Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun s30 1977 med Formel 2 växellåda
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (11498 totalt)
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024

Trådstartare
Torkel K skrev:
Gsengineering skrev:
Emil Jönsson skrev:
Coolt projekt! Vad blir de för ls maskin? Och vilken klass är det tänkt du ska tävla i?

Hejarop från en fellow Datsun ägare

Jag ska bygga lite brett så att jag kan gatregga och köra lite time attack, ssk och sportvagns mästerskapet. Så hoppas jag inte behöver kompromissa för mycket. Men jag tror jag får ihop något som funkar bra i dessa 3 klasser och fortfarande få sfro regg på den.

Du är självklart VARMT välkommen till SPVM och det är superkul att du siktar på att köra med oss! 👍👍

Notera att SPVM inte är EN klass, utan en samling av flera olika, med ganska stora skillnader i reglemente. I Modsport passar nästan vad som helst och i Roadsport är det långt mer strikt. Ingen av klasserna kräver, så vitt JAG vet, att bilen ska vara byggd med X-delar kvar av en originalkaross, men jag kan ha fel.

Vi kommer få ett nytt reglemente släppt mycket snart, kanske redan nästa vecka. Du hittar reglementet här: https://www.spvm.se/spvm/tavla-och-regler/. Jag rekommenderar starkt att läsa på och bestämma sig för en klass ganska tidigt, för att vara säker på att du inte behöver bygga om bilen senare. Läs motorreglementet noga. Det finns också ett smart beräkningsark på samma ställe, där man snabbt och lätt kan testa vilken minimivikt man hamnat på med olika motoralternativ i olika klasser.

Om du har några frågor är det lättast att höra av sig till våra klassrepresentanter: https://www.spvm.se/spvm/kontakta-oss/

/T.

Tack och jag kommer höra av mig till modsport representanten lite mer då jag läste igenom regelboken på modsport 1 ssk 3 och time attack pro
Men det var när jag gjorde bil konceptet

Tror att i time attack a stolpen ska vara orginal pch ssk tak och för karmar ska vara kvar

Eller det är vad jag har skrivit ner i min excel när jag gjorde bil konceptet

Citera
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024

Trådstartare

Lite renders på undre a armen och sen processen av när den byggdes

Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017

Fina delar, jäkla avundsjuk på styrd fräs i garaget

Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

När man ser sånt här känner man att det bara är att lägga ner sitt eget projekt...
Otroligt fint arbete och kul att följa! thumbs up

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Gsengineering skrev:
therealpinto skrev:
Om planen är gatreggning (vilket ju är kul) är det klokt att redan från början ta höjd för att detta kommer bli ett amatörbyggt fordon vilket bland annat ställer en del krav på E-märkt belysning, och placering av belysning. Ett råd är att kolla upp de reglerna och mäta ut lite saker direkt, det kan påverka hur du kan bygga karossen.

Det kan också påverka materialval i både ram och hjulupphängningar, kontakta gärna mig direkt för en dialog kring det.

jag har haft bosse bildoktorn hemma hos mig för att gå igenom mina tankar och så.
han är min närmaste sfro besiktnings man
så jag fick en lista att tänka på. belysning är ju med på den jag måste nog köpa något tillfälligt till det. och bra att du sa det med höjder för det måste jag nog kolla på för ridehight är ju lägra

Bra, men synka upp materialval med honom en gång till, är mitt råd. Det händer lite saker på den fronten nu som kan påverka ditt bygge.

Gustaf

Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004

Ser ut som ett intressant bygge! Det finns många likheter mellan våra byggen, även om jag nu för tiden har tonat ner banfokuset för min bil.
Citera
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024

Trådstartare
chevyz240 skrev:
Ser ut som ett intressant bygge! Det finns många likheter mellan våra byggen, även om jag nu för tiden har tonat ner banfokuset för min bil.

Har kollat lite på ditt bygge, ser ju bra ut !! Man gillar ju datsun 😍

Citera
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024

Trådstartare

Övre länkarmar är byggda på samma vis viktigt att låta den kyla ner helt i jiggen så typ en timme efter svetsad så man är säker på att den drar sig så lite som möjligt

Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004

Gsengineering skrev:
chevyz240 skrev:

Har kollat lite på ditt bygge, ser ju bra ut !! Man gillar ju datsun 😍

Tackar!

Ja, de har ju blivit väldigt populära på sistone, speciellt i USA. På SEMA har det ju t ex funnits massor med Z-or de senaste åren. En del ganska rejält ombyggda.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Övre a länken ibakvagnen... ledlagret som är fastsvetsat.. hur byter man ut led delen? Eller svetsar man fast en ny? Anledning till varför den är fastsvetsad och inte skruvad?
Gissar att det blir dammskydd gummi bälgar runt dom senare.? Trevligt bygge thumbs up önskar ibland att man hade ett mer utrustat garage/ kunnande.

Sävsjö
Här sen Okt 2024

Trådstartare
Michael Th skrev:
Övre a länken ibakvagnen... ledlagret som är fastsvetsat.. hur byter man ut led delen? Eller svetsar man fast en ny? Anledning till varför den är fastsvetsad och inte skruvad?
Gissar att det blir dammskydd gummi bälgar runt dom senare.? Trevligt bygge thumbs up önskar ibland att man hade ett mer utrustat garage/ kunnande.

Det är sånna här lösa ledlager man pressar in och låser med en låsring.
Anledningen till att ha det så här är för att minska chansen på glapp och ökar styrkan på länkarmen pga man inte förlitar sig på skruvförband. Det är inte nödvändigt med mer justerings punkter.

Ja jag kommer att 3d printa dammskydd i tpu (flexibel plast)

Citera
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024

Trådstartare
Här lite bilder från tillverkningen av upprighten

Citera
Gsengineering
Sävsjö
Här sen Okt 2024

Trådstartare
Är det nån som har koll på hur man plockar isär denna utan att skada den
Det är en drivaxel från en corvette c6
Behöver yttre delen för mina nya drivaxlar

Citera
sideburn
Jönköping
Här sen Jul 2008

Ryck ur axeln sen bara vrid innerkransen tills kulorna trillar ur.

// Patrik

Sävsjö
Här sen Okt 2024

Trådstartare
Det är där problemet uppstår hur får man ut axeln utan att skada leden?
Det känns som att den sitter med en låsring på utsidan

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Det sitter nog en fjädrande ring tror jag. Gäller att ta i

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008

Mässingdon typ plattstång på inre delen och ett slag med slägghammare så brukar låsringen släppa
det är bra att byta fjäderringen vid montage, det kan låsa sig vid nästa renovering om ringen blir "slapp"
Fantastiskt fint maskinjobb du gör.
lycka till.

MVH Tommy

Malmö
Här sen Okt 2012

Världens äldsta sanning: går det inte med våld, så går det med mer våld, eller så var det nog trasigt från början...

Sävsjö
Här sen Okt 2024

Trådstartare

Hjulupphängningen bak är nu klar med bussningar och allt det som är kvar är fjädringen altså pushrods dämpare och rockers. Det är dock den enkla biten. Dämpare är redan inköpta och kommer också från en formel 2 bil.
Det kommer finnas ett 3e dämpar elemen för heav dämpning (kraften som trycker ner hela baksidan typ när man bromsar gasar och earodynamisk belastning.) Den kommer att sitta på en t formad antirollbar

Pushrods är ju relativt simpla 2 st uniballs en vänster en högergängad och en bit docol r8 rör emellan

Och rocken behöver lite beräkningar för att få rätt motion ratio mellan hjul rörelse och dämpar rörelse

Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Otroligt maffigt bygge!

Kikat många gånger på din bakhjulsupphängning... Blir inte helt klok på vad det är som ger styvheten till uprighten, så att den inte vill vrida sig "i hjulets rotationsriktning"? Du har tre punkters infästning, och ställbar toe... Känns som du ofelbart får moment i stagen? ...Vid tex kraftig inbromsning?

Malmö
Här sen Okt 2012

Dubbel

Datsun s30 1977 med Formel 2 växellåda
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (11498 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande