Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
<<   1, 2, 3 ... , 234, 235, 236   >>
1934 besök senaste veckan (1169753 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6207



Jävlar vad ball den är

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera 1
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 226



Lägger mig till skaran av folk som dreglar över bygget i tråden, helvete vad den är fet.

Måste däremot säga att jag inte håller med om rumpan, tycker designen är perfekt i nuvarande utförande.

Denna:
Citat:



Som jag grävde fram i tråden tycker jag framhäver det snygga i den extra mycket. Med det sagt litar jag på byggherren själv, du har utformat allt annat på bilen så perfekt, så sannolikt gör du det nu med

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 290



Håller med.
Skippa vingen bak,
sätt dit något lämpligt undertill bak, inte för stort.

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13290


Trådstartare
Angående rumpan så tror jag att grundproblemet är att den är lägre än fronten.
Lite Marcos-varning här...

Det kan se ok ut på bilder, men snett bakifrån är den ganska... ful.
Så någont behöver fixas där.
Sätter man sig på huk och tar en bild är det såklart inte lika påtagligt.

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6207



Whaletail fixar problemet. Alltså det med låg bak. Ful kvarstår

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera 1
JMB
Skåne
Här sen Nov 2009
Inlägg: 128



Re:

2fast4u skrev:
Whaletail fixar problemet. Alltså det med låg bak. Ful kvarstår


Hahahaha

_________________
Johan Bergendorf
Citera
JMB
Skåne
Här sen Nov 2009
Inlägg: 128



En liten liten läpp där bak hade nog inte skadat, men jag håller med dom andra. Riktigt snygg som den är!

_________________
Johan Bergendorf
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17975



Original ankstjärt är väl det enkla för att lyfta den trötta looken, men resten är ju inte den enkla vägens projekt. Det jag tycker passar ambitionen är en Gurneyflap. Det sticker inte ut så groteskt och visar på en tänkande byggare.

För att minska lyftkrafterna av bilens form tror jag undersidan bör jobba.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13290


Trådstartare
Äsch nu får jag avslöja planerna innan ni drar iväg för mycket. det blir sort of original ankstjärt men med DRS, som Johan uttryckte det.
Har haft denna idén sedan typ 2010 när jag insåg att airforce-vingprofilen har samma form på ovansidan som original spoiler. Det var väl några år innan F1 började med rörliga vingar så jag hade inte riktigt termen i huvudet.
Dvs nedfälld vinge följer konturen på spoilern. Blir ju en gratis gurneyflap också.
Fick en airforcevinge avgjuten av HJCC när det begav sig. Den har legat mååååånga år på loftet vid det här laget.
På den tiden var ju 3D printing exklusivt. Idag hade man ju printat en kärna med samma radie som bakluckan och wrappat med kolfiber. Men det får bli steg 2 i framtiden, tills vidare får elementet vara rakt.

Lite ruffig mockup på bilen. Ska prototypa lite på bänk, och sen finlira utseendet lite, men det kommer bli bra.
Behöver styra den. Pneumatik är snabbt, men det kräver ytterligare ett system i bilen. Bäst hade varit ställdon,men vill ju kunna fälla ner snabbt den när man bromsar i högre hastigheter.
Kisa med ögonen och fantisera ett fasat hörn på gurneyn så ser det genast bättre ut.


Citera 4
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1743




_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14081




_________________
Tord Ringenha11
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1599



Hur är det, kör du med hydraulisk styrservo? I så fall är väl hydraulik den uppenbara lösningen.
Jag vill minnas att Formula Student-team som kör DRS utan "bygga egna elmaskiner-budget" har landat i aktuatorer från elväxlingssystem, typ denna: https://www.kliktronic.co.uk/the-kliktronic-system/

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5867



Re:

And ersJepp sson skrev:

Behöver styra den. Pneumatik är snabbt, men det kräver ytterligare ett system i bilen. Bäst hade varit ställdon,men vill ju kunna fälla ner snabbt den när man bromsar i högre hastigheter.

Du har väl nån utgång i sprutet som är ledig och hastighetsgivare monterat

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 574



Ta inte inspiration från bakvingen här !
Men lösningen i fronten är riktigt frän.
Bort med grillen, så är original kaross profil bara som en vinge över ett stort hål.
Nästan helt utan att det syns.

Kul bil !

https://www.youtube.com/watch?v=D620BQydyW4

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13290


Trådstartare
Re:

Cool bakvinge! Den idén snor jag!
Eller var det inte den jag skulle kolla på?

Haha, jag visste exakt vilken bil det var du syftade på när du skrev det där. Otroligt lyckad design skulle jag säga, att lyckas hålla kvar originalformen så.
Hmmm, jag har ju faktiskt två rätt stora grillar.. och en slät huv...


@Nisse: Ja, hastighet, bromspedal, regn- och track-läge finns ju tex som inputs till PDMen.
Bara att hitta lämpligt styrdon som sagt.

Himlar skrev:
Hur är det, kör du med hydraulisk styrservo? I så fall är väl hydraulik den uppenbara lösningen.
Jag vill minnas att Formula Student-team som kör DRS utan "bygga egna elmaskiner-budget" har landat i aktuatorer från elväxlingssystem, typ denna: https://www.kliktronic.co.uk/the-kliktronic-system/


Elservo "tyvärr" så det finns inget separat system.
Får börja med att rita länkage, så kan man välja lösning efteråt. Problemet tror jag är att en vanlig DRS har rörelse typ 10mm eller liknande. Den här vingen sitter ju typ 70° mot luftflödet när den är nedvinklad och rörelsen blir 30-40mm för att vinkla upp den.
Kan såklart lösas med ett länkage också, men jag tror kraften på vingen i nedfällt läge är avsevärd så ju högre utväxling desto starkare ställdon.
Luktar som sagt pneumatik.
Jänkarna höll väl på med mycket vacuumstyrning på 60-talet, så det känns ändå rätt tidstypiskt.


2fast4u skrev:
Whaletail fixar problemet. Alltså det med låg bak. Ful kvarstår

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13290


Trådstartare
Re:

Daniel-635 skrev:
Ta inte inspiration från bakvingen här !
Men lösningen i fronten är riktigt frän.
Bort med grillen, så är original kaross profil bara som en vinge över ett stort hål.
Nästan helt utan att det syns.

Kul bil !

https://www.youtube.com/watch?v=D620BQydyW4


Nu var det visst gammal design i det där klippet - men jag gissar att det var detta du syftade på?
Det var i alla fall vad jag syftade på

Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 574



Ah, yes korrekt !

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 612



Det där kommer att bli kanon! Jag gillar att du fått till det nästan som originalspoilern, men med en riktig twist. Men allra bäst vore om framkanten följer bakluckan när den är stängd. Men det har du nog redan en plan för. thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17975



Vad gäller aktuator hade jag föredragit ett elektriskt ställdon och ultrakondensator/superkondensator. Då behöver man inte så klumpiga ledningar som för hydraulik. Placering av kondingen är enklare också.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3111

Namndispens
Namndispens

Re:

And ersJepp sson skrev:
Äsch nu får jag avslöja planerna innan ni drar iväg för mycket. det blir sort of original ankstjärt men med DRS, som Johan uttryckte det.
Har haft denna idén sedan typ 2010 när jag insåg att airforce-vingprofilen har samma form på ovansidan som original spoiler. Det var väl några år innan F1 började med rörliga vingar så jag hade inte riktigt termen i huvudet.
Dvs nedfälld vinge följer konturen på spoilern. Blir ju en gratis gurneyflap också.
Fick en airforcevinge avgjuten av HJCC när det begav sig. Den har legat mååååånga år på loftet vid det här laget.
På den tiden var ju 3D printing exklusivt. Idag hade man ju printat en kärna med samma radie som bakluckan och wrappat med kolfiber. Men det får bli steg 2 i framtiden, tills vidare får elementet vara rakt.

Lite ruffig mockup på bilen. Ska prototypa lite på bänk, och sen finlira utseendet lite, men det kommer bli bra.
Behöver styra den. Pneumatik är snabbt, men det kräver ytterligare ett system i bilen. Bäst hade varit ställdon,men vill ju kunna fälla ner snabbt den när man bromsar i högre hastigheter.
Kisa med ögonen och fantisera ett fasat hörn på gurneyn så ser det genast bättre ut.
https://rejsa.nu/im/user/372/2025-09-27-11-48-02_img_0796.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/372/2025-09-27-11-48-02_img_0799.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/372/2025-09-27-11-48-02_img_0800.jpeg


Wow!!! Kommenterar inte ofta men
Blir kanon, plus en smart lösning!

_________________
Benjamin E
Utan bil ett tag framöver
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1124



Är DRS:en till för att underlätta omkörningar?

Hade lätt förstått problemet på en Trabant...

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
<<   1, 2, 3 ... , 234, 235, 236   >>
1934 besök senaste veckan (1169753 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande