Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 2.5-16V -92 "Das Meisterstück"
<<   1, 2, 3 ... , 27, 28, 29   >>
2 besök senaste veckan (148434 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

kloff skrev:
Se de positivt, ditt underrede är nu rostskyddsbehandlat.. (och även min bil)
/M3:an bakom

Jag ser de alltid possessivt saker händer när man moddar bilar, thats life. Jag är bara glad att inga bilar blev skrot eller personskador p.g.a av leverantören av slang/koppling...

Iaf, förlägningnings slangarna är nu mer "carlsson" specade med syrafasta ABA klämmor samt limmade.. thumbs up
Så nu finns mina vätskor där de skall vara på framtida träffar

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011

Ditt projekt är helt underbart att följa, och så mycket jag lärt mig av att läsa det! Grymt! Nu ska det bara piskas liv i min motor!
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Håller med alla positiva kommentarer - vilken cool bil! Träffens bästa motorljud, bland gatbilarna. thumbs up

Vad är planerna med chassit? Det såg väl inte riktigt ut att leva upp till resten av bilen

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Chassit är vad de är Vet att det finns bra mycket bättre grejer, men är inte min stig att vandra.
Jag gillar att ha bilen som den är, (bekväm på långresor, och funkar bra på bana) och till sanningen är att den går till 90% på vanlig gata/väg och då funkar inte race-prylar, fråga mikael å fredrik hur deras är att köra i gbg-city

R-däck å komunikation via sparco stolen kommer man långt med, kul har jag iaf på banan när man kör :

Tack för komentarena ang ljudet, de var inte planerat, de blev bara så!

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

Jovani skrev:
Chassit är vad de är Vet att det finns bra mycket bättre grejer, men är inte min stig att vandra.
Jag gillar att ha bilen som den är, (bekväm på långresor, och funkar bra på bana) och till sanningen är att den går till 90% på vanlig gata/väg och då funkar inte race-prylar, fråga mikael å fredrik hur deras är att köra i gbg-city

Det får man ju erkänna att din bil är mer en sommarbruksis/entusiastglidare medan jag och Mikael har våra som rena hobbybilar. Det har även inneburit att man kan kalla våra svarta för 'kotförskjutare', för tar man lite för många spårvagnsspår i normal fart så smäller det till bra

Fast väl ute på det svarta är det hårdare Langstreckerennen-chassiet underbart! thumbs up Blir en helt annan bil, jämför här på samma ställe på knutan

Fast det du förlorar i chassiet vinner du i insugsljud thumbs up

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

Figgz skrev:
Blir en helt annan bil, jämför här på samma ställe på knutan
Det ser ju vilken amatör som helst på bilderna att den röda bilen har högre fart.

Hässleholm
Här sen Nov 2002

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Figgz skrev:
Det ser ju vilken amatör som helst på bilderna att den röda bilen har högre fart.

Kan bara ställa mig i ledet och hålla med....

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Lennart Mäkinen skrev:

Samt att fredrik kör med burkslav på 80kg... sånt gämnar ut bilen

Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

Re:

Jovani skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Samt att fredrik kör med burkslav på 80kg... sånt gämnar ut bilen

Haha, touché!

Ska Mercedesmaffian med ut på en glassätartur snart kanske??

Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Finns en ny uppfinning på marknaden nu. Krängningshämmare, eller nåt sånt tror jag dom kallas. Kolla upp det...

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002

Re:

Jovani skrev:

En tömning till skedde under dagen...

Då förstår jag både varför det blev ett sånt rökmoln under din bil och varför du var så säker på att det inte var du.

Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

dvorak skrev:
Ska Mercedesmaffian med ut på en glassätartur snart kanske??

Jovars, glass e gött!

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

lewan skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Figgz skrev:

Föregående talare har alla rätt! thumbs up

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
lewan skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Figgz skrev:

Föregående talare har alla rätt! thumbs up

Freddan, du verkar förlora de här

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Jovani skrev:

Chassit: Ja, alltså, det finns ju steg mellan race och gunghäst.

Som "Suddarn" också antyder, så kan man ju t.ex börja med att kika på kränghämmarna.

