Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e90 325i -05
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11 besök idag (4706 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



robber skrev:
MaZ skrev:
Airbag eller fläktmotstånd?


Var inne för airbagen i april, fläktmotståndet nu.
Vanligt mao.


Jag har en E90 MY05 och en E91 MY10, båda ville dom ha in för typ fem år sen för fläktmotståndet och airbagen fick jag brev om för nåt halvår sen för E91an

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335


Trådstartare
MaZ skrev:
robber skrev:
MaZ skrev:
Airbag eller fläktmotstånd?


Var inne för airbagen i april, fläktmotståndet nu.
Vanligt mao.


Jag har en E90 MY05 och en E91 MY10, båda ville dom ha in för typ fem år sen för fläktmotståndet och airbagen fick jag brev om för nåt halvår sen för E91an


Spännande!

Mao har nog tidigare ägare ignorerat det som resten av bilen

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8318



MaZ skrev:
Airbag eller fläktmotstånd?



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 133



robber skrev:
Zalle skrev:
robber skrev:
MaZ skrev:
Vad köpte du för olja till lådan?


Det har jag inte gjort tyvärr.
Googlade och kollade guider men alla föreslog olika viskositeter så pausade det tyvärr.

Kan du rekommendera någon olja för låda/bakaxel?


Bytte till ny BMW original olja i min låda. Fick den rekommendationen av mina vänner som testat massa olja, tydligen är lådorna kinkiga på vilken olja. Vet inte om det gäller din låda med men iallafall min GS6-53bz

Tycker den känns bättre med BMWs MTF-LT3 än Redline oljan som var i.

Bakaxel kan jag inte riktigt kommentera då jag inte har någon erfarenhet av den men kommer att testa MOTUL i min M3 diff när jag ska byta


Tack för inputen Zalle, ska ändå till BMW snart då de ringde om en återkallelse igen.
Det gick i 1L?

/Rob


Vet inte om det skiljer mellan våra lådor men min sluka lite mer än 1L så fick köpa 2L.

_________________
Anthony L ee
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1131



MaZ skrev:
Airbag eller fläktmotstånd?


Är det någon som vet vad det är för fel på fläktmotståndet?
Brandrisk?

Har aldrig fått någon kallelse på det på min 335a (eller den förra 335an så man blir ju lite nyfiken).


I övrigt, kul att följa framstegen i tråden

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



BMW-DJ skrev:
MaZ skrev:
Airbag eller fläktmotstånd?


Är det någon som vet vad det är för fel på fläktmotståndet?
Brandrisk?

Har aldrig fått någon kallelse på det på min 335a (eller den förra 335an så man blir ju lite nyfiken).


I övrigt, kul att följa framstegen i tråden


Vill minnas att de var oroliga för felkontaktering/pin pushback så det skulle bli kontaktresistans och därmed risk för termiskt event.

så ja, brandrisk.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335


Trådstartare
Ikväll så ska jag montera droplinks och sen ut på provkörning.
Ska bli spännande och känna på utkomsten av bytet speciellt när allt som var på var mer slitet än vad jag hade kunnat ana.

Måste lägga tid på att köra bilen nu samt jaga upp några event.

Fick ett paket igår också med RBF600 och DS2500 fram, bak blir det OE Ferodo belägg tillsvidare.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335


Trådstartare
Yay!

Beggade coils där tidigare på lägsta inställning bombat på med låstätning.

Mycket värme och lufthammare gjorde susen tack till min kära vän Benny för tipset

Haft lite sug på sistone men nublir det premiäråk snart med coils, ny framvagn, däck etc.


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335


Trådstartare
Äntligen på "benen" igen.

Hjulinställning måndag och verkstan är nära för bilen är helt okörbar.


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



Visst bytte du till M3 spec på länkarmarna fram? Jag fick otroligt mycket toe när jag gjorde det på min så om du ens skall åka en kilometer så skall du nog kolla toe lite grovt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335


Trådstartare
MaZ skrev:
Visst bytte du till M3 spec på länkarmarna fram? Jag fick otroligt mycket toe när jag gjorde det på min så om du ens skall åka en kilometer så skall du nog kolla toe lite grovt.


Japp M3 stagen i fram samt nya styrleder inner/ytter Verkstaden är nära blir köra sakta dit då toe nog är galen pga grym instyrning.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335


Trådstartare
MaZ skrev:
Visst bytte du till M3 spec på länkarmarna fram? Jag fick otroligt mycket toe när jag gjorde det på min så om du ens skall åka en kilometer så skall du nog kolla toe lite grovt.


GJorde du någon "speciell" hjulinställning?


Ända som har tid är vanliga mekonomen tänkte be de ställa in efter en M3 E90 i fram.
Har inga ställbara topplagringar fram eller ställbart bak.

Har du annars några tips på vad man ska säga till en vanlig verkstad angående hjulvinklarna?

Nästa år då det sitter ny bakvagn mm på så blir det nog en mer avancerad historia gällande hjulinställning.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



robber skrev:
MaZ skrev:
Visst bytte du till M3 spec på länkarmarna fram? Jag fick otroligt mycket toe när jag gjorde det på min så om du ens skall åka en kilometer så skall du nog kolla toe lite grovt.


GJorde du någon "speciell" hjulinställning?


Ända som har tid är vanliga mekonomen tänkte be de ställa in efter en M3 E90 i fram.
Har inga ställbara topplagringar fram eller ställbart bak.

Har du annars några tips på vad man ska säga till en vanlig verkstad angående hjulvinklarna?

Nästa år då det sitter ny bakvagn mm på så blir det nog en mer avancerad historia gällande hjulinställning.


Hade tillgång till ett mobilt lasersystem från Koch:
https://kochachsmessanlagen.de/en/

Men kunde inte hänga dit målen på bakhjulen då bilen var för låg...
Men om du kollar i min tråd så kan du se hur OFATTBART mycket toe det blev, lååångt utanför mätskalan.
Kör inte bilen innan du justerat annars kommer du behöva nya däck och dfet är direkt trafikfarligt. Du bör kunna göra en grovjustering med måttband, så stor skillnad är det.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335


Trådstartare
MaZ skrev:
robber skrev:
MaZ skrev:
Visst bytte du till M3 spec på länkarmarna fram? Jag fick otroligt mycket toe när jag gjorde det på min så om du ens skall åka en kilometer så skall du nog kolla toe lite grovt.


GJorde du någon "speciell" hjulinställning?


Ända som har tid är vanliga mekonomen tänkte be de ställa in efter en M3 E90 i fram.
Har inga ställbara topplagringar fram eller ställbart bak.

Har du annars några tips på vad man ska säga till en vanlig verkstad angående hjulvinklarna?

Nästa år då det sitter ny bakvagn mm på så blir det nog en mer avancerad historia gällande hjulinställning.


Hade tillgång till ett mobilt lasersystem från Koch:
https://kochachsmessanlagen.de/en/

Men kunde inte hänga dit målen på bakhjulen då bilen var för låg...
Men om du kollar i min tråd så kan du se hur OFATTBART mycket toe det blev, lååångt utanför mätskalan.
Kör inte bilen innan du justerat annars kommer du behöva nya däck och dfet är direkt trafikfarligt. Du bör kunna göra en grovjustering med måttband, så stor skillnad är det.



Tack för inputen!
Sätter på skitdäck fram och det är 30/50 vägar till verkstaden ca 7min bort så jag chansar.

Finns tyvärr ingen tid att justera men uppskattar verkligen inlägget.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



Blir ett mätprotokoll att sätta upp på väggen i alla fall.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335


Trådstartare
MaZ skrev:
Blir ett mätprotokoll att sätta upp på väggen i alla fall.




Har du något protokoll att dela med dig av som man kan ha som referens?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



All dokumentation jag har finns i min tråd, jag har inget protokoll för jag har bara justerat själv.
Tror tyvärr inte att jag skrivit nåt om toe osv.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335


Trådstartare
MaZ skrev:
All dokumentation jag har finns i min tråd, jag har inget protokoll för jag har bara justerat själv.
Tror tyvärr inte att jag skrivit nåt om toe osv.


Plöjer din tråd igen, tack!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1131



robber skrev:
MaZ skrev:
Blir ett mätprotokoll att sätta upp på väggen i alla fall.




Har du något protokoll att dela med dig av som man kan ha som referens?


Kanske sent, men jag läste tråden just nu. Såhär gjorde jag typiskt sett på min gamla E92a. Du kanske inte kan få lika mycket negativ camber fram men ta så mycket det går.
Toe in ska vara så lite dom kan men ändå toe in (inte neutral eller toe out).

Hjulinställning
Fram:
Toe Vänster +0,10 grader
Toe Höger +0,10 grader
Camber Vänster -2,51 grader
Camber Höger -2,49 grader
Bak:
Toe Vänster +0,13 grader
Toe Höger +0,11 grader
Camber Vänster -1,98 grader
Camber Höger -2,00 grader

Lycka till!

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



BMW-DJ skrev:
robber skrev:
MaZ skrev:
Blir ett mätprotokoll att sätta upp på väggen i alla fall.




Har du något protokoll att dela med dig av som man kan ha som referens?


Kanske sent, men jag läste tråden just nu, såhär var det typiskt sett på min gamla E92a. du kanske inte kan få lika mycket negativ camber fram men ta så mycket det går.

Hjulinställning
Fram:
Toe Vänster +0,10 grader
Toe Höger +0,10 grader
Camber Vänster -2,51 grader
Camber Höger -2,49 grader
Bak:
Toe Vänster +0,13 grader
Toe Höger +0,11 grader
Camber Vänster -1,98 grader
Camber Höger -2,00 grader

Lycka till!


Med vilken Caster?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335


Trådstartare
Äntligen Hjulinställning

Bilen känns mycket trevligare med M3 armarna och Bilsten PSS10 än inan de 15min jag kört bilen.
Inga camberplates fram eller ställbart bak dock.
Blir nog vinterns bestyr då ny bakvagn ska på etc.

Nu är fokus på att köra.


Före


Efter

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e90 325i -05
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11 besök idag (4706 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande