Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 65, 66, 67   >>
41 besök senaste veckan (399443 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Dignell skrev:

Ja jag är mycket nöjd med den kombinationen. 2 uppsättningar framdäck (205) kommer jag klara mig på. Bakdäcken slits inte mycket, dock har jag riktigt jämn och fin temp som det är nu. Har ej provat de styvare däcken runt om och tänker nog inte göra det heller.

okej intressant med racechrono, jag får min telefon idag och får låna en puck på Kinnekulle. Helst skulle jag villja ha en sådan där 5hz jag med men de verkar ju närmast omöjliga att få tag på. Vad fick du böta för den och var köpte du den?

Mvh / Mårten

Låter bra med däcken. Jag och några kollegor beställde härifrån men har inte fått grejerna ännu men paketet är iaf skickat. http://www.superetrader.co.uk/qstarz-btq818x-bluetooth-sat-nav-gps-rec . . . .

Landade på 737 kr per skalle när vi var 3 pers som beställde samtidigt så det blir väl något dyrare om man är själv.

Återkom med resultaten ifrån Kullen. Mitt spår ifrån Sviestad såg inte så roligt ut och var inte användbart för spårvalsanalys men varvtiderna verkade funka bra men jag är lite tveksam till noggranheten med en 1hz puck.

okej, jag sitter och pillar med min nya telefon just nu. Jävligt irriterande att det saknas så enkla grejer som timer och tidtagning.

Synd att man inte visste om att ni skulle göra ett grupp köp då hade jag varit på.

Vad fick du till för tider på Sviestad?

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Dignell skrev:

okej, jag sitter och pillar med min nya telefon just nu. Jävligt irriterande att det saknas så enkla grejer som timer och tidtagning.

Synd att man inte visste om att ni skulle göra ett grupp köp då hade jag varit på.

Vad fick du till för tider på Sviestad?

Noka telefoner har sina fel men Racechrono är nice. Frakten var så pass billig även fast man beställde en så vi brydde oss inte om att fråga runt.

Körde enligt Racechrono 1.11.2 runt Sviestad som bäst. Finns nog en del att putsa på den tiden då det var först mot slutet på kvällen jag började få till spårvalet någorlunda men då sög bilen luft i utgången av vissa kurvor.

Har varvet på film så jag ska slänga ihop en snutt med loggdata med hjälp av racechrono2avi. Ska bara slå ihop de två filerna men det blev nått knas med den ena filen när jag skulle slå ihop bägge. Din bil borde ha OBD2 så då kan du köpa en OBDkey och få in 3 kanaler ifrån motorstyrsystemet också

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Då var bilen redo för Kinnekulle thumbs up Tog två timmar att tvätta bort alla gummirester och skit från 2x Körningar på Mantorp. Även jag är skapligt redo, banan är inpluggad och nya mobilen ligger i fickan med RaceChrono installerat. Bra väder ska det tydligen också bli

Grannens "lilla" husvagn i bakgrunden....

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
....Landade på 737 kr per skalle när vi var 3 pers som beställde samtidigt så det blir väl något dyrare om man är själv.

Lite märkligt det där med priset. Enligt min bank är Visas kurs för GBP 12,41 för tillfället och GPS'n inkl. frakt och VAT kostar GBP56,89 = 706kr.

Men valutakursen kanske har fluktuerat en del de senaste dagarna. Jag har iaf beställt en jag med.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Dignell skrev:
Andreas Millbro skrev:
....Landade på 737 kr per skalle när vi var 3 pers som beställde samtidigt så det blir väl något dyrare om man är själv.

Lite märkligt det där med priset. Enligt min bank är Visas kurs för GBP 12,41 för tillfället och GPS'n + frakt och VAT kostar GBP56,89 = 706kr.

Men valutakursen kanske har fluktuerat en del de senaste dagarna. Jag har iaf beställt en jag med.

737kr per skalle var inklusive en tredjedel av fraktpriset för alla tre vilket borde förklara skillnaden

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Dignell skrev:
Andreas Millbro skrev:

Lite märkligt det där med priset. Enligt min bank är Visas kurs för GBP 12,41 för tillfället och GPS'n + frakt och VAT kostar GBP56,89 = 706kr.

737kr per skalle var inklusive en tredjedel av fraktpriset för alla tre vilket borde förklara skillnaden

Kanske var otydlig men 706kr för inklusive frakt och allt. Borde rimligen bli billigare med frakten utslaget på tre.

Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005

Hej Mårten!

Hur trivdes du och Clion på kullen?
Vore kul att få höra lite.

Trivdes själv väldigt bra där med Clion jag hade en gång i tiden

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Vi får se till att herr Dignells fransman fastnar på bild på Anderstorp 4/7.
Det kanske är så att du har kört för snabbt för fotograferna tidigare?

Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Vi får se till att herr Dignells fransman fastnar på bild på Anderstorp 4/7.
Det kanske är så att du har kört för snabbt för fotograferna tidigare?

Herr Dignell kommer dessvärre att utebli på Anderstorp. Tror faktiskt inte det blir något mer åka med BMWSC i år. Knutan hade varit skoj men det var väl bara för BMW och nu senare också Audi. Mantorp är ju hemma banan och jag kör gratis där ~10gånger per år s"å det känns lite onödigt att betala 800kr för det.

Andreas Allard skrev:
Hej Mårten!

Hur trivdes du och Clion på kullen?
Vore kul att få höra lite.

Trivdes själv väldigt bra där med Clion jag hade en gång i tiden

Tänkte att jag skulle krydda min rapport med lite filmer från Kullen, för att sammanfatta det hela trivdes jag mycket bra. Riktigt rolig bana, väl arrangerat och gott väder. 2st framdäck som är i princip slut trotts rätt däcktryck, tror nästan att en diff kommer råda bort på detta. Har en extremt tight vecka denna vecka så jag vet inte om jag kommer hinna med filmerna. Men jag återkommer

I övrigt så har jag fått min Qstars GPS 818X puck (5hz), fungerar utmärkt. Beställde i fredags morse från http://www.superetrader.co.uk/ och idag klockan 8 på morgonen kunde jag hämta ut den. Bra pris och super service. Rekommenderas thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up 5/5

EDIT: Bästa tid Kinnekulle (torrt) 1:06,2

Sektor1 = 21,7
Sektor2 = 14,6
Sektor3 = 29,9

pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007

Kinnekullefilm

Här fastnade du på film på Kinnekulle
http://www.youtube.com/watch?v=axgQZT4jiN4

BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Roligt att kika på , här ser vi det vi konstaterade på kvällen hos Billy Batong, sektor 3 är Mårtens akilleshäl. Men nog tusan pinnar bilen på ordentligt bra.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re: Kinnekullefilm

pellesanslos skrev:
Här fastnade du på film på Kinnekulle
http://www.youtube.com/watch?v=axgQZT4jiN4

Gött ska kolla på filmen nu. Har just tankat upp en film som tjejen tog från sidan av banan. Om jag inte har fel råkar det vara exakt de varven som du filmat i ovantående film. Rätt så skakig film med ändå skoj att se hur pass fort det ser ut att gå sett från sidan av banan.

http://www.youtube.com/watch?v=slXfYTFrBfk

Har också fått ordning på formatet jämfört med tidigare film från Mantorp. Tror det beror på att filen jag tankade upp på tuben var i 720p istället för 1080p denna gång.

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Kors i taket!
En fransos på Kinnekulle
http://www.pbase.com/pse/image/113289833

Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Kors i taket!
En fransos på Kinnekulle
http://www.pbase.com/pse/image/113289833

Men jösses är det möjligt

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Trevligt att snackas vid på kullen

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Trevligt att snackas vid på kullen

Absolut och tusen tack för lånet av pucken. Blir alltid lite jäktat på banträffarna så man tar sig inte riktigt tid att snacka. Hoppas vi får chans att prata mer nästa gång.

wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

sladd genom torpedväggen

har för mig att du skrev att du hade instalerat olje temps mätare. Rätt?

tänkte bara kolla om du har tips på bra lätt åtkomligt (så lätt det kan bli ) ställe att dra igenom kabeln?

Mvh Mike

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re: sladd genom torpedväggen

wallnermike skrev:

tänkte bara kolla om du har tips på bra lätt åtkomligt (så lätt det kan bli ) ställe att dra igenom kabeln?

Mvh Mike

Jag drog kabeln vidare under bilen i en sånn där hård kabelstrumpa. Drog den längs andra kabler som går under bilen och sedan in under värmeskyddsplåten för katen. Om man tar bort katen och skyddsplåten ser man själva växelspakskolumnen från undersidan. Jag borrade ett hål i ena kanten av denna precis stort nog för kabeln att ta sig igenom. Sedan är det bara att ta bort växelspaksdamasken och dra upp kabeln. 12v + jord kan du ta från kontakten på undersidan av cigg uttaget.

Lycka till

wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

Re: sladd genom torpedväggen

Dignell skrev:
wallnermike skrev:

Mvh Mike

Jag drog kabeln vidare under bilen i en sånn där hård kabelstrumpa. Drog den längs andra kabler som går under bilen och sedan in under värmeskyddsplåten för katen. Om man tar bort katen och skyddsplåten ser man själva växelspakskolumnen från undersidan. Jag borrade ett hål i ena kanten av denna precis stort nog för kabeln att ta sig igenom. Sedan är det bara att ta bort växelspaksdamasken och dra upp kabeln. 12v + jord kan du ta från kontakten på undersidan av cigg uttaget.

Lycka till

jag ska ha mätarna på A-stolpen så jag letar nog efter något annat ställe blir lite långt att dra kabel annars. men tack ändå.

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Sviestad + Mantorp

Måndagskörning på Sviestad

Körde 66 loggade varv (utan chikan). Regn och helt blöt bana på alla pass utom det sista passet då iaf ideal spåret var torrt. Dessvärre missade jag att slå på RaceChrono till sista passet då det verkligen skulle pressas tider. thumbs down

Dagens snabbaste loggade tid blev därför 1:11,7 på helt blöt bana med vissa ansamlingar av stående vatten.

Sektor1 = 21,1
Sektor2 = 27,5
Sektor3 = 23,1

Men jösses vilket bromsslitage jag hade. Verkar som att blöta förhållanden sliter belägg som bara tusan på min bil. Vet inte om det är att ABS systemet får jobba som gör att det blir sån enorm värmeutveckling. Färgen på beläggen hade "kokat" och var helt svart och bubblig, efter en heldag på Kullen i 25 graders värme var färgen gul och fin. Man kunde till och med se att metall från skivan smetats ut lite i slitsningen på skivan.

Jag har upplevt extremt slitage av belägg i blötan förr tex. på Rejsaträffen på sturup. Vad kan det bero på?

Tisdagskörning Mantorp

Körde ikväll ca 30 varv med ÖSK på ett torrt och fint Mantorp. Körningen med RaceChrono börjar verkligen ge utdelning, tog mig tid att under kvällen snabb analysera mina spårval och hastigheter och testa lite. Tidigare bästa låg på 1:38 (något enstaka varv) och nu låg jag stadigt på 1:38 när jag fick fria varv. Gjorde ytterligare en analys och funderade på var jag kunde släppa iväg bilen lite extra. Resultatet blev över förväntan noterade stadigt 1:37 tider på de sista varven under kvällen och 1:37,4 som bäst.

Sektor1 = 25,5
Sektor2 = 20,3
Sektor3 = 22,4
Sektor4 = 29,1

Övrigt

Nu har jag kört totalt åtta bankörningar i år, tre på Sviestad med LMS, tre på Mantorp med ÖSK och två med BMWSC. Det innebär att både jag och bilen kommer ta välbehövlig semester från banåkandet ett tag. Det kan bli någon enstaka körning under juli men planen är att dra igång på allvar i Augusti.

Tills dess

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: Sviestad + Mantorp

Dignell skrev:
Måndagskörning på Sviestad
Tisdagskörning Mantorp

Körde ikväll ca 30 varv med ÖSK på ett torrt och fint Mantorp. Körningen med RaceChrono börjar verkligen ge utdelning, tog mig tid att under kvällen snabb analysera mina spårval och hastigheter och testa lite. Tidigare bästa låg på 1:38 (något enstaka varv) och nu låg jag stadigt på 1:38 när jag fick fria varv. Gjorde ytterligare en analys och funderade på var jag kunde släppa iväg bilen lite extra. Resultatet blev över förväntan noterade stadigt 1:37 tider på de sista varven under kvällen och 1:37,4 som bäst.

Sektor1 = 25,5
Sektor2 = 20,3
Sektor3 = 22,4
Sektor4 = 29,1

Analysera varvtider är klart användbart för att få ett kvitto på om det går snabbare eller bara känns snabbare

Jämförelse mellan 1hz (blå) och 5hz gps (röd) på Sviestad. Man kan säga att 5hz GPS:en är helt klart värd pengarna.

Jag har fått min GPS men inte har hunnit testa den ännu på bana. De tester jag har gjort på gatan ser klart lovande ut. Men spontant känns Racechrono som en utmärkt lösning för att kunna analysera spårval och ta varvtider för en rimlig kostnad.

Performanceboxen kostar ju en del men accelerometersignalen ifrån den är för brusig för att kunna användas till nått vettigt.

Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 65, 66, 67   >>
41 besök senaste veckan (399443 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande