Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 19 besök senaste veckan (273295 totalt) |
"Banan är tidvis ganska ojämn"
Min mage efter igår kväll i Phantomen ![]() Bra bromsgnissel på bilen har du iallafall ![]() Håller med om att det var en lagom tillställning, mycket fria varv. Trevligt att stöta på varandra ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Re:
Har suttit vänster bak på sistone. Är det gamla vänster framdäck som slits mest på bilen. Sen bytte jag plats på framdäcken efter att vänster bak hade suttit vänster fram. Men alla däcken är rätt slut nu. Bak slits de mest i ytterkant. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Re:
Kan tänka mig att det var lite hoppigt i den låga bilen. Jag har mycket bromsgnissel med PFC08 beläggen, blev lite bättre när jag monterade plattorna från Boxstern. Kul att du kom ut med Phantomen, alltid kul med en blandning av bilar. Blev lite halkigt efter att en bil tömde kylsystemet men det var bara vatten så det torkade på nått varv. Nu blir det nog sommarlov med bilen tills i Augusti, men vi får se. Kanske kan klämma in däcksbytet och nån fikatur. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Liten uppdatering. Blev som vanligt nån form av sommarvila, däcken var slut och semester var på agendan. Som vanlig frestad att ta ner bilen till Gotland men bokningen sker ofta långt innan jag vet om bilen är körbar. Får boka en avbokningsbar biljett till Renaulten isf.
Bilen var utlånad till https://www.cestnormal.co/ för deras sommarkollektion. Finns lite bilder på deras sida och instagram https://www.instagram.com/cestnormal I Augusti demonterade jag däcken från bilen. Planen var att hinna byta däcken innan jag skulle på tjänsteresa men det sket sig. Kom hem 13:e September, några dagar innan Arlanda vilket hade varit kul men det gick inte denna gång. Var och fikade med Cedric två gånger med 924:an och Renaulten. Som vanligt trevligt att köra lite småvägar. Körde 924:an lite och de är ju klart annorlunda bilar. Går att köra lite mer på moment än varv, men mycket längre slag på kopplingen och klart annorlunda med dogleg och 5 växlat. Sen var det dags för Rejsaträffen, inte optimal planering med båtupptagning innan så jag fick ta Renaulten ut till båten. Funkar fint med inget baksäte så det går att lasta mycket saker. Upplever Nankang Cr-s som halare kalla än AR-1 och Toyo R888. Lite mer som gamla Yokohama 032/048 och Bridgestone RE540. Inte riktigt vad jag förväntade mig med tanke på 200tw men det är väl mer ett pappersvärde. De har mer grepp än AR-1 när de har fått lite temperatur så nu går det att gasa fullt på 2:an om vägen är bra. Då är bilen klart rapp. Kollade i loggarna och 30-90km/h på tvåan tar 3.1s. En snabb växling 0.4s mellan full gas på tvåan till full gas på trean. Så 30-100 tar 4.0s. Oklart vad den gör 0-100 på men kollar jag i loggen när jag svängde höger ut från en stopplikt så var det 6.2s. Men då var växlingen 1-2 typ 1s så det borde gå att kapa 0.6s där. Dvs 5.6 med en 90 graders sväng som start. Bör göra 0-100 på låga 5s med nya däcken om inte en drivknut går sönder. Den är oavsett kul att köra och det är väl det viktigaste. ![]() ![]() ![]() ![]() Bilen fungerar iaf fint, var nått problem med bromsljuset som var ett korroderat bleck i båda bakljusen. Sen verkar grenröret ha börjat läcka igen, men jag har en plan för att fixa det tror jag. Bör fungera med glidskarv som kan ta rotation och lägga till en glidskarv som kan ta rotation på ena sekundärröret. Är dags för besiktning till våren men nu har jag iaf fräsha däck. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Re:
Kul att du tycker så. Synd att vi kom i omgångar till Rejsa träffen, hade varit kul att kolla på din bil. Motorn och lådan är nog det bästa med bilen, men resten börjar komma i kapp med en hel del förbättringar. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Liten uppdatering
Planen för vintern var 1. Laga grenröret och montera 3st slipjoints 2. Justering av shimsning av dämpare Sidoprojekt som blir av 1. Demontera dekalerna 2. Ny vindrutestreamer 3. Testa ny display en Raspberry Pi5 med 7" touch display som kör Hondash, verkar funka men har inte provkört. Behöver ta in tankmätaren 4. Bromsskylningsscoop som leder in luft mot skivcentrum Sen har vi byte till Clio 16v bakaxeln, den har än en gång blivit nedprioriterat pga ovan. Men det projektet kan rulla medans bilen körs. Den har dock förberetts för blästring och lack. Planen är skärmbreddarna, bakaxeln och breddade framfälgar till nästa år. Vi får se vilket nästa år det blir ![]() ![]() Grenrör sprucket i flexzon ännu en gång. Kul ![]() ![]() Ett clips till bromsbelägget var skadat så det förklarar missljudet jag hörde ibland ![]() Mecka bort och dit stötdämpare. Lite mindre jobb då höger drivaxel ändå måste bort för att få ner grenröret ![]() Begränsat utrymme att få in en slang ![]() Prototyp av slanganslutning. Såklart jättetrångt ![]() Bakvagnen är i delar och alla gängor rensade och skruvar och brickor monterade ![]() Bromsokshållare, rostigt och fint ![]() Nya instrumenthuset, får se om jag kör med det eller inte. Får prova på väg för att se om det laggar eller inte och om det funkar optimalt. Lite lång starttid men det bör gå att få lite bättre med lite snabbare minneskort eller SSD. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Re:
Porsche 986 Boxster 2.5, 2.7 framok. Växellådskylningen är lågintensiv, toppade bara lådan inför i år. Har anslutningar för att få in och ut olja ur lådan samt för att bygga om motorns oljekylare till från vattenkyld till luftkyld och bli av med vattenslangarna till den vattenkylda oljekylaren. Men nu är mecksesongen nästan slut och bilen behöver sättas ihop efter påsk. Främst behöver grenröret fixas men double slip skarvarna kom idag och fjädrar för att hålla ihop allt. Samt ett oljebyte och nytt clips för framoken. Resten går att göra rullande som display, byta till ny version av pedalstället som har samma typ av pedalplatta som gaspedalen och montera bromskylningsscoop. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 19 besök senaste veckan (273295 totalt) |