Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda "Racing Rex"- R.I.P. / Tribute video
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27   >>
3 besök senaste veckan (194371 totalt)
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



Re:

Benci skrev:
E21 Racing skrev:

Har du hittat Plasti Kote i Sverige eller utomlands?


Bor granne med Hansen Racing i Spånga. thumbs up
200:-/flaska


Tack så mycket!! thumbs up thumbs up


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Extra böj så man inte skjuter ljudet rätt ner i backen kan eventuellt ge lite till dämning. Jag är medveten om att snacket för bara några år sen var att man skulle skjuta ljudet ner i backen. Men det ska vara uppmätt att det ger sämre resultat. Nu verkar din befintliga böj skjuta lite mer bakåt än rätt ner så du har kanske redan ganska optimalt. Trial and error

Annars så har Erik König extremt bra lösningar med kors inne i systemet som hjälper enormt med relativt liten arbetsinsats. Uttestade bevisat väl fungerande lösningar så att säga.


Jag har redan fixat en sådan extra böj, så jag kan rikta utblåset åt antingen vänster eller höger.

Enda problemet med den är, att den kommer ganska nära backen, de rörböjar jag hade hemma hade så stor radie.
Tar kort på den när jag kommer hem.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Har ca 12-12,5 cm markfrigång beroende på däckshöjd åt ena hållet.


Och 11-11,5cm åt andra hållet.


Eller så här! ;-)

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Uppåt kan ju eventuellt faktiskt vara bäst, förutom på Knutan då. Där sitter väl banans huvudmätmic på andra våningen eller nåt sånt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3010



Ser vettigt ut. Måste nog ta tag i avgassystemet på min bil också. Har svårt att tro att en liten 2.5" simons dämpare klarar av att tysta ner K20n tillräckligt.

Apple dämparna verkar trevliga, synd att de inte verkar finnas i rostfritt bara.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
AD7

Här sen Jul 2013
Inlägg: 154



Sen kan du ha ett vajersystem in till kupen så du kan rikta om ljudet under tävling ifall dbmätaren flyttar.

_________________
Dan End
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Medans SPVM roade sig på Kullen, skulle jag provköra bilen på Lunda och få ljudet uppmätt.

Men redan efter ett varv så fick jag packa ihop.
Tur att man inte åkte till Kullen torts allt.


_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1299



Surt med knutarna. Det verkar ju inte vara varmgång som orsakar det eftersom fettet är kvar. Är det att knutarna bottnar kanske? Det känns som att det är nåt annat än otur iaf.

Väldigt tråkigt iaf!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Efter att jag lagade drivknuten, pajjade tomgången på bilen.

Det visade sig vara en choke-skruv på throttelhusets undersida, på cylinder-2, som hade trillat loss.
Fick ta ner insug och spjällhus för att hitta felet.
Bytte ut alla choke-pinnar mot mässingskruvar, så det lär inte krångla mer.


Men precis när jag var klar med all återmontering, så lyckades jag dra sönder blocket, där luftningsnippeln sitter, när jag skulle lufta kylarvattnet.

Så istället för att njuta av sommaren, så måste jag hitta någon som kan svetsa detta.



Tacksam för goda råd och om tips, om någon som kan svetsa aluminium i Stockholm.
Betalar självklart för jobbet.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Hmm...varför inte bara gänga blockgodset och skruva i en gängad nippel (med Loctite som extrasäkerhet)? Då kan du ha en kortare bromsrörsstump med valfri ventil som du kan lufta med.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770



Re: Racing Rex, Roadsport B, förbaskad otur! trasigt igen :-

Tycker det är kul att du uppdaterar med tider i första tråden!
är ju intressant att se hur du och bilen utvecklats!

/Pete

Benci skrev:
Honda CRX Vtec '91
Vikt: 950 kg (full tank utan förare)
Tävlingsvikt: 1004 kg (efter race i Roadsport-B)
Effekt: 190 hk (i motorn)
Maxvarv: 9000 rpm
___________________________________ Varvtider: __________________________________________
Mantorp:
- 2014 : 1:31,52 (2014-05-04)
- 2013 : 1:32,34 (2013-09-28/29 Roadsport-B : Kval | Race-1 | Race-2 | )
- 2013 : 1:33,60 (2013-05-05)
- 2011 : 1:34,30 (2011-05)
- 2010 : 1:35,50 (2010-09-26 kallt, dåligt fäste) / 1:37,20 (2010-05, endast fullgasmappen OK)
- 2009 : 1:38,60 (2009-08 bilstrul igensatt katt. (1:37,80-John Kraft)) / ca.1:40 (2009-05 bilstrul)
- 2008 : 1:39,00 (2008-05)
- 2007 : 1:39,00 (2007-06) / 1:39,5 (2007-05) /
- 2006 : -:--:-- 2006-05 (regnade bort) /
- 2005 : -:--:-- 2005-05 (har ej filmat) /
- 2004 : -:--:-- 2004-05 (min första banträff)

Gotland Ring:
- 2011 : 1:33,84 Inofficiell Banrekord för FF (2011-10-01) / 1:34,11 (2011-10-02) / 1:35,20 (2011-07-27) / 1:39,15 (2011-07-26 blött)
- 2010 : 1:35,20 (2010-10-03) / 1:35,80 (2010-10-02) / 1:36,35 (2010-08-01) / 1:36,39 (2010-07-30)
- 2009 : 1:36,80 (2009-08 bilstrul tändningsfel) / 1:39,40 (2009-08 bilstrul-ett pass) /
- 2008 : 1:38,48 (2008-08)
- 2007 : 1:39,69 (2007-08) / 1:40,27 (2007-08)
- 2006 : 1:45 (2006-07)

Kinnekulle:
- 2013 : 1:01,92 (2013-08)
- 2013 : 1:01,86 | 1:02,16 | 1:02,05 | (2013-05 Roadsport-B : Kval | Race-1 | Race-2 | )
- 2011 : 1:01,84 (2011-09)
- 2010 : 1:02,20 (2010-09)
- 2009 : 1:03,50 (2009-09)
- 2004 : 1:10 (2004-08)

Gelleråsen:
- 2013 : 1:17,17 (2013-07-14)
- 2011 : 1:18,00 (2011-10-15) / 1:18,80 (2011-07-17)
- 2010 : 1:18,20 (2010-07-18)
- 2008 : 1:24,10(2008-10 regn) / 1:20,95 (2008-08)
- 2006 : 1:22,08 (2006-10) / 1:23,9 (2006-08) /
- 2005 : 1:25 (2005-08)


Sviestad:

- 2009 : 1:07,30 (2009-10 kallt-halt)
- 2004 : 1:14 (2004-09)

Knutstorp:

- 2005 : 1:16 (2005-10)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Återstår att fixa:
- nya Alu-bromsar med 4-kols ok.
- renovera blocket och nya högkompskolvar, ommappning


