Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 Z51 2005
<<   1, 2, 3, 4
34 besök idag (12321 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834



Hur gick det med din stol? Spännande att se slutresultatet...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Säsongsuppdatering.
Det har hänt lite under vintern, förhoppningsvis till det bättre.
Bromsar: köpte billiga skivor och belägg förra året å dom blev väldigt spåriga.efter 5 eller 6 bankörningar. Tyckte nte det var något vidare bett i bromsarna.
Nu blir det nya skivor fram DBA 4000 T3 och nya belägg Ferodo DS 1.11 och sen har jag gjort nya intag för bromskylningen, så nu hoppas jag på att bromsarna kommer kännas lite bättre.








Har tyckt att bilen har varit lite lynnig/vinglig. Byte föra året till PU-bussningar. I undre främre bärarmarna har bussningarna krupit. Så jag bestämde mig för att göra egna i nylon. Får se om det funkar. Har även gjort fasta brickor för camber. Kommer öka på från 1.5 grader till 2.5 grader







Mycke spån blir det


_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13194



Kul med uppdateringar!

Hur tycker du det funkar med hemmagjorda nylonbussningar? De få gånger jag försökt, tycker jag alltid att de behövts brotschas innan man monterar glidhylsan. Giiiiiissningsvis för att det handlar om mindre runda hål de har monterats i skulle jag tro.
Polyurethan är ju mer förlåtande (men drygt och svarva! )
Bara kul och höra andras erfarenheter i ämnet.
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Hej.
Jag har inte kommit ner från pallbockarna ännu. Men håller med att det är svårt med toleranserna. Bussningshålen i bärarmarna är bearbetade och väldigt fina.
Materialet jag valde är PA6 med olja (oilon). Får se om det funkar. Det är svårt med hur stor/liten presspassningen ska vara. Det är ett väldigt hårt material och ger inte efter direkt.
Jag återkommer med testresultatet.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4506



Jag har testat att göra bussningar i nylon, ingen av dem har hamnat på bilen. Det minsta off med toleranserna så glappar det, med polyurethan Sh 90 är det så mycket lättare att få passning.

Jag har gått på länklager istället och tycker det fungerar bättre.


Kul med Corvette som används thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tack klart bilar ska användas.
Jo det där med toleranserna är jag lite orolig för. Ledlager kändes lite för extremt just nu.. Jag använder bilen både som sommarvardagsbil och åka på bankörningar.
Sen blir det grusvägar när jag tar mina omvägar runt om i landet och utomlands. Men det är så klart att man skulle kunna svarva till och prova med ledlager. Det funkade bra på min Porsche 944 turbo.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4506



Porsche 944 svarar väldigt bra på ledlager, min gamla 944S2 fick en helt ny nivå när jag bytte.

Jag har dammskydd på mina ledlager, ska man bruksa bilen så tror jag det är en nödvändighet.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Har du ledlager på Mustangen?
Hittade såna här ledlagertätningar i en låda. Är det såna du använder?
Jag hade fundering när jag gjorde iordning porschen att använda axialtätningar. Men fick inte plats så då blev det såna här ledlagertätningar.
Jag får rita upp något å prova.



_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4506



Japp, jag byggde om befintliga länkarmar till Mussen




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004
Inlägg: 46



HasseStålben skrev:
Bromsar: köpte billiga skivor och belägg förra året å dom blev väldigt spåriga.efter 5 eller 6 bankörningar. Tyckte nte det var något vidare bett i bromsarna.
Nu blir det nya skivor fram DBA 4000 T3 och nya belägg Ferodo DS 1.11 och sen har jag gjort nya intag för bromskylningen, så nu hoppas jag på att bromsarna kommer kännas lite bättre.
Bra belägg brukar göra underverk för bromsarna på C5/C6. Men hur har du löst resten av kylningen, det framgår inte av bilderna? Original luftintag fungerar normalt fint tillsammans med bra kylkanal och slang till spindeln.

_________________
Lars Tersmeden
Corvette C5 & C7
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13194



Sorry, det var inte min mening att öka på uppgraderingsfebern

Prova nylonbussningar vetja, worst case är att du får klonkljud.
Känner du någon mekverkstad så kan du låna en brotsch i rätt storlek och handveva några varv när bussningen är monterad.
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Det där var ju riktigt snyggt Janne. thumbs up Såna där damasker funkar inte om jag ska använda orginal aluminium bärarmar. Får bli till Europan.

Janne J skrev:
Japp, jag byggde om befintliga länkarmar till Mussen




_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Klonkljud kan jag kanske leva med.
Hittade en 25mm maskinbrotch i gömmorna. Så det är redan gjort. Arsenalen med verktyg hos mig är inte riktigt som ett hobby garage, mer som en mindre verkstad. Tyvärr ärvde jag väldigt mycket verktyg av en vän. (tog bort sig sorgligt nog)

And ersJepp sson skrev:
Sorry, det var inte min mening att öka på uppgraderingsfebern

Prova nylonbussningar vetja, worst case är att du får klonkljud.
Känner du någon mekverkstad så kan du låna en brotsch i rätt storlek och handveva några varv när bussningen är monterad.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Hej.
Jag har skaffat C6 Z06 kylkanaler och sedan moddat för att passa intagen i dimljushålen i spojlern. Sen en slang till spindeln och en röranslutning i centrum.



Tersan skrev:
HasseStålben skrev:
Bromsar: köpte billiga skivor och belägg förra året å dom blev väldigt spåriga.efter 5 eller 6 bankörningar. Tyckte nte det var något vidare bett i bromsarna.
Nu blir det nya skivor fram DBA 4000 T3 och nya belägg Ferodo DS 1.11 och sen har jag gjort nya intag för bromskylningen, så nu hoppas jag på att bromsarna kommer kännas lite bättre.
Bra belägg brukar göra underverk för bromsarna på C5/C6. Men hur har du löst resten av kylningen, det framgår inte av bilderna? Original luftintag fungerar normalt fint tillsammans med bra kylkanal och slang till spindeln.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004
Inlägg: 46



HasseStålben skrev:
Hej.
Jag har skaffat C6 Z06 kylkanaler och sedan moddat för att passa intagen i dimljushålen i spojlern. Sen en slang till spindeln och en röranslutning i centrum.



Tersan skrev:
HasseStålben skrev:
Bromsar: köpte billiga skivor och belägg förra året å dom blev väldigt spåriga.efter 5 eller 6 bankörningar. Tyckte nte det var något vidare bett i bromsarna.
Nu blir det nya skivor fram DBA 4000 T3 och nya belägg Ferodo DS 1.11 och sen har jag gjort nya intag för bromskylningen, så nu hoppas jag på att bromsarna kommer kännas lite bättre.
Bra belägg brukar göra underverk för bromsarna på C5/C6. Men hur har du löst resten av kylningen, det framgår inte av bilderna? Original luftintag fungerar normalt fint tillsammans med bra kylkanal och slang till spindeln.
Då har du bra förutsättningar! thumbs up

_________________
Lars Tersmeden
Corvette C5 & C7
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Hej Lars.
Ja jag hoppas det blir bra och funkar för sommarens eskapader. Hoppas vi ses i sommar på någon bankörning.

Tersan skrev:
HasseStålben skrev:
Hej.
Jag har skaffat C6 Z06 kylkanaler och sedan moddat för att passa intagen i dimljushålen i spojlern. Sen en slang till spindeln och en röranslutning i centrum.



Tersan skrev:
HasseStålben skrev:
Bromsar: köpte billiga skivor och belägg förra året å dom blev väldigt spåriga.efter 5 eller 6 bankörningar. Tyckte nte det var något vidare bett i bromsarna.
Nu blir det nya skivor fram DBA 4000 T3 och nya belägg Ferodo DS 1.11 och sen har jag gjort nya intag för bromskylningen, så nu hoppas jag på att bromsarna kommer kännas lite bättre.
Bra belägg brukar göra underverk för bromsarna på C5/C6. Men hur har du löst resten av kylningen, det framgår inte av bilderna? Original luftintag fungerar normalt fint tillsammans med bra kylkanal och slang till spindeln.
Då har du bra förutsättningar! thumbs up

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Hej
En film från LMS bankörningen den 11 juni.
Lite regn så lite halt, men kul som vanligt. och väl organiserat.


_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4020



Verkligen lugnt med trafik. Men ser inte så blött ut. Klarnade det upp under kvällen?
Bra med mycket vrid. Det ser inte ut att gå så fort, men du är snabb ut ur kurvorna. Skönt att slippa chikanen på rakan också.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 Z51 2005
<<   1, 2, 3, 4
34 besök idag (12321 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande