Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 234, 235, 236 >> 1934 besök senaste veckan (1169753 totalt) |
Lägger mig till skaran av folk som dreglar över bygget i tråden, helvete vad den är fet.
![]() Måste däremot säga att jag inte håller med om rumpan, tycker designen är perfekt i nuvarande utförande. Denna:
Som jag grävde fram i tråden tycker jag framhäver det snygga i den extra mycket. Med det sagt litar jag på byggherren själv, du har utformat allt annat på bilen så perfekt, så sannolikt gör du det nu med ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Angående rumpan så tror jag att grundproblemet är att den är lägre än fronten.
Lite Marcos-varning här... Det kan se ok ut på bilder, men snett bakifrån är den ganska... ful. Så någont behöver fixas där. Sätter man sig på huk och tar en bild är det såklart inte lika påtagligt. ![]() |
||||
Original ankstjärt är väl det enkla för att lyfta den trötta looken, men resten är ju inte den enkla vägens projekt. Det jag tycker passar ambitionen är en Gurneyflap. Det sticker inte ut så groteskt och visar på en tänkande byggare.
För att minska lyftkrafterna av bilens form tror jag undersidan bör jobba. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Äsch nu får jag avslöja planerna innan ni drar iväg för mycket. det blir sort of original ankstjärt men med DRS, som Johan uttryckte det.
Har haft denna idén sedan typ 2010 när jag insåg att airforce-vingprofilen har samma form på ovansidan som original spoiler. Det var väl några år innan F1 började med rörliga vingar så jag hade inte riktigt termen i huvudet. Dvs nedfälld vinge följer konturen på spoilern. Blir ju en gratis gurneyflap också. Fick en airforcevinge avgjuten av HJCC när det begav sig. Den har legat mååååånga år på loftet vid det här laget. ![]() På den tiden var ju 3D printing exklusivt. Idag hade man ju printat en kärna med samma radie som bakluckan och wrappat med kolfiber. Men det får bli steg 2 i framtiden, tills vidare får elementet vara rakt. Lite ruffig mockup på bilen. Ska prototypa lite på bänk, och sen finlira utseendet lite, men det kommer bli bra. Behöver styra den. Pneumatik är snabbt, men det kräver ytterligare ett system i bilen. Bäst hade varit ställdon,men vill ju kunna fälla ner snabbt den när man bromsar i högre hastigheter. ![]() Kisa med ögonen och fantisera ett fasat hörn på gurneyn så ser det genast bättre ut. ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
_________________ Tord Ringenha11 |
||||
Hur är det, kör du med hydraulisk styrservo? I så fall är väl hydraulik den uppenbara lösningen.
Jag vill minnas att Formula Student-team som kör DRS utan "bygga egna elmaskiner-budget" har landat i aktuatorer från elväxlingssystem, typ denna: https://www.kliktronic.co.uk/the-kli _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Re:
Du har väl nån utgång i sprutet som är ledig och hastighetsgivare monterat ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Ta inte inspiration från bakvingen här !
Men lösningen i fronten är riktigt frän. Bort med grillen, så är original kaross profil bara som en vinge över ett stort hål. Nästan helt utan att det syns. Kul bil ! https://www.youtube.com/watch?v=D620 _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Re:
Cool bakvinge! Den idén snor jag! Eller var det inte den jag skulle kolla på? ![]() Haha, jag visste exakt vilken bil det var du syftade på när du skrev det där. Otroligt lyckad design skulle jag säga, att lyckas hålla kvar originalformen så. Hmmm, jag har ju faktiskt två rätt stora grillar.. och en slät huv... ![]() @Nisse: Ja, hastighet, bromspedal, regn- och track-läge finns ju tex som inputs till PDMen. ![]() Bara att hitta lämpligt styrdon som sagt.
Elservo "tyvärr" så det finns inget separat system. Får börja med att rita länkage, så kan man välja lösning efteråt. Problemet tror jag är att en vanlig DRS har rörelse typ 10mm eller liknande. Den här vingen sitter ju typ 70° mot luftflödet när den är nedvinklad och rörelsen blir 30-40mm för att vinkla upp den. Kan såklart lösas med ett länkage också, men jag tror kraften på vingen i nedfällt läge är avsevärd så ju högre utväxling desto starkare ställdon. Luktar som sagt pneumatik. ![]() Jänkarna höll väl på med mycket vacuumstyrning på 60-talet, så det känns ändå rätt tidstypiskt. ![]()
![]() |
||||
Re:
Nu var det visst gammal design i det där klippet - men jag gissar att det var detta du syftade på? Det var i alla fall vad jag syftade på ![]() ![]() |
||||
Det där kommer att bli kanon! Jag gillar att du fått till det nästan som originalspoilern, men med en riktig twist. Men allra bäst vore om framkanten följer bakluckan när den är stängd. Men det har du nog redan en plan för.
![]() _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Vad gäller aktuator hade jag föredragit ett elektriskt ställdon och ultrakondensator/superkondensator. Då behöver man inte så klumpiga ledningar som för hydraulik. Placering av kondingen är enklare också.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re:
Wow!!! Kommenterar inte ofta men ![]() ![]() ![]() Blir kanon, plus en smart lösning! _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 234, 235, 236 >> 1934 besök senaste veckan (1169753 totalt) |