Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 11 besök senaste veckan (8036 totalt) |
Re:
![]() |
||||||||
Re:
![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||
Re:
Hobbex! Är det ditt konfirmand-foto? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||
Den här dök upp i mitt flöde idag, tydligen görs en retroversion...
https://www.brl.se/sv/artiklar/blaup _________________ Anders Hansson |
||||||||
Re:
Den skulle passa bra i en bil som jag köpte i Verden, strax söder om Bremen _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||||
Re:
https://blaupunkt.com/automotive/inc |
||||||||
Re:
Bremen SQR 46:an började hela "retro"-serien för några år sedan, sedan har de byggt på med fler modeller. ![]() Bra alternativ om man inte gillar projekt! Men till den skaran hör inte jag... ![]() Blaupunkt är numera ett kinesiskt bolag som köpte varumärkes-rättigheterna av Robert Bosch. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||
Re:
Tack, bra att veta så man kan göra ett val utifrån det. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||||
Det går inte att få dubbla funktioner på alla programvalsknappar för att styra alla bluetooth-funktioner.
Bluetooth-modulen har en gemensam signal som jordas på olika plintar för respektive funktion. Blaupunkt-stereon har två signaler som jordas i olika kombinationer för att cpu:n skall tolka programvalet. Sammantaget innebär detta att jag får välja ut tre knappar som jag kan använda för bluetooth-funktioner, fler går inte pga hur de rent fysiskt är kopplade på kretskortet. Men modulen har fem funktioner... Play/pause, Next, Prev, Vol+, Vol- Vad göra? Lösningen får bli att två knappar får - tre - funktioner. ![]() Radiosökningsknappen upp/ned är egentligen två knappar i en, den vill jag använda för både volym och låtval, det blir intuitivt och logiskt - dessa får det bli. För att få till detta så lägger jag till en extra manuell DPDT-omkopplare som hanterar omslag mellan de olika BT-funktionerna för sökningsknapparna. Knappen kommer manövereras med bandarens reverse-knapp. En knapp till som får dubbel funktion. ![]() Omkopplaren fästs på chassits insida med epoxy. ![]() Snabbval 5 får hantera Play/pause, för det krävs inte extra omkopplare. Byter ut Metal-knappens ledare till skärmad kabel istället för de tvinnade enkelledare som jag satte först. Ökar chansen att få störningsfri lyssning. ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||
I helgen har lite mer jobb gjorts.
Konstaterade vid funktonstestet att de analoga switcharnas tillslags-signal är störningskänslig, kan lätt störa över brum och annat oönskat i ljudsignalen. Kompletterar med en konding som avstörning till signalen. Jordar även avskärmningen till signalkabeln. ![]() I övrigt så har jobbet varit fokuserat kring inmontering i chassit. Totalt 13 st ledare kunde inte "förjobbas" utan fick lödas fast på plats i chassit, lite lätt pilligt... Kan konstatera att det blir välfyllt. ![]() Nu blir det att dubbelkolla så att inget kortsluter eller på annat sätt felar efter den trånga inmonteringen. Sedan närmar sig skarpt test! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||
Re:
![]() Dags för en sista uppdatering - projektet är i mål! Fick backa av på ambitionsnivån - stereons cpu fick spelet när man "kapade" knapp-funktioner och jag fick trots om-konstruktion inte det att lira. Hoppade därför hela den biten och då behövdes inte heller några extra IC-baserade switchar. Valde istället att använda den manuella DPDT-switchen för omkoppling. Fortfarande rätt fullt men bättre med plats. ![]() ![]() Så vad blev slutresultatet? - Byte av belysningsfärg från grön till amber - check. - Bibehållen radio-funktion - check. - Bibehållen bandare - check. - Valbar Bluetooth - check. - Handsfree-telefonsamtal - check. - Styrning av BT-låtval, play/pause mm från stereon - nix, får göras på telefonen. Så sammantaget inte riktigt fullt ut som målbilden, men ändå helt OK. En liten filmsnutt på slutresultatet kan väl vara på sin plats. ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||
Starkt gjort, mycket jobb på litet utrymme.
![]() ![]() _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||||
|
||||||||
Re:
Tack! ![]()
![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||
|
||||||||
Re:
![]()
Tack, nu finns det hopp om tidsenlig underhållning i bilen om man får till någon glass-ätar-tur i sommar! ![]()
||||||||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 11 besök senaste veckan (8036 totalt) |