Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
vad får en bandag kosta?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8983 besök totalt
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



MatroxMGA skrev:
en snabb fråga beträffande försäkringar; om någon skulla köra in i min bil ute på banan, vem står då för skadorna?? Kör man av så är det oftast självförvållat och då är det självklart att man har klart för sig hur sitt försäkringsbolag ställer sig till bankörning.


Det finns bara ett sätt att få reda på det: prova!

om du kräver att den som körde på dej ska ersätta dina skador, och han vägrar, vilken lag ska du då åberopa för att få honom att betala?

Det finns inga prejudikat (vad jag vet), men mina pengar sätter jag på att varken du eller din motpart får en krona i ersättning.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Dan Hovang skrev:

om du kräver att den som körde på dej ska ersätta dina skador, och han vägrar, vilken lag ska du då åberopa för att få honom att betala?.


Det går ju alltid att stämma personen i tingsrätten.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Dan Hovang skrev:
CAIC skrev:
Jag skulle anta att om någon tar tid när det inte är tillåtet, så bryter denne mot det avtal som han träffat med arrangören och enligt allmänna skadeståndsrättsliga principer är då skyldig att ersätta skada.


Du menar altså att avtalsbrott kan förklara en person vållande till skada? Utveckla gärna det!

Avtalsbrottet borde rimligen vara en separat sak. Lagen om motortävlingsförsäkring är icke-dispositiv. Arrangören kan inte skriva ett avtal där man förhandlar bort den.


Vid avtalsbrott kan man normalt åläggas skadeståndsskyldighet, men utan avtal krävs det brottslig gärning.
Det är avtalsbrottet som är skadeståndsgrundande. Sedan har du detta med adekvat kausalitet dvs tidtagningen måste på något sätt ha orsakat skadan. Vållande till skada är något annat.

SFS 1976:357 skall jag kolla in. (ps jag arbetade inte med denna typ av juridik på WASA, men ett intresse för försäkringsfrågor finns dock.)
Citera
micke.a
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 33



3000kr för att köra "obegränsat" mycket under en bandag skulle jag tycka vara helt okey. Har kört på bandagar med mc och det har kostat 975kr och då har det varit i 20min pass och tiden har även rullat på om det blivit rödflagg pga omkullkörninngar. Har då fått ca: 1tim och 15min körning/bankörning.
3000kr= thumbs up Det är ju nästa samma pengar som startavgiften i Erf,n. Får jag köra med Megabusan?

_________________
Micke Aspving
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Jet skrev:
Dan Hovang skrev:

om du kräver att den som körde på dej ska ersätta dina skador, och han vägrar, vilken lag ska du då åberopa för att få honom att betala?.


Det går ju alltid att stämma personen i tingsrätten.


Det är lättare att gå till åklagaren eftersom det krävs brottslig gärning för att du skall kunna få någon ersättning.
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



CAIC skrev:
Jet skrev:
Dan Hovang skrev:

om du kräver att den som körde på dej ska ersätta dina skador, och han vägrar, vilken lag ska du då åberopa för att få honom att betala?.


Det går ju alltid att stämma personen i tingsrätten.


Det är lättare att gå till åklagaren eftersom det krävs brottslig gärning för att du skall kunna få någon ersättning.


Frågan är: vad har personen som kört på dej begått för brott? Ni körde båda på en bana, ett område som inte lyder under samma lagar som allmän väg och därför inte är skyltat, inte har hastighetsbegränsningar eller något annat vars syfte är att avgöra vems felet är.

Så, vad anmäler/stämmer du personen för?
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



CAIC skrev:
Vid avtalsbrott kan man normalt åläggas skadeståndsskyldighet, men utan avtal krävs det brottslig gärning.
Det är avtalsbrottet som är skadeståndsgrundande. Sedan har du detta med adekvat kausalitet dvs tidtagningen måste på något sätt ha orsakat skadan. Vållande till skada är något annat.


Då har vi samma uppfattning.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20244



Dan Hovang skrev:
Så, vad anmäler/stämmer du personen för?
Parkeringsskada ?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Dan Hovang skrev:
CAIC skrev:
Jet skrev:
Dan Hovang skrev:

om du kräver att den som körde på dej ska ersätta dina skador, och han vägrar, vilken lag ska du då åberopa för att få honom att betala?.


Det går ju alltid att stämma personen i tingsrätten.


Det är lättare att gå till åklagaren eftersom det krävs brottslig gärning för att du skall kunna få någon ersättning.


Frågan är: vad har personen som kört på dej begått för brott? Ni körde båda på en bana, ett område som inte lyder under samma lagar som allmän väg och därför inte är skyltat, inte har hastighetsbegränsningar eller något annat vars syfte är att avgöra vems felet är.

Så, vad anmäler/stämmer du personen för?


Hemskt verkligt exempel! "Vållande till annans död"

(Det finns naturligtvis flera andra brott som kan begås på en racer bana.)
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



CAIC skrev:
Dan Hovang skrev:
Så, vad anmäler/stämmer du personen för?


Hemskt verkligt exempel! "Vållande till annans död"

(Det finns naturligtvis flera andra brott som kan begås på en racer bana.)


Jo, det var det jag syftade till med "väldigt grova och tydliga förseelser" ovan. Men det kan man ju bli åtalad för även om man har licens och alla försäkringar är på plats och det sker under tävling.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Dan Hovang skrev:


Frågan är: vad har personen som kört på dej begått för brott? Ni körde båda på en bana, ett område som inte lyder under samma lagar som allmän väg och därför inte är skyltat, inte har hastighetsbegränsningar eller något annat vars syfte är att avgöra vems felet är.

Så, vad anmäler/stämmer du personen för?

Skadegörelse?
Beror väl på vad som anses vara normal skadegörelse?
Lite som att man knappast kan sätta dit nån motståndare i boxning för misshandel om han har följt regelboken hyfsat väl, men om han har stått och hoppat på ditt huvud efter att du svimmat så kan han nog åka dit.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Några små försäkringstips som jag själv följt är:

a) Kolla att dina livförsäkringar inte gör undantag för motorsport (mina gör undantag för professionell MS).
b) Kolla att arrangören har försäkring.
c) Kolla villkoren för din bilförsäkring.
d) Ta aldrig ut passagerare när din bilförsäkring inte gäller (för mig tidtagning och tävling).

Kör och ha kul!
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



If only everybody could think like Dude instead of talking about going to court directly
Would be much easier to arrange cheap trackdays



Dude,

End of August ! You will find it hard to get 40+ people to commit 100% to attending so far into the future. I remember I ended up in the same position, I had to book Gelleråsen months ahead of the event, make a down payment and take the financial risk. So basically don't do it unless you can take the loss but the way I see it is that at this time of the year the risk that you would end up with way to little attendance is minimal. Keep us posted, I can't commit now but I sure would have a look at this again when the date comes closer.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



VincentM skrev:
If only everybody could think like Dude instead of talking about going to court directly
Would be much easier to arrange cheap trackdays


Jag delar Dudes inställning. Smäller jag min egen bil betalar jag själv, samma sak med annans egendom. thumbs up

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Dan Hovang skrev:
AndersY skrev:
Det här med hur mycket man vill betala styrs ju inte bara av hur mycket man egentligen är villig att betala utan, tror jag, ganska mycket av hur mycket andra bandagar kostar.
Att då jämföra med, ev. Olagligt, anordnade bandagar där folk kör utan licens, försäkring, etc. Och till subventionerade priser, blir svårt och inte så rättvisande.
om man t.ex. får 3 timmars effektiv bantid så går väl soppan, däck-, broms- och bilslitage, samt lite annat på ett par tusen, minst, plus resan t.o.r., mat och annat. Om då den faktiska totalkostnaden blir 6000:- eller 7000:- beroende på om man t.ex. betalar 1000 eller 2000 i banavgift, har ju ingen livsavgörande betydelse, även om gränsen förstås går någonstans. Men det är ju inte så att enbart Ferrari-ägare har råd med 7000:-, medans gör-det-självare som har en bil för 100 000:- endast har råd med 6000:-.
Det är mer än banavgiften som kostar, även om den kanske är enskilt störst och främst syns mest. Bilen har man ju och tanka gör man på kortet, liksom att däck och belägg redan är inköpta...


Samtidigt så är man ju kostnadsmedveten på samma sätt som med avgifter på alla andra poster. Kan jag köpa ett set däck 1.000 kr billigare så gör jag det. Däcksposten har en egen smärtgräns, likaså bromsbelägg, soppa etc. Ska man kosta på sej 1.000 kr mer på varje post enligt ditt resonemang för avgifterna så blir det genast ganska mycket dyrare.

Hängde inte riktigt med i ditt inlägg.
Vad hade jag för speciellt resonemang för avgifterna som kan appliceras på andra utgifter och därför höja dem?

Få betalar förstås mer utan att få nåt, men som jag skrev är det ju inte så att just banavgiftsskillnaden mellan 1000:- och 2000:- är helt "livsavgörande" utan en mindre skillnad när totalkostnaden räknas in och därför knappast något som gör att man plötsligt måste vara miljonär för att betala en tusing till, medans man annars kan vara arbetslös gör-det-självare. Smärtgränsen ligger ju på totalkostnaden och inte på de enskilda delarna.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Lagen om motortävlingsförsäkring var intressant läsning, undra om det finns motsvarande lagar i England, Belgien, Holland, Tyskland och Frankrike där jag brukar köra.




Hem Sök i Rixlex Post 1 av 1 i SFST

observera: att det kan förekomma fel i författningstexterna. I de flesta fall finns bilagorna med. Bilagor som består av bilder, kartor, uppställningar i många spalter kan dock, med den teknik som nu används inte läggas in i databasen. Kontrollera därför alltid texten mot den tryckta versionen.


SFS nr: 1976:357

Departement/
myndighet: Justitiedepartementet L2

Rubrik: Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring

Utfärdad: 1976-05-25

Ändring införd: t.o.m. SFS 2002:345

-----------


1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet
fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av
den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres
försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om
området har upplåtits till annan för tävling, av denne.

Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller
liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat
tävlingsområde.

2 § Motortävlingsförsäkring får bara meddelas av en
försäkringsgivare som har fått tillstånd till det av regeringen
samt av en EES-försäkringsgivare som är verksam här i landet
enligt lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares
verksamhet i Sverige.

En försäkringsgivare som får meddela motortävlingsförsäkring är
skyldig att på begäran meddela motortävlingsförsäkring och att
utfärda bevis därom enligt formulär som Finansinspektionen
fastställer. Lag (1998:297).

3 § Från motortävlingsförsäkring utgår ersättning för person-
eller
sakskada som orsakas genom motordrivet fordon när det användes inom
inhägnat tävlingsområde för ändamål som avses i 1 §. Ersättning utgår
dock ej för

1. person- eller sakskada som tillfogas den som framför eller
medföljer motordrivet fordon när det användes inom inhägnat
tävlingsområde för ändamål som nyss nämnts.

2. skada på motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde eller
egendom i sådant fordon, vare sig fordonet användes vid
skadetillfället eller ej,

3. sakskada som tillfogas försäkringstagaren eller tävlingsområdets
ägare eller nyttjanderättshavare.

4 § I fråga om ersättning från motortävlingsförsäkring äger 5 kap.
och
6 kap. 1 § skadeståndslagen (1972:207) samt lagen (1973:213) om
ändring av skadeståndslivräntor motsvarande tillämpning.

5 § Från motortävlingsförsäkring utgår ersättning med anledning av
en
och samma händelse med högst femtio miljoner kronor, ränta och ersätt
ning för rättegångskostnader oräknade. Förslår beloppet ej till
gottgörelse åt var och en som har rätt till ersättning ur beloppet,
utgår i första hand ersättning för personskada. Ersättningarna till
dem som ej kan beredas full gottgörelse nedsättes med samma kvotdel
för var och en. Kan efter inträffat skadefall befaras att sådan
nedsättning blir nödvändig, kan regeringen eller myndighet som
regeringen bestämmer förordna att ersättning tills vidare skall utgå
endast med viss kvotdel.

6 § Saknas motortävlingsförsäkring vid ett skadetillfälle, svarar
samtliga försäkringsanstalter, som vid detta tillfälle hade tillstånd
att meddela sådan försäkring, solidariskt för den ersättning som
skulle ha utgått, om försäkring hade funnits. Försäkringsanstalternas
inbördes ersättningsansvar fördelas efter förhållandet mellan beloppen
av de premier för direkt tecknade motortävlingsförsäkringar som för
var och en av dem belöper på näst föregående kalenderår.

7 § I fråga om rätt för försäkringsanstalt som har utgett
ersättning
från motortävlingsförsäkring att kräva ersättningen åter från annan
äger 20 § första stycket och 21 § trafikskadelagen (1975:1410)
motsvarande tillämpning.

I fråga om rätt för försäkringsanstalter som har utgett ersättning
enligt 6 § att kräva ersättningen åter från den som var skyldig att
taga motortävlingsförsäkring äger 24 § andra stycket första punkten
trafikskadelagen (1975:1410) motsvarande tillämpning.

Den som har utgett ersättning på grund av återkrav enligt första
eller
andra stycket får efter vad som är skäligt kräva ersättningen åter
från annan som är ansvarig för skadan på sätt som anges i 20 § första
stycket trafikskadelagen (1975:1410).

8 § Ersättning som har utgetts enligt denna lag får utöver vad som
följer av 7 § krävas åter endast på grund av åtagande av annan än
försäkringstagaren.

9 § Så snart den som har tagit motortävlingsförsäkring har fått
kännedom om händelse som kan medföra försäkringsfall enligt denna lag
skall han underrätta försäkringsanstalten om händelsen. Han är vidare
skyldig att på begäran lämna försäkringsanstalten behövliga
upplysningar och handlingar.

10 § I fråga om motortävlingsförsäkring tillämpas i övrigt 17-19,
31
och 32 §§ trafikskadelagen (1975:1410). Härvid skall vad
som sägs om avtal om trafikförsäkring och trafikskadeersättning
i stället avse avtal om motortävlingsförsäkring respektive
ersättning från sådan försäkring. Lag (2002:345).

11 § Den som underlåter att fullgöra sin skyldighet att taga
motortävlingsförsäkring dömes till böter.

- - - - - - - - - - - - - - - slut på dokumentet - - - - - - - - - - - --


Hem Sök i Rixlex

Åter till sidans topp
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



AndersY skrev:
Dan Hovang skrev:


Frågan är: vad har personen som kört på dej begått för brott? Ni körde båda på en bana, ett område som inte lyder under samma lagar som allmän väg och därför inte är skyltat, inte har hastighetsbegränsningar eller något annat vars syfte är att avgöra vems felet är.

Så, vad anmäler/stämmer du personen för?

Skadegörelse?
Beror väl på vad som anses vara normal skadegörelse?
Lite som att man knappast kan sätta dit nån motståndare i boxning för misshandel om han har följt regelboken hyfsat väl, men om han har stått och hoppat på ditt huvud efter att du svimmat så kan han nog åka dit.


Precis. Var det uppenbart uppsåtligt så är det ju sin sak. Men om två bilar kolliderar på väg in i första svängen under mer eller mindre normala banåkaförhållanden så blir det väldigt svårt att reda ut skuldfrågan, även om en av förarna var mer aggresiv och enligt någon inofficiell eller officiell norm borde pekas ut som vållande.

Jet skrev:
Smäller jag min egen bil betalar jag själv, samma sak med annans egendom.


Jag tror inte det är lika självklart när olyckan är framme och en arg dyr-sportbils-ägare utser skyldiga.

Det brukar ju inte vara något problem direkt; där visas ju ofta mer hänsyn på ett banmöte än i trafiken.
Men det skadar inte att resonera kring frågan. Men det är kanske bara jag som tycker det
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



dude skrev:

jag har min ståndpunkt mkt klar med att om jag kör sönder min bil på banan, så tar jag alla kostnader också. som man bäddar får man ligga s.a.s.
mitt F-B skulle jag aldrig belasta med detta.

är jag dessutom så klantig att jag skulle köra in i nån skulle jag betala detta också och skämmas in i evigheten.
banträff är banträff och inte tävling oavsett tidtagning eller ej.

Ett problem med det är ju prislappen på de andras bilar. Jag skulle inte köra med en bil som jag inte har råd att totalkrascha, eller om jag inte hade råd att återställa den så får den helt enkelt stå. Men det kan jag ju inte styra över när det gäller de andras bilar, så om någon kör där med sin nya Enzo och jag råkar klanta till det och köra in i honom så att han åker i räcket och totalskrotar, hur gör jag då? Säljer precis allt jag äger och betalar av för resten av livet?

Det enklaste är ändå att var och en står för sina egna kostnader oavsett vem som orsakar det. Klantar någon till det och kör in i mig så får jag helt enkelt bita i det sura äpplet och stå för kostnaden, även om jag inte kunde göra något åt det. Så länge alla är medvetna om det så är det ju inget problem.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



AndersY skrev:
Hängde inte riktigt med i ditt inlägg.
Vad hade jag för speciellt resonemang för avgifterna som kan appliceras på andra utgifter och därför höja dem?

Få betalar förstås mer utan att få nåt, men som jag skrev är det ju inte så att just banavgiftsskillnaden mellan 1000:- och 2000:- är helt "livsavgörande" utan en mindre skillnad när totalkostnaden räknas in och därför knappast något som gör att man plötsligt måste vara miljonär för att betala en tusing till, medans man annars kan vara arbetslös gör-det-självare. Smärtgränsen ligger ju på totalkostnaden och inte på de enskilda delarna.


Argumentationen att 1.000 kr mer eller mindre på banavgiften inte gör så stor skillnad på totalen kan ju lika väl gälla andra kostnadsposter. "1.000 kr dyrare , vad gör det? Allt är så dyrt tillsammans ändå".

Visst är smärtgränsen på totalen, men det gör ju inte att man är slappare på banavgift än på tex. däck eller någon annan utgift. Man försöker ju få så mycket som möjligt för så lite som möjligt, man är ju en kund.

Men nu när jag läser din ursprungspost igen så tror jag att det var precis det du också ville säga ..
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



AndersY skrev:
Det enklaste är ändå att var och en står för sina egna kostnader oavsett vem som orsakar det. Klantar någon till det och kör in i mig så får jag helt enkelt bita i det sura äpplet och stå för kostnaden, även om jag inte kunde göra något åt det. Så länge alla är medvetna om det så är det ju inget problem.


Exakt! Dessutom tror jag att det är precis det utfallet man fått om man dragit det till domstol.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nog snackat om försäkringar i denna tråd.

har man inte råd att krocka, så ta inte chansen.

detta handlar om banträff med mkt kompetenta funktionärer som kan vid minsta tillstymmelse till farlig körning(farlig för medtrafikanter och inte sig själv) bli avtagen från banan.

jag har iofs aldrig någonsin varit med om att det skett en kollision mellan 2 bilar på en banträff, för att alla vet vad som gäller och vet att det inte är en tävling PUNKT!

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Allmänt banåkaforum
vad får en bandag kosta?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8983 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande