Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (15861 totalt) |
Re:
Nej det stämmer det är lite enklare delar orginal ![]() Jag har bara kört gata än så länge. Blir lite konbana i augusti, sen ska jag försöka köra lite mer konbana och bankörning nästa år. Ser mycket fram emot det! _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Som avslutning på säsongen påbörjade jobbet med motorn. Det fick bli ett insprut, insug och ecu från specialist components i england.
Nu saknas bara mappning. Någon som kan rekommendera ett bra ställe i stockholm, eller kanske någon som vill tjäna lite extra pengar en helg? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Re:
Insuget går nästan till torpedväggen ja. Den svarta plattan är bara en platta som filter sitter på. Filtret kom inte med i bild tyvärr. Bild 3 är orginalinsuget som skruvas bort ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Så har det gått en hel vinter utan meckande. Jag har under tiden samlat på mig delar inför mappning som sker i början av april på PBZ i Uppsala.
Har under veckan monterat nytt grenrör med bredbandslambda (som fungerar direkt med min ecu för closed loop funktion), decat pipe osv. Lyckades slarva bort en lokaliseringsring till insuget så jag väntar på en ny sådan från England. När jag fått den kan jag montera tillbaka insug och koppla in allt igen. Ska bli intressant att se om jag lyckas göra allting rätt i mörkret... ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Nyfiken på vilka planer att köra med den du har för året? Blir det mest småvägsutflykter eller har du ban- och/eller slalomträffar i sikte? Slalom måste vara riktigt hemmaplan för den och med de däcken du har så lär det pinna på mellan konerna som attan
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Re:
Just nu är planen att få motorn att gå bra, hade lite strul förra säsongen som jag hoppas ska lösas med nya insprutet och ecu. Håller med om konbana, det hade varit grymt att testa! Har dock inte så stor koll på banträffar och liknande längre. Har du några tips? Vet att det var olika grupper som brukade köra på lunda flygfält utanför uppsala, men inte hört nåt om det på många år :/ _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
VW-klubben och Ford-klubben arrangerar flera slalomträffar på Lunda varje år men de har inte släppt datum för det ännu så jag har inte kunnat lägga up det i kalender än. Annars kommer ett antal tillfällen att köra Arlanda Test Track där din bil passar perfektare än någon annan bil jag ÖHT kan komma på
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Re:
Sweet! Arlanda test track är ju 10 minuter hemmifrån, kan inte bli mer perfekt ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Pimpade under huven lite. En ny ventilkåpa
![]() Fick igång bilen efter installationen av grenrör osv men jag lyckas inte få kontakt med ecun genom datorn så förmodligen behöver jag en ny kabel. Har beställt och väntar tålmodigt. ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Ny kabel till ecun fixad och allting fungerar. Har ställt in skalningsvärden för bredbandslambdan och försöker lära mig lite om lambdavärden och annat nu.
Tror bilen går otroligt rikt, lambda 0.7 vid tomgång. Inte villig att varva. Sätter jag ecun i closed loop läge så justerar den bränsle och timing så att lambda hamnar på 0.8. Mycket mer villig att varva osv. Ska till pbz 7e april och mappa. Ska bli spännande ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Kör du bensin (inte E85) så är lambda 0,8 på tomgång/olastad också rätt så fett, för att passera besiktningen ska du ju ha lambda 1 på tomgång (eller ja, inom 0,97-1,03 eller vad tillåtet spann nu är). Sätter man målvärde för lambda i closed loop eller vad justerar den mot? Max effekt ligger väl dock runt lambda 0,8-0,85 någonstans i teorin.
Supercool bil för övrigt ![]() _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
Re:
Jag kör 98-oktan ja. Är total nybörjare när det kommer till motorstyrning så jag läser på för fullt. Fick tips från tillverkaren att sänka maximum pulse width på spridarna tills jag når lambda 1 vid tomgång. En grundmapp har jag redan så det borde vara fine för att ta sig till pbz åtminstone ![]() Man kan sätta ett max% som closed loop får justera. Men man ska ju få bilen att gå så bra som möjligt innan man använder sig av closed loop. _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Kör du sekventiell styrning på något vis eller?
Det sägs vara ganska lurigt att mappa en siamesportad motor med den tändföljd som en koja har. Man bör ha stora spridare och korta öppettider. Fast du har ju iofs bara ett spjällhus, som i praktiken påminner om en enkel förgasare, så då borde det inte spela så stor roll kan jag tycka? Men jag är inte kunnig i det rent praktiskt så jag ska kanske inte uttala mig. Har varit inne på att göra om min till insprutning också men i och med att en SU HIF6 fungerar väldigt bra så har det inte varit motiverat (brist på tid gör ju sitt till också så klart). _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Re:
En standard MPI med multipoint injection är väldigt svår att göra något med. Men det kit jag har är precis som du säger som en digital förgasare. Det svåra är ju att få alla cylindrar att förbränna likadant och jag förväntar mig inga underverk i prestanda av detta kit. Jag vill mest komma åt en mappningsbar ecu med bredbandslambda så att jag slipper strulet med standard ecun. Har även grunden för att bygga en starkare motor i framtiden. Jag har nu ställt in så jag får lambda 1.0 vid tomgång. Bytt tändstift och justerat ventiler. Tog en kort första tur för året och tankade. Får köra väldigt försiktigt, så fort jag går på 20% gas så fräser och spottar den. Kan inte göra så mycket mer än att invänta mappning nu ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Händer allt möjligt när man skruvar.
Min tid för mappning blev uppskjuten så jag hoppade på att byta lite grejer innan. Fick för mig att byta bränslefilter och råkade ha av bränsleröret som går från tanken till filtret. Bara beställa nytt och vänta ![]() Gamla filtret var ju lagom fräscht så det var nog dags ändå ![]() Annars är det lite småservice gjort. Bytt olja, oljefilter, justerat ventilerna, servat trumbromsarna bak. Allt ser schysst ut! ![]() ![]() Och så en liten snyggbild också ![]() ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (15861 totalt) |