| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
|
<< 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 65, 66, 67 >> 41 besök senaste veckan (399443 totalt) |
|
Re:
okej, jag sitter och pillar med min nya telefon just nu. Jävligt irriterande att det saknas så enkla grejer som timer och tidtagning. Synd att man inte visste om att ni skulle göra ett grupp köp då hade jag varit på. Vad fick du till för tider på Sviestad? |
||||||
|
Re:
Noka telefoner har sina fel men Racechrono är nice. Frakten var så pass billig även fast man beställde en så vi brydde oss inte om att fråga runt. Körde enligt Racechrono 1.11.2 runt Sviestad som bäst. Finns nog en del att putsa på den tiden då det var först mot slutet på kvällen jag började få till spårvalet någorlunda men då sög bilen luft i utgången av vissa kurvor. Har varvet på film så jag ska slänga ihop en snutt med loggdata med hjälp av racechrono2avi. Ska bara slå ihop de två filerna men det blev nått knas med den ena filen när jag skulle slå ihop bägge. Din bil borde ha OBD2 så då kan du köpa en OBDkey och få in 3 kanaler ifrån motorstyrsystemet också
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Då var bilen redo för Kinnekulle
Grannens "lilla" husvagn i bakgrunden....
|
||||||
|
Re:
Lite märkligt det där med priset. Enligt min bank är Visas kurs för GBP 12,41 för tillfället och GPS'n inkl. frakt och VAT kostar GBP56,89 = 706kr. Men valutakursen kanske har fluktuerat en del de senaste dagarna. Jag har iaf beställt en jag med. |
||||||
|
Re:
737kr per skalle var inklusive en tredjedel av fraktpriset för alla tre vilket borde förklara skillnaden _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Kanske var otydlig men 706kr för inklusive frakt och allt. Borde rimligen bli billigare med frakten utslaget på tre. |
||||||
|
Re:
Herr Dignell kommer dessvärre att utebli på Anderstorp. Tror faktiskt inte det blir något mer åka med BMWSC i år. Knutan hade varit skoj men det var väl bara för BMW och nu senare också Audi. Mantorp är ju hemma banan och jag kör gratis där ~10gånger per år s"å det känns lite onödigt att betala 800kr för det.
Tänkte att jag skulle krydda min rapport med lite filmer från Kullen, för att sammanfatta det hela trivdes jag mycket bra. Riktigt rolig bana, väl arrangerat och gott väder. 2st framdäck som är i princip slut trotts rätt däcktryck, tror nästan att en diff kommer råda bort på detta. Har en extremt tight vecka denna vecka så jag vet inte om jag kommer hinna med filmerna. Men jag återkommer
I övrigt så har jag fått min Qstars GPS 818X puck (5hz), fungerar utmärkt. Beställde i fredags morse från http://www.superetrader.co.uk/ och idag klockan 8 på morgonen kunde jag hämta ut den. Bra pris och super service. Rekommenderas
EDIT: Bästa tid Kinnekulle (torrt) 1:06,2 Sektor1 = 21,7 Sektor2 = 14,6 Sektor3 = 29,9 |
||||||
|
_________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 |
||||||
|
Re: Kinnekullefilm
Gött ska kolla på filmen nu. Har just tankat upp en film som tjejen tog från sidan av banan. Om jag inte har fel råkar det vara exakt de varven som du filmat i ovantående film. Rätt så skakig film med ändå skoj att se hur pass fort det ser ut att gå sett från sidan av banan. http://www.youtube.com/watch?v=slXfY Har också fått ordning på formatet jämfört med tidigare film från Mantorp. Tror det beror på att filen jag tankade upp på tuben var i 720p istället för 1080p denna gång. |
||||||
|
_________________ BMW MC-klubben |
||||||
|
Re:
Men jösses är det möjligt
|
||||||
|
Re:
Absolut och tusen tack för lånet av pucken. Blir alltid lite jäktat på banträffarna så man tar sig inte riktigt tid att snacka. Hoppas vi får chans att prata mer nästa gång.
|
||||||
|
sladd genom torpedväggen
har för mig att du skrev att du hade instalerat olje temps mätare. Rätt? tänkte bara kolla om du har tips på bra lätt åtkomligt (så lätt det kan bli ) ställe att dra igenom kabeln?