Göteborg
Här sen Jul 2003

Re:

Jovani skrev:

Notering nr2:
Efter att kört med bilen i 1500mil sedan motorn sattes ihop skedde de första STORA haveriet...
Felet kunde jag aldrig ha förutsatt p.g.a delen inte tillverkats eller gjord av mig personligen..
De som skedde var att slangpressningen till oljekylningen kröp av kopplingen och orsakade en ofrivillig STOR oljetömning från utgången av KGK-krönet till ingången till Idioten

En tömning till skedde under dagen, MEN DETTA KOM INTE IFRÅN motorn utan olja från första gången hade samlats i en balk som efter alla gas,broms,sväng troligtvis letat sig ut längre bak rakt framför första ljuddämparen och gjorde backen ner från kvällsposten lite mer spännande än vanligt.
SORRY alla inblandade, detta upptäcktes i kväll efter att jag tvättat bilen undertill i samanlagt 6h!!!

Så det vart du endå
Nu hände inget allvarligt så allt är glömt Kan ju hända alla

--VVTS--
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Tyst å lungt i denna tråd... MEN skenat bedrar Här har det snickrats!

Under vintern/våren blev jag rastlös över att det inte fans något att pilla med... Så jag fick en idé om att "down-sizeA" motorn med en halv liter (2.0L) och en generation nyare konstruktion på motorn M111-motor.

Så, 2,5-16 motorn fick lämna "mulan" å sitta på avbytarbänken fram till dax läge (16-05-12) och istället
påbörjades ett turboprojekt med en M111.940 motor från en sen W124 E200 1995 som jag hittade på skroten för en struntsumma...

Det hade funnits e tanke att turbokonvertera en E200T kombi som jag hade hoppats på att få köpa, men så blev inte fallet... Iaf. Grenrörsfläns hadde jag redan köpt, lika så 52mm rörböjar och T-stycken för ett simpelt grenrör
för testet.

Sen dök det upp en anonns här på rejsa som verkade skriven just för min motorn:
TD04HL-15G med 7ans avgashus som knappt hade startats..

Så de var ju startskottet för att lossa på toppen på motorn med sköten topplockspackning och se om det fanns några skador eller ej... Men efter lite rengörning och sanering efter olja i vatten så fann jag en motor som var
oskadd så när på som gegamoja ta-mig-fan-över-allt...
Men en del rengöring så såg det ut så här efteråt

9.5:1 i komp är väll helt OK för en turbosmälla? Och en motor på 24'mil behöver väll ingen renovering

Så då var det dax att påbörja instalationen av fläkten på motorn. lite portmachning mot flänsen och så stora öppna ytor som möjligt var min tanke på de ICKE flödesriktiga grenröret

Men så smutt å tajt som möjligt ville jag ha det för att de skulle passa rakt i karossen utan att köpa nya saker för kylning mm..

Å smutt blev det till slut, iaf utanför bilen

Sen var det ju de här med att en turbo skall ha olja + vatten för att funka.... å hur i Hxxxte vet man vart oljenivån är när motorn snurrar och oljegallerit är fyllt???
Min teori var att minst någon liter borde vara frånvarande från tråget och på så vis borde retur ledningen
vara fritt fall rakt ner i pannan...

Nästa funderare var hur man på lättaste sätt fick smörjning till fläkten... Av en slump när jag satt å funderade hur olje gallerit var konstruerat på denna motor gemt imot M102an så såg jag att MB hade artigheten att ha
"rengörnings-pluggar" för de hydrauliska lyftarna i bakkant... Great! tänkte jag å köpte diesel banjo diton som gick att hårdlödas med kopparrör samt reducerings insatts i 8mm röret vid turbon

Sen började jag fundera....Fan, blir inte en turbo så där glödande varm vid fullmutter å höga varv
Kanske en värmeskjöld vore bra att ha...Så en alu plåt fick böjas å masseras..Å så här i efterhand va de nog jävligt vaket...

För denna meterlånga DP behöll inte denna färg, även på de delar som var alu-galvade.... En kulör mellan svart och askgrå är nog en bättre beskrivning....

2m bakom V-klämman gick den rostfria delen från blå/svart-plommon lila.....

Sen var det ju de här med att ge hårfläkten maximalt flöde IN i snurran... OJ så många butiker jag fick gå i och leta efter STORA the-silar.... Men tillslut fann jag en på Bolagret, summa: 35kr...

Till detta norpade jag en av mikaels "hi-end" trattar från Jenvey...hahahaha vilken skit mot vad han köpte senare... thumbs up
Denna svarvades en distansring som passade på F-håret på inloppet på snurran och där efter fullradie tratt ut till silen.
Stoppar effektivt bofinkar å toddlers men resten passerar OM jag inte använder en damstrumpa från HM som man trär över nätet, då filtreras iaf. sandkorn bort... MEN man vill ju ha fullflöde

Efter detta så kommer ju tryckrören..... ajajaj vad dyrt de skulle visa sig bli när man kan gå och sondera i hyllor med rostfritt...och i detta fall merjeri 304-kvalité....

En hel dag med TIGen och en hel del kapandes för att få mjuka-svepande-böjar å undvika hårda böjar
vart jag rätt nöjd med resultatet för att vara självlärd och enveten...

Sen kom en fågel och viskade i mitt öra att om man körde med två dual-coil spolar så räckte de inte med två triggerpunkter på veven UTAN man behövde även en kamsync....fuck,fuck,fuck!

Well, tur att de finns pick-and-pray skrotar

Så iväg och våldta en stakars bil med kamsynk och ställbar insugskam som gjorde att min motor fick både vassare kammar samt att mellanregistret fick en ordentlig spark uppåt i mellanregistert OCH att motorn fick en uppdatering som ej fanns på 2år efter dess födelse.

Sen var det dax att mappa den är Direct-feed turbo motorn... inte de lättaste skulle de visa sig...
Kombon av turbon och motorn är klockren! Men att hålla kanackningar på avstånd fivk de backas tändning på
fullast till tomgång siffror Så de skulle visa sig att för att ta sig över de +200Hk & +300nm som den ger som den står skulle det krävas en IC av mindre modell....Och det orkade jag inte med... Men så här blev summa sumarum i fronten:

Men bara fundera på vad +20° tändning skulle ge denna lilla puffra för egenskaper när den redan känns som en stor 3l sexa med varvegenskaper

Men som maskin med de förutsättningar den har är det ett under av kraft och vrid! och detta på endast 0,5bar!

Så att MB's motorer har ett systemflöde som många blir gröna av är fakta,,,,!

Iaf, har kört motorn 250mil och tänker man ej på de kvittrande ljudet som kommer var gång man trycker ner kopplingen så är den fruktansvärd lik sug-spisen som huserar här normalt sätt...

Men sett i backspegeln, en ic och mera tändning så vetifan vad denna kombo skulle resultera i...
Kanske får hitta en kaross att såga i å se vart Nirvana uppenbarar sig

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Är inte de där samma motor som sitter i C200an också? Jag läste på sävarturbo om en nämligen som konverterade sin C200 och laddade 0,9 bar, han hade spöat den hela vintern och motorn vägrade dö så nu skulle den sättas i en Kadett C istället Han körde med IC och E85 på en oöppnad 29 k'mila motor. Så de är bara att bygga vidare

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Jo, det är samma 136hk motor i grunden, fast jag har delar från 230-kompressor motorn i toppen.
Har du någon länk till tråden?

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kul!
Du vet att man kan vrida kompressorhuset va? Då hade det där tryckröret blivit ganska mycket enklare att sno ihop, även om det kräver en ny WG-klocka-konsoll.

BMW 330i -05
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Re:

Jovani skrev:
Jo, det är samma 136hk motor i grunden, fast jag har delar från 230-kompressor motorn i toppen.
Har du någon länk till tråden?

Sista posten: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=53107&start=30 . . . .

Det är allt jag sett om just den bilen, men han går ju säkert fråga om hur mappen ser ut och liknande

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 2.5-16V -92 "Das Meisterstück"
<<   1, 2, 3 ... , 27, 28, 29   >>
2 besök senaste veckan (148434 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande