Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -75
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (32667 totalt)
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003

Håller tummarna nu så det ordnar sig.

Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Intygsunderlaget som kom passade inte min bil (gällde för 1976 och nyare), och saknade dessutom utrymme för att ange bakaxelutväxling. Jag gjorde då ett eget intyg som liknade detta men endast hade bakaxelutväxling som undersökningspunkt. Tog detta till Opel i Linköping, men dom ville då ha uppgifter om bakaxlar från generalagenten innan dom kollade på bilen.

Ringer tillbaka till GM, får då till svar att några sådana uppgifter kommer dom inte få, dom bör kunna identifiera axeln utan detta. Han tyckte det var OK med mitt egna intyg dock. Problemet nu var att det hade gått en del tid att ringa/besöka olika instanser fram och tillbaka så nu skulle ansvarig på GM gå på semester. Så i princip var det kört, han skulle komma tillbaka efter att jag redan fått körförbud och då får man börja om med helt ny regbesiktning.

Hur som helst, lyckas iallafall övertyga Opel att undersöka bakaxeln. Det tog nästan två timmar där dom försökte läsa av artikelnumret på den och sedan när det inte gick, diskuterade över telefon med GM hur dom skulle lösa det. Tillslut gick dom med på att snurra på hjulen och räkna kardanvarv (vilket deras ansvarige på GM hade givit som förslag när jag pratade med honom), vilket var tur, för i det läget ville dom behålla bilen och öppna klumpen istället, vilket jag inte var sugen på. Så, nu hade jag iallafall intyg, 300 kr gick det på, vilket var billigt för den tiden dom lade på det.

Denna vecka var sista veckan innan körförbud, så jag tänkte, kostar ju bara tid och pengar att misslyckas, så jag beställde en tid och satte mig i bilen och körde 11 mil ner till Västervik igen. Fick en annan, äldre man som skulle kolla på bilen denna gång. Han synade min nya fina installation av stolarna och sedan intyget från Opel-verkstaden. Han köpte sedan detta, utan GM-emblem, men kom på att jag saknade vågsedel för inregistreringen. Men han var snäll och godkände bilen mot att jag åkte raka vägen till bilprovningen i Linköping och vägde in bilen (dom saknade våg i Västervik). 250 kr senare i Linköping så hade jag vågpapper som dom lovade att faxa direkt till Västervik. Så nu är min bil reggad för en passagerare, racingstolar och motor på 85kW. Vilken pärs!

Mina Koni-dämpare har förresten kommit nu och jag har beställt ventilerade Rekord-ok från skroten så nu närmar det sig race-klar!

Jönköping
Här sen Apr 2003

Gratulerar! Pappersexcercis är det värsta som finns när man bygger bil.

steha
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Jaha, äntligen kom man igång lite med chassiet. Men det började inte bra.

Söndag:
Vi fick inte loss framdämparna, och William hade inte så mycket tid så vi kunde inte göra någon tyngre insats på detta, så beslutet togs att vi skulle återställa bilen eftersom jag ska låna ut den till brorsan som går licenskurs på fredag. Men icke, fjädern som vi ruckat på fick vi inte tillbaka på plats, och dessutom var den visst av också. Så vi rev bort skiten och tänkte att jag kunde fixa dit nya fjädrar och köra gamla dämpare. Vi kapade till Opel Rekord-fjädrar (67-337) fram från min fjäderdatabas och stoppade dit dem. Sen hann vi inte med mer.

Måndag:
Jag åker ut glad i hågen för nu skulle det fjädras. Först tänker jag att jag vill se hur den verkar bli, så jag skruvar ihop allt och släpper ner bilen. Gah! Bilen vilar på bumpstoppen och ser helt kapsejsad ut. Hjulen kan inte svänga för dom tar i stänkaren. Det visar sig att alla uträkningar stämmer rätt bra, men vi måste ha slarvat när vi mätte och räknade ut vilken vilohöjd vi ville ha, så alla startvärden var fel. Vis av detta deffar jag och kapar bakfjädrarna (Volvo, 67-323) lite försiktigare. Monterar dessa, och mycket riktigt är det fel där också. Däremot verkar det funka, eftersom jag deffade. Men ganska hardcore.

Tisdag:
Var förbi Biltema och dom hade bara en Rekord-fjäder kvar, så det var riktigt illa att vi kapade sönder de enda som fanns. Jag chansar och köper Mercedes (67-358) trots att de har för liten diameter. 8 timmar senare, med 3 omgångar kapning (tog det försiktigt och lite i taget nu) och ett massivt bökande med att försöka få i och ur fjädrar så sitter det fjädrar fram nu. Dom passar inte i fjäderkoppen nere och kramar åt övre fästet hårt som bara den, men dom verkar sitta där iallafall. Var ute och busade lite och allt verkar fungera. Nu ska jag inte röra bilen förrän brorsan kommer ner. Den är alltså officiellt raceklar!

Lite bilder:

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Just ja, jag köpte dessutom Opel-fälgar, men dom passade inte på bilen - för litet centrumhål för min bil! Skitskumt. Så jag har lånat Williams 15" 205or med BMW-fälgar. Den blev riktigt mycket grymmare med så låg offset och breda hjul.

Göteborg
Här sen Dec 2002

Fasen va läcker den blev med de fälgarna och andra fjädrar, gillar stuket med den färgen på bilen när den är så låg.
Hoppas bara att det funkar som det ska när din bror ska låna den, vore synd om det strular nu när papprena har strulat tillräckligt.

Nu blev jag Mantasugen.

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Har helt och hållet glömt att nämna att vi fått på ventilerade Opel Rekord-bromsar fram också. Nya kopparrör och stålomspunna slangar som sig bör . Fick fila lite på oket för att det skulle kunna monteras, men det var på ett harmlöst ställe. Verkar funka bra. Nya klossar ska komma imorgon, det blev greenstuff. Nu kanske bilen klarar mer än 15 minuter på Sviestad.

Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

Hade tänkt använda mig av din utomordentliga lista över biltemafjädrar men stämmer den inte eller hade ni mätat fel? Vilka fjädrar rekommenderas fram och bak?

Opel Manta -74
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Just BMW-fjädern som jag tänkte använda var felmätt, alla övriga stickprov jag gjort stämmer bra. Det vi hade gjort fel var uträkningen av hur lång fjädern skulle vara när bilen står i vila. Vi hade kommit fram till 161 mm, men med den längden så vilar bilen på bumpstoppen fram och är för låg bak. Jag kan återkomma med siffror på de fjädrar jag kör med på bilderna om intresse finns. Sen rekommenderar jag att du väljer ut fjädrar med hjälp av listan, och sedan går du till biltema och kontrollmäter diameter och godstjocklek etc. så att det verkligen är rätt innan du köper. Om det diffar lite kan du pm:a mig så uppdaterar jag värdena. Tänk på att diametern i tabellen inte är ytterdiameter utan cc-diameter.

Vänersborg
Här sen Aug 2003

steha skrev:
Just ja, jag köpte dessutom Opel-fälgar, men dom passade inte på bilen - för litet centrumhål för min bil! Skitskumt. Så jag har lånat Williams 15" 205or med BMW-fälgar. Den blev riktigt mycket grymmare med så låg offset och breda hjul.

De nyare Opelfälgarna har mindre navhål om jag inte minns fel. Men det har du kanske redan märkt .

Kul att det ska bli lite åka av nu då.

Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Fint stuk blev det!

15x7-fäljar med lågprofil på passar bra på mantan. Kör 195x45 resp 205x50 på sådan på min.

Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

Jaha jag tryckte på bakåtknappen i browsern då postades senaste inlägget om... men kan passa på att säga att det blev en jäkla förbättring med bilen din lite lägre. Hoppas att det ska bli lika bra på min. Funderar dock på att byta bakaxel innan jag börjar laborera med sänkning...

Opel Manta -74
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Nu har bilen varit och luftats på Sviestad (brorsans licenskurs). Det var riktigt roligt! Knappade ihop en liten sammanfattning och tankade upp lite bilder under eftersnack:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21702

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Det var meningen att bilen skulle varit ut på Sviestad förra körtillfället, men det slumpade sig så att jag tog bilen till Stockholm ett par dagar innan, och sedan rasade tändsystemet. Brytarspetsen svetsade vad jag än gjorde, och jag fick tyvärr inte med mig bilen hem igen.

Som tur var dök en annons upp ett par dagar senare om ett komplett lumenition tändsystem för just min bil, så jag slog till på det och sedan åkte William och jag upp till Stockholm och kastade i det och åkte hem. Nu tillslut har vi lyckats hitta felet och det verkar som att motorblocket var dåligt jordat vilket gav en hel del mysko effekter.

Nu är det iallafall fixat, och nytt avgassystem (gick från 1 3/8" till 2 1/2") är byggt. Har faktiskt även höjt bilen. Den fick sjukt dålig markfrigång med nya avloppet, och jag tyckte den var lite väl låg bak, så jag höjde den bak. Tycker den ser lite argare ut nu!

Sen stoppades även in riktiga bälten.

Bilen känns pigg och kry och jag hoppas allt går bra på bankörningen på Sviestad imorgon kväll.

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Så har man varit ute på första bankörningen för i år. Bilen gick suveränt och det var grymt kul.

Mot slutet fick vi dock rapport om att det rykte lite från bakdelen av bilen, så vi får undersöka vad som det kan ha varit. Det hann dock aldrig stoppa körandet så det var köra så mycket vi orkade mellan 17:00 - 20:00. thumbs up Perfekt arrangemang med fria åktider.

Länk till lite bilder...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29378

Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

otroligt fin den här. Hoppas att jag får komma ut med min nån gång också... Håller med om att det blev bättre när du höjde den lite!

Opel Manta -74
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Jaha, nu är förhoppningsvis allt klart för bankörning ikväll. Nu sitter det ny bakaxel på med 4.75 i utväxling och stora diffen. Det var lite missljud i den så jag vet inte om den är 100%, men vi får se hur den känns på bana sen. Sen har vi jobbat på bärarmarna. Har skaffat bussningar till framvagnen men hann bara byta till övre bärarmarna, och William boxade dem också:

Tyvärr slog dom sig lite efter svetsningen, och det i kombination med att den ena av bussningarna satt för tight gjorde att vi slet i timtal för att få dit skiten. Nu får vi se om bussningen sitter så tight att den self-destructar när man kör sedan.

Moddade även bärarmen innan den skruvades dit så det blev nog ett antal grader camber:

Lagom tills man trodde allt var klart och man var ute och provkörde så kom det en "liten" avgaspuff (eller snarare en jävla smäll).

Vetifan vad det berodde på, men den där dämparen har varit lite skum. Köpte den nyligen på American Racing, och efter första bantillfället så hade det krupit ut nåt svart skit ur skarvarna på den, och nu smällde den som sagt efter lite vanlig körning.

Fick låna en dämpare av William, så efter mycket svordomar så är avgassystemet i skick igen.

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Som synes i följande tråd gick det inte så bra på Sviestad. Vi får se när man orkar göra något åt det. Trösten är väl att det verkar som att skadorna begränsat sig till bucklor i plåten.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=412552

Katrineholm
Här sen Jul 2003

enda kommentaren är
*snyft*

Tur att du klarade dig... men stackars lilla fina bilen!!!!

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Jag lider med dig, Mantan som var så fin! Tur att du klarade dig bra och sedan att även bilen klarade sig såpass bra... lite nya plåtdelar, en hammare och lite spackel så ska det där nog likna bil igen

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trist med din bil. Den var(ÄR) hur skön som helst! Riktig 70-tals färg o allt!
Hoppas att det bara är plåten som blivit skadad!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -75
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (32667 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande