Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Svårartad köksbordskonflikt, Forumets skiljedom behövs ;)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (8491 totalt)
H E
Norsborg
Här sen Jun 2004

Hej alla!
Vi var och hälsade på Fredrik och blev väl omhändertagna som vanligt.
Vår kära vän Fredrik vinklade detta lite, men det gav resultat ser jag bland våra bilvänner.
Fredriks TVR är underbar och det är helt riktigt att han byter ut sina snart 10 år gamla stötdämpare. Effekt och viktförhållande i TVR original är mycket bra, men det är tydligen bara jag som skulle klara av att åka på bana med lite mer pulver.
Jag har en Caterham med underbar väghållning och G-krafter infinner sig även vid bromsning.
Fartökningen till 100 km går hyfsat men däröver åker min S 40 lätt ifrån.
Det är förvånande att ni flesta som svarat "kan bilen bara svänga så krävs ingen motor".
Jag har aldrig fått möjligheten att få testa ett fordon där effekten matchar chassiet. Kan någon hjälpa mig att få uppleva en bil som svänger bra och gaspedalen inte ständigt måste sitta i durken p.g.a. för liten motor, utan föraren bestämmer fartökningen. Ni skulle säkert kalla den övermotoriserad.
Att min gamla mamma alltid haft svårt förstå varför jag har så bråttom att få upp farten på mina bilar kan jag förstå, men att mina bilvänner håller med mamma var förvånande.
G-krafter vid sväng och broms är vi överens om, underbart härligt. Men G- krafter vid fartökning är vi tydligen inte överens om.
Får se om jag får sympati från någon "galen" förare.
Full gas
Håkan

Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Jag, vinkla?!

Jag låg ju bakom er när ni provkörde och till och med jag tyckte att ni mesade lite, men om du är snäll får du prova igen. Bara vi får en ny medlem i klubben Färjorna går dagligen.

och 8 år är den om jag får be

Bromma
Här sen Feb 2003

H E skrev:
Hej alla!
Vi var och hälsade på Fredrik och blev väl omhändertagna som vanligt.
Håkan

Hej Håkan.
Bra att Du hör av dig så inte tredje person är otilltalad. Jag förmodar att du läst mina svar. Det är många parametrar som styr vad som är lämpligt att göra med en racebil. Jag är själv av den åsikten att effekt är en tillgång, och att det krävs massor av den varan för att bli tillräckligt. Väl uppe på höga växlar så stiger effektbehovet mot skyn för samma G-krafter som vid lägre farter.

Trots allt, så är detta bara EN parameter för en snabb banbil, även om väl så viktig. Den är inte gratis heller. Jag har själv ca 1,7 kg/hkr, och häpnar inte över accelerationen över 100 km/tim. Faktum är att jag måste upp i 1500 Nm, för att få loss bakdäcken på femman, vilket blir 1200 hkr vid 6000 rpm. Nu räcker effekten bara till 2:ans växel, eller upp till 120 km/tim med racing däck. Så jag säger inte nej till mer effekt.

Ändå kan min rekomendation i ett sånt här fall bli något annat än mer effekt. Man får jobba efter både ekonomi och vad som ger mest och vilka ev regler som gäller.

MVH
Göran Malmberg

Norsborg
Här sen Jun 2004

Till Thomé!
Varför kör du inte en BMW 318 på 120 hk och satsar alla pengar du får över på väghållning. Du kör en M3 på över 300 hk. Ditt inlägg i denna debatt förbryllar mig med tanke på ditt eget bilval.
Full gas
Håkan

Norsborg
Här sen Jun 2004

Hej Fredrik!
Det är klart man har respekt för din fina TVR och den trevliga ägaren när man provkör. Om jag får förmånen att provköra igen (jag är snäll) så lovar jag att du inte skall bli besviken av samma "mesiga" anledning.
Snart 10 är väl nära 8?
Full gas
Håkan

Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
H E skrev:
Hej Fredrik!
Det är klart man har respekt för din fina TVR och den trevliga ägaren när man provkör. Om jag får förmånen att provköra igen (jag är snäll) så lovar jag att du inte skall bli besviken av samma "mesiga" anledning.
Snart 10 är väl nära 8?
Full gas
Håkan

Fråga en kvinna om 38 är nära 40...

BTW: Jag har mer litteratur om du är intresserad

Ha det...

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Superswift skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
7-11 skrev:
Mäkinen, om du kommer till Tullinge den 26:e kan du få prova. Jag ska dit med mina Seven-kompisar
Jag fick en telefoninbjudan till ett Seven-event på Tullinge för några veckor sen, men den innehöll inget datum. Antar att det är samma tillfälle så jag hoppas kunna dyka upp.

