Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 2014 , skvaller och fakta!
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28
1 besök senaste veckan (112907 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Så där ja........blablabla bara sports limited som blev påverkade mm mm.
Tydligen lite värre sits än så det är ju uppenbart.
Tror de blir problem av detta jag.
Synd i så fall thumbs down

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Det här låter lite skumt, enligt Racecar Engineering:

"The administration appointment was made by the charge-holder on the basis of the security which it holds over the Company. The charge-holder made the administration appointment following action by the Company's sole director and shareholder, Mr Constantin Cojocar, to place the Company into formal insolvency through a court route.

Mr Cojocar, a former professional footballer and football coach, has indicated in court papers that there was an intention that his associates would provide funding of £2m per week which would be used to pay the Company's creditors but that, unfortunately, the money promised by his backers did not arrive. He has further indicated that due to the non receipt of these monies he had no choice but to request the court to put the Company into administration.

Until recently Cojocar was one of the cleaners at the Leafield factory"...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Mer intressant läsning:

The first on track impact of this situation was seen at the Russian Grand Prix when a damaged wishbone (above) on the the car of Kamui Kobayashi was patched up rather than replaced. The spare wishbones for the car were among the items seized by the bailiffs.

Kobayshi was understandably unhappy with the situation "Scary!" Japanese driver wrote on his Facebook page. "Last night a suspension defect was found. There's no spare so it was repaired by wrapping it in carbon. It's checked all the time but, even so, being asked to race like this is too scary! I want to go home already. From here on there are still practices and the race to go. I'm seriously troubled. As a racing driver, should I drive? Should I safely decline? I drive again in 15 minutes."

The post was later pulled and the team countered that the car had been run in a safe condition "After Friday practice at the Russian Grand Prix, the team performed the standard checks on the cars and we noticed a small inconsistency on the left rear suspension of Kamui Kobayashi's car," read a team statement.
"It was extensively evaluated at Sochi and Leafield and ultimately a carbon fibre wrap was applied to provide additional reinforcement - a normal procedure. The component was signed off as safe and re-checked between each subsequent session, to be absolutely sure there was no issue."

Kobayashi retired from the race and has been quoted as saying that it was as result of the team wanting to save mileage on the car.

"The fact of Kamui having to retire from the race has nothing to do with the above," concluded the team statement. "We saw an issue on the brakes - a problem that Kamui had already reported on Saturday during FP3 - so we decided to change thI Iem, but the problem persisted so we decided to stop."

Finns även en bild på lagningen
http://www.racecar-engineering.com/wp-content/uploads/2014/10/Upcater. . . . .

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Graham Macdonald, Caterham Group CEO:

"We genuinely believed, at the time, that the sale of the team was the best route for the staff and creditors of the Company, as we felt it secured its long term future. The whole agreement with Engavest was based around a low consideration for the business, with easy payment terms so that creditors and staff could be paid. The buyers were made fully aware at the time of all outstanding liabilities.

However, it appears to me that they never had any intention of paying these liabilities. I go on to question how anyone who was interested in the long term future of the business would appoint one of their cleaners - Constantin Cojocar - as the sole director and shareholder of the UK operating Company?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Audi på väg in i F1?
Jag som nyss köpt en Audi, kan det hänga ihop på något sätt?

http://www.roadandtrack.com/racing/racing-news/report-audi-will-drop-l . . . .
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Sunk skrev:
Audi på väg in i F1?
Jag som nyss köpt en Audi, kan det hänga ihop på något sätt?

http://www.roadandtrack.com/racing/racing-news/report-audi-will-drop-l . . . .


Förre Ferrarichefen Stefano Domenicali skall visst nu vara anställd av Audi.
Är inte han polare med... en viss Fernando Alonso som har sagt upp sig och inte annonserat fortsättningen?


_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Sunk skrev:
Audi på väg in i F1?
Jag som nyss köpt en Audi, kan det hänga ihop på något sätt?

http://www.roadandtrack.com/racing/racing-news/report-audi-will-drop-l . . . .


Förre Ferrarichefen Stefano Domenicali skall visst nu vara anställd av Audi.
Är inte han polare med... en viss Fernando Alonso som har sagt upp sig och inte annonserat fortsättningen?



