| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Elitracing (åskådarracing)
F1 Catalunya
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 10 besök senaste veckan (10843 totalt) |
Hrrm.... nog är ett stall som kan kvala 2:a kapabelt att vinna ett lopp? Kanske inte VM men ett par lopp skall nog kunna gå. Självklart avses Williams - BMW för de som inte grejar att lista ut det.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
Blir ingen vinst av egen kraft, tror jag iaf. Det känns så ostabilt som det har sett ut fram tills nu. Bättring behövs för att vara med som en av de stora.. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Misstänkte att det var Williams Frågan är om dom ska räknas med? Just nu anser inte jag att dom är med i "vinnarcireln". Men ingen blir gladare än jag om jag har fel
_________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Nu låter du som sir Frank Tror inte att problemen är helt o håller förarrelaterade den här gången (heller)
_________________ /Kristian Elisson |
||||||||
|
Är det inte så att inget stall är riktigt självklart i år (och det gör F1 roligt igen)? Det är just det som är unikt med den här säsongen?
Renault/Alonso är den ende som möjligen skulle kunna kännas som den tunga contendern och därmed i en klass för sig - första klass. Men såväl Ferrari, Mac, Toyota, BMW, BAR är alla i slagläge, eller redan i andra klass om man så vill. Ferrari faller ifrån på de mest konstiga sätt (på senare år ovanligt). Mac tycks skjuta lite allt möjligt, drivaxlar, motorer etc. Toyota blixtrar till och faller tillbaka. Inte nog med speed, inte nog med förarmaterial. Williams - BMW, går knackigt då och då och saknar fart men också piloter. BAR fuskar och har emellanåt fart. Button är väl bra men frågan är om det räcker? Mao känns ingen av de fem mer eller bättre än någon annan? Alla är lika ojämna.... Tredje klass får Jordan, Red Bull och Sauber anses utgöra. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
Fast Renault, Mclaren och Ferrari har alla visat prov på bra racetempo. Toyota har inte riktigt farten men bra jämnhet vilket givit pallplaceringar. Williams tycker jag inte har övertygat alls den här säsongen. Att det sen är en "fnurra på tråden" mellan Williams och BMW gör nog inte saken bättre
_________________ /Kristian Elisson |
||||||||
|
Jag tror mer på BAR än på Williams trots fusket, iaf när det gäller att vinna en tävling under året. Även om jag tror båda teamen får väldigt svårt att göra det.
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||
En ännu intressantare sak är att M.S inte kommer vinna resten av tävlingarna. Det bästa som hänt F1 på sjukt länge, jag älskar verkligen det nya reglementet. _________________ Erik Lundkvist |
||||||||
Ja
Ja Sen är det ju kul att man som Toyotaägare slipper skämmas varje gång det är tävling _________________ Johan Rådlund |
||||||||
|
Är det ingen annan som tycker att Webber borde få böta för sin otroligt barnsliga 'move' på Fisichella? (eller vem det nu var)
Jag trodde faktiskt Webber skulle göra mycket bättre ifrån sig, men nu känner jag att han heller hör hemma i nått av underdog-stallen (Sauber på sin höjd) innan han är 'värd' en Williams-styrning. Trevligt resultat annars...inte världens roligaste lopp, men inte trist heller. _________________ Christoffer Ahlm Brenander |
||||||||
Böter eller inte, det lär det inte göra honom något gott iaf. Ingen gillar ett sådant beteende! _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Är det inte han som tog över efter Micheal Schumacher som förarnas förespråkare vad det gäller säkerhetsfrågor (eller något sådant)? Lite ironiskt i så fall (han har ju tagit över körstilen också).
|
||||||||
Svarar på min egen fråga efter att ha läst F1-reglementet
Från 2005 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS: "Any driver who failed to finish the race at the first of the two Events may start the second with a different engine without incurring a penalty." Det står inget om att man måste bryta på grund av motorproblem för att få byta motor ostraffat till nästkommande race. _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
|
Jag tror inte det där stämmer riktigt. Det var många team som plockade inte bägge bilarna i dom första racen när dom insåg att dom inte skulle plocka poäng, och att det efter detta kom en regeländring som sa att teamen måste kunna påvisa fel på bilarna för att kunna byta till nya motorer.
Från f1.com:
Så Schumi borde inte få en ny motor om han inte kan påvisa fel på motorn, tycker iaf jag det låter som = svårt att skylla punka på motorn. _________________ Christoffer Ahlm Brenander |
||||||||
Så länge han kan påvisa att avbrytandet av racet berodde på en verklig anledning så får han byta motor. Orolighet för ytterligare punkteringar är en vettig anledning, vilket leder till att han får byta motor bäst han vill. Brytandet behöver _inte_ bero på motorfel för att få byta motor nästa lopp, det står det ingenstans att det måste göra. |
||||||||
Man kan ju tänka sej ett scenario där, låt oss säga, växellådan går sönder. Föraren måste alltså bryta, men för att få byta motor inför nästa lopp måste också denna vara trasig. OK, man har en knapp som kopplar ur övervarvningsskyddet, sen är det bara för föraren att hålla nere gaspedalen och vänta... Jag tycker att det är helt OK att de som bryter med någon form av tekniskt fel får byta motorn. Nästa lopp åker de ju på att köra först i kvalet, den nya motorn kompenserar då delvis för det. Möjligen skulle man då kunna tänka sej att all som inte får poäng i ett lopp helt plötsligt får fel på bilen på sista varvet. Men det har uppenbarligen inte hänt (än). _________________ Johan Rådlund |
||||||||
och säkerligen hade bilens underrede får rejält med stryk. Så att han bröt har inte jag några invändningar emot. Min frågeställning var om han bröt pga ett icke-motorfel fick byta motor utan bestraffning. I reglementet hittar jag inget som förbjuder det. Så M.S kommer säkerligen med ny motor till Monaco! _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Jag läste i Bilsport Börsen att de hade ändrat reglerna just för att undvika detta. Ska kolla mer noga när jag kommer hem... _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
F1 Catalunya
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 10 besök senaste veckan (10843 totalt) |
