Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 22, 23, 24 >> 3 besök senaste veckan (92125 totalt) |
Nu pratar ju jag iof bakdiff här och inget annat. Angående understyrning med diff fram så kan jag tänka mig att det händer i skarpa långsamma kurvor.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Jo jag vet att du pratar bakdiff, men mina inlägg är ju en fråga om bara bakdiff kommer hjälpa...
Men OM du hade testat i sommar med låst o icke låst bakdiff ut ur kurvorna o märkt att du fått bättre fäste med låst så hade man ju vetat bättre om det hade funkat för dig. Men en lamell diff bak är ju bättre än inget alls.. Dock tror jag att det inte räcker, utan en framdiff eller ombyggd torsen behövs också.. (ialla fall för mig) För jag upplever att det största problemet är att innerhjul fram får för mycke effekt o spinner o märkt av problemet även med låst bakdiff så jag personligen satsar på diff både fram o bak, o senare kanske även ombyggd torsen för att få den mer överstyrd. Sen angående diff så finns ju Quaife också för ca 10k.. Vet dock ej vilket som e hållbarast o bäst mellan lamell diff o Quaife.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Re:
Hejsan. Precis då har vi kommit fram till samma slutsats i princip. Jag tror att Mittdiffen funkar bra som den jobbar nu det är mer om man vill skicka mer kraft bak som du säger. Var också inne på att byta framdiffen också men iom att de som kör rally enbart åker det på snö men inte på asfalt så vet jag inte riktigt hur man ska ställa sig. Kan ju vara så att de åker med "för lite" effekt för att ha dessa problem i samma omfattning vad vet jag? Bakdiffen ser jag dock ingen negativ effekt av att byta. Enbart positivt så den blir det att byta först. Quaife funkar väll inte så bra med ena hjulet upplyft? Är väll en torsen i grund och botten? Har dock höert mycket bra om dom så återigen så ställer man sig tveksam. De finns ju dock inte bak till våra bilar utan enbart fram. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Hörrö!
det saknas lite bilder i den här tråden ![]() Det såg ut som att den hade fått några smällar, så den såg lite svullen ut sist jag såg den ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
Re:
Hehehe Jo har monterat ena skärmen för att måtta lite. ![]() ![]() ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Hänt väldigt väldigt lite på senaste. :/
Lyft ur maskin så nu är den redo att lämnas iväg. Väntar bara på kolvar, kammar, ventiler, ventil tätningar osv osv. Borde komma om någon vecka eller 2 hoppas jag. ![]() Lyfte även ur stolarna för att göra mig redo för att rensa karossen på en massa asfaltsmatta osv. Funderade på att bygga om elen till detta året men ser ut som att tiden inte kommer att räcka till för det utan att det kommer få vänta tills nästa år. Samma sak med att byta tak samt dörr. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Här har det varit dött ett tag nu.
Har väntat på delar i princip hela hösten och en hel del har inte kommit ännu så har nu bestämt mig för att köra på förra årets spec på bilen för att få lite mer körtid. Som de som följer tråden har märkt så har det varit mer pallbocksräcer än riktig räser så tänkte försöka råda bot på det nu :P Enda skillnaderna mot förra året blir hållbarare drivaxlar bak i princip. Har anmält mig till Fredrik SLC event i eskilstuna i juli. Får se om det kanske blir nånting innan dess. ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Re:
LÅter sunt Gustav, du behöver komma ut med den så du får köra av dig lite ![]() |
||
||
Jag funderar på lite antilagg för att få lite mer ladd under boost threshold samt allmänt lite mer repons.
Kör ju nira i3+ så undrar om det är någon som kanske har lite erfarenhet angående det. Vet att det kan bli förbannat varmt så tänkte köra med niras inbyggda avgastemp funktion som stänger av den när man kommer upp till ett visst gradantal. Funderar även på en throttle kicker som skickar upp spjället en del när man släpper gasen. Tänkte något i stil med denna. ![]() ![]() https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elf Tänkte sätta den så den slår på spjället där tomgångskruven sitter vilket är den silvriga delen vid soppa regulatorn. Borde funka? ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Så en liten uppdatering då.
Efter akut abstinens att få åka lite så smälldes ju maskin i bilen i mitten på sommaren ungefär samt original skärmen monterades igen då det inte fanns tid att fixa till båda dessa om det skulle bli nått åka. Har nu börjat riva igen. Tänkte jag skulle komma igång lite tidigare än i februari denna gången så man kanske tom hinner klart? Plockat ur maskin samt framskärmar. Ska passa in rallycross kittet nu så det blir gjort ![]() ![]() Ser ju rätt så bra ut. ![]() ![]() Lillebror står och övervakar arbetet :P ![]() Nu till mina funderingar då. Har spenderat större delen av sommaren med att försöka justera in bilen som jag vill ha den. ![]() Har justerbar krängare bak samt sellholm ben med bilstein dämpare i som inte är justerbara. När jag har krängaren på mitten läget så understyr bilen rätt så mycket. När jag sätter den på hårdaste läget så överstyr den rätt mycket den kommer tex om man ligger i en rondell och accelererar långsamt långsamt så kommer den släppa bak först vilket är lite icke audi. ![]() ![]() Den kastar dock väldigt mycket samt är allmänt lynnig med krängaren ställd så. ![]() Jag har alltid haft den inställningen att man på min nivå kan åka med icke justerbart iom att man inte har kunskapen själv att dona med det hela men undrar nu lite vad folk har för åsikter om det hela samt om man nu skulle köpa justerbara ben vad man skulle satsa på då. Iom att bilen inte är original viktmässigt så misstänker jag att man åker på att köpa någon custom lösning. Viktfördelningen på bilen är ju inte ens i närheten av original förutom att den där är betydligt lättare. Är det någon som har några tipps på justerbart chassi som kan vara trevligt? Vet att KW gör till s2orna men vet inte hur det är med custom spec på grejerna? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
nu har du funderat flera timmar Gustav
![]() fortsatt lycka till ![]() _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
Slog isär maskinen idag då.
La märke till att det var en liten insjö som låg i en av cylindrarna. Vad jag ser så är det inte topplockspackningen som har gått då den ser fräsch ut. Har inte heller fått en massa kompression in i vattensystemet vad jag kan se. Ser inte heller någon uppenbarlig anledning till varför som det skulle ligga vatten där. Får kika lite mer ingående när jag plockar ur kolvar och stakar osv men just nu känns det ju mindre kul. Iof så har jag ett reservblock som ligger samt nya kolvar osv men är ju lite surt iaf. Trodde jag skulle slippa undan med att hona loppen lite och sedan byta kolvar i princip. 4de cylindern från vänster låg det vatten i. Har tappat ur det och skickat i lite olja i alla cylindrarna för att det inte ska rosta. ![]() Rev även isär toppen. Tänkte jag skulle torr montera kammarna då det ska bara vara att ploppa i och man ska inte behöva plocka bort en massa material för att det ska gå fritt men vill dubbelkolla det innan jag skickar iväg toppen för lite inslipning av ventiler osv osv. Denna såg bra ut iaf. var halvt om halvt beredd på att det skulle vara lite sprickor i den som det brukar bli i audi topparna men såg inget sånt faktiskt så är lite förvånad över det faktiskt. Ja jag vet att man måste dra muttrarna men klockan bidde mycket så tid fanns ej. ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
jahopp, då har Murphy slagit till IGEN & denna gång på cyl 4 IGEN, same shit different engine
![]() Nä men ärligt, du har samma problem som jag hade på min motor (om du läser min tråd sista 5 sidorna, typ ![]() Hur ha du dragit toppen & med vad? Vad hade du för packning? Jag började med kopparpackning & fick strul 2 gånger, utan att hitta nåt fel på packning eller annat. Jag kör ju dessutom med o-ringat block & ARP. Bytte ut koppar mot standardpackning & drog åt till ca 120Nm samt efterdrog. Ut & testa laddtrycksstyrning, laddet skenade både 5 & 9 gånger tills dess att packningen gav upp....... Nu sitter där en stålpackning dragen till 120Nm (om jag minns rätt) samt att den efterdrogs när motorn varmkörts! Nu håller iaf den & jag bråttas med annat strul..... ![]() ![]() _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
Det sitter en stålpackning där samt ARP bultar. Kommer inte ihåg vad för moment den är dragen med men maskin har inte varit öppnad på 2 år samt att jag har inte märkt nånting konstigt sådär. Nu har jag ju kört den enbart 3ggr under denna säsongen så det är ju lite svårt att känna om man tappar effekt osv men har inte sett att jag har torskat vatten eller att den har skjutit ut i expansionskärlet eller liknande heller. Tycker att det är mycket märkligt. Funderar på om det kan ha runnit dit när man snurrade runt på maskin på stativet men det känns rätt så orimligt tycker jag.
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 22, 23, 24 >> 3 besök senaste veckan (92125 totalt) |