Hemska tanke , men nån ska ju ha en ny stol att sitta på innan musiken slutar spela

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6387



Sunk skrev:
Audi på väg in i F1?
Jag som nyss köpt en Audi, kan det hänga ihop på något sätt?

http://www.roadandtrack.com/racing/racing-news/report-audi-will-drop-l . . . .


Vad bra, då kan ju Ådi ta och köpa Caterhams konkursbo och lacka om.
Ser fram mot ett tvåbils dreamteam med Eriksson och Ekström.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Sunk skrev:
Audi på väg in i F1?
Jag som nyss köpt en Audi, kan det hänga ihop på något sätt?

http://www.roadandtrack.com/racing/racing-news/report-audi-will-drop-l . . . .


...och rally? Såg denna artikeln i dagens DN. Men det känns som det likväl kan vara en ny Skoda som en Audi.


_________________
/David Söderblom
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17406



US GP ser ut att bli lite klent befolkat längst bak med både Caterham och Marussia frånvarande till Ecclestones förtjusning.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/116497

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Här finns mycket samlad kunskap - så mycket vet jag! Så kan någon hjälpa mig att förstå varför årets F1 motorer låter som en påse nötter?
De varvar ju trots allt närmare 12.000rpm men ändock så låter de som att de fiser runt på tomgång och fiskör.
En valfri motor här på rejsa bestyckad med turbo och duktigt med effekt låter garanterat 7 resor vassare och då lär vi inte ens vara i närheten av några 12.000rpm/min.
Så hur kommer det sig att en motor som varvar mer låter som att den varvar ingenting?

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19574



Halvordsson skrev:
Så hur kommer det sig att en motor som varvar mer låter som att den varvar ingenting?
När normnivån för motormusik är ca 130dB så är det svårt att få en motor med stor turbo att låta häftigt, ens med megafontratt.

Samma på strippen, turbomaskinerna har inget att hämta ljudmässigt mot TopFuel/Alcohol, Turbon hackar upp ljudet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 496



Niklas Falk skrev:
Halvordsson skrev:
Så hur kommer det sig att en motor som varvar mer låter som att den varvar ingenting?
När normnivån för motormusik är ca 130dB så är det svårt att få en motor med stor turbo att låta häftigt, ens med megafontratt.

Samma på strippen, turbomaskinerna har inget att hämta ljudmässigt mot TopFuel/Alcohol, Turbon hackar upp ljudet.


Det går att lösa. Titta bara på ny Paganin. Den har turbo och låter bra. Men det kosta en slant att konstruera gren och avgasrör

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Tycker folk verkligen att de nya motorerna låter dåligt när man ser dem live?
Eller är det bara baserat på ljudet från tv:n?

Jag har inte hört de nya motorerna live än, men tycker ofta att de låter ganska bra när man hör en enskild bil växla ner via tv sändningarna.

Tyckte inte de förra motorerna lät särskilt bra live när man satt i slutet av rakan på Monza och hörde hur det smattrade och lät som en slagborr som går isönder när de bromsade och växlade ner.
Tyckte även att de var lite för högljudda och att det är ganska jobbigt att sitta med hörselskydd på i flera timmar.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



Halvordsson skrev:
Här finns mycket samlad kunskap - så mycket vet jag! Så kan någon hjälpa mig att förstå varför årets F1 motorer låter som en påse nötter?
De varvar ju trots allt närmare 12.000rpm men ändock så låter de som att de fiser runt på tomgång och fiskör.
En valfri motor här på rejsa bestyckad med turbo och duktigt med effekt låter garanterat 7 resor vassare och då lär vi inte ens vara i närheten av några 12.000rpm/min.
Så hur kommer det sig att en motor som varvar mer låter som att den varvar ingenting?


De varvar inte så mycket över 10000rpm. Sen är det färre cylindrar än de gamla v12, v10 och v8orna. Detta gör att de inte låter likadant. V6a på 12000rpm motsvarar V8:a på 9000rpm. De gamla v8orna varvade 18000rpm.

En bidragande orsak är att turbinen tar bort en hel del av ljudet. De kör med stängd wastegate för att kunna utvinna så mycket energi ur turbinen som möjligt.

Har inte hört de nya motorerna live så jag avvaktar med att komma med ett omdöme om ljudet.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 2014 , skvaller och fakta!
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28
1 besök senaste veckan (112907 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande