|
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Trådstartare

13 Nov 2024 11:13
Torkel K skrev: | Gsengineering skrev: | Emil Jönsson skrev: | Coolt projekt! Vad blir de för ls maskin? Och vilken klass är det tänkt du ska tävla i?
Hejarop från en fellow Datsun ägare  |
Jag ska bygga lite brett så att jag kan gatregga och köra lite time attack, ssk och sportvagns mästerskapet. Så hoppas jag inte behöver kompromissa för mycket. Men jag tror jag får ihop något som funkar bra i dessa 3 klasser och fortfarande få sfro regg på den. |
Du är självklart VARMT välkommen till SPVM och det är superkul att du siktar på att köra med oss! 👍👍
Notera att SPVM inte är EN klass, utan en samling av flera olika, med ganska stora skillnader i reglemente. I Modsport passar nästan vad som helst och i Roadsport är det långt mer strikt. Ingen av klasserna kräver, så vitt JAG vet, att bilen ska vara byggd med X-delar kvar av en originalkaross, men jag kan ha fel.
Vi kommer få ett nytt reglemente släppt mycket snart, kanske redan nästa vecka. Du hittar reglementet här: https://www.spvm.se/spvm/tavla-och-regler/. Jag rekommenderar starkt att läsa på och bestämma sig för en klass ganska tidigt, för att vara säker på att du inte behöver bygga om bilen senare. Läs motorreglementet noga. Det finns också ett smart beräkningsark på samma ställe, där man snabbt och lätt kan testa vilken minimivikt man hamnat på med olika motoralternativ i olika klasser.
Om du har några frågor är det lättast att höra av sig till våra klassrepresentanter: https://www.spvm.se/spvm/kontakta-oss/
/T.  |
Tack och jag kommer höra av mig till modsport representanten lite mer då jag läste igenom regelboken på modsport 1 ssk 3 och time attack pro
Men det var när jag gjorde bil konceptet
Tror att i time attack a stolpen ska vara orginal pch ssk tak och för karmar ska vara kvar
Eller det är vad jag har skrivit ner i min excel när jag gjorde bil konceptet
_________________ Gijs
Smeets
@gsengineering insta
|
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Trådstartare

13 Nov 2024 11:20
_________________ Gijs
Smeets
@gsengineering insta
|
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017

13 Nov 2024 12:38
Fina delar, jäkla avundsjuk på styrd fräs i garaget
|
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

13 Nov 2024 17:00
När man ser sånt här känner man att det bara är att lägga ner sitt eget projekt...
Otroligt fint arbete och kul att följa!
_________________ Anders Littorin,
Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
|
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

13 Nov 2024 18:05
Gsengineering skrev: | therealpinto skrev: | Om planen är gatreggning (vilket ju är kul) är det klokt att redan från början ta höjd för att detta kommer bli ett amatörbyggt fordon vilket bland annat ställer en del krav på E-märkt belysning, och placering av belysning. Ett råd är att kolla upp de reglerna och mäta ut lite saker direkt, det kan påverka hur du kan bygga karossen.
Det kan också påverka materialval i både ram och hjulupphängningar, kontakta gärna mig direkt för en dialog kring det. |
jag har haft bosse bildoktorn hemma hos mig för att gå igenom mina tankar och så.
han är min närmaste sfro besiktnings man
så jag fick en lista att tänka på. belysning är ju med på den jag måste nog köpa något tillfälligt till det. och bra att du sa det med höjder för det måste jag nog kolla på för ridehight är ju lägra |
Bra, men synka upp materialval med honom en gång till, är mitt råd. Det händer lite saker på den fronten nu som kan påverka ditt bygge.
Gustaf
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
|
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004

15 Nov 2024 05:42
Ser ut som ett intressant bygge! Det finns många likheter mellan våra byggen, även om jag nu för tiden har tonat ner banfokuset för min bil.
|
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Trådstartare

18 Nov 2024 21:00
chevyz240 skrev: | Ser ut som ett intressant bygge! Det finns många likheter mellan våra byggen, även om jag nu för tiden har tonat ner banfokuset för min bil.  |
Har kollat lite på ditt bygge, ser ju bra ut !! Man gillar ju datsun 😍
_________________ Gijs
Smeets
@gsengineering insta
|
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Trådstartare

18 Nov 2024 21:11
_________________ Gijs
Smeets
@gsengineering insta
|
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004

19 Nov 2024 04:43
Gsengineering skrev: | chevyz240 skrev: | Ser ut som ett intressant bygge! Det finns många likheter mellan våra byggen, även om jag nu för tiden har tonat ner banfokuset för min bil.  |
Har kollat lite på ditt bygge, ser ju bra ut !! Man gillar ju datsun 😍 |
Tackar!
Ja, de har ju blivit väldigt populära på sistone, speciellt i USA. På SEMA har det ju t ex funnits massor med Z-or de senaste åren. En del ganska rejält ombyggda.
|
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

19 Nov 2024 14:47
Övre a länken ibakvagnen... ledlagret som är fastsvetsat.. hur byter man ut led delen? Eller svetsar man fast en ny? Anledning till varför den är fastsvetsad och inte skruvad?
Gissar att det blir dammskydd gummi bälgar runt dom senare.? Trevligt bygge  önskar ibland att man hade ett mer utrustat garage/ kunnande.
_________________ Michael Thulesius
|
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Trådstartare
_________________ Gijs
Smeets
@gsengineering insta
|
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Trådstartare

21 Dec 2024 15:04
_________________ Gijs
Smeets
@gsengineering insta
|
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Trådstartare

29 Dec 2024 21:16
Är det nån som har koll på hur man plockar isär denna utan att skada den
Det är en drivaxel från en corvette c6
Behöver yttre delen för mina nya drivaxlar
_________________ Gijs
Smeets
@gsengineering insta
|
sideburn
Jönköping
Här sen Jul 2008

29 Dec 2024 23:51
Ryck ur axeln sen bara vrid innerkransen tills kulorna trillar ur.
// Patrik
_________________ Patrik Höglund
|
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Trådstartare

30 Dec 2024 12:42
Det är där problemet uppstår hur får man ut axeln utan att skada leden?
Det känns som att den sitter med en låsring på utsidan
_________________ Gijs
Smeets
@gsengineering insta
|
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

30 Dec 2024 13:34
Det sitter nog en fjädrande ring tror jag. Gäller att ta i
_________________ Erik Wedlund
Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
|
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008

30 Dec 2024 14:06
Mässingdon typ plattstång på inre delen och ett slag med slägghammare så brukar låsringen släppa
det är bra att byta fjäderringen vid montage, det kan låsa sig vid nästa renovering om ringen blir "slapp"
Fantastiskt fint maskinjobb du gör.
lycka till.
MVH Tommy
_________________ Tommy Karlsson
|
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

30 Dec 2024 18:50
Världens äldsta sanning: går det inte med våld, så går det med mer våld, eller så var det nog trasigt från början...
_________________ Magnus Falk
|
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024
Trådstartare

01 Apr 2025 21:11
Hjulupphängningen bak är nu klar med bussningar och allt det som är kvar är fjädringen altså pushrods dämpare och rockers. Det är dock den enkla biten. Dämpare är redan inköpta och kommer också från en formel 2 bil.
Det kommer finnas ett 3e dämpar elemen för heav dämpning (kraften som trycker ner hela baksidan typ när man bromsar gasar och earodynamisk belastning.) Den kommer att sitta på en t formad antirollbar
Pushrods är ju relativt simpla 2 st uniballs en vänster en högergängad och en bit docol r8 rör emellan
Och rocken behöver lite beräkningar för att få rätt motion ratio mellan hjul rörelse och dämpar rörelse
_________________ Gijs
Smeets
@gsengineering insta
|
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

02 Apr 2025 16:32
Senast ändrad av stilldouble, 02 Apr 2025 19:38, ändrad totalt 1 gång
Otroligt maffigt bygge!
Kikat många gånger på din bakhjulsupphängning... Blir inte helt klok på vad det är som ger styvheten till uprighten, så att den inte vill vrida sig "i hjulets rotationsriktning"? Du har tre punkters infästning, och ställbar toe... Känns som du ofelbart får moment i stagen? ...Vid tex kraftig inbromsning?
|
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

02 Apr 2025 17:50
Dubbel
|
|