Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti -98 - Team Tiger Rallycross
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (35985 totalt)
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



Niklas Sandström skrev:



Är den där oljepumpen orginal BMW?
Med tanke på snacket för någon månad sedan om pumpar till torrsump...

MVH

_________________
David Ålind
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Eel skrev:
Niklas Sandström skrev:



Är den där oljepumpen orginal BMW?
Med tanke på snacket för någon månad sedan om pumpar till torrsump...

MVH


Jo den sitter original på M3 3,2 den som sitter på M3 GT ser snarlik ut.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Det har varit lite lugnt med uppdateringar men det har hänt desto mer i garaget.

Bilen är nylackad och nästan färdig, bara lite småplock kvar.


Kattarna från Finnkat har fått byxrör, vi måste köra med dubbla kattar för Finnkat har ingen som räcker till
våran motorvolym/effekt. (2x5000:- exkl moms)


Med trasiga byxor och lite rivsår i händerna är nu alla trasiga nabbar bytt i ishjulen.


9 dagar kvar till ispremiären

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas Sandström skrev:
Med trasiga byxor och lite rivsår i händerna är nu alla trasiga nabbar bytt i ishjulen.



Använder ni fortfarande nabbar tillverkade på Bulten i Kalix?
om ni använder dessa, är de något bättre än andra alternativ?
Mig veterligen finns nära på inget kvar av det som tillverkades vid jubileumsåret för Bulten i Kalix, men jag funderar på att fråga om en ny körning kunde vara aktuell..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Niklas Sandström skrev:
Med trasiga byxor och lite rivsår i händerna är nu alla trasiga nabbar bytt i ishjulen.



Använder ni fortfarande nabbar tillverkade på Bulten i Kalix?
om ni använder dessa, är de något bättre än andra alternativ?
Mig veterligen finns nära på inget kvar av det som tillverkades vid jubileumsåret för Bulten i Kalix, men jag funderar på att fråga om en ny körning kunde vara aktuell..


Det sitter en del nabbar från Bulten i däcken men vi har inte kvar några lösa och det verkar vara helslut på dom. Av dom sorter vi har är det dom från Bulten som håller bäst så det vore jätte intressant.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7989



Citat:
9 dagar kvar till ispremiären


Så då skall ni åka i strömsund då eller?
Man kanske ska ta och pallra sig dit och fota lite?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Lillen skrev:
Citat:
9 dagar kvar till ispremiären


Så då skall ni åka i strömsund då eller?
Man kanske ska ta och pallra sig dit och fota lite?


Sålänge det finns is och motorn inte exploderar helgen före så kommer vi att vara där den 13/3.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Några bilder till.

När bilen nu nästan är klar så passade vi på att köra av med våran bredbandslambda.


På grund av snön ute och det obefintliga fästet med slicks på snö så körde vi den på pallbockar och bromsade fast den,
dessvärre orkade inte bakbromsarna att hålla fast den på sexan så vi kunde inte kolla av den helt.


Nu saknas bara lite reklam.


Till sist en stämningsbild på bromsarna


6 dagar till premiär

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5834



Niklas Sandström skrev:
Några bilder till.

När bilen nu nästan är klar så passade vi på att köra av med våran bredbandslambda.

Går det inte att skicka en signal från bredbanslambdan direkt in till Motec boxen?
Finns det nån 0-5 volts signal ut från bredbandsloggen?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
super7 skrev:
Går det inte att skicka en signal från bredbanslambdan direkt in till Motec boxen?
Finns det nån 0-5 volts signal ut från bredbandsloggen?


Jo den simulerar smalbandslambda men Motec rekomenderar inte lambda styrning med smalband på hög belastning och högt varvtal.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
En liten film med trevligt morr från en ivrig sexa http://fredrik-tiger.no-ip.com/rallycross/film/morr.mpg

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Niklas Sandström skrev:
En liten film med trevligt morr från en ivrig sexa http://fredrik-tiger.no-ip.com/rallycross/film/morr.mpg


thumbs up
Citera
99TURBO
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8



super7 skrev:
Niklas Sandström skrev:
Några bilder till.

När bilen nu nästan är klar så passade vi på att köra av med våran bredbandslambda.

Går det inte att skicka en signal från bredbanslambdan direkt in till Motec boxen?
Finns det nån 0-5 volts signal ut från bredbandsloggen?


Vad är det för hållare som ni har till lambdamätaren?

_________________
/Tobias Gustavsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5834



Niklas Sandström skrev:
super7 skrev:
Går det inte att skicka en signal från bredbanslambdan direkt in till Motec boxen?
Finns det nån 0-5 volts signal ut från bredbandsloggen?


Jo den simulerar smalbandslambda men Motec rekomenderar inte lambda styrning med smalband på hög belastning och högt varvtal.


Inte så jag tänkte...tanken var att ni skulle slippa ha den andra datorn där ni loggar bredbandslamdan,går ju att logga direkt i Motec boxen. thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
99turbo skrev:
Vad är det för hållare som ni har till lambdamätaren?


Det är Innovatives egen.

super7 skrev:
Inte så jag tänkte...tanken var att ni skulle slippa ha den andra datorn där ni loggar bredbandslamdan,går ju att logga direkt i Motec boxen. thumbs up


Jo man kan få upp lambdavärdet men det kräver ju att man måste börja gräva i kopplingsstycket till boxen, samt att man då måste man köpa till loggningsfunktionen för en massa $$$ för att det ska vara någon idé. Den andra datorn behövs egentligen inte då man ser lambda värdet på instrumentet, utan är bara för att få större "visare".

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5834



Niklas Sandström skrev:
Jo man kan få upp lambdavärdet men det kräver ju att man måste börja gräva i kopplingsstycket till boxen, samt att man då måste man köpa till loggningsfunktionen för en massa $$$ för att det ska vara någon idé. Den andra datorn behövs egentligen inte då man ser lambda värdet på instrumentet, utan är bara för att få större "visare".

Finns genvägar som inte kostar en massa$$$$

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Länge sedan senaste uppdatering.

Måntro varför inte backen fungerar




Det märks att backdreven inte är dimensionerade för dom 600Nm som resten av lådan är gjord för. Efter en ihopkörning blev Fredrik lite ivrig, lade i backen och varvade upp motorn och sprättade kopplingen. Bilen ryckte till och sedan rasslade det bara

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Länge sedan uppdatering nu, men jag tänkte bara berätta hur min vecka har varit.

Så var äntligen en väldigt lång vecka färdig. Tävlingspremiären den 25 maj börjar närma sig och det var tänkt att motorn skulle ihop ibörjan av veckan.

Veckan började med en lugnare dag i garaget, tisdagen tog jag ledigt och var hos Unitek i Luleå från kl 10 till kl 02. Såklart strular det ju med allting när man har bråttom att bli färdig så onsdags och torsdagskväll tillbringades också i Luleå efter jobbet och på fredag kl 04 var motorn färdig och upplyft i bromsbänken.

Tog sedan ledigt på fredagen för att hjälpa Erik på Eritech med bromsningen. Bromsningen började bra och motorn gav lite mer vrid 500 varv tidigare än den gamla motorn så vi var väldigt nöjda, men när vi körde igenom bränslet vid full belastning på 5000 varv så sköt vi hål i en kolv och så var den dagen slut.

Det var så att Ross hade inte gjort kolvarna enligt ritningen så efter ventilurtagen var frästa så var kolvtaket bara 2,5mm, nya kolvar är beställda men hinner inte komma förrän efter andra SM tävlingen och med två missade tävlingar så kändes det inte som att det skulle vara någon ide att köra resten. Så vi chansade och satte ihop motorn men det höll ju inte så länge.

Efter lite deppande på fredagskvällen så gjorde vi slag i saken, jag har tidigare erbjudit att min motor går ju att använda men kräver en mappning för att vara säker på att den håller. Ett telefonsamtal till Erik och vi kunde komma på söndagsmorgonen. Då var det bara att försöka få igång bilen på lördagen då den har stått hela vintern, med ett nytt batteri så gick den igång förvånansvärt lätt. In i verkstan och lyfte ur motorn, lastade den på firmabilen för att vara redo för avgång till Luleå tidigt på söndagen.

Det blev ingen ordentlig mappning men vi kollade så den inte spikade och ordnade bränslet lite grann på den säkra sidan, finns lite mer att hämta men det tar jag till vintern.


Resultatet då? jo det blev faktiskt rätt så bra, 390hk vid 7500rpm och 380 Nm vid 7200rpm, lite finjustering på kammarna samt på tänd och bränslekurvan så ska 400 strecket nog gå att bräcka.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Re:

Niklas Sandström skrev:
Det har varit lite lugnt med uppdateringar men det har hänt desto mer i garaget.

Bilen är nylackad och nästan färdig, bara lite småplock kvar.


Kattarna från Finnkat har fått byxrör, vi måste köra med dubbla kattar för Finnkat har ingen som räcker till
våran motorvolym/effekt. (2x5000:- exkl moms)


Med trasiga byxor och lite rivsår i händerna är nu alla trasiga nabbar bytt i ishjulen.


9 dagar kvar till ispremiären


Tja, oljeslangsanslutningen, alltså slangnipplarna med "fästklammern" är det avkapasde orginal eller eftermarknad??

Mvh

otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Re:

E3-otto skrev:
Tja, oljeslangsanslutningen, alltså slangnipplarna med "fästklammern" är det avkapasde orginal eller eftermarknad??

Mvh

otto


Det var tidigare en specialgjord hållare. Men nu kör vi med en avkapad original med på pressade kopplingar.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Re:

Niklas Sandström skrev:
E3-otto skrev:
Tja, oljeslangsanslutningen, alltså slangnipplarna med "fästklammern" är det avkapasde orginal eller eftermarknad??

Mvh

otto


Det var tidigare en specialgjord hållare. Men nu kör vi med en avkapad original med på pressade kopplingar.


ok, tackar för infon

Inget nytt i projektet annars?

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti -98 - Team Tiger Rallycross
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (35985 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande