Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -89
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
22975 besök totalt
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Någon form av modifiering av njurarna i grillen..

Mer exakt vet jag inte..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



ossie k skrev:
Kan någon einstein säga vad jag håller på med?




Jag har iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiingen aning
Citera
babek
Sthlm.
Här sen Mar 2005
Inlägg: 86



Ser riktigt bra ut ossie! Kommer nog bli en brutalt banbil...!! Vore kul att se flera bilder.
och erat garage Vill haa!

Aja, en vacker dag så kommer det!

Keeep it up!

_________________
Simon Nilsson
http://www.garaget.org/babek
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
Fick mina ställbara kränghämmare idag, 22mm fram och 19mm bak. Det har inte blivit mycket pyssel med bilen på länge förutom att massa prylar är inhandlade till motorn. Det som är aktuellt nu är att borra blocket, balansera vev partiet, köpa alla lager, köpa oljemunstycken till blocket och montera ihop. Toppen behöver man inte göra mycket med. Bara köpa ventiler, tätningar och packningar. Sen är det klart. Ett MBE sprut och en turbo behöver jag också.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
Nu börjar motor specifikationen bli klar. Jag fyller i när grejerna landat hemma hos mej.

2,3 liter, originaltopp. 552hk, 608nm. Mappat på rally/rallycrossvis.

JE kolvar
Carillo vevstakar
grupp-A ramlager m.m
saab oljesprut munstycken
m3 evo3 oljepump
1,5 liter större oljetråg
2st turbosmart dumpventiler
MBE probrammerbart sprut
rostfritt grenrör med 38mm i innerdiameter
racewear pinnbultade ramlager och topp
siemens 788cc spridare


Bilen kommer INTE att köras på strippen. Så den bör ej förväxlas med diverse turbo e30in med jätte mycket effekt och ingen väghållning.

Mocomp Ab har varit schyssta och styrt upp guldfägade compomotiv mo i storleks ordningen 18" * 8".

Ultra motors står för motorbearbetningen.

Team jakan racing konsulterar komponering av motor delar.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



552 hk hur ser kurvan ut på ett ungefär?
alltså det körbara registret?
kass på roterande ljuddämpare, men kör du såndär kullagrad historia?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
karl: laddtrycket kommer vid 1800 varv. Vid 3500 har jag i stort sett fullt ladd som håller till 7500. Jag tror att turbon heter garrett t04e.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
Toppen är klar nu, nya styrningar, frästa säten och planad blev den. Blocket borras denna vecka. Nya kolvar får jag på måndag (köpte kolvar av en anton johansson i skåne, som skulle vara schyssta men det var dom inte så plumskan tömdes på ytterligare 10000. > Men nu blir allt nytt förutom ventilerna.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Kul att se att det går framåt med bygget!! Hur har det gått med uppdateringen av karossen med bla M3E30-front?? Vad har du satsat på för dämpare och fjädrar??

Lycka till med bygget!! thumbs up

_________________
/David Söderblom
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



ossie k skrev:
Toppen är klar nu, nya styrningar, frästa säten och planad blev den. Blocket borras denna vecka. Nya kolvar får jag på måndag (köpte kolvar av en anton johansson i skåne, som skulle vara schyssta men det var dom inte så plumskan tömdes på ytterligare 10000. > Men nu blir allt nytt förutom ventilerna.


Nu börjar det hända saker!

Är också i farten och skall bestämma mig för högkompskolvar (är ju dock inte ute efter samma effektsiffror dom du! ) Har du någon info om leverantör av kolvar som skulle passa 320is?

Köhler använder sig tydligen av Wössner, men då går det på 2.700kr/st (inkl kolvringar).

En variant är också att köpa ett 2.3 block (84mm slag) och behålla 320is kolvarna. Man måste då byta till 144mm stakar (320 is = 149.7mm) Detta ger ett komp på ca 11.8:1 (original 320is 10.8:1 original M3 2.3 10.5:1 M3EII 11:1)...

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Har du kollat vad Wössner tar för kolvarna? http://www.woessner-kolben.de/english/indexenglish.html . Jag köpte direkt av dom för det blev mycket billigare än genom Köhler.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Ser ut som gjutformar till njurarna!? antar att det kommer bli det populära kolfibret som ska bakas däri...
Right?

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
david: kw:s variant 2. Fronten är klar snart. Det har tagit 100 timmar att göra den.

nicke: Mina kolvar kostar 9750 ink moms. Då är dom ritade för min motor (du vet väl historien bakom motorn?). Jag ska använda 2,3 liters veven.

per: det ska bli kolfiber njurar, ja. roliga pluggar att göra.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
jimm_y
klippan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 62



kul bygge har också en 320is men den blir inte så modifierad bara lite ban preppad roliga bilar

_________________
Jimmy Friberg

bmw 320is-89
bmw 318 touring-96
bmw 325 cab-93(sommaren)
bmw 325 m50 kompressor (TURBO)-88
bmw 325 TURBO -89
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
jimmy: jag hann köra 400km innan jag rev bilen totalt. Så jag han inte köra sugmotor speciellt mycket. Men det blir nog desto roligare när den blir kvar. Jag är lite förvånad över hur länge man kan fokusera på ett sånt här bygge. Jag brukar vara bra på att starta saker och ting men sen storknar man. Men detta är KUL!

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



ossie k skrev:
du vet väl historien bakom motorn?


Nope, berätta!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
Nicke: En identisk motor satt i en svart e30 m3a som figurerade i bilsport under första halvan av 2002. Motorn utvecklades till att vara den snabbaste bmw motorn på strippen i år men inte i en e30m3. Resten borde du kunna lista ut. 552 hästars varianten är nog den enda som man kan köra bana/gata med. Det fanns även en 750 hästars men den är ganska mycket dragracing.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
Jag har varit hos sellholm tuning idag. Fick ett schysst pris på coilovers runt om och 325mm alcon skivor med lösa alu hubbar (har redan brembo 4 kolvs ok). Bara att handla.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Det låter inte fel. Vågar man sig på att fråga ungefär vad en uppsättning fjäderben går på hos Sellholm?

Vad kommer du att åka med för krängare?

_________________
Jonas Edling
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
jonas: 20k kostar dom nog. Jag kommer att köra med ställbara krängare båda fram och bak. 22mm fram och 19mm bak tror jag att dom var.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
Äntligen är gjut formen (fronten) helt färdig. Lite luftigare.

Har börjat fila på ett insug nu. Trattarna ska kapas ner 5cm.


ursäkta bild storleken.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -89
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
22975 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande