Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 63020 besök totalt |
Re:
_________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||
Re:
Jag kör ju med 294 graders kammar på min. När jag besiktigar löser jag detta med 6 liter 98 i tanken samt 4 liter etanol. Då är det inga bekymmer. Senaste besiktningen stog bilen och frustade på tomgången och besiktningsmannen sa att det skall bli kul att se avgasvärdena på denna bil. Han hade rätt långt ansikte när jag hade 1.0 i Co ![]() _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||
WOW, det där var en fin E30 M3! Den väcker verkligen stora habegär. En av mina absoluta favoritbilar, fast med lite mer umpf i motorn som i din ska det vara såklart.
Stor tumme upp! Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Re:
Här hittar du färgkoden. http://www.m3e30.se/lackeringsaltern _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||
Tråkigt med ras, har varit med om det själv. Min vevaxel gick av. Nu är min på 2,5 liter med 294 grades kammar och annat sprut. Besiktigades i fredags med 0,7 i Co.
_________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||
Ja det är surt med ras igen.
Angående avgasvärden så hade jag schrickkammar i bilen 286/27* nånting ungefär. På besiktningen hade jag 98 oktan i tanken. Avgasvärdet var 0,0 Co. Tidigare har jag behövt ta till spriten för att få ner värdena under 3,5 men inte i år ![]() Besiktningsmannen var ialla fall nöjd och började prata miljöbilar med mig. ![]() Angående koppling så upptäckte jag det jag fruktat med att åka hård tryckplatta. Axiallagret hade börjat nötas lite lätt. Ingen fara än men 200 mils körning ska inte behöva leda till något slitage alls. Mitt råd är numera att inte använda 618 platta. Den är för hård. Det är de "nya" förstärkta blocken som BMW tillverkar. Hade tänkt gå upp till 96 mm men nöjde mig med 95,5mm ifall olyckan är framme igen ![]() Det blir 2,5 vev, visst 2,7 hade varit trevligt men kostnaden blir för stor. Lägger nog i så fall de extra 30000 som det skulle kosta på väghållningsprylar. E85 blir det inte, har hört alldeles för mycket negativt om det samt att det har blivit riktigt dyrt att tanka. Toppen kommer från PPF, de har dock inte gjort portningen själva. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Re:
Starta aldrig motorn med nertryckt koppling. Tryck helst inte ner kopplingen förens motorn är varm... (omöjligt att undvika kanske) Det är många som har sabbat sitt axiallager pga detta. |
||
Re:
Den frågan ställde jag med då mitt axiallager var "slitet" och fick förklaringen att tryckplattans hårdhet inte skulle ha någon inverkan på axiallagret. Skulle vilja höra lite vad rejsas "experter" säger i den frågan. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||
Jag står aldrig med kopplingen nertryckt på tomgång. När jag ska iväg och så varvar jag lite extra för och komma iväg med sintern och det har ju det positiva med sig att oljetrycket även blir högre.
![]() Startar aldrig bilen med kopplingen nertryckt men det har inte hjälpt. Har pratat med den lokala motorgurun och han bekräftade att tryckplattans hårdhet kan slita på lagret. Så det lutar åt tvåskivigt eller treskivigt i fortsättningen _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Fick hem lite motordelar igår.
![]() Nya CP kolvar samt H-profil stakar. snart kan man börja sätta ihop motorn igen. Nu ska det inte finnas ngn svag länk kvar i kedjan utan allt är väl tilltaget. Hoppas att den kommer levera 300hk som jag satt som målsättning. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Motorblocket är numera borrat till 95,5mm.
Ska bli riktigt skönt att börja sätta ihop motorn nu. 50mm spjällhus är inköpt. Så det ska matchportas mot toppen. Kommer köra med PPF kammar. Finns topp, spjällhus till salu numera. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Dåligt med info på denna tråden men man har inte direkt överflöd av tid
![]() Motorn är iallafall åter i bilen. Bilen hinner inte bli klar till Mantorp i Maj > ![]() Har skaffat nya sälgar till kärran. BBS Lemans 8,5 respektive 10*18 Centrumen är på lack just nu, det blir guldfärgade centrum. ![]() ![]() Har även en order på ACM liggande: Lättare baggagelucka i glasfiber Dörrsidor i kolfiber inne samt ark för att göra egna paneler bak Framskärmar i glasfiber. Har även införskaffat en kolfiberdörr på passagerarsidan från Ulf Wiking som ska dit. Nya kevlarhållare från tyskland för kofångaren fram, sparar vikt på rätt ställe ![]() ![]() _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
en s14 på 300hk är ju riktigt mumma alltså
![]() Men PPF kammar? Köper inte PPF sina kammar från enem? För inte tusan gör de några egna iaf? Jag skulle verkligen vilja ha full spec på motorn så jag kan dregla en stund ![]() Mvh Uffe _________________ Norss Ulf |
||
Motorn består av följande:
oljetråg med högre baffel BMW orginal 2,5 liters vev Sport Evo block med oljemunstycken från M3 E36 Borrat 95,5mm Cp smidda 11.5:1 Kolvar H profil stakar Ny ordentligt portad topp med större ventiler från PPF Radiefrästa ventilsäten Hårdare ventilfjädrar Cr Mo retainers från PPf Enem kamaxlar ca 290 duration 11,3 i lyft Matchportat 50mm spjällhus från M5 E34 Portat EVo grenrör lindat i avgasbandage med utag för avgastemp. på vaje cylinder. lättat och balanserat svänghjul Sachs förstärkta koppling M3 e36 kedjesträckare Samco silicon slangar Kolfiberinsug med snorkel Autronic SM2 engine management system Bosch injectors 480ml @ 3,8 bar Mishimoto aluminium kylare Större remhjul för vattenpump och generator Målsättningen är 310+ hk återstår att se om jag når dit ![]() _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Upptäckte ett problem när jag skulle montera de nya hållarna för kofångaren. De är ca: 3 cm för långa:
[img]https://rejsa.nu/im/_garaget/3978_2010-04-29-s-hallare.bmp[/img] ![]() ![]() Någon som stött på det här problemet? DTM front och DTM hållare borde vara kompatibla ![]() _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Re:
Kolla med Samuel, han har ju detta installerat. /ALexander _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||
Satt och kollade lite gamla bilder. För tre år sedan stod jag inför ett val, vilken bil ska jag sälja och vilken ska byggas på. Som ni förstår fick S2000 stryka på foten. Med alla problem som man haft så kanske man gjorde fel val
![]() Kul att se två så olika bilar designmässigt brevid varann, kubism versus den snyggaste cab som någonsin gjorts i mina ögon. Hade iofs varit kul och se hur snabb man kunde få en S2000 ![]() ![]() ![]() _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Lite uppdateringar:
Motorn är numera i bilen och startad. Kammarna injusterade och ventil spelet inställt. Fick använda lash caps på insugsventilerna för att få ner tjockleken och därmed vikten på schimsbrickorna. Jag hoppas förbättrat andningen i motorn tills i år. 50mm spjällhus, portad topp med större ventiler, vassare kammar samt tillsnyggat grenrör. Eftersom det numera sitter 50mm spjällhus på bilen så har det varit lite tillverkning av specialadaptrar. 4st övergångar fick tillverkas, de är de som syns på bilden: Dessutom fick en adapterfläns fräsas för att få kolfiberinsuget att passa ![]() Efter mkt klurande och portande är ialla fall allt på plats och matchportat. ![]() Jag passade även på att skaffa BBS Challenge fälgar i 19 tum. Jag hade tänkt lägga en röd dekortejp på fälgkanten för att få lite färg. Grå fälgar och grå bil kan ju vara lite färglöst ![]() ![]() _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 63020 besök totalt |