Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (35985 totalt) |
Jo den sitter original på M3 3,2 den som sitter på M3 GT ser snarlik ut. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Det har varit lite lugnt med uppdateringar men det har hänt desto mer i garaget.
Bilen är nylackad och nästan färdig, bara lite småplock kvar. ![]() Kattarna från Finnkat har fått byxrör, vi måste köra med dubbla kattar för Finnkat har ingen som räcker till våran motorvolym/effekt. (2x5000:- exkl moms) ![]() Med trasiga byxor och lite rivsår i händerna är nu alla trasiga nabbar bytt i ishjulen. ![]() 9 dagar kvar till ispremiären ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Använder ni fortfarande nabbar tillverkade på Bulten i Kalix? om ni använder dessa, är de något bättre än andra alternativ? Mig veterligen finns nära på inget kvar av det som tillverkades vid jubileumsåret för Bulten i Kalix, men jag funderar på att fråga om en ny körning kunde vara aktuell.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Det sitter en del nabbar från Bulten i däcken men vi har inte kvar några lösa och det verkar vara helslut på dom. Av dom sorter vi har är det dom från Bulten som håller bäst så det vore jätte intressant. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Sålänge det finns is och motorn inte exploderar helgen före så kommer vi att vara där den 13/3. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Några bilder till.
När bilen nu nästan är klar så passade vi på att köra av med våran bredbandslambda. ![]() På grund av snön ute och det obefintliga fästet med slicks på snö så körde vi den på pallbockar och bromsade fast den, dessvärre orkade inte bakbromsarna att hålla fast den på sexan så vi kunde inte kolla av den helt. ![]() Nu saknas bara lite reklam. ![]() Till sist en stämningsbild på bromsarna ![]() ![]() 6 dagar till premiär ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Går det inte att skicka en signal från bredbanslambdan direkt in till Motec boxen? Finns det nån 0-5 volts signal ut från bredbandsloggen? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Jo den simulerar smalbandslambda men Motec rekomenderar inte lambda styrning med smalband på hög belastning och högt varvtal. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
En liten film med trevligt morr från en ivrig sexa http://fredrik-tiger.no-ip.com/rally
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() ![]() |
||||
Vad är det för hållare som ni har till lambdamätaren? _________________ /Tobias Gustavsson |
||||
![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Det är Innovatives egen.
Jo man kan få upp lambdavärdet men det kräver ju att man måste börja gräva i kopplingsstycket till boxen, samt att man då måste man köpa till loggningsfunktionen för en massa $$$ för att det ska vara någon idé. Den andra datorn behövs egentligen inte då man ser lambda värdet på instrumentet, utan är bara för att få större "visare". _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Finns genvägar som inte kostar en massa$$$$ ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Länge sedan senaste uppdatering.
Måntro varför inte backen fungerar ![]() ![]() ![]() ![]() Det märks att backdreven inte är dimensionerade för dom 600Nm som resten av lådan är gjord för. Efter en ihopkörning blev Fredrik lite ivrig, lade i backen och varvade upp motorn och sprättade kopplingen. Bilen ryckte till och sedan rasslade det bara ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Länge sedan uppdatering nu, men jag tänkte bara berätta hur min vecka har varit.
Så var äntligen en väldigt lång vecka färdig. Tävlingspremiären den 25 maj börjar närma sig och det var tänkt att motorn skulle ihop ibörjan av veckan. Veckan började med en lugnare dag i garaget, tisdagen tog jag ledigt och var hos Unitek i Luleå från kl 10 till kl 02. Såklart strular det ju med allting när man har bråttom att bli färdig så onsdags och torsdagskväll tillbringades också i Luleå efter jobbet och på fredag kl 04 var motorn färdig och upplyft i bromsbänken. Tog sedan ledigt på fredagen för att hjälpa Erik på Eritech med bromsningen. Bromsningen började bra och motorn gav lite mer vrid 500 varv tidigare än den gamla motorn så vi var väldigt nöjda, men när vi körde igenom bränslet vid full belastning på 5000 varv så sköt vi hål i en kolv och så var den dagen slut. Det var så att Ross hade inte gjort kolvarna enligt ritningen så efter ventilurtagen var frästa så var kolvtaket bara 2,5mm, nya kolvar är beställda men hinner inte komma förrän efter andra SM tävlingen och med två missade tävlingar så kändes det inte som att det skulle vara någon ide att köra resten. Så vi chansade och satte ihop motorn men det höll ju inte så länge. Efter lite deppande på fredagskvällen så gjorde vi slag i saken, jag har tidigare erbjudit att min motor går ju att använda men kräver en mappning för att vara säker på att den håller. Ett telefonsamtal till Erik och vi kunde komma på söndagsmorgonen. Då var det bara att försöka få igång bilen på lördagen då den har stått hela vintern, med ett nytt batteri så gick den igång förvånansvärt lätt. In i verkstan och lyfte ur motorn, lastade den på firmabilen för att vara redo för avgång till Luleå tidigt på söndagen. Det blev ingen ordentlig mappning men vi kollade så den inte spikade och ordnade bränslet lite grann på den säkra sidan, finns lite mer att hämta men det tar jag till vintern. Resultatet då? jo det blev faktiskt rätt så bra, 390hk vid 7500rpm och 380 Nm vid 7200rpm, lite finjustering på kammarna samt på tänd och bränslekurvan så ska 400 strecket nog gå att bräcka. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re:
Tja, oljeslangsanslutningen, alltså slangnipplarna med "fästklammern" är det avkapasde orginal eller eftermarknad?? Mvh otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 ![]() Masterstarter 2011 ![]() Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||
Re:
Det var tidigare en specialgjord hållare. Men nu kör vi med en avkapad original med på pressade kopplingar. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re:
ok, tackar för infon Inget nytt i projektet annars? ![]() /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 ![]() Masterstarter 2011 ![]() Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (35985 totalt) |