Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 24, 25, 26 >> 29 besök senaste veckan (62276 totalt) |
Även om MAP visat fel och det blir laddtryck så skulle bilen gett effekt, dvs gått snålt på varv.
Om den inte ger ladd med en extern mekanisk mätare, då måste det vara fel på kompressor eller jätteläckage nånstans. Jag hade gjort en plåt till spjället och pluggat det hålet, är slangarna till spjället rätt kopplade? Edit, Alternativt naja fast spjället och torrvarva, det borde ge utslag direkt. Har du fått rätt kompressor? Den är inte för liten och bottnad? Mvh _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Tack för tips, ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
Jag hade börjat med att blocka den med en najtråd, alternativt koppla ur styrslangen till den bara.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Är laddtryck den i mitten till höger? Går det att ändra skalan så man ser vakuum också? Edit: ser nu att det står -0,6 osv ovanför stapeln på tomgång |
||
Felsökningen fortsätter, tillverkade en alu-platta och tätade hålet för by-pass ventilen samt pluggade hålet på kompressorsidan. Med detta så finns det inga möjligheter till läckage eller felkällor mellan trycksidan på kompressorn och motorn.
Köpte också en mekanisk tryckmätare och kopplade in den med en T-koppling mot MAP sensorn i ECU:n ![]() "Tyvärr" så stämde den mekaniska mätaren med MAP sensorn i ECU. "Tyvärr" så håller by-pass ventilen tätt då det blev ingen skillnad i laddtryck med allt pluggat. ![]() Slut på ideer, måste vara själva kompressorn som har någon form av internt fel. Skall kontakta ESS och se hur den diskussionen går. _________________ Patrik Skoog |
||
Vad sjutton, skumt som fasen...
"Det som inte dödar en, härdar en". Se ljuset av detta. Snart är du hård som diamant. Håller med, med allt bortpluggat så är ju till slut den enda möjligheten att kompressorn läker internt som ett såll, och helt enkelt aldrig bygger något laddtryck. Det som ligger närmast att tänka sig är ju lobernas tolerans mot huset? _________________ Magnus Falk |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Jepp, drevningen har ESS bekräftat rätt. 85mm på kompressorn och 135mm org E46 på veven. Skall ge minst 0,5bar. Kittet är köpt till M54B30, helt anpassat till den motorn.
Glada nyheter, ESS bekräftade nyss att de kommer byta ut min kompressor till en helt ny. Misstänker också något internt fel. Bra så långt! Kittet på bänken igen, smidigt att ta av efter att par gånger. 15 min! ![]() ![]() Ny är beställd av ESS och så skall jag få iväg denna i veckan. _________________ Patrik Skoog |
||
Hej, om rotationsriktningen skall förändras får remmen korsas till en "åtta". Så det är svårt att få fel. Men däremot kan man baserat på hur mycket tryck den producerar undra om den är felbyggd internt. Men men... en ny är förhoppningsvis snart på väg. _________________ Patrik Skoog |
||
Hoppas att det löser sig på direkten när du får din nya kompressor.
Det enda jag kan tänka mig som kan vara "internt felbyggt" är att toleransen mellan lober och hus är för stor, vilket som jag ser det bara kan bero på: 1) Toleransslipningen av huset, så det blivit "för stort" för loberna? 2) Toleransslipningen av loberna, som blivit "för små" för huset? 3) CC avståndet mellan loberna har blivit för kort, och då ligger loberna för långt ifrån huset? ![]() _________________ Magnus Falk |
||
Hur står kammarna?
Har du mycket overlap på dem? Då kan man tappa laddtryck för att luften går igenom och ut i grenröret. Brukar bli lägre laddtryck och varmt grenrör. mvh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Tyvärr inte ![]() Fick en ny kompressor av ESS utan kostnad vilket är bra ![]() Den har legat någon månad i väntan på bättre tider tyvärr. Köpte en Z4M som jag kört trackday med och förfinat under säsongen så lite bilåka har det blivit. ![]() E30:n är parkerad på ena liften i garaget i väntan på att få lite uppmärksamhet. ![]() När trackday säsongen är över så åker Z4:an upp på ena parkeringsliften och E30:n in i verkstan. Helt klart dags att ta tag i det projektet och få laddtryck i M54:an! _________________ Patrik Skoog |
||
Plötligt händer det!
Den vilda jakten på laddtryck tog med sig lusten att skruva. Massor av felsökning fram & tillbaks utan framgång. ESS konsulterades och efter lite om & men konstaterade de att den enda felkällan som är kvar är själva kompressorhuset. Så de skickade en ny kompressor utan kostnad vilket var skysst! Idag inföll lusten, fram med grejerna som legat och blivit dammiga: ![]() Lite fin meckande senare så är paketet ihop: ![]() E30 har fått komma in i värmen igen, tänk om det funkar nu ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Tackar, hoppas på bra resultat också!
Tog ett ryck idag, rengjorde toppen från rester av specialpackningen från ESS. ![]() Kittet på plats igen! ![]() Batteri och hållare hade jag tagit till Z4:an i somras, beställde då ett nytt kitt som legat på hyllan. Nu monterat och klart igen. ![]() Har lite småfix kvar innan jag gör ett startförsök. Loctite packningen som ESS rekommenderar mot toppen/insuget skall också få en chans att torka. Tyvärr missade jag att koppla vattentempgivaren innan jag satt på insuget... ![]() ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 24, 25, 26 >> 29 besök senaste veckan (62276 totalt) |