Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
triangulering och krafter
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (36282 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



SteQve skrev:
Hejsan!

Nu skall jag ge svar på tal

porschedriver: jo, borrningen blir ett jäkla jobb...men jag har tid på mig, plus att på min fars lager finns många popnitborrar då hans montörer popnintar mycket skyltar...så fri tillgång till popnitborr å popnit i rostfritt...det skall bara gå.

alla plåtar kommer limmas och nitas, så kardanen, ramen vid dörrarna, trösklarna, jag där man kan komma på kommer jag nita och limma alu-plåt.

Hjulupphängning blir a-armar med olika längd, korta uppe, långa nere, så ere tänkt i alla fall =) kan försöka se om jag kan ta med en bild på det.

350 N/mm är inget jag kommer upp med med SS2333, så det blir ingen SBF godkänd bur. Tyvärr. Kalldragna sömlösa är rören i alla fall.

Bra att ni ger mig på pälsen =) Det resulterar i bättre och bättre strukturer. Men vad bör jag använda för tjocklek på alu-plåten som jag täcker golv, väggar och så vidare med? 1.2mm? räcker det?


När jag popnitar strukturella grejor använder jag antingen strukturella popnitar (sådana där kärnan sitter kvar i) eller nitar helt i stål. Använd gärna polyuretanbaserat lim.

Du får ändå inte ha rostfritt i buren det skall vara kolstål!

Jag hade nog kört med 1,5-2mm aluplåt med hög hålf så blir den inte bucklad så fort man tittar på den. Gör en provbit (trekant av rör) och poppa dit en plåt, känn om du tycker den blir styv tillräckligt. Sätt (minst) 2mm plåt på undersidan (gärna med hög hålf) för att skydda mot genomslag underifrån.


EDIT: Jag har svårt att se hur du kan fästa A-armar på rätt sätt i chassiet, kan du inte visa hur de kommer monteras.!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
hehe....då blir det ingen riktig bur, då blir det min variant, för den borde man väl få godkänd???? eller är det bara att slänga iden som jag byggt alltihopa?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
jag sparade in ca 30kg på att gå ned från 50x50x3 till 50x50x2

om nu rostfritt är bättre än vanligt "bonnastål" som folk bygger sina bilar i (om man får tro er) så borde det väl vara lugnt?

jag vet att ni inte kan ge ett definitivt svar, men kanske lite synpunkter. Återigen så kikar jag på tvärsnittsarean mot ett 38x1.5 och ändå så är det mer "tvärsnitt" i mina balkar än ultimans.

För tvärsnittsarean har väl viss betydelse?

SFRo säger balkar i 100x50x3 för en ram, men då är ju frågan vilken "ram" de menar, är det en vanlig fyrkantig ram kan det verka vettigt, men att bygga hela min bil i detta skulle ju göra att den väger mer än en pansarvagn...

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
jag har glömt vilken som är vad:

Rel?
Rm?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



SteQve skrev:
jag sparade in ca 30kg på att gå ned från 50x50x3 till 50x50x2

om nu rostfritt är bättre än vanligt "bonnastål" som folk bygger sina bilar i (om man får tro er) så borde det väl vara lugnt?

jag vet att ni inte kan ge ett definitivt svar, men kanske lite synpunkter. Återigen så kikar jag på tvärsnittsarean mot ett 38x1.5 och ändå så är det mer "tvärsnitt" i mina balkar än ultimans.

För tvärsnittsarean har väl viss betydelse?

SFRo säger balkar i 100x50x3 för en ram, men då är ju frågan vilken "ram" de menar, är det en vanlig fyrkantig ram kan det verka vettigt, men att bygga hela min bil i detta skulle ju göra att den väger mer än en pansarvagn...


SFRo är nog ibland lite för Hot Rod fokuserade....

Edit: om bur i rostfritt, kan tänka mig att rostfritt stål är för hårt och sprött för att vara bra till en bur.
en viss seghet i materialet ärn og bättre för både ram och bur, eller vad säge ni som kan ämnet mera?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Ang SFRo, det ante mig.

Men frågan är om jag kan bygga HELA ramen i rostfritt. Skippa nu alla bestämmerlser för tävling. Det skall bli en gatbil som man kan ha på bana...

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
hm, lite nya siffror från mitt excel-ark som räknar vikten på bilen:

Utan alu samt med 50x50x2 istället för 50x50x3 så väger ramen 185kg. Alu väger faktiskt mer än vad man (jag alltså) tror.

Helst tar jag 1.2 mm, alu, för med 1.5 blir det många kilon...

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Hej!

Upptäckte tråden för sent och skummade igenom det hela.

Jag har ett förslag:

Skaffa dig ett bra CAD program med FEM-tillägg och tillägna några dygn framför dataskärmen istället för att limma och svetsa!

Bra kandidat borde vara SolidWorks med COSMOSWorks FEM plug-in. Där kan du rita upp din bur precis som du vill och simulera den bäst du vill. Den kan också räkna ut (väldigt tillförlitligt) vad den kommer att väga (utan att bygga den), totala rörlängd, segmentlängder osv.

Vi har t.ex. försökt oss på att göra adapterplatta till motorn "på känn". Det blev snett och jävligt. Det blev bra först efter att vi har fått tag på CAD-ritningar över motorn och växellådan och satt mig framför datorn för att rita detaljer som sedan tillverkades på en programmeringsbar CNC-maskin:



Så mitt råd är att låta bli snickra för tillfället. Sätt dig vid "ritbordet", bygg några olika fackmönster och simulera belastning. Du kommer att få bättre känn på hur dom kommer att se ut i verkligheten när du är klar och det kommer att bli lättare att sätta ihop fanskapet.

När det gäller SS2333 2mm rör så känner jag en oerhärt duktig svetsare som har byggt mitt grenrör:



Han heter Peter och jag kan ge dig hans nummer om du vill. Han brukar inte vara speciellt dyr men tar naturligtvis betalt (det finns inga bra svetsare som jobbar gratis). Frågan är bara om han har tid då han bygger grenrör på löpande band.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
hm, om jag skall skaffa det "lagligt" så går det inte med CSN-lön är jag rädd.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Jag redigerade mitt övre inlägg så det tillkom lite info.

Kolla om det finns studentlicens för SolidWorks. Du kan säkert skicka modellen till någon för FEM-simulering sen.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mkt goda ideer av Goran.

En bil är ytterst komplicerad att konstruera, om man vill ha den bra alltså , även om det ser väldigt enkelt ut först.

Mao är det nog mer givande att göra det "på riktigt". Genvägar är det ont om.

Vet att Wille använt SollidW och Cosmos.
Själv har jag bara lekt lite smått med det, men sätter man sig in i det är det ett grymt hjälpmedel för "hemmapularen".

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5868



Hej

Man får ju läsa rekommendationerna i sin helhet också, En ram i 100x50x3 är vad vi (SFRo) rekommenderar till en T-hot (T-23), det är en enkel stegram utan någon som helst likhet med fackverk. Kolla hellre på Locostsektionen i senaste bygghandboken, eller på avsnitten som handlar om rörramsbuggys.

Sedan påminner jag igen om att "bättre" material ofta betyder det är hårdare och sprödare. Det kanske klarar mer last innan det deformeras plastiskt, men när det går sönder så kan det gå sönder utan förvarning. Speciellt runt svetsar. Du måste titta på vad materialet ska göra, och sedan välja rätt (lagom hårt, och framförallt svetsbart). Som jag sagt förut, en bra svetsare har förstås koll på allt det här innan han drar igång svetsen, men se för guds skull till att du skaffar rätt material...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
therealpinto:

hm, vad jag sett så är det väldigt fattigt med sådan information i min bok. Sidnummer?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5868



Hej

Jag har inte boken här, och kan inte sidnumren utantill. Men har du senaste boken (svart med massa roddar på omslaget) så finns det minst 1 uppslag om Locost och 2-3 sidor om rörramsbuggies.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Ang hjulupphängningen: Här kommer ritningen för bakhjulen.



Lite mått. Mellan hjul och ram är det 165mm, avståndet mellan a-armarna är 20cm, om de står rakt ut (ligger parallellt), men dekommer de inte att göra.

Något annat ni behöver veta? Jo, det är trångt riktigt med plats för bagaget som jag vill behålla =)

A-armarna är lika långa här bak, men enligt görans bok så var det inte så farligt där bak.

Frågan är ju dock vad rom räknas som "korta" och "långa" a-armar.

Håll till godo å spar inte på krutet!

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Spontant känns dessa väldigt korta.

Har du kollat vart RC hamnar och vad som händer när det börjar röra sig?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Citat: "Frågan är ju dock vad rom räknas som "korta" och "långa" a-armar."

Jag tror att dina armar räknas som extremt korta... då mina på triken är ca 55cm långa räknas onekligt som långa..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
attans...hm, kan man bredda lite skärmar då =) Vad skall jag satsa på då? 30cm kanske jag kan lyckas med...är det "lagom"


jag sitter med görans bok och försöker komma påvad som händer....jag återkommer i ärendet

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
hm, nu har jag breddat innåt lite...men nu börjar det bli tight för att få plats med lådan för cabben...men detta kan nog funka..

Göran: Vad anser du om längderna på armarna?


_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255



Spontant känns 205mm a-armar väldigt korta, speciellt om det är de nedre du syftra på!?

Hälsningar
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Att bara säga att de är för korta eller "räcker till" är mkt svårt då man inte ser helheten med vinklar och hur spindlarna ser ut. En vy bak/framifrån vore bra.

Chassit med hjulställ är inte enskillda delar var för sig utan en helhet där man måsta ta hänsyn till de enskillda kraven och delarna vid design av nästa osv osv. Alltså kan jag tänka mig att man får skissa enhel del först för att sedan komma fram till en grundskiss man modifierar ifrån.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Racetech
triangulering och krafter
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (36282 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande