymakers polydryer, vettigt koncept med en torkare och flera lådor som är täta i sig och kan printas direkt ur. Tyvärr är låter själva torkararen illa pga obalanserad fläkt. Har köpt en noctua fläkt för att byta när jag orkar. Dessutom är standarpriset rätt högt på den. Rekomenderar inte.
_________________ Markus Ålind |
||
Jag ska börja printa lite prylar till inredningen i Pontiacen, som sen ska kläs med vinyl, tyg eller whatever liknande material.
Inga lövtunna konstruktioner som tappar formen vid minsta solstråle, men vad ska man satsa på för material? Tycker ASA och liknande känns lite overkill. Det är skillnad på värme i Kalifornien, Arizona osv som dyker upp när man googlar och Sverige. Vill såklart inte att det deformerar en vacker sommardag, men det blir ju knappast 100 grader i kupén en sommardag i Norra/Mellaneuropa? |
||
Vanlig pla sjunker ihop i en solvarm bil så det funkar inte alls.
Jag har använt addnorth ht-pla som tål 80grader direkt efter utskrift eller upp till 100 grader om man "härdar" den i ugn enligt en definierad process. Det har jag flera års god erfarenhet av på inredningsbitar i eBarchettan. ![]() https://addnorth.se/product/HT-PLA%2 Sen finns det ju tuffare material, men ht-pla tycker jag är bra. Enkel att skriva ut med bra kvalitet, rimligt pris osv. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Re:
Jo, det blir det. i alla fall på vissa ställen typ runt taket. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Vanlig PETG borde väl klara biffen?
Ser många som använder det på bildelar till bilens yttre som gälar etc så borde väl fungera bra? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
Som Robin säger, PETG räcker bra. Jag gjorde en enkel hållare till min "dash" (en vanlig Samsung A7 tablet) - först i PLA, den deformerades ganska snabbt, printade sen om samma i PETG som hållit formen ett par säsonger i alla fall. Det blir rätt varmt innanför rutan när solen ligger på. Har printat luftintag i stället för helljuslykta, bromsljushållare och lite annat i PETG som håller än så länge.
![]() _________________ ______________________________________________ Martin Atterhall CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v |
||
Re:
Är du rädd att det ska slå sig? Förutom lukten är ju ASA ganska trevligt att printa ändå, och billigt. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Sitter delen inte u direkt solljus hade jag printat i PETG, annars i ABS (funkar eftersom du ska klä den) eller ASA.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Re:
Ja, när du säger det så har jag också PETG-prylar i inredningen redan som hållit utan problem i ett par säsonger. Petg är ju dock lite tråkigt och försöka limma klädsel på etc. HT-PLA lät printvänligt. Jag har nog någon rulle ABS liggandes också men erfarenheten är att den brukar slå sig ganska lätt när det är lite större delar som skall printas. Har iof aldrig provat ABS i min nuvarande X1C. Tack för alla tips! |
||
Se till att använda en texturerad platta och lim, med fördel kan du förvärma bädden 1 timme innan du ska printa för att öka temperaturen i skåpet och därmed förhindra warping.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Någon som ev känner sig manad att göra nått prov eller 2 av fälgkåpa som nämns på sidan innan?
Kan självfallet skicka iväg en originalkåpa som kan utgöra grundmallen eller vad man ska kalla det. Är som sagt dennes mått som gäller förutom att den måste ha lite djup också för att kunna svälja lite axel utstick. _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||
Skicka över mått på ett PM eller här från originalkåpan (och önskat utstick) så kan jag slänga ihop något och printa i grå ABS. Tänk dock på att det behövs UV-skydd på ABS, lite färg eller klarlack bör ju fungera. Min PETG har tagit slut så måste beställa nytt _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Fixar det lite senare idag
![]() ABS blir nog i sig även bra, en mekanisk firma jag pratat lite med tidigare trodde det va ett av dom bättre vanliga materialen s.a.s. _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||
Re:
Jag har gjort egna "enkla" nu och printat, men inte provkört för att se vad som händer med dem. De jag gjorde har bara en rak "innerkant" på fälgen och jag gjorde de lite, lite, för smala så jag fick dra ett varv maskeringstejp runt kåpan för att de ska sitta "ordentligt". jag skrevu it i PC Blend... nånting. ![]() Återkommer med om de har överlevt testkörningen. ![]() Jag fick aldrig någon återkoppling på de jag skrev ut som en annan skulle prova. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Drog över lite mått till Alex, ska bli super spännande att se hur det blir.
Själv är jag fullkomligt handikappad när det gäller sånt här med printande/cadande etc alla pratar om, blir lite som franska i mina öron ![]() _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||
Tips för er som har en Bambu Lab A1/A1 Mini om den börjar låta illa som ett skrapande när den printar, oftast mest initialt.
Det är skruvarna bakom nozzlen 4st som ofta lossnar. Mina lossnade och skruvade fast de dock lossnade de igen pga jag inte vågade ta i för mycket då det är metallskruv i plast. Vart lite loctite idag så förhoppningsvis har jag inga mer problem. Först "unload" filament Stäng av maskinen Ta bort gummiskyddet från nozzle Ta bort nozzle Sedan skruva bort dessa 3 skruvarna med medföljande stora verktyget ![]() På baksidan av de 3 skruvarna sitter sedan dessa 4 skruvar som jag nu applicerade loctite på. ![]() ![]() Dra inte åt allt för hårt nu som jag skrev ovan metall och plast. Hoppas detta hjälper någon mer, jag hade en hel inköpslista med grejor och hela maskinen nere i delar innan jag snubblade över en post där någon föreslog detta. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
Råkade köpa bussningar med fel diameter.
Sett sleeve lösningar tidigare så kokade ihop en sleeve med rätt innermått och innermått för bussningeni 95a TPU. Någon som har erfarenhet av TPU i bilsammanshang och kolla på vilka inställningar man bör köra? Funtar på att ta metallkhylsan från bussningen och printa en hel bussning istället. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 31 besök senaste veckan (43051 totalt) |