Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 27, 28, 29 >> 2 besök senaste veckan (148434 totalt) |
Re:
Jag ser de alltid possessivt ![]() Iaf, förlägningnings slangarna är nu mer "carlsson" specade med syrafasta ABA klämmor samt limmade.. ![]() Så nu finns mina vätskor där de skall vara på framtida träffar ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
Ditt projekt är helt underbart att följa, och så mycket jag lärt mig av att läsa det! Grymt! Nu ska det bara piskas liv i min motor!
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
Re:
Chassit är vad de är ![]() Jag gillar att ha bilen som den är, (bekväm på långresor, och funkar bra på bana) och till sanningen är att den går till 90% på vanlig gata/väg och då funkar inte race-prylar, fråga mikael å fredrik hur deras är att köra i gbg-city ![]() R-däck å komunikation via sparco stolen kommer man långt med, kul har jag iaf på banan när man kör ![]() Tack för komentarena ang ljudet, de var inte planerat, de blev bara så! _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
Re:
Det får man ju erkänna att din bil är mer en sommarbruksis/entusiastglidare medan jag och Mikael har våra som rena hobbybilar. Det har även inneburit att man kan kalla våra svarta för 'kotförskjutare', för tar man lite för många spårvagnsspår i normal fart så smäller det till bra ![]() Fast väl ute på det svarta är det hårdare Langstreckerennen-chassiet underbart! ![]() ![]() ![]() Fast det du förlorar i chassiet vinner du i insugsljud ![]() ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Re:
Kan bara ställa mig i ledet och hålla med.... ![]() _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||||||
Re:
Samt att fredrik kör med burkslav på 80kg... sånt gämnar ut bilen ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
Re:
Haha, touché! ![]() Ska Mercedesmaffian med ut på en glassätartur snart kanske?? _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||
Re:
Då förstår jag både varför det blev ett sånt rökmoln under din bil och varför du var så säker på att det inte var du. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||||||
Re:
Föregående talare har alla rätt! ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Re:
Freddan, du verkar förlora de här ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
Re:
Chassit: Ja, alltså, det finns ju steg mellan race och gunghäst. ![]() Som "Suddarn" också antyder, så kan man ju t.ex börja med att kika på kränghämmarna. _________________ -- |
||||||||
Re:
Så det vart du endå ![]() ![]() Nu hände inget allvarligt så allt är glömt ![]() ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||||
Re:
Tyst å lungt i denna tråd... MEN skenat bedrar ![]() Under vintern/våren blev jag rastlös över att det inte fans något att pilla med... Så jag fick en idé om att "down-sizeA" motorn med en halv liter (2.0L) och en generation nyare konstruktion på motorn M111-motor. Så, 2,5-16 motorn fick lämna "mulan" å sitta på avbytarbänken fram till dax läge (16-05-12) och istället påbörjades ett turboprojekt med en M111.940 motor från en sen W124 E200 1995 som jag hittade på skroten för en struntsumma... Det hade funnits e tanke att turbokonvertera en E200T kombi som jag hade hoppats på att få köpa, men så blev inte fallet... Iaf. Grenrörsfläns hadde jag redan köpt, lika så 52mm rörböjar och T-stycken för ett simpelt grenrör för testet. ![]() Sen dök det upp en anonns här på rejsa som verkade skriven just för min motorn: TD04HL-15G med 7ans avgashus som knappt hade startats.. Så de var ju startskottet för att lossa på toppen på motorn med sköten topplockspackning och se om det fanns några skador eller ej... Men efter lite rengörning och sanering efter olja i vatten så fann jag en motor som var oskadd så när på som gegamoja ta-mig-fan-över-allt... Men en del rengöring så såg det ut så här efteråt ![]() 9.5:1 i komp är väll helt OK för en turbosmälla? Och en motor på 24'mil behöver väll ingen renovering ![]() Så då var det dax att påbörja instalationen av fläkten på motorn. lite portmachning mot flänsen och så stora öppna ytor som möjligt var min tanke på de ICKE flödesriktiga grenröret Men så smutt å tajt som möjligt ville jag ha det för att de skulle passa rakt i karossen utan att köpa nya saker för kylning mm.. Å smutt blev det till slut, iaf utanför bilen ![]() Sen var det ju de här med att en turbo skall ha olja + vatten för att funka.... å hur i Hxxxte vet man vart oljenivån är när motorn snurrar och oljegallerit är fyllt??? Min teori var att minst någon liter borde vara frånvarande från tråget och på så vis borde retur ledningen vara fritt fall rakt ner i pannan... ![]() Nästa funderare var hur man på lättaste sätt fick smörjning till fläkten... Av en slump när jag satt å funderade hur olje gallerit var konstruerat på denna motor gemt imot M102an så såg jag att MB hade artigheten att ha "rengörnings-pluggar" för de hydrauliska lyftarna i bakkant... Great! tänkte jag å köpte diesel banjo diton som gick att hårdlödas med kopparrör samt reducerings insatts i 8mm röret vid turbon Sen började jag fundera....Fan, blir inte en turbo så där glödande varm vid fullmutter å höga varv ![]() Kanske en värmeskjöld vore bra att ha...Så en alu plåt fick böjas å masseras..Å så här i efterhand va de nog jävligt vaket... ![]() För denna meterlånga DP behöll inte denna färg, även på de delar som var alu-galvade.... En kulör mellan svart och askgrå är nog en bättre beskrivning.... 2m bakom V-klämman gick den rostfria delen från blå/svart-plommon lila..... ![]() Sen var det ju de här med att ge hårfläkten maximalt flöde IN i snurran... OJ så många butiker jag fick gå i och leta efter STORA the-silar.... Men tillslut fann jag en på Bolagret, summa: 35kr... Till detta norpade jag en av mikaels "hi-end" trattar från Jenvey...hahahaha vilken skit mot vad han köpte senare... ![]() Denna svarvades en distansring som passade på F-håret på inloppet på snurran och där efter fullradie tratt ut till silen. Stoppar effektivt bofinkar å toddlers men resten passerar OM jag inte använder en damstrumpa från HM som man trär över nätet, då filtreras iaf. sandkorn bort... MEN man vill ju ha fullflöde ![]() Efter detta så kommer ju tryckrören..... ajajaj vad dyrt de skulle visa sig bli när man kan gå och sondera i hyllor med rostfritt...och i detta fall merjeri 304-kvalité.... En hel dag med TIGen och en hel del kapandes för att få mjuka-svepande-böjar å undvika hårda böjar vart jag rätt nöjd med resultatet för att vara självlärd och enveten... ![]() Sen kom en fågel och viskade i mitt öra att om man körde med två dual-coil spolar så räckte de inte med två triggerpunkter på veven UTAN man behövde även en kamsync....fuck,fuck,fuck! Well, tur att de finns pick-and-pray skrotar ![]() Så iväg och våldta en stakars bil med kamsynk och ställbar insugskam som gjorde att min motor fick både vassare kammar samt att mellanregistret fick en ordentlig spark uppåt i mellanregistert OCH att motorn fick en uppdatering som ej fanns på 2år efter dess födelse. Sen var det dax att mappa den är Direct-feed turbo motorn... inte de lättaste skulle de visa sig... Kombon av turbon och motorn är klockren! Men att hålla kanackningar på avstånd fivk de backas tändning på fullast till tomgång siffror ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Men bara fundera på vad +20° tändning skulle ge denna lilla puffra för egenskaper när den redan känns som en stor 3l sexa med varvegenskaper ![]() Men som maskin med de förutsättningar den har är det ett under av kraft och vrid! och detta på endast 0,5bar! Så att MB's motorer har ett systemflöde som många blir gröna av är fakta,,,,! Iaf, har kört motorn 250mil och tänker man ej på de kvittrande ljudet som kommer var gång man trycker ner kopplingen så är den fruktansvärd lik sug-spisen som huserar här normalt sätt... Men sett i backspegeln, en ic och mera tändning så vetifan vad denna kombo skulle resultera i... ![]() Kanske får hitta en kaross att såga i å se vart Nirvana uppenbarar sig ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
Är inte de där samma motor som sitter i C200an också? Jag läste på sävarturbo om en nämligen som konverterade sin C200 och laddade 0,9 bar, han hade spöat den hela vintern och motorn vägrade dö så nu skulle den sättas i en Kadett C istället
![]() ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Re:
Jo, det är samma 136hk motor i grunden, fast jag har delar från 230-kompressor motorn i toppen. Har du någon länk till tråden? _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
Re:
Sista posten: http://forum.savarturbo.se/viewtopic Det är allt jag sett om just den bilen, men han går ju säkert fråga om hur mappen ser ut och liknande ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 27, 28, 29 >> 2 besök senaste veckan (148434 totalt) |