Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 230, 231, 232 19 besök idag (1162193 totalt) |
Hydroscand ska ha en veckad/korrugerad PTFE slang som jag hoppas kunna använda i ett trångt utrymme i ena Kadetten. Kanske kan vara något?
Kommer tyvärr inte ihåg beteckningen på rak arm... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Re:
Denna? https://www.hydroscand.se/se_se/prod _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Hade gärna sluppit allt vad stålomspunnet osv heter och istället bara haft en lätt och mjuk slang. Men det verkar som sagt inte finnas...
Nu har i alla fall vacuummätare lokaliserats. Dags att undersöka om jag har under eller övertryck i vevhuset (misstänker det sistnämnda) I gårdagens 30 gradiga värme gick den som en påse nötter på väg hem från jobbet. Någon kompensation på IAT gissar jag som inte är som den ska. Som den mappningsanalfabet jag är, blir det till att besöka motorproffskompisen så fort det finns tillfälle. Tills dess får den stå i garaget och skämmas. Dessutom fick jag bara tre tummar upp i pendeltrafiken på väg hem från jobb. ![]() |
||||
Re:
https://www.hydroscand.se/se_se/prod |
||||
fattar inte vad du ska för slang? en vanlig NBR slang funkar väl? syntetiskt gummi- vanlig bensinslang. Det har jag på Novan. På racebilen har jag 3/4 vanlig armerad/vävd pvcslang typ vattenslang. Den tål väl egentligen inte olja men har suttit i många år nu. Blir dock brun av oljan, så inte snyggt.
Edit: Pvcslang menar jag _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Re:
Nae, stackare. Här kommer två till för att muntra upp. ![]() ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Den har börjat gå lite ryckigt "då och då" (enklaste felen att hitta såklart). Fick köra iväg ikväll och provade att rycka en spole i taget, men den verkade rätt obrydd om den gick på 7 eller 8 cylindrar.
![]() Felsökning fortsätter... ![]() |
||||
![]() Var förbi doktor motorexpert som konstaterade att bilen är mappad på TPS och därmed att den går lite ojämnt inom vissa områden samt att den går i open-loop eftersom den har en förmåga att käka lambdor på löpande band. Beslut togs att nedgradera till LSU4.2-lambdor istället för 4.9 och hinna med lite ommappning innan säsongen tar slut. Den är inne på tredje uppsättningen 4.9 nu och dessa visar fel igen (trots kalibrering) så nu orkar jag inte köpa nya längre. Så nu blir det stora uppgraderingspaketet. Konfigurera om mina Innovate-lambdor till 4.2 (så fort de anländer), passa på trycka i ny mjukvara i ECUn när man ändå är igång. Då är det lika bra att ta några efterlängtade uppdateringar i PDMlådan, samt fira med att trycka i ett par nya mätpunkter i dashen också. ![]() EDIT: Återstår och se om man står här med brickad hårdvara och att säsongen slutar tidigt. ![]() |
||||
Re:
Lambda är väl monterade så fukt/vatten inte kan rinna in i givarn? Dvs sladd uppifrån. _________________ Roland Johansson |
||||
Det där låter konstigt, undrar också om installationen, vinkel kondens mm.
Kör du den på "bensin" eller e85 ? Normalt går ju lambdasonder många 1000 mil. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
De sitter monterade kl 12 så ingen fukt.
Tydligen inte helt ovanligt att 4.9 ger upp i entusiastbilar, enligt pålitliga erfarenheter. |
||||
Hittade denna, men du kanske redan sett den.
Då du hade misstankar till 4.9 sensorn. Verkar vara en generellt robustare konstruktion på 4.2 sensorn (Som jag har många 1000 mil med) https://www.nzefi.com/bosch-lsu-wide _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Tack, matnyttig artikel
![]() ECU-n har tyvärr inte integrerad styrning för lambda utan det sköts av innovate-enheter. Dessa börjar värma när startknappen trycks in. Tar ju några sekunder för motorn att hoppa igång så kanske skulle lägga in lite fördröjning här. Tror egentligen det är vibrationerna som har dödat sensorerna, men är väl bra att försöka förfina uppvärmningen också när man ändå håller på. |
||||
Innovate brukar det gnällas på för att dom käkar sensorer. Jag brukar sätta igång min lite efter att motorn startats upp. 4.9 tyckte jag var bättre på att fånga snabba förlopp, där den gamla 4.2 inte hann reagera, men i övrigt så ska ju resultatet vara detsamma.
Du kan ju ha sensorströmmen på tidsrelä som en enkel fulfix tills vidare, eller manuell Switch. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Gissar att det inte är innovaten i sig som är kass, utan att folk kopplar in den utan större kunskap.
Är ju enkelt att tex bara koppla den på tändningen och det funkar ju uppenbarligen inget vidare. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 230, 231, 232 19 besök idag (1162193 totalt) |