|
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Moderator
_________________ /Anton Lillsund
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator
_________________ /Kristian Elisson
|
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

08 Maj 2005 20:39
Bilarna hos Williams är väl kapabla nog till att vinna race, problemet är väl förarna?
_________________ /// Mvh Ferenc Papp
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

08 Maj 2005 20:42
Frazze skrev: | Bilarna hos Williams är väl kapabla nog till att vinna race, problemet är väl förarna? |
Nu låter du som sir Frank Tror inte att problemen är helt o håller förarrelaterade den här gången (heller)
|
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

08 Maj 2005 20:58
Är det inte så att inget stall är riktigt självklart i år (och det gör F1 roligt igen)? Det är just det som är unikt med den här säsongen?
Renault/Alonso är den ende som möjligen skulle kunna kännas som den tunga contendern och därmed i en klass för sig - första klass.
Men såväl Ferrari, Mac, Toyota, BMW, BAR är alla i slagläge, eller redan i andra klass om man så vill.
Ferrari faller ifrån på de mest konstiga sätt (på senare år ovanligt).
Mac tycks skjuta lite allt möjligt, drivaxlar, motorer etc.
Toyota blixtrar till och faller tillbaka. Inte nog med speed, inte nog med förarmaterial.
Williams - BMW, går knackigt då och då och saknar fart men också piloter.
BAR fuskar och har emellanåt fart. Button är väl bra men frågan är om det räcker?
Mao känns ingen av de fem mer eller bättre än någon annan? Alla är lika ojämna....
Tredje klass får Jordan, Red Bull och Sauber anses utgöra.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

08 Maj 2005 21:12
BTG skrev: |
Mao känns ingen av de fem mer eller bättre än någon annan? Alla är lika ojämna....
|
Fast Renault, Mclaren och Ferrari har alla visat prov på bra racetempo. Toyota har inte riktigt farten men bra jämnhet vilket givit pallplaceringar. Williams tycker jag inte har övertygat alls den här säsongen.
Att det sen är en "fnurra på tråden" mellan Williams och BMW gör nog inte saken bättre
|
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

08 Maj 2005 21:53
Jag tror mer på BAR än på Williams trots fusket, iaf när det gäller att vinna en tävling under året. Även om jag tror båda teamen får väldigt svårt att göra det.
_________________ Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

09 Maj 2005 07:45
En annan intressant sak med årets F1 är att M.S nu kan vinna alla återstående lopp utan att vara given världsmästare
|
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003

09 Maj 2005 08:08
Kristian Larsson skrev: | En annan intressant sak med årets F1 är att M.S nu kan vinna alla återstående lopp utan att vara given världsmästare  |
En ännu intressantare sak är att M.S inte kommer vinna resten av tävlingarna. Det bästa som hänt F1 på sjukt länge, jag älskar verkligen det nya reglementet.
_________________ Erik Lundkvist
|
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

09 Maj 2005 09:03
Citat: | Är det inte så att inget stall är riktigt självklart i år (och det gör F1 roligt igen)? Det är just det som är unikt med den här säsongen? |
Ja
Citat: | En annan intressant sak med årets F1 är att M.S nu kan vinna alla återstående lopp utan att vara given världsmästare |
Ja
Sen är det ju kul att man som Toyotaägare slipper skämmas varje gång det är tävling
_________________ Johan Rådlund
|
ca6
GBG
Här sen Maj 2004

09 Maj 2005 12:03
Är det ingen annan som tycker att Webber borde få böta för sin otroligt barnsliga 'move' på Fisichella? (eller vem det nu var)
Jag trodde faktiskt Webber skulle göra mycket bättre ifrån sig, men nu känner jag att han heller hör hemma i nått av underdog-stallen (Sauber på sin höjd) innan han är 'värd' en Williams-styrning.
Trevligt resultat annars...inte världens roligaste lopp, men inte trist heller.
_________________ Christoffer Ahlm Brenander
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

09 Maj 2005 12:11
ca6 skrev: | Är det ingen annan som tycker att Webber borde få böta för sin otroligt barnsliga 'move' på Fisichella? (eller vem det nu var)
|
Böter eller inte, det lär det inte göra honom något gott iaf. Ingen gillar ett sådant beteende!
|
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

09 Maj 2005 16:29
Kristian Larsson skrev: | ca6 skrev: | Är det ingen annan som tycker att Webber borde få böta för sin otroligt barnsliga 'move' på Fisichella? (eller vem det nu var)
|
Böter eller inte, det lär det inte göra honom något gott iaf. Ingen gillar ett sådant beteende! |
Är det inte han som tog över efter Micheal Schumacher som förarnas förespråkare vad det gäller säkerhetsfrågor (eller något sådant)? Lite ironiskt i så fall (han har ju tagit över körstilen också).
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

09 Maj 2005 18:24
Kristian Larsson skrev: | RBC-Lars skrev: | David Söderblom skrev: | magnusrx7 skrev: | En sak jag funderade på är varför alla som är utanför poängplats inte bara kör in i depå och skiter i att slutföra rejset
|
Tror dom gjorde det i Australien pga lucka i reglementet. Nu måste de kunna förklara/bevisa varför de har brutit. Om jag inte minns helt fel... |
Då undrar jag hur Ferrari/Schumacher ska förklara att det gick bra att byta ett punkterat bakdäck, men inte ett punkterat framdäck  |
Räcker det att bryta loppet för att få byta motor? Dvs om man bryter loppet med en anledning som är giltig men inte är relaterad till motorproblem, får man byta motor då? |
Svarar på min egen fråga efter att ha läst F1-reglementet
Från 2005 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS:
"Any driver who failed to finish the race at the first of the two Events may start the second with a different engine without incurring a penalty."
Det står inget om att man måste bryta på grund av motorproblem för att få byta motor ostraffat till nästkommande race.
|
ca6
GBG
Här sen Maj 2004

