Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 -99 Banprojekt nr 2, 3,0 V6
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (12842 totalt)
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Jag var iväg och hämtade lite material häromdagen och idag blev det ett par timmar i garaget. Jag har hela tiden varit inne på att bygga en ny brygga för bakvagnen med hjulupphängningar och diffklump. Så efter att ha måttat lite fick vinkelslipen gå varm.

Infästningspunkterna för bärarmarna blir som Corvette original. Jag antar att de fått till det ganska bra... Det stämmer bra med måtten på C70:n också. Det diffar endast några millimeter på axelavstånd och med 18-tummare kommer jag att få bredda skärmarna lite men det har jag räknat med. Bilen kommer ju att se mulligare ut också...

Jag vet inte om det här blir den slutliga produkten utan ser det mer som en prototyp. Men funkar det så kör jag på den. Tanken är att få till en brygga med infästningar för övre och nedre bärarmar med rätt mått och vinklar. Sen ska ju en diffklump in i mitten och fästen mot karossen m.m. Men det tar vi sen.

Original har Corvette en justering på ena infästningen av nedre bärarmen, så att man med skruven och excenterbricka kan justera hjulvinklarna lite. Jag struntar i det just nu. Den justeringsmöjligheten kan jag ordna senare. Den har även ett justerbart toestag vilket jag kommer att använda mig av.

Nästa steg blir att snida till den övre ramen för infästning av övre bärarmarna.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Monterade ihop lite provisoriskt, lite för att se hur det ser ut, men mest för att mäta infästningspunkter för övre bärarmarna. Med nån enstaka grad i camber har jag nu det ungefärliga måttet mellan bärarmarna, men hur högt ska de sitta? Jag har letat massor för att hitta uppgifter om det men inte hittat nåt.

Är det nån som sitter på den informationen? Eller har en C5:a som nån kan mäta på?

Hittar jag inte dessa uppgifter blir det till att höfta lite så att hjulet kommer att röra sig vettigt.

Vad gäller camber bak har jag hittat uppgifter som säger att original justering ligger runt 1 grad, kan det stämma? Det påverkar ju avståndet mellan övre infästningspunkterna, även om det är lite. Nånstans ska det byggas in justering för detta, vi får se om det blir på nedre eller övre infästningen. Original sitter den vid ena skruven på nedre.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Vad är skälet att du skippar Corvette sub-framen?

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:

Jag kommer inte att använda Corvette växellåda och diff, även om jag många gånger funderat på det, med hela tuben med låda och diff. Då hade det kanske varit enklast. I original sitter övre bärarmarna fästa i ramen så för mig blir subframen bara infästning för nedre bärarmarna.

Så tanken är att bygga en hel brygga, som en boxad låda där allt för bakvagnen, bärarmar, diffklump, toestag, krängningshämmare, och kanske även fjädringens infästning, är infäst. Sen fästa upp den i bilen som en hel enhet.

Under tiden jag skriver snurrar det i hjärnan. Det kanske vore bäst att bygga en hel ram som förbinder fram- och bakvagn och sen kapa ur karossen och trä på den..........

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Re:

Anders Litto skrev:
stilldouble skrev:

Jag kommer inte att använda Corvette växellåda och diff, även om jag många gånger funderat på det, med hela tuben med låda och diff. Då hade det kanske varit enklast. I original sitter övre bärarmarna fästa i ramen så för mig blir subframen bara infästning för nedre bärarmarna.

Så tanken är att bygga en hel brygga, som en boxad låda där allt för bakvagnen, bärarmar, diffklump, toestag, krängningshämmare, och kanske även fjädringens infästning, är infäst. Sen fästa upp den i bilen som en hel enhet.

Under tiden jag skriver snurrar det i hjärnan. Det kanske vore bäst att bygga en hel ram som förbinder fram- och bakvagn och sen kapa ur karossen och trä på den..........

Det får inte vara för enkelt... Citat från Bobo.

Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

Benjamin E skrev:
Anders Litto skrev:
stilldouble skrev:

Haha, nej, och Bobo hade ju ofta rätt! thumbs up

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Re:

Anders Litto skrev:
Benjamin E skrev:
Anders Litto skrev:
stilldouble skrev:

Haha, nej, och Bobo hade ju ofta rätt! thumbs up

Drog ett PM...

Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Jag måste vänta in lite mer prylar så under tiden kollar jag vidare på vad som ska göras.
I dag plockade jag fram framvagnens subframe, den med alu-bussningar som jag köpte till den blå, för att kika lite på hur jag ska få till framvagnen.

Eftersom jag bestämt mig för att köra på Corvettens framvagnsdetaljer så är tanken att det får bli ungefär som för bakvagnen med en ram i fyrkantsprofil.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Jag fick en leverans i går. Jag skickade upp en avgaspackning till Per Ajdén och han skannade in den och skar ut avgasflänsar till mig. Tack Per!

Jag har funderat av och till på om jag skulle kunna få till rören anpassade mot avgasporten. Man har ju sett snygga pressverktyg för detta. Men jag har ingen fräs så jag tog och snidade till ett pressverktyg av ett par rörbitar och lite plattjärn. Man tager vad man haver!
Men jag tycker det blev okej. Det gör jobbet.

Det är väl ingen jättebrådska med att få till grenrör så jag kommer att fortsätta fokusera på chassidelen ett tag.
Ska över till fastlandet till veckan och hämta upp lite mer delar.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Tog en halvdag i garaget idag. Fyllde ju 65 häromdan så det känns som att man kan kosta på sid det ibland... Snart ska jag ta heldagar!

Måttade in alla leder i bakvagnen med laser, så att de ligger "ungefär" i linje med varandra.

Sen fick jag kapa in den provisoriska övre bryggan ett par gånger för att få rätt avstånd till en önskad kamber. Nu ligger den på ungefär 1,5 grad, mätt med vattenpass och digital vinkelmätare. Inte hundra, men det blir nog hyfsat korrekt.

Jag kommer att ta upp infästningshålen för bärarmarna så att det blir justermån där senare. Men nu blir det fasta mått bara för att få ihop bryggan.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Jag var över till fastlandet i annat ärende men då passar man på att även plocka upp lite delar till bilen. En fin högerdörr, rördelar till grenrör samt en diffklump.

Det är en Merca W124, med diffbroms i original.

Fick nys om den här modellen av diffklump när Benny Steen höll på med sin rejs-Alfa 75:a för några år sen. Jag tyckte den verkade intressant och nu tänkte jag testa den. Hittade en via bildelsbasen och den var så billig så jag kunde inte låta bli.

Modellen har alltså diffbroms i original där bilens styrsystem kan gå in och via tryck med olja låsa diffbromsen när något av hjulen slirar.
Det går alltså att styra graden av broms i diffen genom att med hjälp av olja skapa tryck i systemet vilket klämmer åt lamellerna i diffen.

Intressant och enkelt verkar det som. När jag googlade runt lite hittade jag bl a en som hade kopplat in en bromscyliinder från en gokart och när han drog i en spak skapades tryck och diffen låste. Så det ska nog gå att få till nåt där man kan ställa graden av diffbroms.

Jag tycker den har vettiga infästningspunkter också vilket gör det enkelt att bygga fästen.

Tysk noggrannhet ska man inte förringa!

Achtung
Spezial-Öl
Sperrdifferential

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Jag har fortsatt med subframen. Lite bökigt med att få till vinklarna mellan övre och nedre ramen, men jag ritade upp det på bänken och sen var det enkelt.

Nu ska allt svetsas klart så är stommen till bakvagnen färdig.

Jag har äntligen fått tag på måtten för infästningarna i framvagnen så jag har börjat rita på det lite. Cad alias cardboard. Jag har aldrig hållit på med cad-program så det får bli lite basic.

Jag lade upp original framvagnsram på pappen och markerade ut infästningshålen. Sen måtten där bärarmarna ska fästas in. Sen utifrån det ritade jag in balkarna. Vi får se, men det kan nog funka.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Det flyter ju på riktigt bra. En liten tanke angående "cardboard aided design" osv. Precisionen i slutändan av det som tillverkats kan ju hypotetiskt bli lite som det blev? Egentligen gör detta ingenting, om man bygger in justeringsmöjligheter för att kunna kompenserar både tillverkningsfel och justera in önskade egenskaper.

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Det flyter ju på riktigt bra. En liten tanke angående "cardboard aided design" osv. Precisionen i slutändan av det som tillverkats kan ju hypotetiskt bli lite som det blev? Egentligen gör detta ingenting, om man bygger in justeringsmöjligheter för att kunna kompenserar både tillverkningsfel och justera in önskade egenskaper.

Blev som det blev.... Tillverkningsfel... Jag förstår inte!

Jo, så är det nog... Men jag kommer att provmontera allt innan slutgiltig svetsning.

Bakvagnen är ju svår att provmontera i bilen men jag tänker att håller jag mig inom låt säga en millimeter i måtten som jag bestämt så får jag vara nöjd. Sen kommer jag att fixa justering vid bärarmarnas infästning senare. Jag har en plan för det.

Sen kommer det stora jobbet att bygga in den bakre subframen i karossen, men det tar vi då.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Idag körde jag vidare med framvagnens subframe. Jag har bestämt mig för att använda Corvette C5 även där och det är ganska straight forward med raka vinklar för infästningarna av de undre bärarmarna. Därför behövde jag bara måttet mellan infästningarna för bärarmarna. När jag var över för att handla lite delar och annat svängde jag förbi Vette Småland. Där kröp jag in under ett par C5:or och mätte avståndet mellan infästningarna. Så nu har jag det måttet.

Jag använder 40x80x4 till framvagnsramen. I original diffar höjden mellan främre och bakre infästningarna ca 75-78 mm. Lite svårt att mäta exakt, men med 80 mm balk som vilar uppepå de längsgående balkarna blir det ganksa nära original. Det blir väl antagligen så att jag slipar bort några millimeter så att jag hamnar så nära original som jag kan mäta.

Sen punkta ihop allt och provmontera. Sen har jag inte bärarmarna ännu så jag får vänta med att bygga infästningar till det.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Anders Litto skrev:
Jag var över till fastlandet i annat ärende men då passar man på att även plocka upp lite delar till bilen. En fin högerdörr, rördelar till grenrör samt en diffklump.

Du bör nog plocka bort locket å dubbelkolla att de sitter en lamelldiff där i, annars är det bara en vanlig ASD som e beroende av oljetryck för att skapa "diff" verkan, bromsröret mellan medbringarna avslöjar detta.
(tillvalet lamelldiff var ytterst ovanligt, och förekom oftast i ambulanser mm)

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
Anders Litto skrev:

Du bör nog plocka bort locket å dubbelkolla att de sitter en lamelldiff där i, annars är det bara en vanlig ASD som e beroende av oljetryck för att skapa "diff" verkan, bromsröret mellan medbringarna avslöjar detta.
(tillvalet lamelldiff var ytterst ovanligt, och förekom oftast i ambulanser mm)

Ja, det får jag kanske göra, men vad menar du med vanlig ASD? Det måste väl ändå vara nån form av lamell i klumpen för när jag vrider på ena sidan hänger andra sidan med åt samma håll.

Vad jag har läst och sett så sitter det en slags lamelldiff i ASD-klumparna, men jag ska inte ta gift på det.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

ASD var tänkt som hjälp vid ivägkörning från MB,
Aktiverades med en separat hydraulik från servopumpen och aktiverades under 30km/h, där efter var det en vanlig öppen diff.
Men var en estländare (elbe) tillverkade en lösning med ett fjäderblock som sattes in mellan dreven i asd diffen.
Nackdelen med denna lösning är att lamellerna slits ut väldigt fort och du har metall shims istället efter ett tag.

Om jag minns rätt var det Getrag eller shacs som gjorde OE diffarna.

Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Här har du en som både har en orörd och en med "plattorna" inmonterade
https://www.youtube.com/watch?v=Mhq2PJPKs10

Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Ja, den där videon har jag sett. Okej, om det inte funkar får jag väl montera en riktig diffbroms i den i så fall. Tycker du att jag borde satsa på en annan diffklump i så fall? Den här har en vettig utväxling, 3,92 har jag för mig, vilket är bra.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Anders Litto skrev:
Ja, den där videon har jag sett. Okej, om det inte funkar får jag väl montera en riktig diffbroms i den i så fall. Tycker du att jag borde satsa på en annan diffklump i så fall? Den här har en vettig utväxling, 3,92 har jag för mig, vilket är bra.

Det är en hållbar diff, men om det finns andra alternativ (bilmärken) som kan passa som kanske har en riktig LSD i från std då kanske de är en billigare lösning?
Drexler, Quaife, OS-Giken, wavetrack mm för 185mm huset ligger väll på +10'kr, samt ny renoveringsats och montage. Men visst, då har du "rätt" virke att jobba med som håller för många pollar!.
I de större motorena på c/e-klass AMG (210mm) finns LSD från fabrik. MEN de väger satan!

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 -99 Banprojekt nr 2, 3,0 V6
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (12842 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande