Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28 >> 11 besök idag (94457 totalt) |
Tack! Ja, varje husbyggares dröm är väl att man inte själv ska behöva lägga om taket, så att säga?
Det har nu installerats ytterligare fönster. De på ovanvåningen blev lite extra jobb då jag inte köpt dom när stommen byggdes. Eftersom de är andrahands så råkade det bli lite andra mått än exakt de jag chansar/planerat, och därför mer jobb med installationen. ![]() Kul att få in ljus på övervåningen - ser ut att kunna bli ett trevligt rum ![]() Nedervåningens fönsterbågar är än så länge orenoverade, vilket behöver göras. De råkade nu vara blåa, vilket vi nu inser var oväntat snyggt. Så nu snurrar tankarna om det kanske ska få bli kontrasterande bågar på allt även efter renovering. Hmm hmm. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Gjorde ett badrum en gång där kunden ville spara WC, så vi ställde den i vardagsrummet.
När den skulle återmonteras hade kakelsättaren använt den. "jag tyckte väl det var ett konstigt ställe att ha en toalett på" ![]() _________________ Peter Johansson |
||
En miss som troligen undviks när man både gör VVS och kakel själv....
![]() Fönsterprojektet rullar på. Karmar till garagedelen skrapas, fixas, oljas och målas: ![]() ![]() ![]() ![]() Här behöver bågarna en ordentlig översyn, men en uppsättning var duglig så för att få lite känsla för det så installerade jag ett av fyra fönster: ![]() Uppkapning av förberett hål ![]() Sågar sedan upp fasaden. Iom att vi kör foderlöst bör man tänka till lite så det blir duglig precision. Har även försökt planera plankvalet med tanke på framtida fönsterinstallation, men det finns ju gränser för hur pass förutseende man kan vara. ![]() Blev dugligt inpassat tillslut. ![]() Saaben ser äkta dagsljus för första gången på länge! _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Som så ofta jongleras flera delprojekt parallellt. En vän hade anledning att ta ner sin grävmaskin nästgårds, och då var det ju bra läge att passa på...
Innergården har idag en bit med gräs, vuxen ovanpå en dålig kullerstensläggning i låg höjd. Vill helst ersätta detta med ny stenläggning, så lika bra att ta tag i detta... ![]() Gräs och matjord åker väck. Parallellt jobb med grävare och skidsteer snabbar på. Smidigt med gallerskopa på grävaren för att hålla ordning på stenen. ![]() Bitvis ganska djupt med matjord, så det blev en del material som åkte bort. ![]() Övre delen påbörjad. Blev markduk och sen samkross, lagd med fall mot dräneringsröret jag la i våras. ![]() ![]() Båda sidor paddade och klara. På detta blir det i senare skede makadam och sen stenläggning. Ett annat, mindre, projekt var att göra parkeringsplats bakom gammelladan. ![]() Bort med matjord ![]() Markduk ![]() Samkross 0-30 ![]() Gul, tvåmotorig Caterpillar med fyrhjulsdrift ersatt av gul, tvåmotorig Volvo med fyrhjulsdrift. Trots likheterna väldigt olika karaktärer.. Tredje delprojektet var trädgårdstrappor. ![]() Befintlig trapp hade börjat röra på sig och behövde justeras lite. ![]() Sen ville vi ha ytterligare en trapp, så det fick bli lite ombyggnad av befintlig stödmur: ![]() Sådär! Lyckat pussel med några befintliga naturstenar. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Lite dokumentation av fortsatt fönsterfix. Några av ytterbågarna är trötta och behöver kittas om.
Skrapar bort färg och gammalt kitt innan glasen plockas ur. ![]() Slipar sedan till bågen innan jag värmer in kokt linolja med IR-lampa. Kittfalsen får sedan ett lager schellack för att inte suga. ![]() Använder linoljekitt. Först tryckkitt för att sätta glaset i: ![]() Pressar dit rutan: ![]() Lägger sedan små kilar runt glaset mot kittfalsen, för att låsa fönstret på plats. Tips snott från de som gör detta dagligen.Stiftar sedan fast rutan. Föredrar att sätta dessa mha en stor tång så jag kan pressa i dom, känns både lättare och mer kontrollerbart än att hamra. ![]() Sen trycker jag ut kitt runt fönstret och drar av detta med kittkniv till lagom form. ![]() Repetions på övriga glas: ![]() Därefter direkt ett lager linoljefärg, medan kittet fortfarande är färskt: ![]() Ytterligare några bågar på tork. Dessa har nu fått sina tre lager färg: ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Ser väldigt bra ut med kittningen, och jag har jobbat med det i 30 år. Om du hade haft krita i pulverform och en större rund pensel att borsta runt kritan på glas och kittfals så tar du bort det mesta oljan/fettet som linoljan lämnar på glaset. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||
Tack, kul att höra, speciellt som det där var första hela bågen jag kittade! Min egen reflektion är att det ser bättre ut än de bågar jag inte behövt kitta om, som t.ex. de som hänger på tork på sista bilden. OK, har ingen krita, men det var ett intressant tips. Som det är nu låter jag det torka ordentligt och skrapar sedan rent glas (och invändiga kanter) med en glasskrapa. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Kul ni håller ut!
![]() Det största delprojektet har varit vidare utgrävning under huset: ![]() Ytterligare ett lass sten ute: ![]() Dessa låg då längst inne under huset, under ena kammaren samt det rum som är ombyggt till badrum. Därmed blev det riktigt kryp att härunder: ![]() ![]() När vi tog över låg jorden bara ett par cm under stockarna. Hade sedan tidigare grävt ur litegrann för att möjliggöra ett akut 50mm avlopp, men med bättre utrymme kunde detta nu ersättas av riktiga 110mm rör: ![]() Kronan på verket - vattentoalett! Ansluten till reningsverket och med avloppsstam dragen runt det nya garagebygget. Fruktansvärt många timmars slit och svett för att fixa något man normalt tar för givet! ![]() ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
som vanligt blir man på riktigt skitimponerad
![]() /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Ove> Dekadensen finner ingen gräns, jag vet...
Carl> Tack! Alex> Väl spanat! Får justera vid tillfälle. Sitter en anslutning från dusch där nu mer. Ett annat, mindre, delprojekt har varit förberedelse för inledning av ingående vatten. Går just nu upp i farstun, men planen är att gå via filtret i garaget. Behöver därför rikta om ledningen från djupborrade brunnen så den går in direkt under boningshuset för att därefter via kulvertslangen nå garaget. ![]() Gräva. Frilagt foderrör ![]() Borrat in ny koppling åt rätt hål: ![]() Vattenslang plus elkabel till hus ![]() Igelläggning: ![]() Inte inkopplat än, mm rimligt förberett för när det är dags. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Händer inget i garaget då? Jodå - fönsterrenoveringen tog tid, men nu är de på plats:
![]() Fönster mot norr och öst ger trevligt indirekt dagsljus inne i hobbyhålan: ![]() Vi valde att prioritera om lite och börja grovmöblera redan innan vi fått upp tänkt ytskikt på väggarna. Bra för att kunna utnyttja utrymmet till alla projekt här hemma... så får vi ta ytskikt en vägg i taget senare. ![]() Fortfarande mycket att sortera och flytta på, men fick iaf möjlighet att bygga upp tänkt förvaringshlrn för verktyg, fästelement och annat smått. ![]() ![]() ![]() Man kan inte ha för många plåthurtsar... _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28 >> 11 besök idag (94457 totalt) |