Mvh Mike _________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||||
|
Re: sladd genom torpedväggen
Jag drog kabeln vidare under bilen i en sånn där hård kabelstrumpa. Drog den längs andra kabler som går under bilen och sedan in under värmeskyddsplåten för katen. Om man tar bort katen och skyddsplåten ser man själva växelspakskolumnen från undersidan. Jag borrade ett hål i ena kanten av denna precis stort nog för kabeln att ta sig igenom. Sedan är det bara att ta bort växelspaksdamasken och dra upp kabeln. 12v + jord kan du ta från kontakten på undersidan av cigg uttaget. Lycka till
|
||||||
|
Re: sladd genom torpedväggen
jag ska ha mätarna på A-stolpen så jag letar nog efter något annat ställe blir lite långt att dra kabel annars. men tack ändå.
_________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||||
|
Sviestad + Mantorp
Måndagskörning på Sviestad Körde 66 loggade varv (utan chikan). Regn och helt blöt bana på alla pass utom det sista passet då iaf ideal spåret var torrt. Dessvärre missade jag att slå på RaceChrono till sista passet då det verkligen skulle pressas tider. Dagens snabbaste loggade tid blev därför 1:11,7 på helt blöt bana med vissa ansamlingar av stående vatten. Sektor1 = 21,1 Sektor2 = 27,5 Sektor3 = 23,1 Men jösses vilket bromsslitage jag hade. Verkar som att blöta förhållanden sliter belägg som bara tusan på min bil. Vet inte om det är att ABS systemet får jobba som gör att det blir sån enorm värmeutveckling. Färgen på beläggen hade "kokat" och var helt svart och bubblig, efter en heldag på Kullen i 25 graders värme var färgen gul och fin. Man kunde till och med se att metall från skivan smetats ut lite i slitsningen på skivan. Jag har upplevt extremt slitage av belägg i blötan förr tex. på Rejsaträffen på sturup. Vad kan det bero på? Tisdagskörning Mantorp Körde ikväll ca 30 varv med ÖSK på ett torrt och fint Mantorp. Körningen med RaceChrono börjar verkligen ge utdelning, tog mig tid att under kvällen snabb analysera mina spårval och hastigheter och testa lite. Tidigare bästa låg på 1:38 (något enstaka varv) och nu låg jag stadigt på 1:38 när jag fick fria varv. Gjorde ytterligare en analys och funderade på var jag kunde släppa iväg bilen lite extra. Resultatet blev över förväntan noterade stadigt 1:37 tider på de sista varven under kvällen och 1:37,4 som bäst. Sektor1 = 25,5 Sektor2 = 20,3 Sektor3 = 22,4 Sektor4 = 29,1 Övrigt Nu har jag kört totalt åtta bankörningar i år, tre på Sviestad med LMS, tre på Mantorp med ÖSK och två med BMWSC. Det innebär att både jag och bilen kommer ta välbehövlig semester från banåkandet ett tag. Det kan bli någon enstaka körning under juli men planen är att dra igång på allvar i Augusti. Tills dess
|
||||||
|
Re: Sviestad + Mantorp
Analysera varvtider är klart användbart för att få ett kvitto på om det går snabbare eller bara känns snabbare
Jämförelse mellan 1hz (blå) och 5hz gps (röd) på Sviestad. Man kan säga att 5hz GPS:en är helt klart värd pengarna.
Jag har fått min GPS men inte har hunnit testa den ännu på bana. De tester jag har gjort på gatan ser klart lovande ut. Men spontant känns Racechrono som en utmärkt lösning för att kunna analysera spårval och ta varvtider för en rimlig kostnad. Performanceboxen kostar ju en del men accelerometersignalen ifrån den är för brusig för att kunna användas till nått vettigt. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
|
<< 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 65, 66, 67 >> 41 besök senaste veckan (399443 totalt) |