Senaste uppdateringar på mitt race projekt.
-> Nya ljuddämpare, pgav 98dB med dem gamla dämparna <- 2014 maj
-> Dropstop för bakvagnen, 25mm utfjädring <- 2014 mars-april
-> Ny växellåda med lamell-diff och nerdrevat/rakskuren 3-4-5:a <- 2014 mars-april
-> Ny koppling, ny kamrem, ny vattenpump, nya hjullager, nya spindelleder <- 2014 mars-april
-> Vagnsbok för Roadsport fixad <- 2013 mars
-> Foilering av bilen och lite karossfix <- 2012 hösten
-> Takluckan ersatt med fast plåt <- 2012-juli
-> 949Racing-fälgar 15x8, 4 st. av modell "6UL", väger 5,5gkg/st <- 2011-augusti
-> Nya fjädrar, fram 12kg (gammla på 6kg), bak 10kg (gammla var progressiva, ca 4kg) <- 2011-juli
-> Ny race-katalysator, Finnkat 100cells SBF-godkänd <- 2011-juni
-> Lambdakontroll samt effektmätning hos JRM (190 hk - 150hp på hjulen) <- 2010-juli
-> Bredbandslambda permanent kopplad till Hondata samt mappning <- 2010-juni/juli
-> Lätning av dörrar, urkapning och lexanrutor <- 2010-april
-> Mappad med Hondata S300 på rullande landsväg <- 2010-04-04
-> Konvertering till nyare databox-OBD1 <- 2009-juni
- >ITB + kolfiberplenum <- 2009-mars/april
- - - - Quaife-diff
- - - - lägre slutväxel 4,928
- - - - spindelled, förlängd, s.k. "rolll center kompensator"
- - - - Moroso tråg, bafflad
- - - - exktraktor 5Zigen 4-2-1 , 2,5'' rostfritt
- - - - återgår till bensin, ommappning
-> E85 konvertering och mappning <- 2008-juli
-> K&W v3 coiloverkit <- 2008-april
-> Renovering av bakre bromsoken <- 2008-april
-> Lexan-bakruta <- 2008-mars
-> Camber-kit till framvagnen <- 2007-juli
-> odyssey, race-batteri 7 kg <- 2007-maj
-> nytt 2,5'' rostfritt avgas med met.katalysator och sidepipe <- 2007-april
-> uppsågad, hålborrad bakre kofångare <- 2007-mars
-> 4-2-1 grenrör, från en Integra <- 2007-mars
-> urethan-fyllda motorkuddar <- 2007-mars
-> race-svänghjul och ny koppling OEM <- 2007-feb-mars
-> Mappad och klar <- 2006-Juli
-> Nya kamaxlar <- 2006-juni
-> Avvecklat takluckan <- 2006-maj
-> Prelude bromsar <- 2006-april
-> Topprenovering/trim <- 2006-april
-> Buren är klar o inreggad! <- 2005-juni
-> Ny glasfiberstol och fönsternät <- 2005-april
-> Weitec Ultra GT väghållningskit <- 2005-april
-> GUSS Bur <- 2005-feb
-> Chipning av ECU <- 2004-jul
-> Broms-ok <- 2004-jun
-> Polyuretan bussningar <- 2004-jun
-> Stålommspunnen bromsslang <- 2004-jun
-> Bromsuppdatering <- 2004-maj
-> Kylare <- 2003-nov
-> Bromsuppdatering <-2003-okt
-> H&R fjädrar <- 2003-sep
-> Kattersättare <- 2003-sep
-> Snapp-off ratt <- 2003-sep


__________________________________________________________________
Nya kamaxlar
Blox Typ-B, Duration: 266 grad vid 1,27mm och Lyft: 12,42mm

__________________________________________________________________
Avvecklat takluckan
Har tagit bort den elmotordrivna kasetten och limmat dit originalluckan
med Casco marin-uretanlim och fäste den med 4 konsoler mot karossen.


__________________________________________________________________
Prelude bromsar
Nyrenoverade Prelude-ok med nya 282mm skivor och Ferodo DS3000 klossar.


__________________________________________________________________
Topprenovering/trim

Har fått loss toppen och den är inlämnad hos Dixner o Co. för:
- fräsning av ventilsäten, 30, 45, 67,5 grader,
- planing 0,8 mm, kommer att ge 11,28:1 i komp med original 3-lagers packning
- samt inslipning av ventiler

Topprenoveringen gick bra hos Dixner, hade planat 0,8mm, som ger ca 11,3:1 i komp.
omfrästa vinklar och inslipade ventiler samt planat 0,8mm. __ Fjädrarna byttes mot Skunk2 dubbla titanfjädrar.





__________________________________________________________________
Buren är snart klar för reg-besiktning.

Det som återstår är att fixa en "hasplåt" till vindrutesträvan.








och så en bild från Mantorp 2005-05-05


__________________________________________________________________
Toora Project, FIA godkänt, glasfiber, 8 kg, från SwedeSpeed


Sänker 50 mm jämfört med original
samt mycket hårdare än min gamla Koni med H&R.

______________________________________________________________

Att måla buren innan var ganska bortkastat arbete.
Jag kommer att behöva lacka om den efter att man har bearbetat rören med vinkelslip i skruvstycket.

och så var det lite fler bilder ...:

Bältes-strävan är i ett stycke, diagonal-strävan är delad.


Höger bak-strävan och diagonal-strävans infästning.


Huvudbågen möter vänster bak-strävan och diagonal-strävan.


Rör möter rör, i samma höjd! thumbs up






Det röda sträcket visar den första varianten av den övre dörr-strävan.
Det var nästan omöjligt att ta sig in i/ut ur bilen, samt var i vägen för armbågen.
Undrar vad Bilprovningen hade tyckt om den placeringen.






Ingen bult någonstans, bara helsvetsad.

__________________________________________________________________

Nu är buren på plats. Jag är helnöjd med resultatet. thumbs up
Ett stort tack till RolleSlitz för att han fixade buren snabbt och proffsigt.

Buren tog ca. 11 arbetstimmar för 2 personer att svetsa på plats.
Jag fick måtta och kapa med vinkelslipen medan Rolle svetsade. Det gick åt 7st. kapskivor.
Tidvis fick jag tjänstgöra som brandman, därför att underredsmassan fattade eld.

Bilderna är tagna med en mobil, beklagar kvaliten.

Fler bilder kommer med bra kvalitet.
__________________________________________________________________

Dags att hämta buren.

Mr. Guss himself. ________________________ Hmmm..... jag fattar ingenting!

__________________________________________________________________

Målade rören med svart hammarlack.

Buren väger ca 45 kg, så det skall nog motortrimmas lite längre fram!
__________________________________________________________________

Inredningen rensad på allt utom förarstol och instrumenthus.

__________________________________________________________________

Installation av min GUSS-bur, modell rally-ekonomi med några extra strävor.


__________________________________________________________________

Chipning av ECU
Citat:
Tack till John Kraft och Jonas Åhgren på Hondaklubben för mappningen !

- Sänkt Vtec-läge: 4900 rpm
- Höjd varvstopp: 9000 rpm
- Framställd tändning

--------------------------------------------------------------------------------
Broms-ok
Kunde inte hålla fingrarna i styr, när jag höll på med bussningarna
Använt Motip's okfärg från Mekonomen.
Bakat den 30 min på 160 C i ugnen, (en dag när jag kom hem tidigt från jobbet, innan frugan kom hem )


--------------------------------------------------------------------------------
Bussningsbyte

Snart klar med monteringen av EnergySuspension bussningar.
Det var lite strul med den bakre länkarmen, där jag var tvungen att minska hålets diameter.

här ser ni resultatet av många kvällar/nätters slit!
Alla detaljer är avslipade och lackade med Hammarlack!




Samt har byggt en egen koppling till krängningshämmaren fram. Den gamla var glapp och nytt kostar 1000:-/st.
Jag har fått modifiera min koppling (efter kritik om att den skulle bli för "stel") och har nu lagt till bussningar för att göra den "mjukare".


---------------------------------------------------------------------------

-> Stålommspunnen bromsslang <-
Inköpt hos Bohab i Spånga. (de ingår i Hydroscand kedjan.)
Jag får flytta fästen från den gamla slangen.

---------------------------------------------------------------------------

Efter Mantorp
var jag tvungen att byta till Brembo Max skiva och Ferodo belägg.

Hålborrningen av min gamla skiva har visat sig inte palla med riktigt en bankörning.
Det har blivit tunna sprickbildningar runt hålen.
EBC RedStuff klossen som var nästan oanvänd innan Mantorp, var det inte mycket kvar av heller!

Bild från Mantorp


---------------------------------------------
Fixat strax innan Mantorp-träffen:
- luftmatning till filtret från dimljushålet
- cachetank till vevhusventilationen i form av en gammal fältflaska i aluminium (från lumpen )
- Shortshifter växelspak
- bytt kamaxelrem
- bytt bromsvätska till Motul RBF600
- ny motorolja och "Typ R" filter
- Rivit ut all inredning utom förarstol
- Sabelt 4-punkts bälte
--------------------------------------------------

- Har bytt till ny org.kylare av ganska naturliga skäl
- Luftfiltret bytt till dubbelkonat

---------------------------------------------------

- Har hålborrat original skivorna fram och bytt till EBC RedStuff samt renoverat oken.
- Bytt till H&R sportfjädrar, sänkning 40 mm, gula koni dämpare satt på vid köpet
- Köpt en uppsättning begagnad 15'' Toyo Trampio R881

--------------------------------------------------

- Bytte katalysatorn till en rakare variant
- Har bytt slutdämpare till TME

----------------------------------------------------

- Fixat körställningen med ny Bertini ratt och förlängd nav, Snappoff
- Start panel med huvudströmbrytare och startknapp

----------------------------------------------------

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20212



Man kan klippa i citaten om man orkar

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Re:

Niklas Falk skrev:
Man kan klippa i citaten om man orkar



_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Men Puppan..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Re:

Puppan skrev:
xxxxxxxxxx...................
Supramannen skrev:
Men Puppan..
Har fått finbesök i tråden, vilken ära.

--------------------------------------------------------------------------------------
Nu är bilen lagad, tack vare Okyu på Hondalkubben, som hade en sån grej över.

Den gamla lyckades jag laga hjälpligt, borrade och gängade upp den.
Går att använda, men får köra med en vanlig skruv (10x1,25) och alu-bricka.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Gick igenom byråkratins nålsöga igår.


Samt hann byta till nytt gummi (från Wheelbase), till framhjulen. Tack Martin.


Måste tacka Thomas, på Däckproffsen i Sundbyberg, som brukar hjälpa mig , alltid med kort varsel och superservice. thumbs up

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 908



Tack för åkturen på Gotland Ring, 1.35,00 med 95 kg barlast är ju helt ok. Bilen går riktigt bra tycker jag, och du spakar bra också. Dagens tur runt banan visar att det finns många spår runt och det gäller att hitta det bästa för bilen.
Trevligt att träffa rejsa vänner, träffade även "Seebach" och hans Skoda på banan.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Kul att träffa rejsa-iter på GR!

Här är en kort sammanfattning av dagens körning.
Seebach är med en bra stund, plus en läskig bakvagnssläpp ut ur chikanen (i början på filmen)

Som jag brukar tjata "släpp aldrig gasen!".


_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Nytt PB. igår på GR: 1:33:34 s.


Får se om det blev någon film, har inte hunnit kolla än.

Det var så varmt igår på GR, att kameran stängde av sig ibland
och ville inte ta laddning heller, förän man tog ut t batteriet och kylde ner den.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 908



Re:

Benci skrev:
Nytt PB. igår på GR: 1:33:34 s.

thumbs up

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Min transponder satt i början på startrakan,
men efter att ha satt Start/Mål på "rätt" ställe, så är tiden justerad ner till 1:33,33 s.

Jag missar ganska grovt i vändningen, i långa högern upp mot chikanen, och några andra småmissar,
så kanske en hög 1:32,xx är möjlig, om man sätter alla kurvor optimalt.


_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda "Racing Rex"- R.I.P. / Tribute video
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27   >>
3 besök senaste veckan (194371 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande