Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8983 besök totalt |
Det finns bara ett sätt att få reda på det: prova! ![]() om du kräver att den som körde på dej ska ersätta dina skador, och han vägrar, vilken lag ska du då åberopa för att få honom att betala? Det finns inga prejudikat (vad jag vet), men mina pengar sätter jag på att varken du eller din motpart får en krona i ersättning. |
||||||||
Det går ju alltid att stämma personen i tingsrätten. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Vid avtalsbrott kan man normalt åläggas skadeståndsskyldighet, men utan avtal krävs det brottslig gärning. Det är avtalsbrottet som är skadeståndsgrundande. Sedan har du detta med adekvat kausalitet dvs tidtagningen måste på något sätt ha orsakat skadan. Vållande till skada är något annat. SFS 1976:357 skall jag kolla in. (ps jag arbetade inte med denna typ av juridik på WASA, men ett intresse för försäkringsfrågor finns dock.) |
||||||||
3000kr för att köra "obegränsat" mycket under en bandag skulle jag tycka vara helt okey. Har kört på bandagar med mc och det har kostat 975kr och då har det varit i 20min pass och tiden har även rullat på om det blivit rödflagg pga omkullkörninngar. Har då fått ca: 1tim och 15min körning/bankörning.
3000kr= ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||||
Det är lättare att gå till åklagaren eftersom det krävs brottslig gärning för att du skall kunna få någon ersättning. |
||||||||
Frågan är: vad har personen som kört på dej begått för brott? Ni körde båda på en bana, ett område som inte lyder under samma lagar som allmän väg och därför inte är skyltat, inte har hastighetsbegränsningar eller något annat vars syfte är att avgöra vems felet är. Så, vad anmäler/stämmer du personen för? |
||||||||
Då har vi samma uppfattning. ![]() |
||||||||
|
||||||||
Hemskt verkligt exempel! "Vållande till annans död" ![]() (Det finns naturligtvis flera andra brott som kan begås på en racer bana.) |
||||||||
Jo, det var det jag syftade till med "väldigt grova och tydliga förseelser" ovan. Men det kan man ju bli åtalad för även om man har licens och alla försäkringar är på plats och det sker under tävling. |
||||||||
Skadegörelse? Beror väl på vad som anses vara normal skadegörelse? Lite som att man knappast kan sätta dit nån motståndare i boxning för misshandel om han har följt regelboken hyfsat väl, men om han har stått och hoppat på ditt huvud efter att du svimmat så kan han nog åka dit. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Några små försäkringstips som jag själv följt är:
a) Kolla att dina livförsäkringar inte gör undantag för motorsport (mina gör undantag för professionell MS). b) Kolla att arrangören har försäkring. c) Kolla villkoren för din bilförsäkring. d) Ta aldrig ut passagerare när din bilförsäkring inte gäller (för mig tidtagning och tävling). Kör och ha kul! ![]() |
||||||||
If only everybody could think like Dude instead of talking about going to court directly
![]() Would be much easier to arrange cheap trackdays ![]() Dude, End of August ! You will find it hard to get 40+ people to commit 100% to attending so far into the future. I remember I ended up in the same position, I had to book Gelleråsen months ahead of the event, make a down payment and take the financial risk. So basically don't do it unless you can take the loss but the way I see it is that at this time of the year the risk that you would end up with way to little attendance is minimal. Keep us posted, I can't commit now but I sure would have a look at this again when the date comes closer. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||||
Jag delar Dudes inställning. Smäller jag min egen bil betalar jag själv, samma sak med annans egendom. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Hängde inte riktigt med i ditt inlägg. Vad hade jag för speciellt resonemang för avgifterna som kan appliceras på andra utgifter och därför höja dem? ![]() Få betalar förstås mer utan att få nåt, men som jag skrev är det ju inte så att just banavgiftsskillnaden mellan 1000:- och 2000:- är helt "livsavgörande" utan en mindre skillnad när totalkostnaden räknas in och därför knappast något som gör att man plötsligt måste vara miljonär för att betala en tusing till, medans man annars kan vara arbetslös gör-det-självare. Smärtgränsen ligger ju på totalkostnaden och inte på de enskilda delarna. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Lagen om motortävlingsförsäkring var intressant läsning, undra om det finns motsvarande lagar i England, Belgien, Holland, Tyskland och Frankrike där jag brukar köra.
Hem Sök i Rixlex Post 1 av 1 i SFST observera: att det kan förekomma fel i författningstexterna. I de flesta fall finns bilagorna med. Bilagor som består av bilder, kartor, uppställningar i många spalter kan dock, med den teknik som nu används inte läggas in i databasen. Kontrollera därför alltid texten mot den tryckta versionen. SFS nr: 1976:357 Departement/ myndighet: Justitiedepartementet L2 Rubrik: Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring Utfärdad: 1976-05-25 Ändring införd: t.o.m. SFS 2002:345 ----------- 1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne. Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. 2 § Motortävlingsförsäkring får bara meddelas av en försäkringsgivare som har fått tillstånd till det av regeringen samt av en EES-försäkringsgivare som är verksam här i landet enligt lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares verksamhet i Sverige. En försäkringsgivare som får meddela motortävlingsförsäkring är skyldig att på begäran meddela motortävlingsförsäkring och att utfärda bevis därom enligt formulär som Finansinspektionen fastställer. Lag (1998:297). 3 § Från motortävlingsförsäkring utgår ersättning för person- eller sakskada som orsakas genom motordrivet fordon när det användes inom inhägnat tävlingsområde för ändamål som avses i 1 §. Ersättning utgår dock ej för 1. person- eller sakskada som tillfogas den som framför eller medföljer motordrivet fordon när det användes inom inhägnat tävlingsområde för ändamål som nyss nämnts. 2. skada på motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde eller egendom i sådant fordon, vare sig fordonet användes vid skadetillfället eller ej, 3. sakskada som tillfogas försäkringstagaren eller tävlingsområdets ägare eller nyttjanderättshavare. 4 § I fråga om ersättning från motortävlingsförsäkring äger 5 kap. och 6 kap. 1 § skadeståndslagen (1972:207) samt lagen (1973:213) om ändring av skadeståndslivräntor motsvarande tillämpning. 5 § Från motortävlingsförsäkring utgår ersättning med anledning av en och samma händelse med högst femtio miljoner kronor, ränta och ersätt ning för rättegångskostnader oräknade. Förslår beloppet ej till gottgörelse åt var och en som har rätt till ersättning ur beloppet, utgår i första hand ersättning för personskada. Ersättningarna till dem som ej kan beredas full gottgörelse nedsättes med samma kvotdel för var och en. Kan efter inträffat skadefall befaras att sådan nedsättning blir nödvändig, kan regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer förordna att ersättning tills vidare skall utgå endast med viss kvotdel. 6 § Saknas motortävlingsförsäkring vid ett skadetillfälle, svarar samtliga försäkringsanstalter, som vid detta tillfälle hade tillstånd att meddela sådan försäkring, solidariskt för den ersättning som skulle ha utgått, om försäkring hade funnits. Försäkringsanstalternas inbördes ersättningsansvar fördelas efter förhållandet mellan beloppen av de premier för direkt tecknade motortävlingsförsäkringar som för var och en av dem belöper på näst föregående kalenderår. 7 § I fråga om rätt för försäkringsanstalt som har utgett ersättning från motortävlingsförsäkring att kräva ersättningen åter från annan äger 20 § första stycket och 21 § trafikskadelagen (1975:1410) motsvarande tillämpning. I fråga om rätt för försäkringsanstalter som har utgett ersättning enligt 6 § att kräva ersättningen åter från den som var skyldig att taga motortävlingsförsäkring äger 24 § andra stycket första punkten trafikskadelagen (1975:1410) motsvarande tillämpning. Den som har utgett ersättning på grund av återkrav enligt första eller andra stycket får efter vad som är skäligt kräva ersättningen åter från annan som är ansvarig för skadan på sätt som anges i 20 § första stycket trafikskadelagen (1975:1410). 8 § Ersättning som har utgetts enligt denna lag får utöver vad som följer av 7 § krävas åter endast på grund av åtagande av annan än försäkringstagaren. 9 § Så snart den som har tagit motortävlingsförsäkring har fått kännedom om händelse som kan medföra försäkringsfall enligt denna lag skall han underrätta försäkringsanstalten om händelsen. Han är vidare skyldig att på begäran lämna försäkringsanstalten behövliga upplysningar och handlingar. 10 § I fråga om motortävlingsförsäkring tillämpas i övrigt 17-19, 31 och 32 §§ trafikskadelagen (1975:1410). Härvid skall vad som sägs om avtal om trafikförsäkring och trafikskadeersättning i stället avse avtal om motortävlingsförsäkring respektive ersättning från sådan försäkring. Lag (2002:345). 11 § Den som underlåter att fullgöra sin skyldighet att taga motortävlingsförsäkring dömes till böter. - - - - - - - - - - - - - - - slut på dokumentet - - - - - - - - - - - -- Hem Sök i Rixlex Åter till sidans topp |
||||||||
Precis. Var det uppenbart uppsåtligt så är det ju sin sak. Men om två bilar kolliderar på väg in i första svängen under mer eller mindre normala banåkaförhållanden så blir det väldigt svårt att reda ut skuldfrågan, även om en av förarna var mer aggresiv och enligt någon inofficiell eller officiell norm borde pekas ut som vållande.
Jag tror inte det är lika självklart när olyckan är framme och en arg dyr-sportbils-ägare utser skyldiga. Det brukar ju inte vara något problem direkt; där visas ju ofta mer hänsyn på ett banmöte än i trafiken. Men det skadar inte att resonera kring frågan. Men det är kanske bara jag som tycker det ![]() |
||||||||
Ett problem med det är ju prislappen på de andras bilar. Jag skulle inte köra med en bil som jag inte har råd att totalkrascha, eller om jag inte hade råd att återställa den så får den helt enkelt stå. Men det kan jag ju inte styra över när det gäller de andras bilar, så om någon kör där med sin nya Enzo och jag råkar klanta till det och köra in i honom så att han åker i räcket och totalskrotar, hur gör jag då? Säljer precis allt jag äger och betalar av för resten av livet? Det enklaste är ändå att var och en står för sina egna kostnader oavsett vem som orsakar det. Klantar någon till det och kör in i mig så får jag helt enkelt bita i det sura äpplet och stå för kostnaden, även om jag inte kunde göra något åt det. Så länge alla är medvetna om det så är det ju inget problem. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Argumentationen att 1.000 kr mer eller mindre på banavgiften inte gör så stor skillnad på totalen kan ju lika väl gälla andra kostnadsposter. "1.000 kr dyrare Visst är smärtgränsen på totalen, men det gör ju inte att man är slappare på banavgift än på tex. däck eller någon annan utgift. Man försöker ju få så mycket som möjligt för så lite som möjligt, man är ju en kund. ![]() Men nu när jag läser din ursprungspost igen så tror jag att det var precis det du också ville säga .. ![]() |
||||||||
Exakt! Dessutom tror jag att det är precis det utfallet man fått om man dragit det till domstol. |
||||||||
Nog snackat om försäkringar i denna tråd.
har man inte råd att krocka, så ta inte chansen. detta handlar om banträff med mkt kompetenta funktionärer som kan vid minsta tillstymmelse till farlig körning(farlig för medtrafikanter och inte sig själv) bli avtagen från banan. jag har iofs aldrig någonsin varit med om att det skett en kollision mellan 2 bilar på en banträff, för att alla vet vad som gäller och vet att det inte är en tävling PUNKT! _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8983 besök totalt |