Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Rover Mini Clubsport -97 (såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (15861 totalt)
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Fina delar, originalgrejerna på en Mini är nog inte riktigt i den här klassen?

Har det blivit bara allmän väg o gata eller någon bana / slalom med den?


Nej det stämmer det är lite enklare delar orginal
Jag har bara kört gata än så länge. Blir lite konbana i augusti, sen ska jag försöka köra lite mer konbana och bankörning nästa år. Ser mycket fram emot det!

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Re:

SevenEight skrev:





Så snygg UTAN vita fälgar - inte lacka vitt, detta är mye bättre!


Haha vad bra, dom får ju vara såhär ett tag iaf 😁

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Som avslutning på säsongen påbörjade jobbet med motorn. Det fick bli ett insprut, insug och ecu från specialist components i england.

Nu saknas bara mappning. Någon som kan rekommendera ett bra ställe i stockholm, eller kanske någon som vill tjäna lite extra pengar en helg?









_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42360

Forumägare
Forumägare

Mycket propert!

Men insuget verkar ju gå ända mot torpeden eller är det en synvilla?


EDIT:
Bild 3 visar kanske en rörkrök som ska dit?

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Mycket propert!

Men insuget verkar ju gå ända mot torpeden eller är det en synvilla?


EDIT:
Bild 3 visar kanske en rörkrök som ska dit?


Insuget går nästan till torpedväggen ja. Den svarta plattan är bara en platta som filter sitter på. Filtret kom inte med i bild tyvärr.

Bild 3 är orginalinsuget som skruvas bort Blev lite knas med ordningen på bilderna.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Så har det gått en hel vinter utan meckande. Jag har under tiden samlat på mig delar inför mappning som sker i början av april på PBZ i Uppsala.
Har under veckan monterat nytt grenrör med bredbandslambda (som fungerar direkt med min ecu för closed loop funktion), decat pipe osv. Lyckades slarva bort en lokaliseringsring till insuget så jag väntar på en ny sådan från England. När jag fått den kan jag montera tillbaka insug och koppla in allt igen. Ska bli intressant att se om jag lyckas göra allting rätt i mörkret...





_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42360

Forumägare
Forumägare

Nyfiken på vilka planer att köra med den du har för året? Blir det mest småvägsutflykter eller har du ban- och/eller slalomträffar i sikte? Slalom måste vara riktigt hemmaplan för den och med de däcken du har så lär det pinna på mellan konerna som attan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Nyfiken på vilka planer att köra med den du har för året? Blir det mest småvägsutflykter eller har du ban- och/eller slalomträffar i sikte? Slalom måste vara riktigt hemmaplan för den och med de däcken du har så lär det pinna på mellan konerna som attan thumbs up


Just nu är planen att få motorn att gå bra, hade lite strul förra säsongen som jag hoppas ska lösas med nya insprutet och ecu. Håller med om konbana, det hade varit grymt att testa! Har dock inte så stor koll på banträffar och liknande längre. Har du några tips?
Vet att det var olika grupper som brukade köra på lunda flygfält utanför uppsala, men inte hört nåt om det på många år :/

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42360

Forumägare
Forumägare

VW-klubben och Ford-klubben arrangerar flera slalomträffar på Lunda varje år men de har inte släppt datum för det ännu så jag har inte kunnat lägga up det i kalender än. Annars kommer ett antal tillfällen att köra Arlanda Test Track där din bil passar perfektare än någon annan bil jag ÖHT kan komma på thumbs up thumbs up thumbs up Alla de datumen är inte heller spikade så det kommer dyka upp här i Rejsas kalender allteftersom

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
VW-klubben och Ford-klubben arrangerar flera slalomträffar på Lunda varje år men de har inte släppt datum för det ännu så jag har inte kunnat lägga up det i kalender än. Annars kommer ett antal tillfällen att köra Arlanda Test Track där din bil passar perfektare än någon annan bil jag ÖHT kan komma på thumbs up thumbs up thumbs up Alla de datumen är inte heller spikade så det kommer dyka upp här i Rejsas kalender allteftersom


Sweet! Arlanda test track är ju 10 minuter hemmifrån, kan inte bli mer perfekt Jag ska hålla ögonen öppna och försöka komma iväg på några träffar!

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42360

Forumägare
Forumägare

Det ska bli skitkul o se bilen live in action Okejdå, dig också då thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Pimpade under huven lite. En ny ventilkåpa
Fick igång bilen efter installationen av grenrör osv men jag lyckas inte få kontakt med ecun genom datorn så förmodligen behöver jag en ny kabel. Har beställt och väntar tålmodigt.



