| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
EBC Yellowstuff ? Edit: "så här gick det på Mantorp!"
|
46599 besök totalt |
|
Såg denna tråd nu.. Hade Yellowstuff på 2010 och det var det värsta skit jag kört med, värre än original. På gränsen till Biltema-skojerier. Bilderna på mina belägg liknade de på förstasidan, efter en dag på Mantorp.
Pallar inte värme för fem öre. Känner igen beskrivningen av svampig pedalkänsla med dem. Carbotech XP8 är bra. I år körde jag med Performance Friction PFC08 och de är de bästa jag kört hittills (dock de ljudligaste). (bil Fiat Coupe (1380kg/340hk)) |
||
|
Jag har haft greenstuff på isbilen utan några som helst problem för min typ av körning.
Den provkörs då o då på asfaltsvägar... Köpte Mintex xx55 fram på kurvig landsväg och de var helt värdelösa trots noggrann inkörning. De klarade inte många asfaltsböjar.... Det lustiga är att förarna i Volvo Original Cup kör dessa Mintex... Jag tänker testa yellow/redstuff nästa gång. _________________ Max Jarno |
||
|
Konstigt hur olika det verkar vara med samma belägg på olika bilar. En kompis har Redstuff på sin Pantera och tycker det funkar bra. Jag har på min Pantera Mintex 1144 som är "vekare" än 1155 och de har fadat ordentligt en gång, på Anderstorp, men inte brann de upp inte. Jag har fortfarande samma belägg som fadade monterade på bilen flera år (och tusentals mil) senare.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
En sak jag har funderat på är att det finns sjukt många som säljer EBC, Kolla t.ex på Ebay. Frågan är ju om allt man köper är EBC? Kan ju likagärna vara kopior, Jag har inga som helst belägg(
) för påståendet men jag undrar lite iom att det är så olika åsikter och erfarenheter.
_________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
|
Re:
Visst kan EBC vara utsatta för frekvent kopiering, men det verkar finnas ett bra sätt att undvika den risken... |
||
|
En man kan leda en häst till vattnet, men tolv man kan inte tvinga den att dricka.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
http://www.ebcbrakeshop.co.uk/?gclid
Rätt eller fel men det antyds på förstasidan.... _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Har man för små bromsar så kvittar det vad man har för belägg, jag har stått på pallen både med de gula och de blå så de funkar bra.
sen har jag inte testat så många andra belägg men de är helt överlägsna orginal son kanske hade hållt fyra timmar när de blå höll tolv. _________________ Dennis Mollberg |
||
|
Har som sagt bara haft bra erfarenheter av EBC yellowstuff men också alltid köpt dom från England och knappast stött på kopior om det nu finns.
Sen har jag även testat Mintex 1155 som nämnts i tråden men dom var lite "speciella" , lyckades få fade påvägen till mantorp efter lite onödigt inspirerad körning då jag glömde en grej hemma och blev stressad , förmodligen pga brist på inkörning.
Sen på mantorp tog bromsarna ok men känslan var helt åt skogen och var riktigt otäckt att köra men dom bettade ok , tror ca: 70% av beläggen försvann den dagen.
Nästa körning på Sviestad kändes dom jättebra och slets knappt nått men var ändå så pass slitna att dom hamna på hyllan efter det. Vissa belägg lämnar ju en speciell hinna på skivorna som jag tolkat det så kanske inte var bra att gå från EBC till Mintex utan att rugga upp och tvätta skivorna? Tror jag läst att även Carbotech har nått sånt, alla deras belägg går inte att byta mot varandra utan att rugga upp skivan, kommer dock inte ihåg vart jag läste det för står inte på Pean Swedens sida vad jag kan se. OBS jag kan ha fel här! _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
|
Re:
|
||
|
Jag lånar tråden en smula.
Jag kör en otrimmad vx220 turbo med 225-45-17 bak och 195-45-16 fram (gatdäck) med optimal skruvat-belägg. Jag är väldigt imponerad över bettet fram, det är inte svårt att låsa framhjulen när bromsarna är varma (har kopplat bort abs) Jag har smort bak och dom löper lätt men oken bak är små och jag inbillar mig att med motorn över bakhjulen och relativt breda bakhjul(och stor diameter) att mer bromsverkan bak hade varit bra. Så jag funderar på yellowstuff eller redstuff bak, men det som talar emot är väl att dom beläggen behöver mer tryck för att uppnå bra bett och då kanske inte det blir någon skillnad bak? Jag har en uppsättning fälgar som jag vill ha R-däck på nästa år på bana så då eventuellt så kanske jag inte lyckas låsa framhjulen och därmed kanske får bättre bromsbalans. Men då blir det 195-50-16 fram och 225-45-17 bak så skillnaden på däckstorlek är inte jättestor. När jag körde bana med peugeot 206 rc körde jag med R-däck och testade lite olika belägg fram, Då tyckte jag redstuff hade lite kortare bromssträcka än Ferrodo men redstuffen hade lite mer "turbo"- liknande effekt då den största bromseffekten kom någon sekund efter jag påbörjat inbromsningen till skillnad från Ferrodo. Mvh Michael _________________ Michael Karnerfors |
||
|
Re:
Ebc har fått ganska dåliga betyg överlag. Satsa på Carbotech. Annars kan en bromsvåg vara en bra uppgradering så du kan justera bromsbalansen. Du kan säkert montera bredare däck fram med. |
||
|
Re:
Hej! Hade du en svart 206 rc tidigare? Funderar på om jag kommer ihåg namnet nämligen
Mvh Johan
_________________ Johan Svensson Volvo V60 laddhybrid till jobbet Mazda MX-5 NC till glasskiosken Locost på banan |
||
|
Hej,ja det stämmer:)
Hur går det med ditt race:ande? Jag har haft en högerstyrd vx220 turbo nu i 1,5 år och kört en bankörning på gelleråsen förra hösten med gatdäck då var den 100% överstyrd i alla situationer, men nu har jag fått lite bättre balans i bilen, väldigt rolig bil:) Mvh Michael
_________________ Michael Karnerfors |
||
|
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Ja kör PFC 08 på min bil och har kört i 2 år med de beläggen. Då kör jag inte direkt snällt men ändå så håller de väldigt bra. Håller med föregående talare, det är det billigaste man köra och även med extremt bra prestanda under levnadstiden.
_________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
|
LPI har belägg till Pantera.
http://www.lpiracing.com/showsearchr Jag köper mina Porterfield belägg från dom och de (Monty Anderson) är väldigt bra att ha att göra med. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||
|
Förra året satt det Yellowstuff på compacten, de funkade fint och höll några banträffar, sedan handlade jag Mekonomens standardbelägg och de funkade lika bra men höll längre. De slets mindre och mindre och bettet blev sakta men säkert sämre.
Då hittade jag billiga redstuff på ebay och tänkte rödljus: grön, gul, röd. Att då Redstuff var vassare än de gula. Kändes inte så intelligent att handla två uppsättningar utan att kolla upp det. Men de är liknande greenstuff och var skit från början, varken bett eller känsla, sedan klarade de inte värme heller utan smulades sönder och brann upp. De gula funkade hyfsat för mig, ungefär som standardbelägg...
_________________ VW Golf Alltrack -20 |
||
|
EBC blue stuff är de som hittils funkat bäst fram på vår alfa 75 ts vi åkt långlopp med. Carbontech nåting har funkat bäst bak bluestuff håller bara halva tiden. PF får vi dålig känsla i och låser bara upp framhjulen så det blir plattor eller håller inte (lättrampade), provat några olika hårdheter. Carbontech finns tyvär inte fram till alfan så jag kan inte uttala mig om dom.
Har åkt EBC green stuff på alfa gtv6 -86 och de funkade på Sviesta under 20min pass men var inga under. Ryktet säger att det finns EBC piratklossar på marknaden men har bara hört det rycktesvägen. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
![]() |
Skruva banåkabil
EBC Yellowstuff ? Edit: "så här gick det på Mantorp!"
|
46599 besök totalt |