Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 25, 26, 27 >> 29 besök senaste veckan (163385 totalt) |
Bilen genererar 4400kg i 300kmh på högsta trip. 3.2 är vad 7post riggen klarar av att dra ner den med. att stommarna inte pallar trycker är jag nog medveten om, förhoppningsvis kommer vi kunna se hur mycket kompression vi får om vi läser datan mellan dämpar pottarna och laser höjd sensorerna. _________________ Karel Silha |
||||
När Porsche satte varvrekordet på Ringen, med 5:19... (jösses) så hade de specialslicks, med 3 bars tryck, för att överleva downforcen från deras one-off-evo-version av den vanliga LMP-bilen. Jag gissar att deras downforce var lägre än din?
Även Aston Martin Valkyrie har säkerhetsspjäll i golvet som blöder ut, om downforcen blir för hög, just för att klara däcken. EDIT: såg ett inslag om Adrian Newey, angående deras nya hyperbil (RB17). De har maximerat downforcen till 1.7 ton, och dumpar allt över detta. Just för att klara däcken. Finns ju lite att reflektera över. En sak att man vill ha max downforce genom tvära kurvan, men man tar inte denna i 300 km/h. Då kan man ju utan nackdel blöda av downforcen på fullfartsrakan. _________________ Magnus Falk |
||||
Å andra sidan, om du ska köra i Sverige mest finns ju väldigt få snabba kurvor, och inte jättelånga rakor förutom kanske Anderstorp. Så tempen i verkligheten kanske inte blir så farlig trots allt, inte här iaf.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Så fort downforcen börjar jobba, oavsett raka eller kurva, så kommer däcken att börja bygga värme. Helt ofrånkomligt.
Tänkte mera i lösningstermer... Vi har kanaler för att kyla bromsarna... tänka.... grubbla... Varför inte kanaler som leder fram kylluft till däcken? _________________ Magnus Falk |
||||
För att det skapar mycket turbulens och minskar effektiviteten och förutsägbarheten på aeron som helhet? Det är tanken som slår mig iallafall. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
För ungefär tusen år sedan byggde vi en galen bilstereo-bil. Cheva Astro...
Tomvikt före installation (helt utriven invändigt): ca 1600 kg Vikt färdigbyggd: 4500 kg. Ren trailer-queen... kunde egentligen bara rulla sakta till och från mässhallar från släpet. Så det är egentligen två utmaningar här, när downforcen börjar dra iväg: 1) Ren överlast på däcken. 2) Den kompressionsvärme däcken bygger. Nice vore ju om man kunde nyttja 1) kylkanaler till däcken och 2) den massiva evakueringen i hjulhusens bakkant för minsta möjliga aero-interferens? _________________ Magnus Falk |
||||
Jag vill tro att det inte kommer vara så stort problem förens man börjar åka på riktigt snabba banor. Vi har lite juster möjlighet när de kommer till aero balansen men inte mycket.
Kommer börja med att övervaka däck temp och även dämpare. (skulle vilja mäta force på dämparna också men de får nog komma senare, lika så med ride height sensorer) efter första 7post testet så ska vi ha track test och sedan tillbaka för att justera ännu mer med den datan vi har skapat, jag tror att de kommer visa sig rätt snabbt hur mycket faktiska krafter vi skapar på dom banor vi kör på. vi har massor med -lift vid 300 men de är för att kompensera för dom banor som går en hel del långsammare. Men jag förstår hur du tänker Magnus, faktur kvarstår ändå att däcken kommer få leva ett hårt liv. _________________ Karel Silha |
||||
De kommer bli bättre just nu är de bara en snabb grundinställning jag har lagt in, de sitter en airsoure enhet från shiftec samt deras kolv med inbyggda solenoider dvs luften ligger klar framme vid lådan så minimalt med lagg _________________ Karel Silha |
||||
Kort video från KW testet som gjordes för nån vecka sedan.. Kan säga att jag inte va helt pigg i skallen där.
Skruvade till 1 på natten för att sedan åka hämta bilen vid 5 och börja köra mot färjan i tyskland. Sov 4 timmar på färjan för att sedan köra genom hela natten i sträck för att komma fram till Kw så minimalt med sömn va väl inte helt optimalt ![]() _________________ Karel Silha |
||||
Riktigt häftigt att få den möjligheten för en bra grundsetup, den riggen är nog skapligt kostsam per timme om man betalar listpris, med kompetent personal inkluderat.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Ja verkligen jag tror de sparar oss väldigt mycket tid. Hade jag inte haft så bra samarbete med KW så hade detta aldrig gått, som du säger de är väldigt pricy att göra detta. va intressant och se hur Contac Patch load va när vi kom dit då jag hade testat bilen innan och tycket de funkade bra men ack så fel jag hade. så ska bli kul att testa nästa torsdag på mantorp _________________ Karel Silha |
||||
har inte hunnit kolla hela filmen men runt 8:10 i filmen så ser det ut som om du har fruktansvärt mycket bumpsteer, hur lirar det tillsammans med massa aero, borde bli stökigt...
![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Ja men de stämmer, vi märkte de i testet faktiskt och detta är något som jag kommer behöva åtgärda. jag ser väl 2 sätt på de, de ena är att flytta kuggstången ner en bit, alternativt rita upp allt i datorn och simulera lite så man vet exakt hur de blir så slipper man göra om fästen 11 gånger innan de blir bra. jag tror att de kommer vara lite stökigt nu men känner väl att de är värt att prova. skulle behöva doktorera lite i geometrier för detta men bar av att se hur kuggstången ligger i förhållande till uprights so blir de inte bra. Ett annat alternativ är också att göra nya infästning adapter för upright de kanske är de absolut lättaste just nu _________________ Karel Silha |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 25, 26, 27 >> 29 besök senaste veckan (163385 totalt) |