_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare


_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Ny kabel till ecun fixad och allting fungerar. Har ställt in skalningsvärden för bredbandslambdan och försöker lära mig lite om lambdavärden och annat nu.
Tror bilen går otroligt rikt, lambda 0.7 vid tomgång. Inte villig att varva. Sätter jag ecun i closed loop läge så justerar den bränsle och timing så att lambda hamnar på 0.8. Mycket mer villig att varva osv.

Ska till pbz 7e april och mappa. Ska bli spännande

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1885



Kör du bensin (inte E85) så är lambda 0,8 på tomgång/olastad också rätt så fett, för att passera besiktningen ska du ju ha lambda 1 på tomgång (eller ja, inom 0,97-1,03 eller vad tillåtet spann nu är). Sätter man målvärde för lambda i closed loop eller vad justerar den mot? Max effekt ligger väl dock runt lambda 0,8-0,85 någonstans i teorin.

Supercool bil för övrigt thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Re:

Victor. skrev:
Kör du bensin (inte E85) så är lambda 0,8 på tomgång/olastad också rätt så fett, för att passera besiktningen ska du ju ha lambda 1 på tomgång (eller ja, inom 0,97-1,03 eller vad tillåtet spann nu är). Sätter man målvärde för lambda i closed loop eller vad justerar den mot? Max effekt ligger väl dock runt lambda 0,8-0,85 någonstans i teorin.

Supercool bil för övrigt thumbs up


Jag kör 98-oktan ja. Är total nybörjare när det kommer till motorstyrning så jag läser på för fullt. Fick tips från tillverkaren att sänka maximum pulse width på spridarna tills jag når lambda 1 vid tomgång. En grundmapp har jag redan så det borde vara fine för att ta sig till pbz åtminstone

Man kan sätta ett max% som closed loop får justera. Men man ska ju få bilen att gå så bra som möjligt innan man använder sig av closed loop.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Kör du sekventiell styrning på något vis eller?
Det sägs vara ganska lurigt att mappa en siamesportad motor med den tändföljd som en koja har. Man bör ha stora spridare och korta öppettider. Fast du har ju iofs bara ett spjällhus, som i praktiken påminner om en enkel förgasare, så då borde det inte spela så stor roll kan jag tycka?
Men jag är inte kunnig i det rent praktiskt så jag ska kanske inte uttala mig.

Har varit inne på att göra om min till insprutning också men i och med att en SU HIF6 fungerar väldigt bra så har det inte varit motiverat (brist på tid gör ju sitt till också så klart).

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Re:

Wankelsport skrev:
Kör du sekventiell styrning på något vis eller?
Det sägs vara ganska lurigt att mappa en siamesportad motor med den tändföljd som en koja har. Man bör ha stora spridare och korta öppettider. Fast du har ju iofs bara ett spjällhus, som i praktiken påminner om en enkel förgasare, så då borde det inte spela så stor roll kan jag tycka?
Men jag är inte kunnig i det rent praktiskt så jag ska kanske inte uttala mig.

Har varit inne på att göra om min till insprutning också men i och med att en SU HIF6 fungerar väldigt bra så har det inte varit motiverat (brist på tid gör ju sitt till också så klart).


En standard MPI med multipoint injection är väldigt svår att göra något med. Men det kit jag har är precis som du säger som en digital förgasare. Det svåra är ju att få alla cylindrar att förbränna likadant och jag förväntar mig inga underverk i prestanda av detta kit. Jag vill mest komma åt en mappningsbar ecu med bredbandslambda så att jag slipper strulet med standard ecun. Har även grunden för att bygga en starkare motor i framtiden.

Jag har nu ställt in så jag får lambda 1.0 vid tomgång. Bytt tändstift och justerat ventiler. Tog en kort första tur för året och tankade. Får köra väldigt försiktigt, så fort jag går på 20% gas så fräser och spottar den. Kan inte göra så mycket mer än att invänta mappning nu

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Händer allt möjligt när man skruvar.

Min tid för mappning blev uppskjuten så jag hoppade på att byta lite grejer innan. Fick för mig att byta bränslefilter och råkade ha av bränsleröret som går från tanken till filtret. Bara beställa nytt och vänta Passar då på att byta bränslepump också så är allt nytt på bränslesidan.
Gamla filtret var ju lagom fräscht så det var nog dags ändå

Annars är det lite småservice gjort. Bytt olja, oljefilter, justerat ventilerna, servat trumbromsarna bak. Allt ser schysst ut!





Och så en liten snyggbild också



_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42360

Forumägare
Forumägare

Arlanda test track kommande vecka, den 19'e thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Kommer nog inte hinna till dess Har inte fått någon ny tid för mappning ännu och bilen är inte körbar i dagens skick...

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Rover Mini Clubsport -97 (såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (15861 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande