Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... , 24, 25, 26   >>
29 besök senaste veckan (62276 totalt)
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 285



Ingen bränsletrycksmätare att jämföra med?

_________________
S Örnberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8011



Även om MAP visat fel och det blir laddtryck så skulle bilen gett effekt, dvs gått snålt på varv.

Om den inte ger ladd med en extern mekanisk mätare, då måste det vara fel på kompressor eller jätteläckage nånstans.

Jag hade gjort en plåt till spjället och pluggat det hålet, är slangarna till spjället rätt kopplade?
Edit, Alternativt naja fast spjället och torrvarva, det borde ge utslag direkt.

Har du fått rätt kompressor? Den är inte för liten och bottnad?

Mvh

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5898


Trådstartare
erikjakan skrev:
Även om MAP visat fel och det blir laddtryck så skulle bilen gett effekt, dvs gått snålt på varv.
Om den inte ger ladd med en extern mekanisk mätare, då måste det vara fel på kompressor eller jätteläckage nånstans.
Jag hade gjort en plåt till spjället och pluggat det hålet, är slangarna till spjället rätt kopplade?
Edit, Alternativt naja fast spjället och torrvarva, det borde ge utslag direkt.
Har du fått rätt kompressor? Den är inte för liten och bottnad?
Mvh


Tack för tips, skall tillverka en plåt och plugga samt mäta med extern mätare. I övrigt är allt rätt kopplat, rätt remhjul, läcktestat, rätt kompressor med mera.

_________________
Patrik Skoog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8011



Jag hade börjat med att blocka den med en najtråd, alternativt koppla ur styrslangen till den bara.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 315



Patrik Skoog skrev:
Tack för alla ideer -har kollat allt som nämns, (tyvärr). Ibland finns det många finesser på ett järnspett tydligen

Lite förenklat så ser konstruktionen ut såhär:


Film snutt:
https://www.youtube.com/shorts/xD5BfQRTtxk

Gaspådrag:
https://www.youtube.com/watch?v=95jN44vIktc

Hoppas på sensorfel, skall ta tag i detta! thumbs up


Är laddtryck den i mitten till höger? Går det att ändra skalan så man ser vakuum också?

Edit: ser nu att det står -0,6 osv ovanför stapeln på tomgång

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5898


Trådstartare
Felsökningen fortsätter, tillverkade en alu-platta och tätade hålet för by-pass ventilen samt pluggade hålet på kompressorsidan. Med detta så finns det inga möjligheter till läckage eller felkällor mellan trycksidan på kompressorn och motorn.

Köpte också en mekanisk tryckmätare och kopplade in den med en T-koppling mot MAP sensorn i ECU:n



"Tyvärr" så stämde den mekaniska mätaren med MAP sensorn i ECU. "Tyvärr" så håller by-pass ventilen tätt då det blev ingen skillnad i laddtryck med allt pluggat.

Slut på ideer, måste vara själva kompressorn som har någon form av internt fel. Skall kontakta ESS och se hur den diskussionen går.

_________________
Patrik Skoog
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Vad sjutton, skumt som fasen...

"Det som inte dödar en, härdar en". Se ljuset av detta. Snart är du hård som diamant.

Håller med, med allt bortpluggat så är ju till slut den enda möjligheten att kompressorn läker internt som ett såll, och helt enkelt aldrig bygger något laddtryck. Det som ligger närmast att tänka sig är ju lobernas tolerans mot huset?

_________________
Magnus Falk
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8011



Jävligt skumt alltså, och du är 100% säker på att utväxlingen är korrekt?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5898


Trådstartare
Jepp, drevningen har ESS bekräftat rätt. 85mm på kompressorn och 135mm org E46 på veven. Skall ge minst 0,5bar. Kittet är köpt till M54B30, helt anpassat till den motorn.

Glada nyheter, ESS bekräftade nyss att de kommer byta ut min kompressor till en helt ny. Misstänker också något internt fel. Bra så långt!

Kittet på bänken igen, smidigt att ta av efter att par gånger. 15 min!


Ny är beställd av ESS och så skall jag få iväg denna i veckan.

_________________
Patrik Skoog
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 466



Skönt att de hjälper till! Måste ju nästan vara det tycker man...

Hör av dig om du behöver hjälp att skicka!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 149



Sitter remmen rätt på remskivan så att kompressorn snurrar år rätt håll

_________________
Andreas Näsman
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5898


Trådstartare
adde78 skrev:
Sitter remmen rätt på remskivan så att kompressorn snurrar år rätt håll


Hej, om rotationsriktningen skall förändras får remmen korsas till en "åtta". Så det är svårt att få fel. Men däremot kan man baserat på hur mycket tryck den producerar undra om den är felbyggd internt. Men men... en ny är förhoppningsvis snart på väg.

_________________
Patrik Skoog
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Hoppas att det löser sig på direkten när du får din nya kompressor.

Det enda jag kan tänka mig som kan vara "internt felbyggt" är att toleransen mellan lober och hus är för stor, vilket som jag ser det bara kan bero på:

1) Toleransslipningen av huset, så det blivit "för stort" för loberna?
2) Toleransslipningen av loberna, som blivit "för små" för huset?
3) CC avståndet mellan loberna har blivit för kort, och då ligger loberna för långt ifrån huset?


_________________
Magnus Falk
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1370



Hur står kammarna?

Har du mycket overlap på dem?

Då kan man tappa laddtryck för att luften går igenom och ut i grenröret.

Brukar bli lägre laddtryck och varmt grenrör.

mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 285



Några framsteg?

_________________
S Örnberg
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5898


Trådstartare
St3v3 skrev:
Några framsteg?


Tyvärr inte

Fick en ny kompressor av ESS utan kostnad vilket är bra thumbs up
Den har legat någon månad i väntan på bättre tider tyvärr. Köpte en Z4M som jag kört trackday med och förfinat under säsongen så lite bilåka har det blivit.



E30:n är parkerad på ena liften i garaget i väntan på att få lite uppmärksamhet.



När trackday säsongen är över så åker Z4:an upp på ena parkeringsliften och E30:n in i verkstan. Helt klart dags att ta tag i det projektet och få laddtryck i M54:an!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5898


Trådstartare
Plötligt händer det!
Den vilda jakten på laddtryck tog med sig lusten att skruva. Massor av felsökning fram & tillbaks utan framgång. ESS konsulterades och efter lite om & men konstaterade de att den enda felkällan som är kvar är själva kompressorhuset. Så de skickade en ny kompressor utan kostnad vilket var skysst!

Idag inföll lusten, fram med grejerna som legat och blivit dammiga:


Lite fin meckande senare så är paketet ihop:


E30 har fått komma in i värmen igen, tänk om det funkar nu

_________________
Patrik Skoog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8011



Hoppas hoppas!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834



Väntar med spänning... Men Deaum! Vad snyggt kittet är med eget insug och allt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2347



Patrik Skoog skrev:
...tänk om det funkar nu

Vi håller alla tummar och tår!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5898


Trådstartare
Tackar, hoppas på bra resultat också!

Tog ett ryck idag, rengjorde toppen från rester av specialpackningen från ESS.


Kittet på plats igen!


Batteri och hållare hade jag tagit till Z4:an i somras, beställde då ett nytt kitt som legat på hyllan. Nu monterat och klart igen.


Har lite småfix kvar innan jag gör ett startförsök. Loctite packningen som ESS rekommenderar mot toppen/insuget skall också få en chans att torka.

Tyvärr missade jag att koppla vattentempgivaren innan jag satt på insuget... nu sitter det där och är "limmat" så jag får sätta en annan tempgivare helt enkelt. Om nu inte allt skall av igen

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... , 24, 25, 26   >>
29 besök senaste veckan (62276 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande