Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 22975 besök totalt |
Ser riktigt bra ut ossie! Kommer nog bli en brutalt banbil...!!
![]() och erat garage ![]() Aja, en vacker dag så kommer det! Keeep it up! |
||
Fick mina ställbara kränghämmare idag, 22mm fram och 19mm bak. Det har inte blivit mycket pyssel med bilen på länge förutom att massa prylar är inhandlade till motorn. Det som är aktuellt nu är att borra blocket, balansera vev partiet, köpa alla lager, köpa oljemunstycken till blocket och montera ihop. Toppen behöver man inte göra mycket med. Bara köpa ventiler, tätningar och packningar. Sen är det klart. Ett MBE sprut och en turbo behöver jag också.
![]() _________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||
Nu börjar motor specifikationen bli klar. Jag fyller i när grejerna landat hemma hos mej.
2,3 liter, originaltopp. 552hk, 608nm. Mappat på rally/rallycrossvis. JE kolvar Carillo vevstakar grupp-A ramlager m.m saab oljesprut munstycken m3 evo3 oljepump 1,5 liter större oljetråg 2st turbosmart dumpventiler MBE probrammerbart sprut rostfritt grenrör med 38mm i innerdiameter racewear pinnbultade ramlager och topp siemens 788cc spridare Bilen kommer INTE att köras på strippen. Så den bör ej förväxlas med diverse turbo e30in med jätte mycket effekt och ingen väghållning. Mocomp Ab har varit schyssta och styrt upp guldfägade compomotiv mo i storleks ordningen 18" * 8". Ultra motors står för motorbearbetningen. Team jakan racing konsulterar komponering av motor delar. _________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||
552 hk hur ser kurvan ut på ett ungefär?
alltså det körbara registret? kass på roterande ljuddämpare, men kör du såndär kullagrad historia? _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Toppen är klar nu, nya styrningar, frästa säten och planad blev den. Blocket borras denna vecka. Nya kolvar får jag på måndag (köpte kolvar av en anton johansson i skåne, som skulle vara schyssta men det var dom inte så plumskan tömdes på ytterligare 10000. >
![]() ![]() _________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||
Nu börjar det hända saker! ![]() Är också i farten och skall bestämma mig för högkompskolvar (är ju dock inte ute efter samma effektsiffror dom du! ![]() Köhler använder sig tydligen av Wössner, men då går det på 2.700kr/st (inkl kolvringar). ![]() En variant är också att köpa ett 2.3 block (84mm slag) och behålla 320is kolvarna. Man måste då byta till 144mm stakar (320 is = 149.7mm) Detta ger ett komp på ca 11.8:1 (original 320is 10.8:1 original M3 2.3 10.5:1 M3EII 11:1)... _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||
Har du kollat vad Wössner tar för kolvarna? http://www.woessner-kolben.de/englis
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Ser ut som gjutformar till njurarna!? antar att det kommer bli det populära kolfibret som ska bakas däri...
Right? ![]() _________________ Per Lidbom i3S ACS -18 M5 e28 -86 M5 e39 -99 M540i/6 touring (snart M5) -01 ...och en jädra massa cyklar. |
||
david: kw:s variant 2. Fronten är klar snart. Det har tagit 100 timmar att göra den.
![]() nicke: Mina kolvar kostar 9750 ink moms. Då är dom ritade för min motor (du vet väl historien bakom motorn?). Jag ska använda 2,3 liters veven. per: det ska bli kolfiber njurar, ja. roliga pluggar att göra. ![]() _________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||
jimmy: jag hann köra 400km innan jag rev bilen totalt. Så jag han inte köra sugmotor speciellt mycket. Men det blir nog desto roligare när den blir kvar. Jag är lite förvånad över hur länge man kan fokusera på ett sånt här bygge. Jag brukar vara bra på att starta saker och ting men sen storknar man. Men detta är KUL!
||
Nicke: En identisk motor satt i en svart e30 m3a som figurerade i bilsport under första halvan av 2002. Motorn utvecklades till att vara den snabbaste bmw motorn på strippen i år men inte i en e30m3. Resten borde du kunna lista ut. 552 hästars varianten är nog den enda som man kan köra bana/gata med. Det fanns även en 750 hästars men den är ganska mycket dragracing.
_________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||
Jag har varit hos sellholm tuning idag. Fick ett schysst pris på coilovers runt om och 325mm alcon skivor med lösa alu hubbar (har redan brembo 4 kolvs ok). Bara att handla.
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 22975 besök totalt |