Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 5 besök senaste veckan (68994 totalt) |
Re:
Det är inte ristat i sten vilket av det det blir. Det verkar bli liiite mer plats åt grenröret runt styrstången med lutning. åker troligen på att dra styrstången mellan rören i grenröret ![]() Nu sitter den med Omega org motorfästen. de ska bytas till hemmasnickrade, tyvärr så har UPS fumlat bort mitt paket med bla ett oljetråg i för att passa in på riktigt med. En sak som talar för 7graders lutningen är att det är lättare att hitta prisvärda weber-insug då ![]() _________________ Ola Gustavsson |
||
Re:
![]() Har turbokonverterad C20XE i en, med special grenrör byggt av Karillo, som placerar turbon i framkant av motorn... Då blir det genast mer plats mellan motor och innerskärm med rakmonterat ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||
övade in mig på min "nya" svets med att prova om den fixade tjockare matrial än den ska göra
![]() justerade CIH fästen, byggde på i samma matrialtjocklek som fästena - dvs 5mm. ![]() hålet för motorkudden flyttades framåt och även en cm på respektive sida för att få motorn centrerad. växellådsfästet var om möjligt ännu enklare att justera till ![]() en liten 3mm plåtbit som flyttade bak hålen för växellådsfästet 70mm ![]() får se om det behövs någon förstärkning på den Det finns inte en chans i världen att få dit bromsservot på org platsen, det tog i både motorfäste och pinnbultar till grenrör ![]() Ny trolig position: ![]() om det inte funkar (kan bli så att bromscylindern sticker ut genom fronten) så blir det hängande pedalställ med cylindrarna inåt. Lite mått som gäller "just nu" som motor och låda sitter nu så passar den bäst. Om jag måste lyfta upp den för att få mer plats mot styrväxeln så måste den samtidigt framåt - vilket ger ännu mindre plats för oljetråg. Om jag måste flytta motorn bakåt mer så... det går inte... då måste allt sågas bort och byggas om... Jag kanske kan tjäna nån cm mot styrväxeln om jag rätar upp motorn, då behöver jag bara bula lite för växellådan. Mellan styrväxel och lägsta punkt i motorn: ![]() Mellan växellåda och framvagnsbalk: ![]() Hoppas det trillar in lite paket nu så jag kan få ihop den på riktigt snart. _________________ Ola Gustavsson |
||
Växellänkaget ombyggd och kortat ca 10cm för att passa i org hål.
![]() motorfästen generation 3 sitter nu på, helt hembyggda och något bättre svetsade (tack svågern, det ni ser har jag försökt svetsa, svågern fick gå lös på insidan på den sidan...) kan bli generation 4 på avgassidan om det blir för trångt. Här är utrymmet för grenrör, bromsar, rattaxel, kopplingswire samt hastighetsmätarwire. kommer bli en del värmebandage och strumpor ![]() ![]() Nytt plåttråg inköpt, söderkapat hopsvetsat och tätat. Svetsa, slipa - repetera... det får ni ingen bild på ![]() har fått ett nytt utrymmesbekymmer: ![]() överkant på tumstocken är ungefär underkant på huven. Motorn går inte att sänka en mm till, bula i huven är helt uteslutet. är det helt förkastligt att med ett par välriktade slag med hammaren göra röret mer ovalt och tillräckligt mycket lägre? eller bygger de SFI-ersättarna som går att köpa mindre på höjden än detta hembygge? Måste släppa ner allt en bit och fila lite på ett styrväxelfäste samt den del utstickande knölar på växellådan och länkaget. Det finns just nu ca 2mm tillgodo åt alla håll - vill gärna ha liiiite mer om det går. _________________ Ola Gustavsson |
||
Re:
Old school bränslematning, blir ju hur bra som helst det där, och ljudet ![]() _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
Några timmar och en flytt tvärs över landet senare så:
![]() Startar och går hyffsat bra, finlir med bestyckningen bara... Komplett orginalsprut (Motronic 2.8) kvar med för att styra tändningen. TPS överflyttad till förgasarna så boxen vet hur mycket jag gasar och ställer tändingen rätt. Bakaxel ombyggd till skivbromsar som får plats under 13" fälgar med flera mm tillgodo. Det är delar från 9! olika bilar i bromssystemet som fungerar över förväntan trots lite dålig luftning. Kvar: Gaspedal måste byggas om Täta torpeden efter vissa små justeringar av utstickande motordelar (oljesticka och gaspedal upptar samma ställe) Kupefläkt, måste man ha sån på bes? Flytta bak batteri för att få plats med kupefläkt. Snygga till elsystemet, koppla in varvräknare, elfläkt, mm... Regbesiktning - sista besiktningen för denna bil, härligt med nya regler! _________________ Ola Gustavsson |
||
Kupefläkt, måste man ha sån på bes?
Ja, det måste man ha. Man måste kunna defrosta rutorna med fläkt. Har själv missat det vid en regbesiktning... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 5 besök senaste veckan (68994 totalt) |