09 Maj 2005 22:13
Jag tror inte det där stämmer riktigt. Det var många team som plockade inte bägge bilarna i dom första racen när dom insåg att dom inte skulle plocka poäng, och att det efter detta kom en regeländring som sa att teamen måste kunna påvisa fel på bilarna för att kunna byta till nya motorer.
Från f1.com:
Citat: | As of this weekend's Malaysian Grand Prix, the Formula one teams will have to justify the reasons for a car's retirement if they wish to use a fresh engine for the following race.
The clarification of the `one engine-two weekend' rule has been made by the FIA after BAR retired both cars on the final lap in Melbourne to take advantage of a regulation loophole allowing any driver not finishing a race to use a new V10 at the next event, even if their previous engine was still race worthy.
"A distinction will now be made between failing to finish and choosing not to finish, the former is normally accidental or beyond the control of the driver while the latter is not," said the FIA in a statement.
"In order to ensure the purpose of the regulation is fully respected, and unless the reason is completely clear, in future we will require the team of any driver who fails to finish the first of two races to explain the circumstances surrounding the retirement to the Stewards of the meeting."
Should the stewards decide a retirement was unwarranted, the driver may have to start the following event with the same engine, or accept the normal ten-spot grid penalty if a new one is fitted. |
Så Schumi borde inte få en ny motor om han inte kan påvisa fel på motorn, tycker iaf jag det låter som = svårt att skylla punka på motorn.
|
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

09 Maj 2005 23:32
ca6 skrev: | Jag tror inte det där stämmer riktigt. Det var många team som plockade inte bägge bilarna i dom första racen när dom insåg att dom inte skulle plocka poäng, och att det efter detta kom en regeländring som sa att teamen måste kunna påvisa fel på bilarna för att kunna byta till nya motorer.
Från f1.com:
Citat: | As of this weekend's Malaysian Grand Prix, the Formula one teams will have to justify the reasons for a car's retirement if they wish to use a fresh engine for the following race.
The clarification of the `one engine-two weekend' rule has been made by the FIA after BAR retired both cars on the final lap in Melbourne to take advantage of a regulation loophole allowing any driver not finishing a race to use a new V10 at the next event, even if their previous engine was still race worthy.
"A distinction will now be made between failing to finish and choosing not to finish, the former is normally accidental or beyond the control of the driver while the latter is not," said the FIA in a statement.
"In order to ensure the purpose of the regulation is fully respected, and unless the reason is completely clear, in future we will require the team of any driver who fails to finish the first of two races to explain the circumstances surrounding the retirement to the Stewards of the meeting."
Should the stewards decide a retirement was unwarranted, the driver may have to start the following event with the same engine, or accept the normal ten-spot grid penalty if a new one is fitted. |
Så Schumi borde inte få en ny motor om han inte kan påvisa fel på motorn, tycker iaf jag det låter som = svårt att skylla punka på motorn. |
Så länge han kan påvisa att avbrytandet av racet berodde på en verklig anledning så får han byta motor. Orolighet för ytterligare punkteringar är en vettig anledning, vilket leder till att han får byta motor bäst han vill. Brytandet behöver _inte_ bero på motorfel för att få byta motor nästa lopp, det står det ingenstans att det måste göra.
|
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

10 Maj 2005 09:11
Citat: | Så Schumi borde inte få en ny motor om han inte kan påvisa fel på motorn, tycker iaf jag det låter som = svårt att skylla punka på motorn. |
Man kan ju tänka sej ett scenario där, låt oss säga, växellådan går sönder. Föraren måste alltså bryta, men för att få byta motor inför nästa lopp måste också denna vara trasig. OK, man har en knapp som kopplar ur övervarvningsskyddet, sen är det bara för föraren att hålla nere gaspedalen och vänta...
Jag tycker att det är helt OK att de som bryter med någon form av tekniskt fel får byta motorn. Nästa lopp åker de ju på att köra först i kvalet, den nya motorn kompenserar då delvis för det. Möjligen skulle man då kunna tänka sej att all som inte får poäng i ett lopp helt plötsligt får fel på bilen på sista varvet. Men det har uppenbarligen inte hänt (än).
_________________ Johan Rådlund
|
ca6
GBG
Här sen Maj 2004

10 Maj 2005 09:44
Det ryktas ju iofs att hjulupphängningen vänster fram hade gett sig med, vilket kan berättiga att han bröt racet.
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

10 Maj 2005 09:50
ca6 skrev: | Det ryktas ju iofs att hjulupphängningen vänster fram hade gett sig med, vilket kan berättiga att han bröt racet. |
och säkerligen hade bilens underrede får rejält med stryk. Så att han bröt har inte jag några invändningar emot. Min frågeställning var om han bröt pga ett icke-motorfel fick byta motor utan bestraffning. I reglementet hittar jag inget som förbjuder det. Så M.S kommer säkerligen med ny motor till Monaco!
|
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

10 Maj 2005 10:26
Kristian Larsson skrev: | ca6 skrev: | Det ryktas ju iofs att hjulupphängningen vänster fram hade gett sig med, vilket kan berättiga att han bröt racet. |
och säkerligen hade bilens underrede får rejält med stryk. Så att han bröt har inte jag några invändningar emot. Min frågeställning var om han bröt pga ett icke-motorfel fick byta motor utan bestraffning. I reglementet hittar jag inget som förbjuder det. Så M.S kommer säkerligen med ny motor till Monaco! |
Jag läste i Bilsport Börsen att de hade ändrat reglerna just för att undvika detta.
Ska kolla mer noga när jag kommer hem...
_________________ Wer später bremst, fährt länger schnell...
|
|