Det var jag som ringde då. Den 26e stämmer bra. Finns det möjlighet att låna koner igen?
Tidtagning behövs ej....
Koner bör gå att få med sig även i min bil.

Självfallet är det viktigt med motoreffekt också, men de flesta bilar av någorlunda modernt snitt brukar sakna feedback till föraren och då är en bil med 1000hk jobbigare att köra än en likadan bil med 300hk och kan i många fall bli efter. Starka motorer levererar sällan effekten på ett lika harmonsikt sätt som en svagare maskin. Man får konstiga effektpucklar att brottas med istället för att träna spårval.
Visst finns det starka motorer med bra körbarhet, men då blir de ofta väldigt tunga och tunga saker vill man väl inte ha i bilen?

Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Var man blir salig på sin egen tro, brukar man säga. Fördelen i våra kretsar, till skillnad mot t.ex Katoliker och Protestanter, är ju att våra trosbekännelser går att mäta och konkretisera i form av t.ex varvtider.

Vi har vissa samfund som tillber den den store Effekt-guden och dem ser man mest i Ringen-kyrkan, medan de som dyrkar Lättvikt-guden, så kallade Chapmanianer, återfinns mest på Kinnekulle-kyrkan eller rent av i Kon-kyrkan.

Ibland möts samfunden i samma kyrka och då kan det märkliga inträffa att deras tro mäts lika stark runt hela anläggningen, men att de har helt olika styrka runt vissa bänkrader. Men blir de någonsin eniga?

OK, jag ska gå och lägga mig, jasså i skjortan med armarna knutna på ryggen...?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

H E skrev:
Till Thomé!
Varför kör du inte en BMW 318 på 120 hk och satsar alla pengar du får över på väghållning. Du kör en M3 på över 300 hk. Ditt inlägg i denna debatt förbryllar mig med tanke på ditt eget bilval.
Full gas
Håkan

Jag har 5,1 kg/hk. Eller snarare, eftersom jag nästan precis jämt har passagerare så har jag oftast nära 6kg/hk (*tar fram miniräknaren för att jämföra lite mot andra*)

Jag har lagt de pengar jag haft på att köra mycket, dvs på bensin, bra däck, bromsbelägg och vanlig service. Skulle vara kul att uppgradera bilen, även med mer pulver men det kommer väldigt långt ner på listan efter bättre stolar, bättre bromsar, bättre chassie, båge, lättning, lättning, lättning, rappare styrutväxling, mer pulver. Typ Men jag har inte kommit till punkt ett ens och kommer nog inte göra det framöver heller... Jag är för förnöjt bekväm och slö kanske...

Bromma
Här sen Feb 2003

Det är när man får för sig att det finns något som GÄLLER, förmodligen även i alla lägen, som religiositeten gör entre. Det "allenarådande" bör annammas av alla och envar enl sin förespråkare. Nu har vi med fysisk verkliget att göra och då blir en sådan uppfattning en katastrof. Här gäller i allra högsta grad RELATIV i stället för ABSOLUT uppfattning.

Göran Malmberg

Brämhult
Här sen Aug 2004

7-11 skrev:
Var man blir salig på sin egen tro, brukar man säga. Fördelen i våra kretsar, till skillnad mot t.ex Katoliker och Protestanter, är ju att våra trosbekännelser går att mäta och konkretisera i form av t.ex varvtider.

"Forget what it feels like or what it looks like. What does the stopwatch say? That is the only thing that matters" // Brian Redman

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

...sedan är väl varvtider endast en del av upplevelsen med bilen...
En nervöst satt bil är ofta snabbare än en lugn dito - vilken är trevligast att köra nära gränsen?

/J - som föredrar den "där" känslan istället för låga siffror på uret.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

"Hellre roligare och lite långsammare än jobbigt/läskigt och snabbare" // Jag själv

OBSERVERA ordet "lite"

Brämhult
Här sen Aug 2004

SecretAgentMan skrev:
...sedan är väl varvtider endast en del av upplevelsen med bilen...

ja...man vill ju också ha lite beundrande blickar i depån (öhh??? bilen alltså...)...och lite tillförlitlighet mm.

Men Brian, vem han nu är, verkar inte vilja kompromissa...

Michael Stadig --BBDB--
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
"Hellre roligare och lite långsammare än jobbigt/läskigt och snabbare" // Jag själv

OBSERVERA ordet "lite"

Helt enig! Sedan är ju vår hobby så lyxig att den innehåller så mycket mer än effekt/vikt/snabbast/bäst osv. Det är ljud, lukt (mmmmm R-olja ), design, skitsnack, däcksparkande, nya vänner, glädjen att få någon motsträvig del på plats mm mm som gör att man håller på med det.

Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
superMOG skrev:
Men Brian, vem han nu är, verkar inte vilja kompromissa...

Verkar vara en intressant kille. Har kört en del riktigt avundsvärda vagnar i alla fall

Brian Redman
Great Britain
March 9, 1937 - Lancashire

one of the great sports car drivers of his era, the popular and straightforward Lancashire driver was a versatile all-rounder who could also acquit himself respectably in an F1 car, given the chance. His early career was largely associated with the emergence of the famous Bolton-based Chevron sports car company for whom he drove some quite remarkable races, but he was also an effective and highly competitive member of the Ferrari sports car team in the early 1970s. He drove for Cooper in 1968, had a handful of Grand Prix outings in a McLaren and then drove for the Shadow team in 1974. Fed up with the high pressure environment in F1, he quit to resume competing in sports car events. In recent years he has lived in Florida but has also been involved in the running of the Redman Bright racing team.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

7-11 skrev:
Magnus Thomé skrev:

OBSERVERA ordet "lite"

Helt enig! Sedan är ju vår hobby så lyxig att den innehåller så mycket mer än effekt/vikt/snabbast/bäst osv. Det är ljud, lukt (mmmmm R-olja ), design, skitsnack, däcksparkande, nya vänner, glädjen att få någon motsträvig del på plats mm mm som gör att man håller på med det.
Jag kommer på mig själv med att sitta och småflina bara för att min ratt just har informerat mig om att det fanns en längsgående spricka i asfalten där jag just åkte.
Varvtider? Näe, bara jag blir glad av att köra så spelar tiden ingen roll.

Brämhult
Här sen Aug 2004

Magnus Thomé skrev:
"Hellre roligare och lite långsammare än jobbigt/läskigt och snabbare"

vet inte riktigt ....men om har man råd med att trimma så mycket att bilen blir läskig, så kanske man har tröttnat på alla andra mindre 'kickar'....så att säga

jag vill exempelvis ha en sån här när jag blir rik:

-Allvarligt talat så för min del tycker jag att varvtids-jakt är lika mycket tillfredställelse som alla dom andra sakerna. Man är kanske lite tävlingsinriktad?

Michael Stadig --BBDB--
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Är det en 917?

I så fall är den ett roligt exempel på vad hela den här tråden diskuterat. När den kom pumpade man den full med så mycket effekt att till och med Porsches yrkeschaffisar vägrade ratta den. Porsche fick jobba extremt mycket med uppsättning mm för att kontrollera besten. Balans snackade vi om...

From the very begining, two characteristics that would prevale for as long as it's sporting trajectory were clearly shown: an astounding power, acceleration and speed, and the difficulties to be driven.
It's like that, that in the first presentations, it is driven by second-hand drivers of the official team, given that the "star" drivers would deny to participate on it, preferring the much reknownedly efficient 908's.
But, as the weekspast, Porsche engineers would practice exhaustive tests, and multiple modifications to the suspension and chassis, achieving to transform the untamed beast into something more driveable.

Brämhult
Här sen Aug 2004

7-11 skrev:
Är det en 917?

"In 1973, Porsche and Penske upped the ante. Donohue's 917/30 had streamlined bodywork and a new 5.4-liter, twin turbocharged, flat-12 motor that produced 810 ft-lb of torque and 1100 hp in race trim (and had seen 1500 hp on the dyno). This was the most powerful road racing car until the turbocharged F1 racers of the mid-1980s. Donohue called the 917/30 'a monument to my career as an engineer and driver.' Porsche won all eight races in 1973. Charlie Kemp and George Follmer won the first two races in 917/10Ks before Donohue and the 917/30 got their act together and won six in a row and the championship. This was the first time that anyone had won six straight Can-Am races." "The 917/30 made one last run before being retired to a museum and occasional historic racing duty. On August 9, 1975, Donohue drove it at the Talladega superspeedway to a World Closed Course Speed Record of 221.120 mph. It had run 250 mph on the straights."

845 kg, 1100 pållar, 100mph på 3.9sek!!! här skulle nog automobil-reportrarnas superlativ passa bättre

Michael Stadig --BBDB--
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Världen är liten. Din vän Brian "varvtiden" Redman har rattat en sådan. Men det visste du kanske redan?

Despite 917/30 being banned from Can-Am in '74, this car was invited to appear at Mid-ohio in '74 (to try a boost falling spectators). Brian Redman drove & finished second (due to a poor tyre choice)

Mer extremt än 917 är väl svårt att få det. Om det ska svänga också, det vill säga...

Svårartad köksbordskonflikt, Forumets skiljedom behövs ;)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (8491 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande