Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29 >> 14 besök idag (43032 totalt) |
Precis som patient 0 finns det alltid en skruv 0 - den man bygger bilen runt. ![]() |
||||
Är det den som man känner alltid är skapad i ett rum utan gravitation? ![]() Dvs helt oåtkomlig och omöjlig att få dit på samma sätt ![]() Rackarns Marcus med trasan/pappret, men alltid läsvärt med dina trådar! Här är det i realtid och utan fuffens ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Idag var bilen billig en stund, eller många stunder faktiskt. Andra aktiviteter har gjort att det inte blivit så mycket gjort men idag skulle det ske!!!
Styrväxel lossades, en massa annat lossades... Lossat wastegateklockan för att kopplingsvajern går mitt igenom? Jupp! ![]() Muttrarna till grenröret gick misstänkt lätt att få bort, men borde det se ut så här? ![]() ![]() Segringsjävlahelvetesatansjävlameck... så behöver vi inte säga mer om det. ![]() ![]() Efter ett tag snurrade turbon fritt igen och var ihopmonterad! Dags med resten!!! Men den nya topplockspackningen verkade inte passa? ![]() ![]() ![]() Eller jo, det gjorde den om man vände på den, 10 minuters funderande åt skogen. ![]() Det börjar närma sig!!! ![]() ![]() Ja, tills en av muttrarna till en pinnbult till grenröret inte riktigt "bottnade". Efter en stunds funderande (pinnbulten snurrade inte med muttern) så stod jag där med pinnbulten i handen. ![]() ![]() ![]() ![]() Nåja, en plan finns för att lösa det snabbt och smidigt, iaf så man kan ta någon tur till. Måste bara till verkstan först, för där har jag rätt grejer. Sen var adet bara att montera tillbaka allt som var ivägen för att ta loss turbon nu när den satt på plats. Efter styrstag och styrväxel mm så skulle downipepn på plats och då såg jag... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Den jävlen var på plats innan, sen ryckte jag lite fram och tillbaka för att få turbon på plats på grenröret och då måste den ha hoppat loss. Nåja, riva skiten kan jag ju... ![]() Inte allt, men mycket på plats... ![]() Kvar att fixa - Pinnbulten. ![]() - Banjobulten till kylröret in in toppen, när jag skulle sätta tillbaka den så åkte den iväg och ligger nu någonstans på växellådan eller svepet döljt i mystik, mörker och tighta utrymmen. Jag orkar inte... Är det någon som vet dimension på den så jag kan köpa ny? (EDIT: Internet säger M14x1,5) Den hade kunnat sitta ihop idag, men så blev det inte. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
För att bättra på säljlusten är det sjuttiofjortonhundra gånger lättare att fixa gängpaj i topplocket utan grenrör på plats.... Skulle säga nödvändigt att ha rent så du ser vad du gör. ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
Jag tänkte fulmecka så här: Delen på pinnbulten som gick in i toppen var inte så "lång", mycket mindre än hålet är djupt. Resten av gängorna i toppen är rengjorda, de är dessutom fler än de som har gått. Så tanken just nu är en längre pinnskruv, med Loctite som får härda över en natt, och sedan dra dit en skruv. Funkar det så blir det någon mer tur i år, funkar det inte är jag tillbaka där jag började. . _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
+ 1 på den. Dessutom ser det ut som att du skulle vinna väldigt mycket på att demontera huvudcylindern... ![]() Tack för övrigt för en trevlig och underhållande tråd! ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Kom igen nu! Längre pinnskruv bara!
Jag hoppas på att få provsitta på Rejsaträffen ![]() _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Längre pinnskruv? Opellådorna i verkstan rotades igenom och Längre pinnskruv fick följa med hem såväl som två Opelmuttrar.
![]() Den passade så på med Loctite och be en stilla bön, och låta det verka över natten. ![]() Rent teoretiskt går det att borra ur och helicoila.. om huvudcylindern försvinner. ![]() Så bara att låta Loctiten verka och hoppas... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Fast det finns väl ingen som tror på att jag kunde hålla mig?
![]() ![]() Åtdragen, sitter som berget just nu iaf. Tillräckligt för att starta när allt är ihop och se om det funkar. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Hydroscand stod för banjobult.
![]() För att vara säker på att downpipen kommer rätt med hålet i kolfibersidan så såg jag ingen annan utväg än att montera hela avgassystemet för att få det rätt. ![]() Sen får jag ta bort avgassystemet igen för att få dit sidan. Efter en stund... ...så rök det gott i garaget. Allt var tätt än så länge. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Nåt jag ville flytta var tutan, innan satt den fastkruvad i kolfibersidan men jag funderade på hur bra det är egentligen över tid. Så den fick hitta ett bytt hem i ett befintligt hål.
![]() Naturligtvis precis vid downpipen, den blev bortvinklad så gott det gick. Håller den inte pga värme så vet jag vad ersättaren blir iaf: ![]() Varmkörd, allt verkar tätt i avgassystemet nu och förhoppningsvis är det mesta av luften borta. ![]() Fast jag hör ett svagt, svagt, väsande från locket till expansionskärlet. Dags för nytt lock (igen)? Dags för nytt expansionskärl? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Efter att jag CAD'at och lekt med sågen lite snabbt så satt det en aluminiumbit fastsatt mot en planka.
![]() Det här skyller jag helt på Mats Karlsson och det fina metallarbete han gjorde på sin bil, och tipsen han gav i sin tråd. Då är det lätt att tänka: "-Vad ska jag göra nu? öhh... men den där plåtbiten du har funderat på, vore det inte bra att testa? Det ligger ju en perfekt aluminiumbit där och lockar... Iofs 2-2,5mm tjock men det kanske går ändå?" ![]() ![]() ![]() Mina kontorsarmar är inte skapade för att knacka alldeles för tjock aluminiumplåt... Innan den rätades ut mer och renkapades. ![]() ![]() ![]() Men varför detta jobb då? Så här ser det ut innanför kolfiberskärmen på sidan när den är borta. ![]() Inget som fäster sidan i framkant, det har dessutom blåst bort tätningen mellan bakre hjulhus och sidan på bilen. Så förhoppningen är stadga i framkant, mindre luft som smiter in mellan ram och kaross och ett lyckligare liv. Jag har bara haft bort den andra sidan en gång, och nu när denna sidan är borta vill jag passa på att fixa det. På väg iaf... ![]() ![]() Det hade varit så mycket smidigare i 1mm aluminiumplåt, men det fanns inte hemma. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Fastsatt med en skruv och dubbelhäftande tejp.
![]() Varför en skruv? För att kanten inte var tillräckligt lång, jag missade att kapningen av karossen inte gick jäms med kanten på chassiet. ![]() ![]() Varmkört för att leta läckor, det läckte. ![]() Naturligtvis på baksidan av turbon, jag hoppas på att dra åt banjon lite löste det. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
jag kunder svurit på att jag skrivit lite mer här, men tydligen inte...
Bilen sattes ihop, åkte till träffen hos Dude och den var fantastisk, men något saknades i bilen. Ja, inte bara ljuset framåt när vi körde hem i mörkret men det var något mer... LADDET!!! Bilen gick bra, men kom bara upp i ungefär grundladd. Bilen ställdes i garaget, förhoppningen om att det skulle läsa sig självt infriades inte. Dagens provtur var precis som i höstas, med för lite ladd men en spektakulär sväng när jag skulle svänga in på gatan jag bor på. Så brett har nog aldrig en Westfield gått. ![]() Mycket tankemöda har ägnats åt att fundera på vad det kan vara, kan slangarna till wastegaten blivit skadade, är magnetventilen dålig, är turbon dålig, är wastegaten dålig i sig, eller wastegatesätet, eller borde jag bara köpa en ny turbo på Speeding? ![]() Men alla de funderingarna visste jag ju var förgäves, jag har ju hela tiden vetat vad felet är... men förnekelse är också kul. ![]() Så vad var "felet" då? Ludd? ![]() Jupp, ludd. Petar man lite till så hittar man... ![]() ...mer ludd. Men varifrån kommer luddet? Har det trillar ut byxfickan, eller rent utav naveln? ![]() Nä, inloppet till IC'n... ![]() ![]() ![]() ![]() IC'n rensad och rengjord, behöver hitta ett skavskydd eftersom luftfilterburken (Nope, det är hållaren till IC'n som skavt) skavt på ett ställe. Ska även kolla över turbon igen, samt spjällhus, mm. ![]() Just nu: ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Dags för nästa sorgebarn... Vattenpumpen till IC'n
![]() Jag har problem med att den ibland inte pumpar runt kylvattnet, utan den låter och går men jag tror den "kaviterar". Öppnar jag "expansionskärlet" till IC-systemet så flödar ingen vätska. Slår jag av/på pumpen några gånger så låter den plötsligt "mycket bättre", vibrerar inte lika mycket och den pumpar runt vatten. Det jag har gjort sen jag "upptäckte" det är att jag helt enkelt för slå på och av pumpen ett gäng gånger innan jag startar motorn och lyssna så det låter "rätt", sen startar jag motorn. Men det är inte alltid jag kommer ihåg det... ![]() Jag kan inte komma på vad det beror på, mer än att det kanske är dags att köpa en ny pump. Men köper jag samma Johnson CM30P7-12V för ~2500:- kanske problemet kvarstår. Jag hittar heller inga "billiga" pumpar som jag bara kan köpa och testa med. När jag läst om pumpkavitation så rekommenderas det iofs att ha större inlopp till pumpen än utlopp, men pumpen har samma inlopp/utlopp. Det står också om att pumpen kan köras med för högt varvtal, men nog borde pumpen vara OK från leverantören på den fronten? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Bilen saknar fortfarande plan för IC-pumpen, men den är numer ute ut bilen och isärplockad för att sen om det fanns några uppenbara problem (det gjorde inte det).
Kosmetiskt problem nummer 73: Jag tänkte vara en av de där coola kidsen som åker omkring med LED-lampor (dessutom ger de mer ljus än original-stearinljusen när det är mörkt ), men det skiter sig också. ![]() Jag köpte generiska LED-lampor från Amazon, samma som jag sett bilder på att andra Sevens har. Orignallampor med klips som håller ner lampan ![]() Ny lampa, men klipsen som håller lampan är mer "horistontella" (i denna bilden iaf) eftersom lampan är tjockare. ![]() Eftersom klipsen är mer "horisontella" så tar de i lamphuset när jag försöker sätta i det. och jag kan inte stänga lampan. ![]() ![]() Nån som sitter på ett bra tips? Finns det såna klips att köpa? Isåfall kan jag kapa av de så det blir mer likt hur de satt innan, jag vill helst ha klips som gör at jag kan sätta tillbaka originalljusen utifall. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29 >> 14 besök idag (43032 totalt) |