Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hjulkonstant vs Fjäderkonstant. Olika sätt att räkna?
<<   1, 2, 3, 4
10882 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Är det någon som testat
1. Beräknat värden e typ ritat i cad
2. Mätt
3. Pappers cadden

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

fuling skrev:

...
Citat:
På den senaste bilen jag räknade på; 'skiljde det ~ 25% mellan det enkla och krångliga sättet att räkna.


Har man massor av skrubb skiter det sig, svar ja.
Eller är det något annat så kläm fram det tack.

Det behövs både stor styrradie OCH mycket Camber Gain för att det skall "s...a sig".

fuling skrev:

Citat:
Camber Gain och momentanpunktens läge är starkt kopplade.


Kan så vara men ut varför gå en onödig väg???
Så ice du får härleda formen din formel och tala om fördelen...

Nu missförstod du mig. Det jag menade var: om man känner till Camber Gain; 'behöver man inte beräkna momentanpunktens läge, och vice versa.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm om camber gain:et är mätt kan man lika gärna mäta MR också, eller?

Är camber gain:et är beräknat så är monementanpunket(mp) inga problem häller, eller?

Bara så jag inte är ute och seglar
definitionen av camber gain?
Hmm som jag ser det så är det
cs=camber statiskt
c=camber vid kr
kr=kränging

CaGaF=(|kr|-|cs-c|)/kr
Nu gäller det bara hålla reda på tecknen + och -
och vi måste ha en kränging för att få ett camber gain.
om nu detta stämmer hur fixar man CaGaF vid fjädring???
Hmm MR ändras ju också vid fjädring, eller???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

fuling skrev:
...om nu detta stämmer hur fixar man CaGaF vid fjädring???...

Camber Gain vid vertikalfjädring brukar mätas i så'na där enheter som du gillar.

För individuella upphängningar gäller:
CaGaInF=CaGaDF/(TWF/2)*180/PI()*25,4
CaGaDF=CaGaInF*(TWF/2)/180*PI()/25,4

CaGaInF=Camber Gain Front (deg/")
CaGaDF=Camber Gain Front (deg/deg)
TWF=Track Width Front (mm)

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Racetech
Hjulkonstant vs Fjäderkonstant. Olika sätt att räkna?
<<   1, 2, 3, 4
10882 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande