Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 Special - 1966
<<   1, 2, 3, 4
58 besök senaste veckan (44347 totalt)
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
originalmotorn kommer att bevaras för en framtidig gubbrenovering. (eftersom man kanske blir vuxen ).
Ska inte berätta för mycket för projeket skrider fram, men det enda som är fastslutad är att motorn kommer att bli på 912-1033ccm. Fast det blir mycket svetsing innan bilen blir hel.....

Monterade bränslepumpen bak vid tanken i dag. Nu blir innloppet lika lågt som tankens lågaste punkt. Fast ena anslutning på kopparröret mellan tank och pump gick av under montering så jag måste fixa ett nytt rör i stål med löddade konor. Rör från pump til tryckregulator blir 8x1mm så det är lite grövre änn original.
Har haft upprepande problem i förra sesongen med att bilen inte svarar på gas i långa kurvor i hög hastighet så jag hoppas att den nya placeringen av pumpen ska bota på det problemet.

Väntar ändå på bussningarna til bakvagnen, men det är inte många dagars arbeta kvar til bilen kan provstartas. Ser fram emot det.....

_________________
Truls Herland
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Då var bussningarna på plass och bakaxeln åter i bilen.
Att pressa inn den mittre bussningen bak var et riktig h****...
Men det gick til slutt.
Bromsslangarna är monterade och systemet har luftas. pedalen är hård.

Avgassröret från pipan har passas inn, nu ligger hela systemet inkl mittre ljuddämpare en tum från golvet
hela vägen bak. Det gjorde det inte för....

Nu återstår bara at kopla sladdarna til cdi-boxen och sen blir det lite justering av tändläget med den nya
fördelaren så blir det provstart. Sen lite kontroll av flottörnivå och byte av packningar til förgasarna.
Har även bestält två extra givare til avgasstempmätaren som ska koplas inn.
Känns lite lugnare att holla koll på samtliga cyl.temp och bränsletrycket när man gasar, och evt när man
skal köra 400 mil och inte vill ha havari.

Hoppas den håller hela vägen til INT.2006 i Skåne...

_________________
Truls Herland
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Det underlättar monteringen åtskilligt om man lånar originalverktyget för centralbussningen.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
citat:
Det underlättar monteringen åtskilligt om man lånar originalverktyget för centralbussningen.

Det tror jag på

Närmaste saab-verkstad i 50 mils-omkrets skrotade alt sitt specialverktyg til tvåtakt och v4 när dom gick konkurs
på 1980-talet.

_________________
Truls Herland
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Nu kvarstår bara timmars jobb innan bilen är klar.
Men jag upptäckte att det sivar ut lite olja från växellådan, precis mellan sprängkåpa och hus.
Bilen har nu stått 4 månader så jag undrar om oljan fått jobba lite och sen funnit en väg förbi
packningsklisteret. Det är inte mycket olja som läcker, torkade rent och efter några timmar så hadde det ansamlats en dråp och efter två dagar så var det lite olja under bilen.

Vad säger saabpanelen? Ska jag ur med lådan och torka rent och nytt packningsklister eller ska
jag bara efterfylla olja och sen vara nöjd?

Lådan är kanska den grymmaste del på hela bilen så jag är mycket rädd om den....

_________________
Truls Herland
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Är du petig, ur med lådan.
Annars låte det vara.
Men kolla hur mycket olja du har i lådan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Tack för svaret Johan.

Jag måste nog vara lite petig, om lådan pajar så har jag ju bara mig själv at skylda.

I två dagar nu så har jag hjälpt en hjälplös kille med sin V4a så det var två dagar mindre att skruva
på min egen bil så nu börjar ju tiden bli knapp.

I morgon så blir det ur med lådan...

_________________
Truls Herland
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Du vet ju hur mycket olja du hällde i lådan.
om du nu kollar hur mycket som finns kvar så vet du hur mycket som läckt ut.
Hur mycket har läckt ut????

och lådan går inte sönder om det försvinner lite olja, lite???
Skulle gissa att han försvinna ca hälften inna det börjar bli rasrisk.

Vad du kan göra är att göra en oljesticka så du kan kolla nivån i påfyllnadshålet/pluggen.

Jag är också nojig för oljeläckor tills jag vet var och hur mycket.
Är det bara lite skull jag ski.. att göra något.

Har du magnet i din avtappingsplugg???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Jag hällde i ca 1,4 l och det var ca 1,15-1,2 liter kvar i lådan, så det var inte så mycket läckage.
Magnetpluggen har jag och den var nästan helt ren.

Packningsplanet vid oljepluggen var lite risig så jag trodde nästan att det var avtappningshålet det kom ifrån men det var det inte. Har nog varit lite slarvig när jag monterade i hop kopplingskåpan tidigare.

Men nu är det fixat och innan fem timmar så har jag förhoppningsvis, eller jag måste ha i gång bilen.

I morgon blir det hjulinnställning och besiktning innan jag drar.

_________________
Truls Herland
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Ingen besiktning og ingen hjulinnställning i dag och jag kom inte i väg. Men bilen är klar och den var överraskande pigg sammanlignat med i fjor. Mycket bättre drag på låga varv, pigg på gasen och drar mycket bra i varv. Nu går den för fett, men det håller til at åka långt.

Något småfix blir det innan jag drar men det är bagateller.

Mycket bråk med bensinpumpen under baksätet....

_________________
Truls Herland
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Årets sesong fick en snabb och otrevlig avslutning för mig.

Krockade med en annan bil på banträffen i skåne.

Så det tar nog minst en vinter at fixa upp bilen. Men då återuppstår den med ny motor som och i et skick som knappast blir sämre.

Nuvarande låda och motor havnar i min 65a busbil.

Förövrigt funkade bilen som et skott innan smällen. Motorn gick mycket bättre änn förra året. Efter krocken så fick avgassystemet sig en smäll så kröken måste åter bytas.

Känns lite tråkigt, men otur drabbar när man väntar den minst........

_________________
Truls Herland
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

trist med bilen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Hur illa tog det? Synd på en så fräsch bil.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Tack för sympatien, Johan thumbs up

Tog ganska illa. Typ båda framskärmarna, huven, vänster innerskärm bak till fjädertornet.
Frontplåt och motorrumsgolvet i hela dets framdel.

Hade det varit en vanlig 66:a kaross så hade nog karossbyte varit det enklaste.
Tyvärr så var bilen aldrig lagad eller svetsad och sedan det är en fabriksorginal Special så vil jag inte byta karossen heller. Så det blir nog et stort lagningsjobb. Typ dyrt och jättelångsamt. Men jag vil heller att lagingen blir perfekt en att bilen försämras från det skicket den var i.

Hur tråkigt som helst

_________________
Truls Herland
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jag håller med, reparation är absolut det bästa alternativet. Fina 96 karosser hittar man inte hur som helst. Dessutom behöver inte reparationen nödvändigtvis bli såå komplicerad eller dyr, naturligtvis beroende på hur mycket man kan göra själv förstås. Men ska man absolut bara ha nya originaldelar blir det naturligtvis värre.

Det bästa är nog att ta en bit från en reservdelsbil och skarva i.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Aje
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 45



96special skrev:
Tack för sympatien, Johan thumbs up

Tog ganska illa. Typ båda framskärmarna, huven, vänster innerskärm bak till fjädertornet.
Frontplåt och motorrumsgolvet i hela dets framdel.

Hade det varit en vanlig 66:a kaross så hade nog karossbyte varit det enklaste.
Tyvärr så var bilen aldrig lagad eller svetsad och sedan det är en fabriksorginal Special så vil jag inte byta karossen heller. Så det blir nog et stort lagningsjobb. Typ dyrt och jättelångsamt. Men jag vil heller att lagingen blir perfekt en att bilen försämras från det skicket den var i.

Hur tråkigt som helst



Har du flyttat till Götet ännu, Truls?
Då är det inte långt till Borås och där repareras det gamla Saabar
Nixlas har numret.

_________________
Anders Jensen
----------------------------
Kilowatt is my Profession,
HorsePower is my Hobby
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Tjena Anders!

Ja nu bor jag i Götet och det är mycket trivsamt.

Blir en del skruvande också, som meckarhjälp på en viss rallybil.....

Tar gärna en sväng til er och hälsar på vid anledning, det vore trevligt.

mvh

Truls

_________________
Truls Herland
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Det var ett tag sedan jag tittade inom här.

Kan väl lägga nån uppdatering trots att det inte händer så mycket.
Har fullt upp med annat, men nu kriblar det som aldrig för.

Har samlat på mig samtliga karossdetaljer som behövs för att laga bilen.
Ny innerskärm, nytt motorrumsgolv, ny fronbalk (ej hämtad), samt nya skärmar, huv (sedan innan), frontplåt och diverse.

Bilen kommer förhoppningsvis att vara klar för att inlämnas till jiggmontering i slutet av sommaren. Hoppas!

Så denna tråd är inte död. Och inte bilen häller.
Har man tur så kan kanske bilen vara återställd och på vägen 2009!

Bilder och berättelse kommer så snart det börjar ta sig!

mvh
Truls

_________________
Truls Herland
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 Special - 1966
<<   1, 2, 3, 4
58 besök senaste veckan (44347 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande